Tsja, zo heb je van die werkwoorden.quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:46 schreef kastanova het volgende:
Gisteren tijdens het kijken van een Divx filmpje met een van internet gehaalde ondertiteling weer eens op de taalfouten gelet; is een stoornis van mij en m'n vriendin, de grammaticaal zwakbegaafden uitlachen e.d.
En uiteraard werd er weer eens gebeurd gebruikt waar gebeurt hoorde te staan.
Nu ging ik er echter over doordenken wat de regels daar precies over zijn
Het gebeurt kan.
Er gebeurt kan ook.
Het is gebeurd, er is gebeurd, enz. ook.
Maar "ik gebeur" of "hij gebeurt" kan dan weer niet
Als taalpuristen vragen wij ons af welke grammaticale regels of iets dergelijks hier gelden.
Beargumentatie/bronquote:Op donderdag 18 maart 2004 23:50 schreef Lucille het volgende:
Gebeuren is geen werkwoord.
Precies. Hetzelfde geldt voor de werkwoorden Sneeuwen, regenen, onweren etc.quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:50 schreef GoldStriker het volgende:
Tuurlijk kan ik gebeur.
'gebeuren' is een gewoon werkwoord, alleen kom je ik gebeur nooit tegen in de taal.
Wel, maar het is een onoverdrachtelijk werkwoord.quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:50 schreef Lucille het volgende:
En dit is dus ook waarquote:Op donderdag 18 maart 2004 23:51 schreef MrWizzel het volgende:
[..]
Tsja, zo heb je van die werkwoorden.
Ik regen gaat natuurlijk nergens over, maar het regent klopt wel.
Ik denk dat er gewoon bepaalde werkwoorden zijn die nooit persoonsgebonden kunnen zijn.
que?quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:50 schreef Lucille het volgende:
quote:ge·beu·ren1 (het ~, ~s)
1 geheel van voorvallen met de ermee verbonden effecten
ge·beu·ren2 (onov.ww.)
1 onbedoeld plaatshebben, zich voordoen => geschieden, gevallen, omgaan, passeren, spelen, zich afspelen, zich toedragen
2 gedaan worden
3 overkomen
quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:53 schreef gelly het volgende:
Je kunt beter je studie basisschool afmaken Kasta Lucille
Interessante post gellyquote:Op donderdag 18 maart 2004 23:53 schreef gelly het volgende:
Je kunt beter je studie afmaken Kasta
Wie kijkt er dan ook een dixx met ondertiteling :s dat verpest de film alleen maar.quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:46 schreef kastanova het volgende:
Gisteren tijdens het kijken van een Divx filmpje met een van internet gehaalde ondertiteling weer eens op de taalfouten gelet; is een stoornis van mij en m'n vriendin, de grammaticaal zwakbegaafden uitlachen e.d.
Noem eens een zin met "ik gebeur" er in danquote:Op donderdag 18 maart 2004 23:54 schreef Georges het volgende:
Ik gebeur kan wel, wordt alleen zelden gebruikt.
Nee, dit wordt idd nooit gebruikt. En toch klopt het puur grammaticaal wel, echter de vervoeging bestaat in de praktijk niet, omdat dit werkwoord nooit persoonsgebonden is. Omdat in de tegenwoordige tijd alleen de 3e persoon enkelvoud onzijdig kan zijn, namelijk het, komt dit werkwoord enkel in deze persoon voor.quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:58 schreef kastanova het volgende:
[..]
Noem eens een zin met "ik gebeur" er in dan
"Als ik tijd heb, gebeur ik morgen"
wat ik al zei..quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:58 schreef kastanova het volgende:
[..]
Noem eens een zin met "ik gebeur" er in dan
"Als ik tijd heb, gebeur ik morgen"
beuren van salaris is een heel ander werkwoord dan gebeuren... en dus niet relevant in deze discussie, sorry...quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:03 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
wat ik al zei..
ik gebeur morgen mijn salaris..klinkt niet
en die 2e al helemaal niet,
ik wilde nog iets poaten over de verwarring als buitenlanders deze taal moeten leren, maar dat doe ik maar niet, is ook off topic
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |