Tsja, zo heb je van die werkwoorden.quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:46 schreef kastanova het volgende:
Gisteren tijdens het kijken van een Divx filmpje met een van internet gehaalde ondertiteling weer eens op de taalfouten gelet; is een stoornis van mij en m'n vriendin, de grammaticaal zwakbegaafden uitlachen e.d.
En uiteraard werd er weer eens gebeurd gebruikt waar gebeurt hoorde te staan.
Nu ging ik er echter over doordenken wat de regels daar precies over zijn
Het gebeurt kan.
Er gebeurt kan ook.
Het is gebeurd, er is gebeurd, enz. ook.
Maar "ik gebeur" of "hij gebeurt" kan dan weer niet
Als taalpuristen vragen wij ons af welke grammaticale regels of iets dergelijks hier gelden.
Beargumentatie/bronquote:Op donderdag 18 maart 2004 23:50 schreef Lucille het volgende:
Gebeuren is geen werkwoord.
Precies. Hetzelfde geldt voor de werkwoorden Sneeuwen, regenen, onweren etc.quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:50 schreef GoldStriker het volgende:
Tuurlijk kan ik gebeur.
'gebeuren' is een gewoon werkwoord, alleen kom je ik gebeur nooit tegen in de taal.
Wel, maar het is een onoverdrachtelijk werkwoord.quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:50 schreef Lucille het volgende:
En dit is dus ook waarquote:Op donderdag 18 maart 2004 23:51 schreef MrWizzel het volgende:
[..]
Tsja, zo heb je van die werkwoorden.
Ik regen gaat natuurlijk nergens over, maar het regent klopt wel.
Ik denk dat er gewoon bepaalde werkwoorden zijn die nooit persoonsgebonden kunnen zijn.
que?quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:50 schreef Lucille het volgende:
quote:ge·beu·ren1 (het ~, ~s)
1 geheel van voorvallen met de ermee verbonden effecten
ge·beu·ren2 (onov.ww.)
1 onbedoeld plaatshebben, zich voordoen => geschieden, gevallen, omgaan, passeren, spelen, zich afspelen, zich toedragen
2 gedaan worden
3 overkomen
quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:53 schreef gelly het volgende:
Je kunt beter je studie basisschool afmaken Kasta Lucille
Interessante post gellyquote:Op donderdag 18 maart 2004 23:53 schreef gelly het volgende:
Je kunt beter je studie afmaken Kasta
Wie kijkt er dan ook een dixx met ondertiteling :s dat verpest de film alleen maar.quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:46 schreef kastanova het volgende:
Gisteren tijdens het kijken van een Divx filmpje met een van internet gehaalde ondertiteling weer eens op de taalfouten gelet; is een stoornis van mij en m'n vriendin, de grammaticaal zwakbegaafden uitlachen e.d.
Noem eens een zin met "ik gebeur" er in danquote:Op donderdag 18 maart 2004 23:54 schreef Georges het volgende:
Ik gebeur kan wel, wordt alleen zelden gebruikt.
Nee, dit wordt idd nooit gebruikt. En toch klopt het puur grammaticaal wel, echter de vervoeging bestaat in de praktijk niet, omdat dit werkwoord nooit persoonsgebonden is. Omdat in de tegenwoordige tijd alleen de 3e persoon enkelvoud onzijdig kan zijn, namelijk het, komt dit werkwoord enkel in deze persoon voor.quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:58 schreef kastanova het volgende:
[..]
Noem eens een zin met "ik gebeur" er in dan
"Als ik tijd heb, gebeur ik morgen"
wat ik al zei..quote:Op donderdag 18 maart 2004 23:58 schreef kastanova het volgende:
[..]
Noem eens een zin met "ik gebeur" er in dan
"Als ik tijd heb, gebeur ik morgen"
beuren van salaris is een heel ander werkwoord dan gebeuren... en dus niet relevant in deze discussie, sorry...quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:03 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
wat ik al zei..
ik gebeur morgen mijn salaris..klinkt niet
en die 2e al helemaal niet,
ik wilde nog iets poaten over de verwarring als buitenlanders deze taal moeten leren, maar dat doe ik maar niet, is ook off topic
okquote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:04 schreef MrWizzel het volgende:
[..]
beuren van salaris is een heel ander werkwoord dan gebeuren... en dus niet relevant in deze discussie, sorry...
Goede site manquote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:02 schreef ShAdOw-BlAde het volgende:
http://www.verbix.com/webverbix/go.asp?D1=24&H1=124&T1=gebeuren
style="font-size: 10px;">quote:
quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:07 schreef GHansVI het volgende:
Nou, stel je hebt een verhaal waarin bijv. aardbevingen gebeuren, en je schijft het 2e deel met de natuurramp als een hoofdpersoon met gedachten en alles erop en eraan. Dan zou je kunnen schrijven: "Het is eindelijk zover: 'Ik gebeur!', mensen vallen om, bomen ontwortelen" Of kan ik maar beter geen verhalen gaan schrijven?
Maar klopt de gedachte erachter eigenlijk? Lijkt me wel tochquote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:09 schreef MrWizzel het volgende:
[..]
Leuk bedacht inderdaad, maar ik denk dat je jouw toekomst toch maar ergens anders moet gaan zoeken
No offense off course
![]()
*Hoofdbreker*quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:07 schreef GHansVI het volgende:
Nou, stel je hebt een verhaal waarin bijv. aardbevingen gebeuren, en je schijft het 2e deel met de aardbeving als een hoofdpersoon met gedachten en alles erop en eraan. Dan zou je kunnen schrijven: "Het is eindelijk zover: 'Ik gebeur!', mensen vallen om, bomen ontwortelen" Of kan ik maar beter geen verhalen gaan schrijven?
De gedachte klopt inderdaad, maar in fantasieverhalen kunnen dergelijke dingen natuurlijk wel. IRL leven vulkanen en aardbevingen niet, daarom klinkt het zo raar in onze oren als je zegt dat je gebeurt, of regent etc.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:10 schreef GHansVI het volgende:
[..]
Maar klopt de gedachte erachter eigenlijk? Lijkt me wel toch.
Zu kun je dan ook zijn buurman de vulkaanuitbarsting laten zeggen: "Kijk hij gebeurt nu en ik gebeur morgen pas."
ja, de Bijbel!quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:15 schreef ShAdOw-BlAde het volgende:
Hier voor je,
Gebeuren is een werkwoord en kan dus.
Ik meen dat je dit ook in de bijbel tegenkomt.
Ik gebeur (als in) het overkomt me.
Nu jij weer.
Ja ok ik geef ff een mooi visueel voorbeeld voor de visueel ingestelden onder ons.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:15 schreef MrWizzel het volgende:
[..]
De gedachte klopt inderdaad, maar in fantasieverhalen kunnen dergelijke dingen natuurlijk wel. IRL leven vulkanen en aardbevingen niet, daarom klinkt het zo raar in onze oren als je zegt dat je gebeurt, of regent etc.
Maar hiermee laat je wel zien dat het puur grammaticaal wel correct is, zoals ik in een eerdere post ook al aangaf.
quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:15 schreef iemoe het volgende:
[..]
ja, de Bijbel!
dát is pas een goede leidraad!
je bedoelt het stukje uit de van Dale dat al drie keer gequote is?quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:17 schreef ShAdOw-BlAde het volgende:
[..]
Lees dat erboven ook eens.
En grammaticaal is de bijbel een goede leidraad ja nog geen foutje tegengekomen.
Ja lol ik had het hele topic nog niet doorgelezen om keihard naar bewijzen te zoeken voor deze hardhorende mensen.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:26 schreef iemoe het volgende:
[..]
je bedoelt het stukje uit de van Dale dat al drie keer gequote is? [afbeelding]
Dat was idd al vrij lang bekendquote:Op vrijdag 19 maart 2004 00:31 schreef ShAdOw-BlAde het volgende:
[..]
Ja lol ik had het hele topic nog niet doorgelezen om keihard naar bewijzen te zoeken voor deze hardhorende mensen.
Maar het bewijs moge nu geleverd zijn gebeuren is een werkwoord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |