abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 maart 2004 @ 04:16:36 #1
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17817041
Na al een tijdje het begrip boeddhisme dieper te kennen, samen met het feit dat ik op Fok zit, en vrienden van mij ook scheinbaar geïnteresseerd zijn in het boeddhisme, wil ik er toch eens een topicje over openen.

Ik zie boeddhisme in de Westerse wereld en sowieso meer en meer terrein winnen. Dit zeker niet omdat het boeddhisme iets aan de mensheid probeert op te leggen, maar juist omdat het je de eigen weg wijst. Mijn broer is een tijd geleden boeddhist geworden en heeft mij er een boek over geleend. Eerst was ik vrij sceptisch over het fenomeen, maar nadat ik het boek had gelezen moet ik toch zeggen dat het een pracht van een levenswijsheid teweegbrengt. Ik denk dat je het boeddhisme prima kunt zien als een aanvulling van het dagelijks leven.

Een paar onwaarheden over het boeddhisme: Het boeddhisme vertelt je niet dat er een god is of een hiernamaals. Deze dingen zijn er in gekomen door het feit dat het oorspronkelijke idee van boeddhisme (dat al was ontstaan voor JC) zich in de loop der tijd heeft gemengd met lokale geloven en culturen.

Ik denk dat het boeddhisme een grote potentie heeft in de wereld. Het laat je vrijuit denken en inzien wat nou eigenlijk echt jouw ideaalbeeld is. Het laat je inzien dat je zelf moet denken om de ideeën te bedenken die je wilt hebben. Het laat je inzien dat je niet moet blijven steken in de moeilijkheden van het dagelijks leven. Het gaat juist uit van het moreel dat mensen van nature al in zich hebben.

Een boeddha is een persoon die is ontwaakt, het is geen god. De boeddha was de eerste mens die het leven zag zoals het werkelijk is. Iedereen heeft de potentie om een boeddha te worden. Een boeddha betekent dan ook een ontwaakt persoon. Iemand die zich volkomen bewust is van de werkelijkheid.

Tevens moet ik erbij vertellen dat ik totaal geen zweverig persoon ben, maar juist heel critisch, maar het boeddhisme zie ik als een opstap naar waar het leven echt om draait. Niet als een leefregel, maar juist als een aanvulling.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
  vrijdag 19 maart 2004 @ 04:35:12 #2
19840 Libris
Live from Singapore
pi_17817050
Ik ben me er ook meer voor gaan interesseren voor boedhisme, ook omdat ik een aantal boedhistische collega's heb en een aantal mooie tempeltjes bezocht heb. Ik heb nu een boek liggen over het onderwerp wat ik maar eens moet gaan doorlezen.

Tot slot een boeddha:
  vrijdag 19 maart 2004 @ 04:54:45 #3
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17817066
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 04:35 schreef Libris het volgende:
Ik ben me er ook meer voor gaan interesseren voor boedhisme, ook omdat ik een aantal boedhistische collega's heb en een aantal mooie tempeltjes bezocht heb. Ik heb nu een boek liggen over het onderwerp wat ik maar eens moet gaan doorlezen.

Tot slot een boeddha:
[afbeelding]
Heel mooi dat je niet zegt "De boeddha, maar een boeddha, want iedereen kan boeddha worden, als je het maar wilt.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 05:03:05 #4
19840 Libris
Live from Singapore
pi_17817074
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 04:54 schreef Ype het volgende:

[..]

Heel mooi dat je niet zegt "De boeddha, maar een boeddha, want iedereen kan boeddha worden, als je het maar wilt.
Maar wat is ook al weer de naam van de eerste(?) boeddha? Ja, ik moet er echt meer over gaan lezen/leren.
Zijn alle boehddisten eigenlijk vegatarier?
  vrijdag 19 maart 2004 @ 05:09:49 #5
56564 Modafinil
the fallacy beyond
pi_17817087
een paar vragen:
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 04:16 schreef Ype het volgende:Een boeddha betekent dan ook een ontwaakt persoon. Iemand die zich volkomen bewust is van de werkelijkheid.
waarvan ben je je als NIET-boeddha NIET bewust?
quote:
Tevens moet ik erbij vertellen dat ik totaal geen zweverig persoon ben, maar juist heel critisch, maar het boeddhisme zie ik als een opstap naar waar het leven echt om draait. Niet als een leefregel, maar juist als een aanvulling.
Waar draait het leven dan echt om volgens het boeddhisme? Lekker vaag als je het zo zegt, bijna zweverig...
We are a peculiar friendly evolved signaturial viri family. Consider to put one of our offspring in your signature so we are able to decentralize. Also consider happy, jolly & peacefully immortalization ;^)>$~~<=;
  vrijdag 19 maart 2004 @ 05:35:36 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17817163
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 05:09 schreef Modafinil het volgende:
een paar vragen:
[..]

[..]

Waar draait het leven dan echt om volgens het boeddhisme? Lekker vaag als je het zo zegt, bijna zweverig...
Het bereiken van leegte. De moeilijkste les. Dit komt min of meer in de buurt.

The Ni To Ichi Way of strategy is recorded in this the Book of the Void.

What is called the spirit of the void is where there is nothing. It is not included in man's knowledge. Of course the void is nothingness. By knowing things that exist, you can know that which does not exist. That is the void.

People in this world look at things mistakenly, and think that what they do not understand must be the void. This is not the true void. It is bewilderment.

In the Way of strategy, also, those who study as warriors think that whatever they cannot understand in their craft is the void. This is not the true void.

To attain the Way of strategy as a warrior you must study fully other martial arts and not deviate even a little from the Way of the warrior. With your spirit settled, accumulate practice day by day, and hour by hour. Polish the twofold spirit heart and mind, and sharpen the twofold gaze perception and sight. When your spirit is not in the least clouded, when the clouds of bewilderment clear away, there is the true void.

Until you realise the true Way, whether in Buddhism or in common sense, you may think that things are correct and in order. However, if we look at things objectively, from the viewpoint of laws of the world, we see various doctrines departing from the true Way. Know well this spirit, and with forthrightness as the foundation and the true spirit as the Way. Enact strategy broadly, correctly and openly.

Then you will come to think of things in a wide sense and, taking the void as the Way, you will see the Way as void.

In the void is virtue, and no evil. Wisdom has existence, principle has existence, the Way has existence, spirit is nothingness.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_17817202
Hebben ze ook een hemel? Ik doe alleen mee als ze een hemel hebben
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_17817493
Megumi, komt dat uit Go Rin No Sho? Komt me zo bekend voor...*graaft in boeken*
"Great spirits have always found violent opposition from mediocrities. The latter cannot understand it when a man does not thoughtlessly submit to hereditary prejudices but honestly and courageously uses his intelligence."
  vrijdag 19 maart 2004 @ 08:06:44 #9
19840 Libris
Live from Singapore
pi_17817575
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 05:48 schreef FritsVanEgters het volgende:
Reincarnatie goed genoeg?
pi_17818502
Hee ype, welk boek heb je dan gelezen? Ik wil namelijk ook graag een mooi boek over het boeddhisme lezen maar word altijd een beetje overweldigd door de grote hoeveelheid ervan en dan kan ik weer niet kiezen...
  vrijdag 19 maart 2004 @ 16:11:23 #11
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17826951
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 09:49 schreef mel723 het volgende:
Hee ype, welk boek heb je dan gelezen? Ik wil namelijk ook graag een mooi boek over het boeddhisme lezen maar word altijd een beetje overweldigd door de grote hoeveelheid ervan en dan kan ik weer niet kiezen...
Boeddhisme in alle eenvoud, vertaald in het Nederlands van S. Hagen.

Erg helder omschreven en gebasseerd op de kernbegrippen van het boeddhisme.

http://www.devoted.nl/enter.html?target=dept_134.html&lang=nl

De link, slechts 10 euro, valt dus nog flink mee ook.

Boeddhisme in alle eenvoud benadert het boeddhisme op een heldere en ongekuntstelde manier. Het centrale thema is ontwaken en bewust leven in het hier en nu. Toen de Boeddha werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij 'Gewaarzijn'. Boeddha's observaties en inzicht zijn door de Amerikaanse zenpriester Steve Hagen kort, bondig en ontdaan van hinderlijk jargon verwerkt in dit veelgeprezen boek. Het is een inspirerende gids voor iedereen die meer grip wil krijgen op zijn leven. In eenvoudige bewoordingen beschrijft Hagen hoe je je kunt ontdoen van overtollige ballast om volledige geestelijk vrijheid te bereiken. 174 pagina's. paperback.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 16:16:51 #12
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17827113
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 08:06 schreef Libris het volgende:

[..]

Reincarnatie goed genoeg?
Het boeddhisme an sich vertelt je vrij weinig over hiernamaalsen of goden of wat dan ook. Het laat je het zelf uitzoeken. Het geeft je een ruimere kijk op het zijn en geeft je goed de ruimte om jezelf te ontwikkelen omdat het je geen levensstandaard aangeeft.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 19:58:11 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_17831627
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 16:16 schreef Ype het volgende:

...omdat het je geen levensstandaard aangeeft.
Hee kijk, dat spreekt me wel aan Niks moet. Prima . Toch eens meer over gaan lezen idd.

Overigens gaat deze met uw welnemen binnenkort naar WFL
TS meld je even, anders ben je straks je topic kwijt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 19 maart 2004 @ 21:15:25 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_17833258
Tijd is om auto-schuivert naar WFL
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_17833525
Ik ben ook wel in het boeddhisme geinteresseerd... maar ik weet er nog te weinig van eigenlijk. Ik hoef ook niet per se boeddhist te worden. Maar ik vind dat het boeddhisme veel goede en wijze dingen bevat en het lijkt me ook een goede aanvulling zoals de TS al zei. Ik denk dat ik heel veel van het boeddhisme kan leren..
  vrijdag 19 maart 2004 @ 21:36:27 #16
44906 merino
World of Sleepers
pi_17833666
Het schijnt zelfs ook in de mode te zijn
De Dallai Lama heeft overigens zelf gezegt dat het boeddhisme niet overal even goed kan werken. Vooral Aziatische culturen zullen veel profijt hebben van de boeddhistische religie (Dallai Lama ub 'Geluk, een leven zonder begeerte').
Zelf hou ik erg van de Boeddhistische filosofiën. Naast de Tantristische teksten (die ook veel gebruikt worden in het Tibetaans Boeddhisme) vind ik ook de Zen Boeddhistische richting heel interessant.
Daarbij denk ik overigens dat het Tibetaans Boeddhisme het effectiefs is als je in de Samsara wilt blijven. Zen is veel meer gericht op het bereiken van Nirwana.
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 21:49:51 #17
44906 merino
World of Sleepers
pi_17833955
quote:
een paar vragen:
[..]

Je bent niet bewust dat je een Boeddha bent. Je kan dan ook geen Boeddha WORDEN maar alleen BESEFFEN dat je al een Boeddha BENT.
quote:
Het leven is een illusie en je blijft net zolang gereïncarneerd tot je verlicht raakt en de illusie doorkijkt. Op dat moment is er geen leven meer en alleen maar de Boeddha en het Nirwana.
Tot die tijd blijf je in Samsara. Daar draait het (volgens Tibetaans Boeddhisme) eigenlijk vooral om Liefde.
quote:
Die hebben ze ook
Alleen is dat waarschijnlijk niet waar jij naar op zoek bent
De Boeddhistische hemel (Nirwana) is namelijk hetzelfde als wat er na de dood is volgens Atheïsten; NIETS
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
  † In Memoriam † vrijdag 19 maart 2004 @ 21:55:52 #18
47213 ArmaniMania
pi_17834090
Zelf ben ik erg gechameerd van het ZEN-boedisme. Erg geïnspireerd door het Satori: een staat van intuïtieve verlichting, vooral de door een Boedha ervaren verlichting. Alleen ik moet toegeven als westerling dat het zen toepassen op mijn eigen levensomstandigheden erg zwaar valt, maar ik blijf het proberen. En het blijven proberen en niet opgeven is ook ZEN
pi_17834605
Erg interessant allemaal!
  vrijdag 19 maart 2004 @ 22:20:31 #20
44906 merino
World of Sleepers
pi_17834633
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 21:55 schreef ArmaniMania het volgende:
Alleen ik moet toegeven als westerling dat het zen toepassen op mijn eigen levensomstandigheden erg zwaar valt, maar ik blijf het proberen. En het blijven proberen en niet opgeven is ook ZEN
pi_17834962
quote:
een paar vragen:
Dat het "ik" niet bestaat. En nog wat meer dingen, maar dat is de essentie.
quote:
Bewustwording, leven in aandacht, het welzijn van alle wezens in het universum, kunnen loslaten van verankerde denkpatronen die je (misschien zonder dat je het zelf weet) jezelf hebt opgelegd, verlichting bewerkstelligen.
quote:
Nou vooruit, doen we die er ook bij

Je zou "nirvana" als de boeddhistische variant van de hemel kunnen opvatten, alhoewel het niet een plaats is waar je heen gaat ofzo. Het is meer een staat van volmaaktheid en bewustzijn, die iedereen voor zichzelf kan bewerkstelligen.
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 22:48:43 #22
89409 OneMinuteSilence
Words fool me, words fail me.
pi_17835381
Ik ben me de laatste tijd ook sterk gaan interesseren voor het boeddhisme. Voor mij kreeg 'nirvana' ineens nog een betekenis naast mijn favoriete band
Lijkt me wel een mooi boek om te lezen.. vooral omdat ik het erg moeilijk vind om te begrijpen hoe je kunt beginnen. De dingen die ik heb gelezen werden me al snel teveel. Vaak was ik het er mee eens, maar wist ik niet wat ik er zelf mee moest..

Met bewust leven ben ik al langer bezig d.m.v. mediteren (niet speciaal boeddhistisch maar gewoon bewustzijnsmeditatie) Ik kwam er pas later achter dat het boeddhisme daar voor een deel ook op gebaseerd is.
Balance is a temporary illusion.
  zondag 21 maart 2004 @ 17:06:52 #23
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17868545
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hee kijk, dat spreekt me wel aan Niks moet. Prima . Toch eens meer over gaan lezen idd.

Overigens gaat deze met uw welnemen binnenkort naar WFL
TS meld je even, anders ben je straks je topic kwijt
Sorry, ik was voor het weekend weg en had daar geen internet (althans geen goed werkend), maar dit is wel prima opzich. Ik had het in GC geplaatst omdat je dan een breder publiek treft, maar zo kan het ook wel.
  zondag 21 maart 2004 @ 17:08:47 #24
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17868588
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 21:36 schreef merino het volgende:
Het schijnt zelfs ook in de mode te zijn
De Dallai Lama heeft overigens zelf gezegt dat het boeddhisme niet overal even goed kan werken. Vooral Aziatische culturen zullen veel profijt hebben van de boeddhistische religie (Dallai Lama ub 'Geluk, een leven zonder begeerte').
Zelf hou ik erg van de Boeddhistische filosofiën. Naast de Tantristische teksten (die ook veel gebruikt worden in het Tibetaans Boeddhisme) vind ik ook de Zen Boeddhistische richting heel interessant.
Daarbij denk ik overigens dat het Tibetaans Boeddhisme het effectiefs is als je in de Samsara wilt blijven. Zen is veel meer gericht op het bereiken van Nirwana.
Precies. Het is niet persé nodig om het volledige boeddhisme te omhelsen, maar bepaalde levenswijsheden eruit zijn enorm nuttig, ook (juist?) voor deze maatschappij.
Ik heb me er niet eens zoveel in verdiept, maar juist de basis is wat me zo trekt.
  zondag 21 maart 2004 @ 17:11:34 #25
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17868635
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 21:55 schreef ArmaniMania het volgende:
Zelf ben ik erg gechameerd van het ZEN-boedisme. Erg geïnspireerd door het Satori: een staat van intuïtieve verlichting, vooral de door een Boedha ervaren verlichting. Alleen ik moet toegeven als westerling dat het zen toepassen op mijn eigen levensomstandigheden erg zwaar valt, maar ik blijf het proberen. En het blijven proberen en niet opgeven is ook ZEN
Ik probeer me gewoon zo vaak mogelijk bewust te zijn van de ideeën van de boeddha-dharma. Juist het bewustzijn is wat hierin telt. Je kunt niet altijd oplettend zijn, maar je moet wel kunnen inzien hoe je geest werkt in die staat van afdwalen. Juist dat is dan imo. hetgeen je het meest van leert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')