abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 maart 2004 @ 04:30:31 #1
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17817046
Let me explain that statement .

Bij de Oude Grieken was het de gewoonte onder welgestelde mannen om er, naast hun echtgenote, een neukertje op na te houden. Let wel: een jongen. Een mooie, jonge jongen die ze onderwezen en, om het maar eens romantisch uit te drukken, achterwaarts in de hol buffelden.

Dat homoseksualiteit niet iets is wat pas in de jaren zestig is uitgevonden wisten we al, maar het is toch opmerkelijk dat bovenstaande fenomeen (de oorspronkelijke "Platonische Liefde", wat dus heel iets anders was dan wat we daar tegenwoordig onder verstaan) zo wijdverbreid en algemeen aanvaard was in een tijd die op het kookwekkertje van de geschiedenis slechts zo lang geleden is als het duurt om een ei te bakken. Ik bedoel, evolutionair gezien kan er in die tijd niet zoveel veranderd zijn, toch?

Onder de Grieken heerste dus een cultuur waarin homoseksualiteit als volledig normaal gezien wordt. Paul de Leeuw ten spijt, is dat in onze westerse samenleving niet het geval - om maar niet te spreken van de situatie elders op de wereld. Ik denk dus dat het de cultuur is, die ervoor zorgt dat er zo'n sterke afbakening bestaat tussen heteroseksualiteit enerzijds, en homoseksualiteit anderzijds. Jongens en meisjes worden als vanzelfsprekend 'opgeleid' tot hetero's. De Grieken van weleer bewijzen het: in het juiste klimaat is elke man in staat tot het beminnen van een seksegenoot. Of waren de hogere maatschappelijke posities in die tijd uitsluitend voorbehouden aan biseksuelen? I doubt it.
En als je me nog niet gelooft, laat dan voor de grap maar eens je zeepje vallen in de bijlmerbajes.

Zoals ik al aangaf, ontken ik niet dat er zoiets bestaat als persoonlijke voorkeur. Sommige mensen houden van witlof, anderen geven de voorkeur aan preisalade. Met seksuele honger is het al net zo. De meeste mannen zullen van nature (voortplanting) een vrouw prefereren, anderen neigen eerder naar de herenliefde - en voor vrouwen vice versa. Ikzelf geef de voorkeur aan vrouwen - maar dat wil niet zeggen dat ik gruwel van de gedachte aan een man. Uiteindelijk is het gewoon een lichaam, en daar is -mits fris gewassen en vrij van etterende builen- niets vies aan. Als ik een rijke, oude Griek was geweest, lag ik nu waarschijnlijk een lekker jong schandknaapje in zijn ster te prakken.

Hele dikke, kloppende en paars-pulserende PS:
Ik zou het op prijs stellen om voor de verandering eens reacties van een hoger kaliber dan "moet er niet aan denken " te krijgen. Brand los!

[ Bericht 0% gewijzigd door Kwark op 19-03-2004 04:37:26 ]
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_17817051
Ik ben het met je eens, maar is het tegenwoordig nog een issue in Nederland?

En, als je een "rijke, oude Griek" was geweest, dan waren jij en dat schandknaapje van je hooguit lekker bezig in de Onderwereld.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_17817053
moet er niet aan denken
God created the world but the Dutch created the Netherlands.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 04:42:18 #4
19840 Libris
Live from Singapore
pi_17817054
Het is wel een tegenstrijdigheid, omdat homoseksuelen een andere 'afwijking' (nofi) in de hersens hebben. Anderzijds kan ik me in je verhaal vinden. Ik ben het laatste half jaar ook in een andere cultuur terecht gekomen. Een cultuur waar op straat een erg extreme homofobische houding wordt aangemeten. Die houding zorgt ervoor dat homo's/bi's zich in clubs en dergelijke meer laten zien. Ik ben het normaler gaan vinden en heb hetzelfde als jij. Ik heb een voorkeur voor vrouwen, maar sluit een man niet uit.
Kortgezegd, ik denk dat het grootste verschil in de functie van de hersenen ligt, maar dat cultuur/omgeving zeker wel een invloed kan hebben.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 04:44:14 #5
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17817055
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 04:36 schreef FritsVanEgters het volgende:
Ik ben het met je eens, maar is het tegenwoordig nog een issue in Nederland?
Nog steeds wel een beetje, denk ik. Homo's op tv, daar kan zelfs je oma nog wel om lachen, maar in de persoonlijke sfeer is het toch vaak net een tikkie anders. Waarom zou de coming out voor veel homo's anders zo zwaar zijn?

Maar goed, het gaat wel de goede kant op natuurlijk. En -dus, zou ik bijna willen zeggen. Oh fuck, ik zeg het gewoon- dus zie je tegenwoordig ook veel meer homo's dan vroeger.
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  vrijdag 19 maart 2004 @ 04:44:22 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17817056
Sorry dat ik het zeg. Maar de TS is blijkbaar wakker geworden. Dat een groot deel van gedrag en de grenzen daarvan door cultuur bepaald worden is waar. Maar denk dat er ook een deel aanleg is. Over de oude grieken. De platonische liefde van Plato is de liefde tussen man en man. En het bedrijven van de liefde tussen man en man was bij de oude grieken heel normaal. En zeker bij de spartanen. Want in deze cultuur mocht je voor je 18e geen vrouw aanraken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 04:44:35 #7
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17817057
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 04:41 schreef bluecowx het volgende:
moet er niet aan denken
Je vergeet de kotssmiley.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 04:46:58 #8
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17817060
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 04:44 schreef Megumi het volgende:
Sorry dat ik het zeg. Maar de TS is blijkbaar wakker geworden. Dat een groot deel van gedrag en de grenzen daarvan door cultuur bepaald worden is waar. Maar denk dat er ook een deel aanleg is. Over de oude grieken. De platonische liefde van Plato is de liefde tussen man en man. En het bedrijven van de liefde tussen man en man was bij de oude grieken heel normaal. En zeker bij de spartanen. Want in deze cultuur mocht je voor je 18e geen vrouw aanraken.
We zijn het dus eens. Maar wat bedoel je met 'sorry dat ik het zeg, maar de TS is blijkbaar wakker geworden'? Heb ik in het verleden wellicht in een onbewaakt moment blijk gegeven van iets wat ik nu tegenspreek? Of begrijp ik je gewoon even niet?
pi_17817063
ik denk dat je ergens wel gelijk heb, maar ik denk dat omdat je 'opgeleid' word tot hetero je ook word geleerd om te walgen van sex met een persoon van je eigen geslacht. En als je zegt dat je er niet aan moet denken dat je dat dan ook meent.
Daarbij is het toch een soort van foutje van de natuur als je je eigen geslacht prevereert. Het doel van alles wat leeft in de natuur is voortplanten. En dat lukt nou eenmaal niet.
pi_17817065
Sorry dat ik het zeg, maar "opgeleid" valt ook wel weer mee. Het ligt ook gewoon in de natuur opgesloten dat de meeste mensen hetero zijn.

een homostelletje
  vrijdag 19 maart 2004 @ 05:04:09 #11
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17817076
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 04:49 schreef bluecowx het volgende:
ik denk dat je ergens wel gelijk heb, maar ik denk dat omdat je 'opgeleid' word tot hetero je ook word geleerd om te walgen van sex met een persoon van je eigen geslacht. En als je zegt dat je er niet aan moet denken dat je dat dan ook meent.
Daarbij is het toch een soort van foutje van de natuur als je je eigen geslacht prevereert. Het doel van alles wat leeft in de natuur is voortplanten. En dat lukt nou eenmaal niet.
Dat wordt lastig inderdaad, maar moeder natuur laat wel vaker steekjes vallen. Monkeys do it. Honden bespringen zo ongeveer alles, van andere honden tot tafelpoten. Er zijn homosexuele luipaarden gesignaleerd, en zelfs dolfijnen doen het. Dus: tegennatuurlijk? So what. Schijt jij nog in de bosjes?
Bovendien ben ik het niet met je eens dat voortplanting het enige doel is van seks. Voor meer informatie verwijs ik je naar mijn vrienden, de Bonobo aapjes.

Maar nog even over die walging: komt er niet een moment in je leven dat je je eigen sociale conditionering eens kritisch onder de loep moet nemen?
  vrijdag 19 maart 2004 @ 05:08:34 #12
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17817084
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 04:54 schreef FritsVanEgters het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar "opgeleid" valt ook wel weer mee. Het ligt ook gewoon in de natuur opgesloten dat de meeste mensen hetero zijn.

een homostelletje
Ik denk dat de meeste mensen van nature een voorkeur hebben voor het andere geslacht, maar dat eventueel latente biseksualiteit wel degelijk aangewakkerd dan wel onderdrukt kan worden door 'de maatschappij'.

Zie daar dus in een notendop de strekking van mijn verhaal.
pi_17817092
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 05:08 schreef Kwark het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste mensen van nature een voorkeur hebben voor het andere geslacht, maar dat eventueel latente biseksualiteit wel degelijk aangewakkerd dan wel onderdrukt kan worden door 'de maatschappij'.

Zie daar dus in een notendop de strekking van mijn verhaal.
Hoe latent ben je zelf? Wel eens een jongen gezoend?

p.s. Ik heb trouwens ook Amerikanistiek gestudeerd!

[ Bericht 0% gewijzigd door FritsVanEgters op 19-03-2004 05:42:30 ]
  vrijdag 19 maart 2004 @ 05:23:14 #14
56564 Modafinil
the fallacy beyond
pi_17817114
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 04:49 schreef bluecowx het volgende:
als het foutje van de natuur was - en ik neem aan dat je dan een genetisch defect bedoelt - dan was dat foutje allang via de evolutie wegge-evolueerd...

als het btw een genetisch foutje is dat telkens opnieuw op zou treden dan zou homoseksualiteit niet zoveel voorkomen als dat het doet
We are a peculiar friendly evolved signaturial viri family. Consider to put one of our offspring in your signature so we are able to decentralize. Also consider happy, jolly & peacefully immortalization ;^)>$~~<=;
pi_17817133
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 05:23 schreef Modafinil het volgende:

[..]

als het foutje van de natuur was - en ik neem aan dat je dan een genetisch defect bedoelt - dan was dat foutje allang via de evolutie wegge-evolueerd...

als het btw een genetisch foutje is dat telkens opnieuw op zou treden dan zou homoseksualiteit niet zoveel voorkomen als dat het doet
er lopen flink wat foute mensen rond nog steeds hoor.

maar ik vind het geen foutje.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  vrijdag 19 maart 2004 @ 05:49:06 #16
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17817204
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 05:12 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Hoe latent ben je zelf? Wel eens een jongen gezoend?

p.s. Ik heb trouwens ook Amerikanistiek gestudeerd!
Ik heb weleens met een jongen gezoend. Een aantal keer zelfs, voornamelijk in dronken, truth-or-dare / laten-we-de-meisjes-eens-choqueren-achtige situaties. Ik vond het wel grappig, en ik ben niet zo weg van stoppelbaardjes .

Verder deed het me niks, maar ik sluit niet uit dat het me onder andere omstandigheden wèl wat zou doen.
pi_17817254
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 05:49 schreef Kwark het volgende:

[..]

Ik heb weleens met een jongen gezoend. Een aantal keer zelfs, voornamelijk in dronken, truth-or-dare / laten-we-de-meisjes-eens-choqueren-achtige situaties. Ik vond het wel grappig, en ik ben niet zo weg van stoppelbaardjes .

Verder deed het me niks, maar ik sluit niet uit dat het me onder andere omstandigheden wèl wat zou doen.
Ikzelf een keer. Ik vond het eigenlijk vies (zonder kotssmiley). Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik heb persoonlijk toch een soort weerzin bij de gedachte aan zoenen en sex met een jongen. Vrienden van mij zijn (of waren) dan ook meer bedreven in die dronken truth or dare acties dan ik.

Dat er trouwens nog niemand het echt oneens is met de stelling neigt mij toch te denken dat homosexualiteit niet echt meer een issue is in Nederland, of in onze generatie. Je hebt natuurlijk nog genoeg domme en onwetende mensen, maar de verstandigen zijn misschien wel in de meerderheid
pi_17817256
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 05:04 schreef Kwark het volgende:

[..]

Dat wordt lastig inderdaad, maar moeder natuur laat wel vaker steekjes vallen. Monkeys do it. Honden bespringen zo ongeveer alles, van andere honden tot tafelpoten. Er zijn homosexuele luipaarden gesignaleerd, en zelfs dolfijnen doen het. Dus: tegennatuurlijk? So what. Schijt jij nog in de bosjes?
Bovendien ben ik het niet met je eens dat voortplanting het enige doel is van seks. Voor meer informatie verwijs ik je naar mijn vrienden, de Bonobo aapjes.

Maar nog even over die walging: komt er niet een moment in je leven dat je je eigen sociale conditionering eens kritisch onder de loep moet nemen?
Voortplanting is ook niet het enige doel van seks maar wel van het leven. Misschien niet van jouw leven maar leven in het algemeen; planten dieren en veel mensen.

Over die walging. Ik denk dat je weet dat ik een aardig nuchtere kijk op alles heb. ( ook op me zelf ) en ik denk dat ik toch goed in coma moet zijn voordat ik een andere gozer op ze muil pak.

[ Bericht 0% gewijzigd door bluecowx op 19-03-2004 06:09:43 (typo) ]
  vrijdag 19 maart 2004 @ 06:14:40 #19
74310 nanalune
Melancholische optimist..
pi_17817270
cliche :

ik zie het als een lijn van links naar recht : ontzettend hetero , en aan het einde : verschrikkelijk homosexueel.
iedereen bevind zich ergens op die lijn, en de cultuur doet daar een schepje bovenop.
Zit je dus een beetje naar rechts, hoeft dat mog niets te zeggen, maar als je in een maatschappij zit waar lekkere jongetjes/meisjes voorhanden zijn, en waar het ( zo'n beetje) gestimuleerd wordt heb je dus meer ruimte om je homosexualoteit te ontwikkelen. Ik beklemtoon ontwikkelen, want ik geloof dat het zeker te maken heeft met je eigen culturele redenaties, en elke cultuur heeft zijn eigen logica daarin.

Ik denk dat je in deze cultuur gewoon de ruimte kijgt, er wordt je in ieder geval de mogelijkheid geboden eens goed bij jezelf te rade te gaan wat je nu voelt .
Bij deze ( welgestelde )grieken is het misschien weer zover doorgeslagen dat het misschien juist wel van je verwacht wordt, en het niet meer zo specifiek gekenmerkt werd als "gay-prakrijken".
Deze praktijken destijds gingeng met diepe filosofieeen over het "liefhebben", liefde,
en dan kom je tot de volgende dicussie ( eerste vraag bij mij : was het verkeerd voor deze jongetjes? ( ik weet er te weinig van om echt info te geven ..) krijgen we ten slotte ook weer die pedofilie, die in onze maatschappij als negatief wordt gekenmerkt.
pi_17817339
En dat het vaker gebeurd zegt nog niet dat het natuurlijk is. Het uiteindelijke doel van al het leven op aarde is overleven dus voortplanten van bacterieen tot planten en dieren. Zeker van ( de meeste ) dieren is het tegennatuurlijk omdat voor dieren sex alleen maar een middel is om voort te planten en niet voor genot ( uitzonderingen daar gelaten ).

Met foutje bedoel ik niet een genetisch defect maar een foutje van moedernatuur, het is tegennatuurlijk.

Btw. no offence t.a.v. homoseksuelen, it's just the way I feel.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 07:08:46 #21
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_17817365
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 06:56 schreef bluecowx het volgende:
En dat het vaker gebeurd zegt nog niet dat het natuurlijk is. Het uiteindelijke doel van al het leven op aarde is overleven dus voortplanten van bacterieen tot planten en dieren. Zeker van ( de meeste ) dieren is het tegennatuurlijk omdat voor dieren sex alleen maar een middel is om voort te planten en niet voor genot ( uitzonderingen daar gelaten ).

Met foutje bedoel ik niet een genetisch defect maar een foutje van moedernatuur, het is tegennatuurlijk.

Btw. no offence t.a.v. homoseksuelen, it's just the way I feel.
Ach ja, als je ervan uit gaat dat alles in de natuur een functie heeft, misschien heeft homoseksuele aanleg dat dan ook wel (op een constant peil houden v/e populatie, ik noem maar wat). Ziektekiemen planten zich ook voort, met als doel andere levensvormen te vernietigen, dus een al te betrouwbare vroedvrouw zou ik moedertje natuur niet durven noemen.

De vraag is echter: is het relevant voor de discussie? Foutje of niet, het komt *vaak* voor, en het zou nog vaker voorkomen als het al volkomen normaal zou worden beschouwd (maatschappelijk normaal dus, ik heb het niet over "biologisch normaal"). Het is niet de enige bepalende factor, maar de maatschappelijke teneur speelt zeker een rol bij hoe iemand zich qua geaardheid ontwikkeld. Ook jij, beste vriend, hebt naar alle waarschijnlijkheid wel een spoortje aanleg tot biseksualiteit, al is het maar een klein beetje.
pi_17817425
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 04:30 schreef Kwark het volgende:
Let me explain that statement .

Bij de Oude Grieken was het de gewoonte onder welgestelde mannen om er, naast hun echtgenote, een neukertje op na te houden. Let wel: een jongen. Een mooie, jonge jongen die ze onderwezen en, om het maar eens romantisch uit te drukken, achterwaarts in de hol buffelden.
Ik kan me zo voorstellen, dat dit mogelijk een vorm van anti-conceptie was... Daarbij schijnt het in het verleden (en waarschijnlijk zelfs in het heden) onder zeelieden ook niet ongewoon te zijn geweest om met elkaar iets te beginnen op een lange reis...
quote:
De Grieken van weleer bewijzen het: in het juiste klimaat is elke man in staat tot het beminnen van een seksegenoot. Of waren de hogere maatschappelijke posities in die tijd uitsluitend voorbehouden aan biseksuelen? I doubt it.
En als je me nog niet gelooft, laat dan voor de grap maar eens je zeepje vallen in de bijlmerbajes.
Ik denk dat het in de gevangenis ook draait om een stukje machtsuiting... Ik denk dat een man voldoende heeft aan zijn rechterhand als speelkameraadje, maar dat je om indruk te maken een ander "verkracht"...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_17817436
Goed wij zuigen Peter allebij op zijn minst 25 X per dag, op dat punt geef ik je ook gelijk al denk ik dat het in Nederland niet of haast niet meer voor komt dat iemand zijn hele leven verborgen houdt dat hij of zij homosexueel is. Hij zal er misschien problemen mee hebben om er voor het eerst voor uit te komen. Ik denk niet dat er meer homofielen zouden zijn als iedereen in Nederland er compleet open voor zou staan. Ik heb het alleen over Nederland in andere landen is dat zeker anders.

Peter Stuyvesant wel te verstaan.
pi_17817437
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 05:23 schreef Modafinil het volgende:

[..]

Niet alle foutjes zijn genetisch bepaald... Kijk maar naar mensen met het Down-syndroom... Dat is ook niet weggeevolueerd...
Ik geef onmiddelijk toe dat de kans dat ze het dan al ontdekt zouden hebben wel erg groot is, maar uit te sluiten is het niet...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_17817448
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 07:08 schreef Kwark het volgende:

[..]Foutje of niet, het komt *vaak* voor, en het zou nog vaker voorkomen als het al volkomen normaal zou worden beschouwd (maatschappelijk normaal dus, ik heb het niet over "biologisch normaal"). Het is niet de enige bepalende factor, maar de maatschappelijke teneur speelt zeker een rol bij hoe iemand zich qua geaardheid ontwikkeld. Ook jij, beste vriend, hebt naar alle waarschijnlijkheid wel een spoortje aanleg tot biseksualiteit, al is het maar een klein beetje.
Volgens mij zeg je hier iets anders dan je bedoelt. Of iemand homosexueel is heeft niets te maken met cultuur. Want je bent het of niet, de een meer dan de ander. Ik vermoed dat in alle landen een evengroot percentage mannen en vrouwen homosexueel is.

Of je daarvoor uit kunt/durft te komen, dát is cultureel bepaald. En ik kan alleen maar hopen dat dat minder moeilijk wordt doordat de cultuur in dit land langzaamaan verandert. Voorbeeldje: in mijn opvoeding kwam het woord niet voor; met mijn kinderen praat ik er openlijk over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')