Terwijl ik vandaag een beetje uit m'n neus heb lopen te vreten zijn er in Afrika vandaag ongeveer 6500 mannen, vrouwen, kinderen en baby's aan de gevolgen van Aids overleden.
Terwijl ik een paar duizend euro op m'n bankrekening heb staan moet zo'n 70% van de bevolking in de Sahel-landen met 2 dollar per dag rond zien te komen.
Ik ben redelijk gezond, 30 miljoen Afrikanen lijden aan AIDS. (In Botswana heeft bijv. bijna 40% van de bevolking Aids!)
Kortom, terwijl ik hier een redelijk onbezorgd leventje leid gaat een paar duizend kilometer zuidelijker een heel continent naar de kloten.
Heel erg allemaal natuurlijk, maar nog erger: Het kan mij eigenlijk totaal niets schelen.
![]()
En ik ben geloof ik niet de enige daarin.
Hoe kan dat toch?
![]()
Zijn we allemaal zo afgestompt?
Ikke ikke ikke en de rest kan stikken? Ik zie al van jongs af aan om de zoveel maanden beelden van uitgehongerde baby's in Ethiopië voorbij komen in het journaal.. en meestal als ik dat zie dan eet ik m'n bord gewoon lekker leeg, zonder er verder over na te denken. Blijkbaar al heel normaal die beelden. Het is al een geaccepteerd feit? Afrika valt niet meer te redden?
Alleen zo af en toe begin ik last van m'n geweten te krijgen.. moest net bv. wat geld overmaken, en ik had natuurlijk ook gelijk ff 100 euro overkunnen maken naar NOVIB ofzo. Ga ik echt niet dood aan. Maar doe ik het ook?
Tuurlijk niet! Ik wil morgen nog naar de Mediamarkt, CD's kopen.
Heb een tijd geleden wel wat overgemaakt.. en daar had ik de volgende dag eigenlijk best wel spijt van.
"And it's true we are immune
When fact is fiction and TV reality
And today the millions cry
We eat and drink while tomorrow they die.."