abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1259468
Bron: NU.nl

-------------------------

Ministers bereiken akkoord over klimaatafspraken

Uitgegeven: 23-7-2001 10:33
Laatst gewijzigd: 23-7-2001 11:09

BONN - De milieuministers van de Verenigde Naties hebben maandagochtend na zeer moeizame onderhandelingen toch nog een akkoord bereikt over de uitwerking van het Kyoto Protocol.

Dat betekent dat nu is geregeld op welke manier industrielanden de uitstoot van broeikasgassen zoals kooldioxide kunnen verminderen.

In Bonn zijn afspraken vastgelegd over de sancties die staan op niet naleven van de afspraken. Er komen wel straffen, maar geen boetes. Een land moet voor elke ton CO2 die het te weinig reduceert 0,3 ton extra reduceren. De Nederlandse staatssecretaris Benschop vindt dat 'voldoende straf'.

De afspraken worden in Bonn ondertekend, maar de wettelijke vastlegging is pas over twee tot drie jaar. Zo krijgt Japan meer tijd. Dat is geen bezwaar omdat de straffen pas omstreeks 2008 ingaan.

Op basis van het nu gesloten akkoord kunnen de lidstaten het Protocol van Kyoto ratificeren.

-------------------------

Op zichzelf is dit natuurlijk al aardig goed nieuws. Maar ik wil ook even kwijt dat ik zware bewondering heb voor minister Pronk, omdat hij deze loodzware diplomatieke taak goed heeft volbracht. En er mag ook best wel eens iets goeds over onze politici gezegd worden

"The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim."
Edsger Wybe Dijkstra [1930-2002]
  maandag 23 juli 2001 @ 14:43:43 #2
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1259498
quote:
Op maandag 23 juli 2001 14:37 schreef Safari het volgende:
Op zichzelf is dit natuurlijk al aardig goed nieuws. Maar ik wil ook even kwijt dat ik zware bewondering heb voor minister Pronk, omdat hij deze loodzware diplomatieke taak goed heeft volbracht. En er mag ook best wel eens iets goeds over onze politici gezegd worden
Inderdaad. Vaak vind ik Pronk een drammerige geitenbreier, en zijn plannetjes irreëel, maar hier heeft hij zich als een hardwerkende, oprechte, volhardende en gedreven politicus gedragen. Waarvoor hulde! Positief en constructief handelen in een politieke slangenkuil, ik heb er diep respect voor.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 23 juli 2001 @ 14:45:33 #3
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1259505
quote:
Op maandag 23 juli 2001 14:37 schreef Safari het volgende:
Inderdaad. Vaak vind ik Pronk een drammerige geitenbreier, en zijn plannetjes irreëel, maar hier heeft hij zich als een hardwerkende, oprechte, volhardende en gedreven politicus gedragen. Waarvoor hulde! Positief en constructief handelen in een politieke slangenkuil, ik heb er diep respect voor.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  maandag 23 juli 2001 @ 14:46:13 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_1259511
Haha helemaal mee eens!
Tis jammer dat er geen boetes komen, maar kennelijk zijn de landen wel bewust van hun morele verplichting.

En ben ik de enige die iets grappigs krijgt als je Ringo probeert te quoten?

edit en toen kreeg ik het toen ik op m'n edit knop drukte.. server weer aan het stuireren?

[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 23-07-2001 14:46]

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 23 juli 2001 @ 14:47:26 #5
13675 m24
Minds are like parachutes.
pi_1259518
Pronk 4 President?
If a million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.
Jacques Anatole Thibault (1844-1924)
  maandag 23 juli 2001 @ 14:48:05 #6
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1259521
quote:
Op maandag 23 juli 2001 14:46 schreef speknek het volgende:
En ben ik de enige die iets grappigs krijgt als je Ringo probeert te quoten?
Huh? Hoezo dat? Ik snap het niet?
  maandag 23 juli 2001 @ 14:48:05 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_1259522
Nou nee laten we niet te hard van stapel springen heh
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 23 juli 2001 @ 14:48:45 #8
10188 links234
pi_1259528
quote:
Op maandag 23 juli 2001 14:47 schreef m24 het volgende:
Pronk 4 President?
Nee! Pronk in de G8!
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  maandag 23 juli 2001 @ 14:49:03 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_1259529
quote:
Op maandag 23 juli 2001 14:48 schreef Ringo het volgende:
Huh? Hoezo dat? Ik snap het niet?
Toen ik op dat icoontje rechtsboven klikte kreeg ik een kotssmiley in beeld. Ik denk dat is handig Maar deze keer was ik het juist wel met je eens.
  maandag 23 juli 2001 @ 14:51:06 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1259536
quote:
Op maandag 23 juli 2001 14:49 schreef speknek het volgende:
Toen ik op dat icoontje rechtsboven klikte kreeg ik een kotssmiley in beeld. Ik denk dat is handig Maar deze keer was ik het juist wel met je eens.
Aha, vandaar.
  maandag 23 juli 2001 @ 15:07:51 #11
13675 m24
pi_1259656
NL in de G8? Weet je zeker dat we met die klojo's geassocieerd willen worden? Volgens mij wilt Pronk de wereld redden en Bush de wereld de verdoemenis inwerken. Of zijn er nog Bush-fans in de zaal met een andere mening?
pi_1259700
quote:
Op maandag 23 juli 2001 15:07 schreef m24 het volgende:
NL in de G8? Weet je zeker dat we met die klojo's geassocieerd willen worden? Volgens mij wilt Pronk de wereld redden en Bush de wereld de verdoemenis inwerken. Of zijn er nog Bush-fans in de zaal met een andere mening?
Je hoeft absoluut geen Bushfan te zijn om dat een onzin uitspraak te vinden. Pronk heeft de wereld niet in het minst van de ondergang gered gisteren. Er is een halfbakken compromis uitgekomen om geen andere reden dan dat ze een resultaat wilden hebben.
  maandag 23 juli 2001 @ 15:15:21 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1259737
quote:
Op maandag 23 juli 2001 15:07 schreef m24 het volgende:
Ik ben geen Bush-fan. Maar gezien de steeds grotere protesten tegen de G8-politiek denk ik wel dat constructivisme, positief naar oplossingen zoeken een vereiste is om uit de huidige impasse te raken. je kan wel blijven schreeuwen maar ooit zal je zelf actie moeten ondernemen om de wereld te verbeteren.
Pronk heeft laten zien dat met doorzettingsvermogen en een goede wil best (minimale) resultaten zijn te behalen. Alle kleine beetjes helpen. Als Nederland echt denkt de politiek van de G8 te kunnen verbeteren, waarom dan niet trachten onze invloed op dat machtige bolwerk te vergroten, ook langs geïnstutionaliseerde politieke wegen? Spandoeken alleen zetten weinig zoden aan de dijk. Dat zijn de winden die de storm aankondigen.
Overigens is het lang niet alleen Nederland die haar invloed op de wereldpolitiek zou moeten vergroten. Als we echt toewillen naar een eerlijke geglobaliseerde economie/politiek, moeten we ook de Derde Wereld als gelijke gesprekspartner uitnodigen.
  maandag 23 juli 2001 @ 15:16:59 #14
13675 m24
pi_1259753
Ben ik 100% met je eens. Trouwens indrukwekkend moment dat die tolk zich opeens realiseerde waar het om ging: "jezus"

Wordt tijd dat het bij meer mensen doordringt.

maandag 23 juli 2001 @ 15:21:30 #15
13675 m24
pi_1259803
Daarvoor hebben we al een ideale instantie: de VN. Alleen loopt de VN de hele tijd vast in haar eigen politieke kronkels. (affaire Israel om er maar 1 te noemen..) Oh ja en volgens mij was het ook zo dat America alleen haar contributie betaald als ze weer iets voor elkaar moeten krijgen...

Ok, toch maar bij de G8, en dan inderdaad gewoon lekker met zijn allen... de G200 (euhh hoeveel landen zijn er op onze aardkloot eigenlijk?)

maandag 23 juli 2001 @ 15:46:21 #16
909 Num
Núm dus!
pi_1260106
De VN heeft 189 leden dus er zullen ongeveer 200 landen zijn.

Leuk dat er een accoord is alleen jammer dat het weinig meer voorstelt. En trouwens, iedereen zegt nu wel dat er een accoord is, maar is dat ook zo?

Wat ze nu hebben afgesproken moet eerst nog worden goedgekeurd door minimaal 55 landen die weer minimaal 55% van alle vervuiling uithoesten. Dat kan nog eens 2 à 3 jaar duren. In dit tijd zijn er weer verkiezingen enz. Dus er kan nog van alles veranderen...

maandag 23 juli 2001 @ 15:49:26 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1260136
quote:
Op maandag 23 juli 2001 15:46 schreef Num het volgende:
Leuk dat er een accoord is alleen jammer dat het weinig meer voorstelt. En trouwens, iedereen zegt nu wel dat er een accoord is, maar is dat ook zo?
Wat ze nu hebben afgesproken moet eerst nog worden goedgekeurd door minimaal 55 landen die weer minimaal 55% van alle vervuiling uithoesten. Dat kan nog eens 2 à 3 jaar duren. In dit tijd zijn er weer verkiezingen enz. Dus er kan nog van alles veranderen...
Tijd voor hosanna-kreten is het allerminst. Maar gezien de zeer lage verwachtingen is het uiteindelijke resultaat toch niet onredelijk te noemen. Er is in ieder geval een beetje hoop.
pi_1260369
quote:
Op maandag 23 juli 2001 14:43 schreef Ringo het volgende:

[..]

quote:
Op maandag 23 juli 2001 14:45 schreef links234 het volgende:

[..]

Telepathie?
2 zielen 1 gedachte?
Of toch gewoon copy-paste?
Unox, the worst operating system.
  maandag 23 juli 2001 @ 16:47:28 #19
10188 links234
pi_1260683
quote:
Op maandag 23 juli 2001 16:10 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

[..]

Telepathie?
2 zielen 1 gedachte?
Of toch gewoon copy-paste?

GMTA heet dat.
  maandag 23 juli 2001 @ 16:48:31 #20
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1260689
quote:
Op maandag 23 juli 2001 16:47 schreef links234 het volgende:
GMTA heet dat.
  maandag 23 juli 2001 @ 16:49:27 #21
10188 links234
pi_1260695
Great
Minds
Think
Alike
  maandag 23 juli 2001 @ 17:06:05 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1260783
quote:
Op maandag 23 juli 2001 16:49 schreef links234 het volgende:
Great
Minds
Think
Alike
Yeah.
  maandag 23 juli 2001 @ 18:28:36 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1261547
Pronk wordt nu wel geroemd om dit akkoord, en ik kan ook wel enige waardering opbrengen voor zijn vasthoudendheid om uiteindelijk tot een akkoord te komen, maar als je inhoudelijk kijkt naar dat akkoord is het helaas dus een dusdanig verregaande vorm van politieke compromisvorming, dat het in de praktijk niets zal uithalen.

'Werelds grootste vervuiler (en dat is nog steeds de USA) doet er niet aan mee, Japan en Canada hebben allerlei ontsnappingsmogelijkheden en van echte straffen tegen overtreders is geen sprake.

Al met al dus een knap compromis, maar inhoudelijk een wassen neus.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1272685
Eigenlijk stelt dit akkoord helemaal niets voor en zou ik zeker niet Pronk zo bejubelen.

Vorig jaar in Den Haag lag er een veel beter compromis voorhanden. Waar ook Japan EN de VS aan deel zouden nemen. Alleen doordat zowel Pronk als de EU het wat onhandig speelden (Pronk hield vast aan onderhandelen met z'n allen en de EU wilde het Kyoto protocol tot op de letter uitvoeren!) kwam het niet tot een akkoord

Nu zitten we dus met een voorstel waar de angel is uitgehaald. De deelnemende landen hoeven nog maar een fractie van hun Co2 uitstoot te verminderen en de sancties stellen ook niet zoveel meer voor.

Bovendien is de laatste jaren de Co2 uitstoot in Nederland gestegen in plaats van gedaald, en dat allemaal onder de bezielende leiding van Pronk.

Dus...

Om dan niet te negatief te eindigen: ben wel blij dat er een compromis voorstel ligt. Is in ieder geval beter dan helemaal niets...

That is not dead which can eternal lie. And with strange aeons even death may die
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')