ik wou het netzelfde opmerkenquote:Op vrijdag 19 maart 2004 18:52 schreef EMW het volgende:
Deze hele discussie heeft helemaal geen zin als jullie "God" niet eerst even duidelijk definieren.
gelet op eerdere posts van TS zet ik m'n geld op een vrijzinnig christelijk godsbeeld.quote:Op zaterdag 20 maart 2004 01:32 schreef gnomaat het volgende:
[..]
ik wou het netzelfde opmerken
Hoe zit dat, waar wordt hier wat jullie betreft nou eigenlijk over gediscussiëerd? De drijvende kracht achter een uit branen bestaand multiversum dat de big bang deed optreden? Een man met een baard die Adam en Eva uit klei maakte? Iemand die beslist of wij hierna naar de hemel of hel gaan? Roept u maar!
Waar is wel sprake van ? En waar baseer je je geloof op ?quote:Op zaterdag 20 maart 2004 02:03 schreef EMW het volgende:
Dr is mbt het geloof helemaal geen sprake van een zwart-wit situatie dus daarom is een discussie tussen gelovigen en niet-gelovigen erg moeilijk.
quote:Op zaterdag 20 maart 2004 02:11 schreef miendobbelsteen het volgende:
Die mensen hebben zich nooit verdiept in sites zoals deze:
http://hetbaken.dse.nl/boekenw/faq/index.htm
http://www.gospelcom.net/rbc/rtb/
op die sites vermelden ze precies wat je wilt geloven ?quote:De Bijbel is door minstens veertig verschillende schrijvers geschreven met verschillende beroepen en onder verschillende omstandigheden. Onder de schrijvers waren leiders (Mozes), koningen (David, Salomo), schaapherders (Amos), vissers (Petrus) en een dokter (Lucas). De een schreef in de woestijn, de volgende in een paleis en weer anderen in de gevangenis of op reis. Dit alles in een tijdsperiode van zo'n 1.500 jaar
Nee hoor, ik wil het niet geloven, ik MOET het wel geloven na 6 jaar geleden tot bekering te zijn gekomen op mijn 21e, van extreem atheist naar christen, met alle wonderen die ik heb meegemaakt, artikelen die ik heb gelezen en sites die ik heb bezochtquote:Op zaterdag 20 maart 2004 02:15 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
[..]
op die sites vermelden ze precies wat je wilt geloven ?
check ook eens http://www.bibleorigins.net
alleen vermelden die misschien wat ik wil geloven
dan heb je vast andere sites en artikelen gezien dan ik. wonderen heb ik al helemaal niet gezienquote:Op zaterdag 20 maart 2004 02:21 schreef miendobbelsteen het volgende:
[..]
Nee hoor, ik wil het niet geloven, ik MOET het wel geloven na 6 jaar geleden tot bekering te zijn gekomen op mijn 21e, van extreem atheist naar christen, met alle wonderen die ik heb meegemaakt, artikelen die ik heb gelezen en sites die ik heb bezocht
Als je van extreem atheist naar christen gaat door het lezen van zulke sites dan vraag ik me toch af of je niet toe bent aan een nieuwe monitor. Ik sta over het algemeen best open voor gelovigen (zelf atheist), maar als iemand met dit soort verhalen aankomt is dat wel heel krom. Als voorbeeld geven ik bv een indianen stam ergens in de rimboe. Deze zijn nooit met het Christendom in aanraking gekomen en zijn daardoor automatisch veroordeeld tot 'eeuwige pijn en ellende'? Lekkere God is dat dan, als God is zoals daar beschreven moet hij af en toe maar op visite komen zodat mensen ook in hem willen geloven.quote:Ook over dit onderwerp is de Bijbel heel erg duidelijk. Ja, er is eeuwig leven na de dood, maar niet in de vorm van een volgende kans als wezen op aarde (reïncarnatie). Eens zal er een dag komen waarop God rechtvaardig over de wereld zal oordelen. Wie tijdens zijn leven aanvaard heeft dat Jezus Christus voor hem of haar gestorven is, zal het het eeuwige leven ontvangen en de daarbij horende eeuwige vreugde. Want Christus heeft de prijs betaald voor de schuld die wij allemaal tegenover God en medemens hebben. Wie dat offer van Christus niet heeft aanvaard, heeft er voor gekozen om zonder God te leven. Zo iemand zal eeuwige pijn en ellende te verduren krijgen, omdat hij of zij de waarheid niet bijtijds heeft aanvaard. De Bijbel leert ons beslist geen tussenweg en evenmin een tweede kans, maar wel een gelijke kans voor iedereen om het eeuwige leven als een geschenk te ontvangen door Jezus Christus als verlosser te aanvaarden.
Er is sprake van een grijs gebied, in ieder geval wat betreft de gelovigen. Onder gelovigen zelf bestaat ook erg veel verschil in hoe men denkt over datgene waar men in gelooft. De een is bang voor het leven en zoekt houvast bij God, de ander heeft van binnen een sterk gevoel dat er meer is, en meer een ander is op zoek naar de grote waarheden van het leven en komt uit op een filosofische benadering van God. Bij mij is er trouwens sprake van de laatste twee. Uiteindelijk zijn de gelovigen alles behalve een homogene groep mensen waardoor er dus geen sprake kan zijn van een zwart-wit situatie mbt geloofsdiscussies. Ik denk dat ongelovigen meer op 1 lijn zitten met elkaar. Daar is het gebied dus minder grijs.quote:Op zaterdag 20 maart 2004 02:05 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
Waar is wel sprake van ? En waar baseer je je geloof op ?
1. Het kan voor je een waarheid zijn maar al het slechts gebaseerd is op geloof (dus niet op feiten) dan blijft het nog steeds een geloof.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 09:00 schreef Heronymus het volgende:
Nou het verschil zit hem erin, dat mensen die zeggen dat God niet bestaat, dat als een waarheid brengen. Dat is geen geloof.
]quote:Op vrijdag 19 maart 2004 09:01 schreef teknomist het volgende:
Opvallend dat de bewijslast altijd bij de 'gelovigen' lijkt te liggen.
Het ontzag voor God is de eerbied voor de samenhang van alle dingen, en de overtuiging van hogere wezens dan de mens is!quote:Op zaterdag 20 maart 2004 21:11 schreef klappernoot2000 het volgende:
Als er een God bestaat heeft-ie een bijzonder wrang gevoel voor humor...
Ik vind het nogal een toeschrijving. Volgens mij is het in elke discussie nog steeds zo dat degene die eist bewijst. Opvallend vaak heb je jezelf als eiser opgesteld...quote:Op zaterdag 20 maart 2004 21:06 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
]
Helemaal krom. Het is juist opvallend dat de bewijslast bij de ongelovigen lijkt te liggen.Als ongelovige heb je niets gevraagd. Een christen zegt "God bestaat" en dan moet jij als niet-christen in eens het tegendeel bewijzen daar je niet zomaar mag zeggen "God bestaat niet".
Hoe kun je toch zo kortzichtig zijn? Ik snap echt dit argument nooit hoor. Alleen omdat God niet datgene doet wat jij van hem verwacht (terwijl je eigenlijk helemaal niet kunt weten wie God is en hoe hij beleid voert), verwerp je direct het gehele geloof?quote:Op zaterdag 20 maart 2004 22:33 schreef dexter12win het volgende:
weet je wat het probleem met geloof is.. dat er aleen maar terigzooi van komt..
als er echt een god was dan was ie allang naar benden gekomen om de klotzaken een lesje te leren. Als een god die macht heeft.. geen poot uitsteekt en deze oorlogen ongestraft laat doorgaan.
zie ik geen enkele reden om hem te aanbidden
ik ben zelf gereformeerd opgevoed.. maar ben door deze reden goddeloos
Als jij bijna verzuipt.. en je maat probeerd je niet te reden, dan doet die vriend ook niet wat je van hem verwacht..quote:Op zaterdag 20 maart 2004 22:38 schreef Heronymus het volgende:
[..]
Hoe kun je toch zo kortzichtig zijn? Ik snap echt dit argument nooit hoor. Alleen omdat God niet datgene doet wat jij van hem verwacht (terwijl je eigenlijk helemaal niet kunt weten wie God is en hoe hij beleid voert), verwerp je direct het gehele geloof?
Het gaat zelfs nog verder, er wordt een god vermoed achter volstrekt willekeurige gebeurtenissen. En het enige systeem wat men er in aangeeft is: de wegen van de heer zijn ondoorgrondelijk.quote:Op zaterdag 20 maart 2004 22:38 schreef Heronymus het volgende:
[..]
Hoe kun je toch zo kortzichtig zijn? Ik snap echt dit argument nooit hoor. Alleen omdat God niet datgene doet wat jij van hem verwacht (terwijl je eigenlijk helemaal niet kunt weten wie God is en hoe hij beleid voert), verwerp je direct het gehele geloof?
Is dit niet precies hoe de wetenschap met theorieen omgaat?!? Als bij een expiriment om theorie G te bewijzen, het expiriment niet aan de vooraf gestelde verwachting voldoet, verwerp je theorie G. Kwait simpul dusssssssquote:Op zaterdag 20 maart 2004 22:38 schreef Heronymus het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 20 maart 2004 21:11 schreef klappernoot2000 het volgende:
Als er een God bestaat heeft-ie een bijzonder wrang gevoel voor humor...
En eigenlijk denk ik er net zo over... Van een vader en een moeder verwachten we dat die goed voor hun kinderen zorgen... Waarom mogen we dat dan niet van God verwachten?!?quote:In 1984 schreef Depeche Mode het nummer Blasphemous Rumours:
"I don't want to start
Any blasphemous rumours
But I think that God's
Got a sick sense of humor
And when I die
I expect to find Him laughing"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |