Heel mooi dat je niet zegt "De boeddha, maar een boeddha, want iedereen kan boeddha worden, als je het maar wilt.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 04:35 schreef Libris het volgende:
Ik ben me er ook meer voor gaan interesseren voor boedhisme, ook omdat ik een aantal boedhistische collega's heb en een aantal mooie tempeltjes bezocht heb. Ik heb nu een boek liggen over het onderwerp wat ik maar eens moet gaan doorlezen.
Tot slot een boeddha:
[afbeelding]
Maar wat is ook al weer de naam van de eerste(?) boeddha? Ja, ik moet er echt meer over gaan lezen/leren.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 04:54 schreef Ype het volgende:
[..]
Heel mooi dat je niet zegt "De boeddha, maar een boeddha, want iedereen kan boeddha worden, als je het maar wilt.
waarvan ben je je als NIET-boeddha NIET bewust?quote:Op vrijdag 19 maart 2004 04:16 schreef Ype het volgende:Een boeddha betekent dan ook een ontwaakt persoon. Iemand die zich volkomen bewust is van de werkelijkheid.
Waar draait het leven dan echt om volgens het boeddhisme? Lekker vaag als je het zo zegt, bijna zweverig...quote:Tevens moet ik erbij vertellen dat ik totaal geen zweverig persoon ben, maar juist heel critisch, maar het boeddhisme zie ik als een opstap naar waar het leven echt om draait. Niet als een leefregel, maar juist als een aanvulling.
Het bereiken van leegte. De moeilijkste les. Dit komt min of meer in de buurt.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 05:09 schreef Modafinil het volgende:
een paar vragen:
[..]
waarvan ben je je als NIET-boeddha NIET bewust?
[..]
Waar draait het leven dan echt om volgens het boeddhisme? Lekker vaag als je het zo zegt, bijna zweverig...
Reincarnatie goed genoeg?quote:Op vrijdag 19 maart 2004 05:48 schreef FritsVanEgters het volgende:
Hebben ze ook een hemel? Ik doe alleen mee als ze een hemel hebben![]()
Boeddhisme in alle eenvoud, vertaald in het Nederlands van S. Hagen.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 09:49 schreef mel723 het volgende:
Hee ype, welk boek heb je dan gelezen? Ik wil namelijk ook graag een mooi boek over het boeddhisme lezen maar word altijd een beetje overweldigd door de grote hoeveelheid ervan en dan kan ik weer niet kiezen...
Het boeddhisme an sich vertelt je vrij weinig over hiernamaalsen of goden of wat dan ook. Het laat je het zelf uitzoeken. Het geeft je een ruimere kijk op het zijn en geeft je goed de ruimte om jezelf te ontwikkelen omdat het je geen levensstandaard aangeeft.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 08:06 schreef Libris het volgende:
[..]
Reincarnatie goed genoeg?
Hee kijk, dat spreekt me wel aanquote:Op vrijdag 19 maart 2004 16:16 schreef Ype het volgende:
...omdat het je geen levensstandaard aangeeft.
Je bent niet bewust dat je een Boeddha bent. Je kan dan ook geen Boeddha WORDEN maar alleen BESEFFEN dat je al een Boeddha BENT.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 05:09 schreef Modafinil het volgende:
een paar vragen:
[..]
Het leven is een illusie en je blijft net zolang gereïncarneerd tot je verlicht raakt en de illusie doorkijkt. Op dat moment is er geen leven meer en alleen maar de Boeddha en het Nirwana.quote:Waar draait het leven dan echt om volgens het boeddhisme? Lekker vaag als je het zo zegt, bijna zweverig...
Die hebben ze ookquote:Op vrijdag 19 maart 2004 05:48 schreef FritsVanEgters het volgende:
quote:Op vrijdag 19 maart 2004 21:55 schreef ArmaniMania het volgende:
Alleen ik moet toegeven als westerling dat het zen toepassen op mijn eigen levensomstandigheden erg zwaar valt, maar ik blijf het proberen. En het blijven proberen en niet opgeven is ook ZEN
Dat het "ik" niet bestaat. En nog wat meer dingen, maar dat is de essentie.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 05:09 schreef Modafinil het volgende:
een paar vragen:
Bewustwording, leven in aandacht, het welzijn van alle wezens in het universum, kunnen loslaten van verankerde denkpatronen die je (misschien zonder dat je het zelf weet) jezelf hebt opgelegd, verlichting bewerkstelligen.quote:Waar draait het leven dan echt om volgens het boeddhisme? Lekker vaag als je het zo zegt, bijna zweverig...
Nou vooruit, doen we die er ook bijquote:Op vrijdag 19 maart 2004 05:48 schreef FritsVanEgters het volgende:
Sorry, ik was voor het weekend weg en had daar geen internet (althans geen goed werkend), maar dit is wel prima opzich. Ik had het in GC geplaatst omdat je dan een breder publiek treft, maar zo kan het ook wel.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hee kijk, dat spreekt me wel aanNiks moet. Prima
. Toch eens meer over gaan lezen idd.
Overigens gaat deze met uw welnemen binnenkort naar WFL![]()
TS meld je even, anders ben je straks je topic kwijt
Precies. Het is niet persé nodig om het volledige boeddhisme te omhelsen, maar bepaalde levenswijsheden eruit zijn enorm nuttig, ook (juist?) voor deze maatschappij.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 21:36 schreef merino het volgende:
Het schijnt zelfs ook in de mode te zijn![]()
De Dallai Lama heeft overigens zelf gezegt dat het boeddhisme niet overal even goed kan werken. Vooral Aziatische culturen zullen veel profijt hebben van de boeddhistische religie (Dallai Lama ub 'Geluk, een leven zonder begeerte').
Zelf hou ik erg van de Boeddhistische filosofiën. Naast de Tantristische teksten (die ook veel gebruikt worden in het Tibetaans Boeddhisme) vind ik ook de Zen Boeddhistische richting heel interessant.
Daarbij denk ik overigens dat het Tibetaans Boeddhisme het effectiefs is als je in de Samsara wilt blijven. Zen is veel meer gericht op het bereiken van Nirwana.
Ik probeer me gewoon zo vaak mogelijk bewust te zijn van de ideeën van de boeddha-dharma. Juist het bewustzijn is wat hierin telt. Je kunt niet altijd oplettend zijn, maar je moet wel kunnen inzien hoe je geest werkt in die staat van afdwalen. Juist dat is dan imo. hetgeen je het meest van leert.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 21:55 schreef ArmaniMania het volgende:
Zelf ben ik erg gechameerd van het ZEN-boedisme. Erg geïnspireerd door het Satori: een staat van intuïtieve verlichting, vooral de door een Boedha ervaren verlichting. Alleen ik moet toegeven als westerling dat het zen toepassen op mijn eigen levensomstandigheden erg zwaar valt, maar ik blijf het proberen. En het blijven proberen en niet opgeven is ook ZEN
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |