FOK!forum / Muziek / Marco Borsato kapot gemaakt door de platenmaatschappij
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 21:57
Het is echt verschrikkelijk hoe Universal Nederland, de platenmaatschappij van o.a. Marco Borsato, met haar produkten omgaat. Dit bedrijf haalt normaal gesproken al haar inkomsten uit verkoop aan groothandels, distributeurs, en, uiteraard, cd-winkels. Komt er eens een produkt op de markt waar deze kanalen eens lekker mee kunnen werken, weet Universal het lekker te verneuken door dit produkt voor veel hogere kortingen aan non-traditionals als Blokker, Albert Heijn en Het Kruidvat uit te leveren. En maar klagen dat het zo slecht gaat met de handel. Universal bouwt op deze manier dus twee voor de dodelijke effecten:
1. Mensen gaan dus niet naar een traditionele cd-winkel voor een 'hot item', wat uiteindelijk een aantal winkels de kop zal gaan kosten,
2. Het wordt voor de consument nog maar eens duidelijk gemaakt dat cd-winkels heel duur zijn.

Bij Het Kruidvat ligt de Marco Borsato DVD 'zien' voor 14,95, terwijl de inkoopsprijs voor de cd-winkels op 19,30 excl. ligt.

WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?! denk ik dan.....
devv05donderdag 18 maart 2004 @ 21:58
Hier in de CD winkel ook gewoon 14.99 hoor?
veldmuisdonderdag 18 maart 2004 @ 21:59
quote:
1. Mensen gaan dus niet naar een traditionele cd-winkel voor een 'hot item', wat uiteindelijk een aantal winkels de kop zal gaan kosten,
Oh, dat gebeurt met KaZaa toch wel.
quote:
2. Het wordt voor de consument nog maar eens duidelijk gemaakt dat cd-winkels heel duur zijn.
Dat was het al. KaZaa is goedkoper.


Nee, ik gebruik zelf geen KaZaa.
Seborikdonderdag 18 maart 2004 @ 21:59
Nederland gaat naar de klote, terwijl iedereen naar goedkope Marco-dvd's kijkt.
JoranVWdonderdag 18 maart 2004 @ 21:59
Ooow das wel azo btje goedkoop verkopen maar ja je betaald de prijs voor de kwaliteit dus de prijs mag van mij part nog wel meer omlaag (eigen mening sorry als jullie hier boos om worden )
MuadDibdonderdag 18 maart 2004 @ 22:01
Waarom zeiken als je een produkt ergens lekker goedkoop kan aanschaffen. Liever voor 14,95 bij Blokker dan voor veel duurder bij de Free Record Shop. Nog liever helemaal niet maar dat is een heel ander verhaal...
Luvinsiodonderdag 18 maart 2004 @ 22:02
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 21:58 schreef devv05 het volgende:
Hier in de CD winkel ook gewoon 14.99 hoor?
terwijl de INKOOPSPRIJS voor de cd-winkels op 19,30 excl. ligt.
dat is niet de inkoopsprijs voor de consument
calvobbesdonderdag 18 maart 2004 @ 22:03
Volgens mij zijn het eerder acties van de Blokker en Kruidvat, dan van de platenmaatschappij.

In Groningen kregen 100 mensen bij de Mediamarkt een DVD speler erbij. Denk niet dat Universal dat betaald.

Waarom zou een platenmaatschappij zo'n cd/ DVD te goedkoop verkopen?
SpleeffYdonderdag 18 maart 2004 @ 22:03
Ik heb hem voor 12 euro gekocht, met een gratis DVD-speler t.w.v. 130 euro .
Marco_Borsatodonderdag 18 maart 2004 @ 22:03
*Zucht.
wouter37donderdag 18 maart 2004 @ 22:03
werkt je toevalling in een cd-winkel??
Lexiedonderdag 18 maart 2004 @ 22:05
Zoalng ik geen Marco meer hoef te horen vind ik het allemaal best .
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 22:05
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:03 schreef calvobbes het volgende:
Volgens mij zijn het eerder acties van de Blokker en Kruidvat, dan van de platenmaatschappij.

In Groningen kregen 100 mensen bij de Mediamarkt een DVD speler erbij. Denk niet dat Universal dat betaald.

Waarom zou een platenmaatschappij zo'n cd/ DVD te goedkoop verkopen?
Wat dacht je? Universal heeft er baat bij te scoren met hun product, en door 'm voor achterllijk lage prijzen aan non-traditionals te verkopen, zodat Blokker en Kruidvat enz. er bijelkaar 100.000 afnemen, hebben ze platina binnen. Maar voor de moeilijkere produkten, hebben ze de traditionals wel weer nodig.
calvobbesdonderdag 18 maart 2004 @ 22:07
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:05 schreef TheSilentEnigma het volgende:

Wat dacht je? Universal heeft er baat bij te scoren met hun product
Het product Borsato verkoopt ook wel als die 10 euro duurder is.
Als ze willen scoren met goedkope cd's kunnen ze dat beter met andere artiesten doen....
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 22:07
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:03 schreef wouter37 het volgende:
werkt je toevalling in een cd-winkel??
Nee, toevallig niet. Maar ik werk wel in 'de industrie', en ik zie ik langzaam door de maatschappijen zijn naar de klote gaan.....
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 22:10
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:07 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Het product Borsato verkoopt ook wel als die 10 euro duurder is.
Als ze willen scoren met goedkope cd's kunnen ze dat beter met andere artiesten doen....
Als een Free Record Shop, Plato, Waterput of welke cd-winkel dan ook de DVD voor 24,99 aanbiedt, terwijl het Kruidvat twee deuren verderop 'm voor 14,99 hebben lopen, dan verkoopt 'ie dus niet.......

CD-winkels verkopen toch ook geen shampoo??
pfafdonderdag 18 maart 2004 @ 22:10
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 21:57 schreef TheSilentEnigma het volgende:
2. Het wordt voor de consument nog maar eens duidelijk gemaakt dat cd-winkels heel duur zijn.
* Niet mee eens is.

Voor die uuuren aan plezier die ik voor 20 Euro heb kan ik, behalve een stuiterbal, niets vergelijkbaars kopen.
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 22:12
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:10 schreef pfaf het volgende:

[..]

* Niet mee eens is.

Voor die uuuren aan plezier die ik voor 20 Euro heb kan ik, behalve een stuiterbal, niets vergelijkbaars kopen.
Omdat jij dus als een van de zeldzame mensen bent die wel inzien dat een eurootje of 18 een normale prijs voor een cd is, en dat een kopietjje daar niet aan kan tippen.....
pfafdonderdag 18 maart 2004 @ 22:13
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Omdat jij dus als een van de zeldzame mensen bent die wel inzien dat een eurootje of 18 een normale prijs voor een cd is, en dat een kopietjje daar niet aan kan tippen.....
And damn proud
marteltordonderdag 18 maart 2004 @ 22:13
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:10 schreef pfaf het volgende:

[..]

* Niet mee eens is.

Voor die uuuren aan plezier die ik voor 20 Euro heb kan ik, behalve een stuiterbal, niets vergelijkbaars kopen.
je hebt toch echt veel meer plezier als je voor die 20 euro 2 dvd's kan kopen bij de blokker...(figuurlijk)
Bayswaterdonderdag 18 maart 2004 @ 22:14
14,99? Dat is precies 15 euro te duur.
pfafdonderdag 18 maart 2004 @ 22:14
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:13 schreef marteltor het volgende:

[..]

je hebt toch echt veel meer plezier als je voor die 20 euro 2 dvd's kan kopen bij de blokker...(figuurlijk)
Ik zie nu, dat ik de OP verkeerd gelezen heb.
MuadDibdonderdag 18 maart 2004 @ 22:15
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Omdat jij dus als een van de zeldzame mensen bent die wel inzien dat een eurootje of 18 een normale prijs voor een cd is, en dat een kopietjje daar niet aan kan tippen.....
Ik zie dat ook wel in maar als ik hem veel goedkoper bij Blokker kan krijgen dan koop ik hem echt wel daar.
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 22:23
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:15 schreef MuadDib het volgende:

[..]

Ik zie dat ook wel in maar als ik hem veel goedkoper bij Blokker kan krijgen dan koop ik hem echt wel daar.
Maar mijn punt is dus dat 'ie bij Blokker goedkoper ligt omdat de platenmaatschappij met de handel loopt te kutten. Als Sorbo een nieuw soort spons introduceert, ligt 'ie toch ook niet in de cd-winkels onder de inkoopsprijs voor de huishoudwinkels

Snapt niemand mijn punt dan? Dat ik mij druk maak over de ondergang van cd-winkels? Dat er straks geen onbekende of minder commerciele muzikant de kans meer krijgt om zijn/haar/hun kunsten te delen met andere muziekliefhebbers? Omdat er geen cd-winkel meer overblijft, en Blokker niet geinteresseerd is in produkten waarvan ze er geen 200 of meer per weekend van verkopen
ranjadonderdag 18 maart 2004 @ 22:26
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Als een Free Record Shop, Plato, Waterput of welke cd-winkel dan ook de DVD voor 24,99 aanbiedt, terwijl het Kruidvat twee deuren verderop 'm voor 14,99 hebben lopen, dan verkoopt 'ie dus niet.......
Ach, er zijn ook veel mensen die cd's kopen bij de FRS terwijl 200 meter verder een Madiamarkt is waar de cd's 7-10 euro goedkoper zijn.
Ik weet trouwens niet of de verkoop van dvd's bij kruidvat meetelt voor hitlijsten?
ranjadonderdag 18 maart 2004 @ 22:28
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:

Snapt niemand mijn punt dan? Dat ik mij druk maak over de ondergang van cd-winkels? Dat er straks geen onbekende of minder commerciele muzikant de kans meer krijgt om zijn/haar/hun kunsten te delen met andere muziekliefhebbers? Omdat er geen cd-winkel meer overblijft,
sorry maar dat is al lang zo. Ik koop veel cd's, meestal van niet zo bekende bands, maar die vind ik echt niet bij de platenzaak. Ik koop dan ook 80% van mijn nieuwe cd's of meer via het internet, nlstore enzo, omdat het daar wel te koop is en degene die wel in de winkels liggen vaak alsnog goedkoper zijn dan in die winkel.
MuadDibdonderdag 18 maart 2004 @ 22:29
Ik snap je punt wel, maar ik denk dat de ondergang van de cd-winkels, als die al zal gebeuren, niet komt door die paar acties van Blokker en/of Kruidvat. Het komt omdat er teveel mensen zijn die helemaal niks willen uitgeven, hoe goedkoop je een cd ook maakt., sommige malloten als ondergetekende uitgezonderd.
Overigens denk ik ook dat die Blokker-acties voornamelijk de Free Record Shop/ Van Leest achtige ketens zal treffen. Daar koopt volgens mij de doelgroep van Marco B. hun cd's/dvd's. De kleinere speciaalzaken zullen uberhaupt weinig Marco B. spullen verkopen.
veldmuisdonderdag 18 maart 2004 @ 22:31
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:26 schreef ranja het volgende:

[..]


Ik weet trouwens niet of de verkoop van dvd's bij kruidvat meetelt voor hitlijsten?
Nope, zijn maar een paar winkels, de airplay telt veel meer geloof ik.
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 22:31
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:26 schreef ranja het volgende:

[..]

Ach, er zijn ook veel mensen die cd's kopen bij de FRS terwijl 200 meter verder een Madiamarkt is waar de cd's 7-10 euro goedkoper zijn.
Ik weet trouwens niet of de verkoop van dvd's bij kruidvat meetelt voor hitlijsten?
Weet ik eigenlijk ook niet, maar de hitlijsten stellen sowieso niet meer zoveel voor, nu er zoveel verschillende zijn. Geeft nogal een vertekend beeld, denk je niet?
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 22:34
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:28 schreef ranja het volgende:

[..]

sorry maar dat is al lang zo. Ik koop veel cd's, meestal van niet zo bekende bands, maar die vind ik echt niet bij de platenzaak. Ik koop dan ook 80% van mijn nieuwe cd's of meer via het internet, nlstore enzo, omdat het daar wel te koop is en degene die wel in de winkels liggen vaak alsnog goedkoper zijn dan in die winkel.
Ik vind dat je een goed gesorteerde cd-winkel kunt vergelijken met een soort museumpje. Oude, stoffige winkels waar het muf ruikt, en waar je cd's opduikt waarvan je dacht dat ze allang niet meer verkrijgbaar waren............
chocolatemoezedonderdag 18 maart 2004 @ 22:34
Ik vind 15¤ voor een muziek-dvd best redelijk. Ook al issie van Marco Borsato.

Maar anywayz, denk je niet dat een "topper" zoals Borsato uiteindelijk netto méér in het laatje brengt dan als ie voor 18¤ bij een cd-winkel ligt?

Plus je spreekt direct de doelgroep aan = nog meer inkomsten.
ranjadonderdag 18 maart 2004 @ 22:36
ok maar dan heb je het meer over een winkel als Da Capo waar je lp's en 2e hands spul koopt.... niet nieuwe albums als ze net uit zijn. hoewel... die hebben ze ook wel... maar die zullen nooit iets van Borsato in de winkel zetten. Of van Britney. Dus is dat sowieso geen partij, wordt zo'n winkel niet benadeeld door Kruidvat
veldmuisdonderdag 18 maart 2004 @ 22:36
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik vind dat je een goed gesorteerde cd-winkel kunt vergelijken met een soort museumpje. Oude, stoffige winkels waar het muf ruikt, en waar je cd's opduikt waarvan je dacht dat ze allang niet meer verkrijgbaar waren............
Dat is leuk aan een cdwinkel. Dat is juist wat jammer is aan de FRS en vergelijkbare shops.
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 22:37
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:34 schreef chocolatemoeze het volgende:
Ik vind 15¤ voor een muziek-dvd best redelijk. Ook al issie van Marco Borsato.

Maar anywayz, denk je niet dat een "topper" zoals Borsato uiteindelijk netto méér in het laatje brengt dan als ie voor 18¤ bij een cd-winkel ligt?

Plus je spreekt direct de doelgroep aan = nog meer inkomsten.
Nee, dat denk ik niet. Als een cd-winkel met de Kruidvat-prijs mee zou gaan, is het verlies 19,30-14,95=4,35 per dvd. Dit kan alleen meer opleveren als iedereen die een Borsato koopt, ook nog minsten voor 20 extra koopt. En aangezien Borsato-fans vaak echt alleen voor hem komen.....
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 22:40
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:36 schreef ranja het volgende:
ok maar dan heb je het meer over een winkel als Da Capo waar je lp's en 2e hands spul koopt.... niet nieuwe albums als ze net uit zijn. hoewel... die hebben ze ook wel... maar die zullen nooit iets van Borsato in de winkel zetten. Of van Britney. Dus is dat sowieso geen partij, wordt zo'n winkel niet benadeeld door Kruidvat
Heb laatst dus zo'n winkel ontdekt in Ede. Paar LP'tjes, 2eHandsjes, shirtjes, ontzetten veel aanbiedingen (bij binnenkomst een stapel Dust Bunnies voor 4,99!!) en echt een ontzettend uitgebreid assortiment. Nou, dat begin ik dus helemaal te gloeien!
ranjadonderdag 18 maart 2004 @ 22:43
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Heb laatst dus zo'n winkel ontdekt in Ede. Paar LP'tjes, 2eHandsjes, shirtjes, ontzetten veel aanbiedingen (bij binnenkomst een stapel Dust Bunnies voor 4,99!!) en echt een ontzettend uitgebreid assortiment. Nou, dat begin ik dus helemaal te gloeien!
Kan ik me voorstellen... maar zo'n winkel heeft volgens mij alleen maar voordeel van dat mensen bij een FRS wegblijven. Kan me niet voorstellen dat ze erg veel gelijk publiek trekken...
TheSilentEnigmadonderdag 18 maart 2004 @ 22:49
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:43 schreef ranja het volgende:

[..]

Kan ik me voorstellen... maar zo'n winkel heeft volgens mij alleen maar voordeel van dat mensen bij een FRS wegblijven. Kan me niet voorstellen dat ze erg veel gelijk publiek trekken...
Feit blijft dat iedere cd of dvd die een FRS of Kruidvat verkoopt, niet door hun verkocht wordt. Maar nogmaals: het gaat mij om het feit dat een maatschappij door middel van retail via een drogisterij haar eigen handel verloochent
Doekevrijdag 19 maart 2004 @ 09:24


[ Bericht 100% gewijzigd door Seborik op 22-03-2004 15:13:40 (Warez.) ]
Markvrijdag 19 maart 2004 @ 09:44
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Omdat jij dus als een van de zeldzame mensen bent die wel inzien dat een eurootje of 18 een normale prijs voor een cd is, en dat een kopietjje daar niet aan kan tippen.....
Ik ben een die-hard winkelganger, maar ik ben nog steeds van mening dat de prijs van CD's omlaag kan. Ik ben namelijk ook nog steeds een die-hard omrekenaar en 18 euro is 40 gulden. 10 tot 12 euro lijkt me een prima bedrag.
SunChaservrijdag 19 maart 2004 @ 09:47
De DVD wordt voor deze prijs verkocht volgens het ALDI-principe. Mensen komen massaal op de actie af, die overigens zeer beperkt leverbaar is. Dus op 100 goedkope DVD's (of pc's, of wat dan ook) wordt GEEN winst gemaakt, maar als er 1000 mensen op afkomen koopt een groot deel van hen iets anders omdat ze toch in de winkel zijn.
SunChaservrijdag 19 maart 2004 @ 09:54
Trouwens, Marco ontvangt gewoon een vast bedrag per verkochte DVD, of die nu 10, 15 of 22 euro kost.
Coelhovrijdag 19 maart 2004 @ 10:05
Inderdaad SunChaser, omdat die DVD niet het speerpunt van het Kruidvat is, gebruiken ze hem alleen als lokkertje. Zij verdienen meer aan mensen die tandenpasta kopen, dan wanneer ze het van de DVD zouden moeten hebben. Maar mensen die in de winkel zijn, komen vast nog eens terug, alsdus de marketing-redenatie.
Vandaar dat ook AH computers kan aanbieden die prijs/prestatie technisch tot de goedkopere behoren.
SunChaservrijdag 19 maart 2004 @ 10:14
De enige dupe zijn de onafhankelijke platenwinkels dus. Die de DVD wel voor 22 euro moeten aanbieden. De MediaMarkt, het Kruitvat etc lachen zich ziek, Marco ook omdat er al een vast aantal DVD's zijn afgenomen en het dus sowieso platina is voor het uberhaubt uitkwam en de muziekketens als de FRS en MusicStore etc voelen er niet zoveel van.

Maar zijn er eik nog wel onafhankelijke platenwinkels?
ranjavrijdag 19 maart 2004 @ 10:48
Onafhankelijke platenwinkels... daarbij denk ik dus aan winkels die gespecialiseerd zijn, en het is natuurlijk niet handig je te specialiseren in top 40 muziek, daar zijn de ketens voor... dus die onafhankelijke zaken hoeven helemaal die Borsato-dvd niet in de winkel te zetten.
Hoeveel Borsato dvd's zal een Plato of Velvet verkopen? Waarom dan de moeite doen? Specialiseer je liever in iets onderscheidends. Dan trek je wel mensen en hoef je je niks aan te trekken van dit soort onzin.
V.vrijdag 19 maart 2004 @ 10:53
Universal is sowieso een kutmaatschappij, met verkopers die nol komma nul verstand van muziek hebben, een distributiesysteem dat veel duurder is dan nodig (twee cd's apart verpakt per colli af laten leveren bij een platenzaak terwijl de dag erna toch al een zending van 40 cd's komt (verspreid over 4 dozen waar er 25 in kunnen ), vertegenwoordigers die door de platenhandelaar overtuigd moeten worden dat die nieuwe plaat van die band wèl bij hun uitkomt en-mogen-we-er-alsjeblieft-20-van-bestellen etcetera.

Maar het enige dat ze kunnen is zeiken op Kazaa.

V.
_Flea_vrijdag 19 maart 2004 @ 10:54
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Als een Free Record Shop, Plato, Waterput of welke cd-winkel dan ook de DVD voor 24,99 aanbiedt, terwijl het Kruidvat twee deuren verderop 'm voor 14,99 hebben lopen, dan verkoopt 'ie dus niet.......

CD-winkels verkopen toch ook geen shampoo??
Daar heb je gelijk in. Ik snap niet waarom ze dit doen. Ik blijf toch wel naar de cdwinkel gaan voor zoiets.
Harry_Sackvrijdag 19 maart 2004 @ 11:11


[ Bericht 100% gewijzigd door Seborik op 19-03-2004 12:04:44 (Offtopic.-) ]
mark_03vrijdag 19 maart 2004 @ 11:18


[ Bericht 100% gewijzigd door Seborik op 19-03-2004 12:04:26 (Offtopic.) ]
-R-Stylevrijdag 19 maart 2004 @ 11:25


[ Bericht 100% gewijzigd door Seborik op 19-03-2004 12:05:11 (Offtopic.) ]
calvobbesvrijdag 19 maart 2004 @ 19:44
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:

Als een Free Record Shop, Plato, Waterput of welke cd-winkel dan ook de DVD voor 24,99 aanbiedt, terwijl het Kruidvat twee deuren verderop 'm voor 14,99 hebben lopen, dan verkoopt 'ie dus niet.......
Niet bij de FRS misschien. Maar dat kan Universal niet schelen, die krijgen hun inkoopprijs toch wel. Ook als die goedkoper word verkocht.

Ik bedoelde dat als iedereen die cd van Borsato voor 25 euro dan worden die nog als warme broodjes verkocht.
Hexagonvrijdag 19 maart 2004 @ 22:22
Ach een goede platenzaak hoeft niet te leven van DVD's van Marco Borsato. De meeste goede zaken waar ik mn cd's koop hebben er mischien een liggen en dan houd het ook op. Een alternatief zaakje krijgt zon DVD aan de straatstenen niet kwijt. En Blokker zal alleen maar de aller commercieelste artiesten verkopen. Dus vormen ze in principe geen concurrentie voor een platenzaak.
bukgeitvrijdag 19 maart 2004 @ 22:37
Plato Groningen heeft vijf Borsato-DVD's ingekocht en daar denken we de rest van het jaar mee toe te kunnen.
De MediaMarkt hier in Groningen had er om 5 uur vanmiddag al 1004 verkocht, de 500 gelukkigen met gratis DVD-speler meegerekend.
Stanley_Climbfallvrijdag 19 maart 2004 @ 22:50
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 22:37 schreef bukgeit het volgende:
Plato Groningen heeft vijf Borsato-DVD's ingekocht en daar denken we de rest van het jaar mee toe te kunnen.
De MediaMarkt hier in Groningen had er om 5 uur vanmiddag al 1004 verkocht, de 500 gelukkigen met gratis DVD-speler meegerekend.
Plato Groningen rules!
Hodjazaterdag 20 maart 2004 @ 00:21
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 10:53 schreef Verbal het volgende:
Universal is sowieso een kutmaatschappij, met verkopers die nol komma nul verstand van muziek hebben, een distributiesysteem dat veel duurder is dan nodig (twee cd's apart verpakt per colli af laten leveren bij een platenzaak terwijl de dag erna toch al een zending van 40 cd's komt (verspreid over 4 dozen waar er 25 in kunnen ), vertegenwoordigers die door de platenhandelaar overtuigd moeten worden dat die nieuwe plaat van die band wèl bij hun uitkomt en-mogen-we-er-alsjeblieft-20-van-bestellen etcetera.

Maar het enige dat ze kunnen is zeiken op Kazaa.

V.
dat kan ik beter, tijd voor een interne sollicitatie
Zanderzaterdag 20 maart 2004 @ 18:49
Toch schijnen diverse kleine platenzaken niet zo blij te zijn met de actie van Universal. Van 3voor12.nl:
quote:
Dat de CD-versie van de Marco Borsato DVD ‘Zien’niet voor de CD-winkeliers in de handel zou komen, zette al kwaad bloed bij de kleine CD-winkels , maar nu is het echt oorlog met platenmaatschappij Universal.

Op het messageboard van de website van het vakblad Muziek en Beeld staan binnen een dag al meer dan dertig ziedende reacties op een artikel over de prijzenslag rond de Borsato-DVD. De DVD is bij niet-traditionele verkooppunten als drogisterijketen Het Kruidvat verkrijgbaar voor 14,99 euro, ver onder de inkoopprijs. Het Kruidvat strooit zout in de wonde door in de media te verklaren daar nog op te verdienen en dus de DVD’s met fikse korting van Universal heeft uitgeleverd gekregen. Elektronicaketen MediaMarkt geeft zelfs de eerste honderd kopers gratis DVD-spelers om maar shop traffic te genereren. Sommige kleine CD-winkeliers roepen daarom als tegenactie op het messageboard op tot mailbommen naar Universal, of opperen zelfs zelfgebrande illegale kopieën te gaan verkopen voor 5 euro.

“Ik ben zo pissig dat ik geen zaken meer ga doen met Universal”, verwoordt Herman Jalink, eigenaar van de Gelderse CD-winkel Pepijn in Velp zijn woede. Die stap is opmerkelijk omdat Jalink als specialist in Keltisch repertoire een van de adviseurs was van de zeer succesvolle Universal verzamelalbum serie Celtic Myst, waarvan de tot nu vijf verschenen delen afzonderlijk meer dan 40.000 stuks verkochten. Om zijn afkeuring te laten blijken koopt Jalink zijn Universal materiaal voortaan met een omweg via distributeur Rigusound in.

Jalink had vrijdagmiddag slechts twee van zijn dertig nog bij Universal bestelde exemplaren verkocht. “Door de paginagrote advertenties denken de klanten dat de Borsato DVD goedkoper is bij Het Kruidvat.” Jalink rekent voor dat zelfs met inkoopkorting de inkoopprijs van de Borsato DVD 18,20 euro is. Met 19% BTW wordt dat 21,65 euro. “Om er nog wat aan te verdienen zou ik hem voor 27,99 euro moeten verkopen, en normaal gesproken zou ik er zo’n 300 a 400 van kunnen verkopen.” Jalink voelt zich nu gedwongen de DVD met bijna 7 euro verlies voor 14,75 euro te verkopen. Nabestellingen zal hij niet meer verrichten.

Bij Universal was vrijdagmiddag niemand bereikbaar om commentaar te leveren. De vergaderingen met de sales afdeling lopen waarschijnlijk door deze kwestie al urenlang uit.
ChiPMaNzaterdag 20 maart 2004 @ 19:21
Schandalig!

Geen stijl natuurlijk, doe dan voor iedereen een lage prijs. Ik vind die inkoopprijs excl. BTW nogal hoog, dan zou ze idd voor meer dan 25 euro moeten verkopen (das meer dan 55 gulden). En dat gaat er bij in ieder geval niet in.
Trouwens die irritante muziekindustrie mag voor hun prijzen wel eens de afroom methode gebruiken
CD's van 20 jaar oud hoeven toch geen 20 euro meer te kosten, hoe tijdloos die muziek dan ook is.
TheSilentEnigmazondag 21 maart 2004 @ 13:33
Ben benieuwd of Kruidvat nu ook de volledige backcatalogus van Universal op voorraad neemt....

Daar zijn de onafhankelijke cd-winkels namelijk wel weer goed voor.....
methodmichzondag 21 maart 2004 @ 15:32
Alsof Borsato niet al lang binnen is, gezien zijn vele verkopen voor exorbitant hoge prijzen. Zie dit als een goedmakertje.
Roscoozondag 21 maart 2004 @ 15:36
Het probleem hier in Nederland is dat er teveel particuliere cdzaken zijn. In landen als Frankrijk en Duitsland, landen die veel groter zijn dan Nederland, hebben ze gewoon veel minder cd winkels. Daar worden cd's en dvd's bijna alleen maar in grote warenhuizen verkocht en eigenlijk zijn ze daar net zo duur als hier. Ik ben het er wel mee eens dat winkelketens als: Blokker, Bart Smit, Intertoys en Kruitvat geen recente films of cd's meer mogen verkopen. Ik ga voor een portie nasi ook niet naar de schoenmaker. Bij mij in de stad maakte de eigenaar van Intertoys zijn excussen tegenover de eigenaar van de cd zaak omdat hij van hogerhand de opdracht heeft gekregen de nieuwe Borsato voor 14,95 te verkopen en de cd winkel m voor 24,95 in t schap heeft liggen. Voor de consument is t fijn maar voor de cd winkelier wordt het zo steeds moeilijker om z'n hooft boven water te houden en da's niet terecht vindt ik.

Maareh, het is wel een fantastische dvd vindt ik. Muziekaal zit het echt weer ouderwets in elkaar. Borstao en z'n band overteffen het vorige album Luid en duidelijk.
klappernoot2000zondag 21 maart 2004 @ 15:48
CD en DVD's zijn een massaproduct.
De kosten van een mediadrager incl. doosje en inlay is nihil t.o.v. de inkomsten. Het fabriceren is een volledig geautomatiseerd proces geworden met machines die honderdduizenden CD'd of DVD's tegelijkertijd uitspuwen.
Marco Borsato is nog lang niet kapot, sterker nog hij is "Binnen"
Heb je zijn huis wel eens gezien?
En kijk je wel eens naar Mtv's cribs? hoe de andere artiesten in weelde leven?
Als artiesten zo weinig verdienen waar betalen ze DAT dan van?
En hoeveel blijft er aan de strijkstok van de Platenmaatschappijen hangen?
Dat moet helemaal een fortuin zijn. En de (niet zo bijster snuggere) fans blijven euro's op de toonbank leggen om deze geldwolven tevreden to houden.


Djaserzondag 21 maart 2004 @ 19:04
Kut FRS naar de knoppen doordat de cds tegenvoordige bij Kruitvat goedkoper liggen.
Stefkuhzondag 21 maart 2004 @ 19:08
quote:
Op zondag 21 maart 2004 19:04 schreef Djaser het volgende:
Kut FRS naar de knoppen doordat de cds tegenvoordige bij Kruitvat goedkoper liggen.
idd ergggg
TheSilentEnigmazondag 21 maart 2004 @ 19:28
Misschien moeten cd-speciaalzaken zich ook op inlegkruisjes gaan toespitsen......
Djaserzondag 21 maart 2004 @ 20:07
Trouwens als kruidvat goedkoper cds aan kan bieden dan een normale platenzaak dan moeten ze dat vooral doen. Dan zullen de platenzaken iets moeten gaan doen dat hun cds goedkoper worden of dat de klanten toch bij hen komen. En dat is weer goed voor de economie, goede producten voor een zo laag mogelijke prijs. Whatever.
drexciyazondag 21 maart 2004 @ 20:07
Tsja ik kan hier niet echt wakker van liggen, de speciaalzaken waar ik m'n platen/CD's enzo koop zullen hoogstwaarschijnlijk meer exemplaren van de DVD van Jeff Mills verkopen dan die van Marco Borsato.

Het enige lastige aspect kan het verder splitsen van het aanbod zijn; in de grote winkels en ketens alleen de grote namen en in speciaalzaken "obscure" namen en vrijwel niets er tussenin.
TheSilentEnigmazondag 21 maart 2004 @ 20:41
quote:
Op zondag 21 maart 2004 20:07 schreef Djaser het volgende:
Trouwens als kruidvat goedkoper cds aan kan bieden dan een normale platenzaak dan moeten ze dat vooral doen. Dan zullen de platenzaken iets moeten gaan doen dat hun cds goedkoper worden of dat de klanten toch bij hen komen. En dat is weer goed voor de economie, goede producten voor een zo laag mogelijke prijs. Whatever.
Graag wil ik benadrukken dat niet cd-winkels, maar de platenmaatschappijen duur zijn. Een cd die in de winkel te koop ligt voor 19,99-21,99, kost inkoop al gauw zo'n 13,- excl. btw. Da's dus 15,47 incl. btw. En dan hebben we het niet eens over verzendkosten, derving, incourantie, personeel, gas, water, licht, huur / hypotheek en winst gehad. Dus.....
bukgeitzondag 21 maart 2004 @ 21:27
Dat zal allemaal wel, maar je topictitel blijft vaag. Marco Borsato wordt er naar mijn idee niet minder van.
TheSilentEnigmazondag 21 maart 2004 @ 21:36
quote:
Op zondag 21 maart 2004 21:27 schreef bukgeit het volgende:
Dat zal allemaal wel, maar je topictitel blijft vaag. Marco Borsato wordt er naar mijn idee niet minder van.
Met 'Marco Borsato' bedoel ik het produkt Marco Borsato - Zien.
Weet je wat ook vaag is? Dat op tijdschriften 6% btw zit, en op cd's 19%. Tijdschriften en boeken vallen onder cultuur, en cd's onder entertainment. Dus een Playboy is cultuur, en Beethoven entertainment. Raarrrrrrrrrrr
bukgeitzondag 21 maart 2004 @ 21:45
Ok, dan snap ik wat je bedoelt. De BTW-discussie is een andere, maar vreemd is het inderdaad wel.
CrashOnezondag 21 maart 2004 @ 21:51
Eigenlijk zijn mensen die downloaden gewoon triest bezig. Net of het een primaire recht is om muziek te mogen luisteren als je het niet kan betalen.....
TheSilentEnigmazondag 21 maart 2004 @ 22:03
quote:
Op zondag 21 maart 2004 21:51 schreef CrashOne het volgende:
Eigenlijk zijn mensen die downloaden gewoon triest bezig. Net of het een primaire recht is om muziek te mogen luisteren als je het niet kan betalen.....
Er is een verschil tussen kunnen betalen en willen betalen......
search64zondag 21 maart 2004 @ 22:04
quote:
Op zondag 21 maart 2004 21:51 schreef CrashOne het volgende:
Eigenlijk zijn mensen die downloaden gewoon triest bezig. Net of het een primaire recht is om muziek te mogen luisteren als je het niet kan betalen.....
.... hypocriet
CrashOnezondag 21 maart 2004 @ 22:21
Waarom hypocriet
matthijstzondag 21 maart 2004 @ 23:34
Vind het wel een mooie actie, 15 euro....
Troep is veels te duur en die alto praatjes dat de hele industrie kapot gaat en nieuw talent geen kans meer krijgt. Pffff: ooit van internet gehoord?

Als je onbekende artiesten wilt horen kun je ze op internet zat vinden. Snap dan nooit waarom die artiest dan ook nog naar de villa en een BMW cabrio geholpen moet worden door hem aan een platencontract te helpen...
TheSilentEnigmazondag 21 maart 2004 @ 23:39
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:34 schreef matthijst het volgende:
Vind het wel een mooie actie, 15 euro....
Troep is veels te duur en die alto praatjes dat de hele industrie kapot gaat en nieuw talent geen kans meer krijgt. Pffff: ooit van internet gehoord?

Als je onbekende artiesten wilt horen kun je ze op internet zat vinden. Snap dan nooit waarom die artiest dan ook nog naar de villa en een BMW cabrio geholpen moet worden door hem aan een platencontract te helpen...
MaartenHGzondag 21 maart 2004 @ 23:47
Flikker toch op, artiesten zoals Marco Borsato en maatschappijen verdienen nog steeds bakken met geld met dit soort acties. En dat de "grotere" cd-winkels verlies lijden met dit soort acties kan me niks schelen. Die verdienen het wel weer terug op veels te dure singletjes.

[ Bericht 33% gewijzigd door MaartenHG op 21-03-2004 23:53:49 ]
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 00:07
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:47 schreef MaartenHG het volgende:
Flikker toch op, artiesten zoals Marco Borsato en maatschappijen verdienen nog steeds bakken met geld met dit soort acties. En dat de "grotere" cd-winkels verlies lijden met dit soort acties kan me niks schelen. Die verdienen het wel weer terug op veels te dure singletjes.
Marco Borsato en Universal lachen zich nu een ongeluk; op voorhand al platina. Maar het gaat me om al die kleine cd-winkels die dus gewoon genaaid worden omdat Universal haar product voor een veel lagere prijs aan non-traditionals uitlevert. Zonder al die cd-winkeltjes zou Universal Nederland uberhaupt geen bestaansrecht hebben.
MaartenHGmaandag 22 maart 2004 @ 00:19
quote:
Op maandag 22 maart 2004 00:07 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Marco Borsato en Universal lachen zich nu een ongeluk; op voorhand al platina. Maar het gaat me om al die kleine cd-winkels die dus gewoon genaaid worden omdat Universal haar product voor een veel lagere prijs aan non-traditionals uitlevert. Zonder al die cd-winkeltjes zou Universal Nederland uberhaupt geen bestaansrecht hebben.
Die kleine CD-winkels leven niet van Marco Borsato DVD's zoals eerder al is gezegd in dit topic...
Dr_Evilmaandag 22 maart 2004 @ 00:31
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]
Snapt niemand mijn punt dan? Dat ik mij druk maak over de ondergang van cd-winkels? Dat er straks geen onbekende of minder commerciele muzikant de kans meer krijgt om zijn/haar/hun kunsten te delen met andere muziekliefhebbers? Omdat er geen cd-winkel meer overblijft, en Blokker niet geinteresseerd is in produkten waarvan ze er geen 200 of meer per weekend van verkopen
Ik snap je punt ja

Zelfde verhaal zijn de Disney DVD's die voor een 'schijntje' bij de Blokker liggen zodat de traditionele jongens er geen fuck meer aan kunnen verdienen...
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 00:35
quote:
Op maandag 22 maart 2004 00:19 schreef MaartenHG het volgende:

[..]

Die kleine CD-winkels leven niet van Marco Borsato DVD's zoals eerder al is gezegd in dit topic...
Normaal gesproken zou zo'n dvd dus ontzettend veel mensen naar de 'onbekendere' winkels kunnen trekken. Ook al leven ze er niet van, het is nooit weg een beetje meer omzet mee te pakken. En vaak hebben de die kleine cd-winkels de inkomsten van de 'snelle' produkten wel nodig om de produkten met een lage omzet snelheid mee te financieren.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 00:36
quote:
Op maandag 22 maart 2004 00:31 schreef Dr_Evil het volgende:

[..]

Ik snap je punt ja

Zelfde verhaal zijn de Disney DVD's die voor een 'schijntje' bij de Blokker liggen zodat de traditionele jongens er geen fuck meer aan kunnen verdienen...
Ja, produkten worden kapot gemaakt. En de maatschappijen maar klagen, terwijl ze dit effect toch zeker zelf in de hand werken.....
MaartenHGmaandag 22 maart 2004 @ 00:47
quote:
Op maandag 22 maart 2004 00:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Normaal gesproken zou zo'n dvd dus ontzettend veel mensen naar de 'onbekendere' winkels kunnen trekken. Ook al leven ze er niet van, het is nooit weg een beetje meer omzet mee te pakken. En vaak hebben de die kleine cd-winkels de inkomsten van de 'snelle' produkten wel nodig om de produkten met een lage omzet snelheid mee te financieren.
De kleine CD winkels zijn meestal alternatieve winkels. Die hebben hun eigen doelgroep. Andersom zou het ook niet werken. Als Blokker begint met het verkopen van zeldzame bootlegs van David Bowie of The Stones werkt 't ook niet.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 00:51
quote:
Op maandag 22 maart 2004 00:47 schreef MaartenHG het volgende:

[..]

De kleine CD winkels zijn meestal alternatieve winkels. Die hebben hun eigen doelgroep. Andersom zou het ook niet werken. Als Blokker begint met het verkopen van zeldzame bootlegs van David Bowie of The Stones werkt 't ook niet.
Nee, maar voor Marco Borsato of welke muziekcd/dvd dan ook ga je naar een cd-winkel, en voor servies, een nieuwe wasmand of een afwasborstel ga je naar de Blokker.
MaartenHGmaandag 22 maart 2004 @ 00:55
quote:
Op maandag 22 maart 2004 00:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Nee, maar voor Marco Borsato of welke muziekcd/dvd dan ook ga je naar een cd-winkel, en voor servies, een nieuwe wasmand of een afwasborstel ga je naar de Blokker.
Niet elke DVD/cd word verkocht bij de Blokker. Blokker doet dat voor de huisvrouwen die nogal wild zijn van Marco. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Ik ga toch ook naar de AH of Aldi voor levensmiddelen. Niet voor een mobieltje of een goedkope PC...
bukgeitmaandag 22 maart 2004 @ 00:58
quote:
Op maandag 22 maart 2004 00:47 schreef MaartenHG het volgende:

[..]

De kleine CD winkels zijn meestal alternatieve winkels. Die hebben hun eigen doelgroep. Andersom zou het ook niet werken. Als Blokker begint met het verkopen van zeldzame bootlegs van David Bowie of The Stones werkt 't ook niet.
Inderdaad. Ik werk in zo'n kleinere zaak, Plato, als je die al tot de kleinere zaken mag rekenen. En we krijgen wel Marco Borsato-fans over de vloer, maar dan vooral als de kaartverkoop weer begint. De DVD halen ze normaal gesproken bij Van Leest of Free Record Shop, maar nu bij Kruidvat of de MediaMarkt.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 01:02
quote:
Op maandag 22 maart 2004 00:55 schreef MaartenHG het volgende:

[..]

Niet elke DVD/cd word verkocht bij de Blokker. Blokker doet dat voor de huisvrouwen die nogal wild zijn van Marco. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Ik ga toch ook naar de AH of Aldi voor levensmiddelen. Niet voor een mobieltje of een goedkope PC...
Precies!! Des te lulliger het is dat Blokker de omzetmakers uit de branche waar het toch al niet zo goed mee gaat wegkaapt. Er zou echt een regel moeten komen met minimumprijsafspraken, om dit soort ongein te voorkomen.
MaartenHGmaandag 22 maart 2004 @ 01:02
quote:
Op maandag 22 maart 2004 00:58 schreef bukgeit het volgende:
Inderdaad. Ik werk in zo'n kleinere zaak, Plato, als je die al tot de kleinere zaken mag rekenen. En we krijgen wel Marco Borsato-fans over de vloer, maar dan vooral als de kaartverkoop weer begint. De DVD halen ze normaal gesproken bij Van Leest of Free Record Shop, maar nu bij Kruidvat of de MediaMarkt.
Precies. En Van Leest of FRS lijden heus niet onder het verlies van de stuntacties door andere winkels.
quote:
Op maandag 22 maart 2004 01:02 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Precies!! Des te lulliger het is dat Blokker de omzetmakers uit de branche waar het toch al niet zo goed mee gaat wegkaapt. Er zou echt een regel moeten komen met minimumprijsafspraken, om dit soort ongein te voorkomen.
Lol, niet zo goed gaat met winkels als FRS?
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 01:04
quote:
Op maandag 22 maart 2004 00:58 schreef bukgeit het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik werk in zo'n kleinere zaak, Plato, als je die al tot de kleinere zaken mag rekenen. En we krijgen wel Marco Borsato-fans over de vloer, maar dan vooral als de kaartverkoop weer begint. De DVD halen ze normaal gesproken bij Van Leest of Free Record Shop, maar nu bij Kruidvat of de MediaMarkt.
Als Blokker of Media-Markt of Kruidvat niet met de prijs had lopen kloten, had ook Plato nog wat Borsato's verkocht.......
MaartenHGmaandag 22 maart 2004 @ 01:06
quote:
Op maandag 22 maart 2004 01:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Als Blokker of Media-Markt of Kruidvat niet met de prijs had lopn kloten, had ook Plato nog wat Borsato's verkocht.......
Pfff, volgens mij zie je de conclusie nog steeds niet. Plato e.d. verdienen aan andere dingen. Blokker op z'n beurt weer aan het Borsato publiek. Waar maak je je druk om? Zo gaat het in de wereld. Straks ga je me nog vertellen dat alle concurrentie moet worden verboden in de wereld.

edit: iig, ik ga maffen. later.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 01:11
quote:
Op maandag 22 maart 2004 01:06 schreef MaartenHG het volgende:

[..]

Pfff, volgens mij zie je de conclusie nog steeds niet. Plato e.d. verdienen aan andere dingen. Blokker op z'n beurt weer aan het Borsato publiek. Waar maak je je druk om? Zo gaat het in de wereld. Straks ga je me nog vertellen dat alle concurrentie moet worden verboden in de wereld.

edit: iig, ik ga maffen. later.
Laat maar. Jij ziet mijn punt niet: Universal levert zijn produkten voor lagere prijzen aan non-traditionals dan aan traditionals waar ze al hun andere zooi ook aan kwijt kunnen. Dit heeft niks met concurrentie te maken, want hier valt niet tegen te concurreren.
Dr_Evilmaandag 22 maart 2004 @ 01:15
quote:
Op maandag 22 maart 2004 01:02 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Er zou echt een regel moeten komen met minimumprijsafspraken, om dit soort ongein te voorkomen.
Mja, wie zou dan met die regel moeten komen...? De maatschappijen, de overheid (zoals bij brood (?) het geval is) ?

Denk niet dat er veel voorstanders voor te vinden zullen zijn.. De maatschappijen niet iig, die pakken hun geld sowieso wel, dus waarom dat gedonder...

Edit: deel van de post sloeg nergens op

[ Bericht 17% gewijzigd door Dr_Evil op 22-03-2004 01:25:07 ]
matthijstmaandag 22 maart 2004 @ 08:26
Wie zegt dat Universal zijn produkten goedkoper levert aan nontraditionals? Er is toch al gezegd dat Mediamarkt verliest op de DVD's? Mag een winkel niet zelf bepalen wat ze met de dor hun gekochte artikelen doen?
Volgens mij draaf je door: die kleine klotewinkeltjes komen huisvrouwen toch al nooit, tenzij ze een of ander vaag CD-tje voor een jaren 60 vriend van ze moeten kopen......
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 11:17
quote:
Op maandag 22 maart 2004 01:15 schreef Dr_Evil het volgende:

[..]

Mja, wie zou dan met die regel moeten komen...? De maatschappijen, de overheid (zoals bij brood (?) het geval is) ?

Denk niet dat er veel voorstanders voor te vinden zullen zijn.. De maatschappijen niet iig, die pakken hun geld sowieso wel, dus waarom dat gedonder...

Edit: deel van de post sloeg nergens op
Op zich zou een regel die bepaalt dat een produkt het eerste half jaar na release niet voor onder de inkoopsprijs verkocht mag worden helemaal niet zo gek zijn.......
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 11:26
quote:
Op maandag 22 maart 2004 08:26 schreef matthijst het volgende:
Wie zegt dat Universal zijn produkten goedkoper levert aan nontraditionals? Er is toch al gezegd dat Mediamarkt verliest op de DVD's? Mag een winkel niet zelf bepalen wat ze met de dor hun gekochte artikelen doen?
Volgens mij draaf je door: die kleine klotewinkeltjes komen huisvrouwen toch al nooit, tenzij ze een of ander vaag CD-tje voor een jaren 60 vriend van ze moeten kopen......
Zal ik jou even het beleid van Media Markt uitleggen? Als er een nieuwe cd uitkomt, zeggen ze: 'we nemen er 5.000, maar dan wel met 20% korting en volledig recht van retour. Gaan jullie niet accoord? Nou, dan hoeven we ze niet.' Ze zijn echt ontzettend arrogant. Een Media Markt filiaal mag de eerste 5 jaar met verlies draaien. Daarna hoeven ze het break-even point pas te doorkruisen. Als een Media Markt ergens zit, dan verdwijnen langzaam de particuliere cd-winkels, fotozaken, bruingoedwinkels, witgoedwinkels, enz. Na die 5 jaar, als Media Markt dus een groot deel van hun concurrentie heeft weten te elimineren, gooien ze de prijzen omhoog, en lachen ze zich rot. Echt te wagelijk voor woorden. Weet je wat er vorige week op het kantoor in een van hun filialen hing? Een uitvergroting van het krantenartikel dan Megapool zo goed als falliet is, met het onderschrift: 'Zo, de eerste hebben we!!'
matthijstmaandag 22 maart 2004 @ 11:48
Mooi toch; da's concurrentie....
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 11:58
quote:
Op maandag 22 maart 2004 11:48 schreef matthijst het volgende:
Mooi toch; da's concurrentie....
Ik wil jou wel eens horen klagen als er over een paar jaar geen speciaalzaak meer te vinden is en we allemaal genoodzaakt zijn om onze spulletjes bij een dan veel te dure einheidsworstwinkel als Media Markt te halen...
Stanley_Climbfallmaandag 22 maart 2004 @ 11:58
doet me n beetje denken aan die film You've got Mail..
matthijstmaandag 22 maart 2004 @ 12:39
Je kan toch alles via internet bestellen?
calvobbesmaandag 22 maart 2004 @ 12:41
quote:
Op maandag 22 maart 2004 11:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:

veel te dure einheidsworstwinkel als Media Markt te halen...
Als het zover komt zal er echt wel weer een nieuwe Megapool of Mediamarkt achtig iets ontstaan.

MediaMarkt is nu ook uit het niets groot geworden door vooral cd's e.d. goedkoop aan te bieden.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 12:47
quote:
Op maandag 22 maart 2004 12:41 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Als het zover komt zal er echt wel weer een nieuwe Megapool of Mediamarkt achtig iets ontstaan.

MediaMarkt is nu ook uit het niets groot geworden door vooral cd's e.d. goedkoop aan te bieden.
Media MArkt is groot geworden door genoeg geld te hebben om cd's als lokkertje te kunnen gebruiken. Nooit opgevallen dat je eerst langs alle wasmachines, koelkasten, radio's en tv's moet om bij de cd's uit te komen? Media Markt verkoopt de cd's alleen als lokkertje, ze boeken de inkoop dan ook weg als reclamekosten......
matthijstmaandag 22 maart 2004 @ 13:27
Jij koopt je koelkast uit principe dus zeker ook niet bij MM? Of heb je geen koelkast....
Vind het een hoop gedram eigenlijk; tijden veranderen...
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 13:38
quote:
Op maandag 22 maart 2004 13:27 schreef matthijst het volgende:
Jij koopt je koelkast uit principe dus zeker ook niet bij MM? Of heb je geen koelkast....
Vind het een hoop gedram eigenlijk; tijden veranderen...
Als ik heel eerlijk ben, ga ik als oprecht muziekliefhebster en uit pure sympathie voor de kleine zelfstandige ondernemer liever naar een 'independent', al kost mij dat soms (lang niet altijd, soms zelfs minder) een paar eurootjes meer. Maar we dwalen af; het gaat hier neit zozeer om de Media Markt, maar om het feit dat een platenmaatschappij een zeer goed verkopend produkt goedkoper uitlevert aan het Kruidvat dan aan de traditionals waar ze al jaren zaken mee doen......
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 13:38


[ Bericht 92% gewijzigd door TheSilentEnigma op 22-03-2004 13:41:36 (Dubbel) ]
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 13:40
Maar goed, ik schijn de enige te zijn die zich zorgen maakt om de toekomst van kleine zelfstandige speciaalzaken..........
Heintjemaandag 22 maart 2004 @ 14:22
Als de kruitvat onder de inkoop prijs zit. Waarom kopen de kleinre winkels dan niet de voorraad van kruitvat op.

Dan is die DVD bij kruitvat uitverkocht en moeten de mensen toch nog naar die kleine winkels. En die kunnen dan tussen de kruitvat prijs en de normale prijs gaan zitten.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 14:29
quote:
Op maandag 22 maart 2004 14:22 schreef Heintje het volgende:
Als de kruitvat onder de inkoop prijs zit. Waarom kopen de kleinre winkels dan niet de voorraad van kruitvat op.

Dan is die DVD bij kruitvat uitverkocht en moeten de mensen toch nog naar die kleine winkels. En die kunnen dan tussen de kruitvat prijs en de normale prijs gaan zitten.
Omdat kleine winkels bestellen in voornotering...........
Heintjemaandag 22 maart 2004 @ 15:05
Ja ok. Maar als eigenaar van een kleine zaak loop je toch gewoon de kruitvat binnen en vraagt of ze de nieuwe DVD van marco hebben. dan zeggen ze Ja. En dan zegt ie: doe er mij dan maar 500. Dan zal de voorraad van die kruitvat zo op zijn. En dan worden de mensen die toch die DVD willen gedwongen om toch naar de cd winkel aan de overkant te gaan.

Voor de kruitvat is het gelijk slechte reclame als ze iedereen die daar komt moeten vertellen dat de DVD uitverkocht is. En de muziek zaak kan ze voor 12.11 euro excl. btw inkopen. En dus zal de platenmaatschappij dit soort dingen niet meer voor de verkoop prijs van 18.20 verkopen. En zullen ze het of voor iedereen duur of goedkoop moeten maken.
spectrumanalysermaandag 22 maart 2004 @ 15:16
wat het wel leuk was dat is dat toen die DVD van marco bij de mediamarkt te koop was, maar dan de eerste 500 met een dvdspeler. Nou, toen die 500 verkocht waren ging echt niemand meer naar binnen om de dvd van marco te kopen =)
Zandermaandag 22 maart 2004 @ 15:21
Ik kan me eigenlijk ook niet echt voorstellen dat zaken als Plaatboef, Plato en dergelijken hier een financiele klap van zullen krijgen. Een paar jaar geleden zag ik bij de lokale Plaatboef hier zelfs dat een mevrouw bijna de winkel werd uitgelachen door de eigenaar (type Comic Bookstore Guy uit de Simpsons) omdat ze om een Celine Dion-cd kwam vragen.
Seborikmaandag 22 maart 2004 @ 15:25
Het Kruidvat is sowieso niet echt een bedreiging met die enkele actie die ze hebben op het gebied van muziek of dvd, maar ook andere zaken zoals bijvoorbeeld speelgoed. Als je je winsten moet halen uit één dvd van een artiest zit er sowieso iets fout.

Als Universal die troep verkocht heeft voor een mindere prijs aan een aantal ketens is dat natuurlijk wel een schandelijke zaak en daar zou wat aan gedaan moeten worden.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 15:29
quote:
Op maandag 22 maart 2004 15:05 schreef Heintje het volgende:
Ja ok. Maar als eigenaar van een kleine zaak loop je toch gewoon de kruitvat binnen en vraagt of ze de nieuwe DVD van marco hebben. dan zeggen ze Ja. En dan zegt ie: doe er mij dan maar 500. Dan zal de voorraad van die kruitvat zo op zijn. En dan worden de mensen die toch die DVD willen gedwongen om toch naar de cd winkel aan de overkant te gaan.

Voor de kruitvat is het gelijk slechte reclame als ze iedereen die daar komt moeten vertellen dat de DVD uitverkocht is. En de muziek zaak kan ze voor 12.11 euro excl. btw inkopen. En dus zal de platenmaatschappij dit soort dingen niet meer voor de verkoop prijs van 18.20 verkopen. En zullen ze het of voor iedereen duur of goedkoop moeten maken.
Op zich een aardige beredenering, maar:
er moet eerst 500 x 14,95 opgehoest worden
dus 500 + eigen bestelde voorraad dvd's verkocht worden
Het kruidvat adverteert, de kleine zaak niet
De platenmaatschappij zal de ppd (inkoop) in geen geval verlagen, de buit is binnen en die hebben toch overal schijt aan.

Hoe je ook went of keert, de zelfstandige ondernemer is in alle gevallen gewoon het haasje...
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 15:31
quote:
Op maandag 22 maart 2004 15:21 schreef Zander het volgende:
Ik kan me eigenlijk ook niet echt voorstellen dat zaken als Plaatboef, Plato en dergelijken hier een financiele klap van zullen krijgen. Een paar jaar geleden zag ik bij de lokale Plaatboef hier zelfs dat een mevrouw bijna de winkel werd uitgelachen door de eigenaar (type Comic Bookstore Guy uit de Simpsons) omdat ze om een Celine Dion-cd kwam vragen.
En als straks geen enkele maatschappij meer investeert in de onbekendere, alternatievere bands, zal diezelfde eigenaar smeken of iemand Celine Dion bij 'm wilt kopen.......
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 15:32
quote:
Op maandag 22 maart 2004 15:25 schreef Seborik het volgende:
Het Kruidvat is sowieso niet echt een bedreiging met die enkele actie die ze hebben op het gebied van muziek of dvd, maar ook andere zaken zoals bijvoorbeeld speelgoed. Als je je winsten moet halen uit één dvd van een artiest zit er sowieso iets fout.

Als Universal die troep verkocht heeft voor een mindere prijs aan een aantal ketens is dat natuurlijk wel een schandelijke zaak en daar zou wat aan gedaan moeten worden.
Tuurlijk zal deze dvd-actie niet de doodsteek zijn, maar ik vind het een behoorlijke flater van Universal. Ik heb van diverse kleine zaken gehoord dat ze hun voorlopig gaan boycotten.....
Puurmaandag 22 maart 2004 @ 16:24
quote:
Op maandag 22 maart 2004 15:31 schreef TheSilentEnigma het volgende:

En als straks geen enkele maatschappij meer investeert in de onbekendere, alternatievere bands, zal diezelfde eigenaar smeken of iemand Celine Dion bij 'm wilt kopen.......
Dat zal zo'n vaart niet lopen, inmiddels heeft zich toch een aardige cultuur buiten de Mediamarkt om weten te ontwikkelen. Er is toch wel een soort van afscheiding ontstaan. Ik zit een paar honderd meter van de MM, toch komt die keten niet echt voor in mijn leven. En ook al niet in het leven van mijn platenboer, want zijn klanten hebben toch geen behoefte aan de troep van de MM.
Je hoort platenmaatschappijen klagen dat kleine bands geen kans meer krijgen, maar waar draait het om? Het draait toch al om de kleine eenheidsworst bands, die grote eenheidsworstbands willen/moeten worden. Nou, die hoeven van mij ook geen kans! Goede muziek komt wel bovendrijven een daarvoor is nog steeds een behoorlijk goede markt.
Ik las hier ook over de tactieken van de MM waardoor Megapool bijna failliet zou zijn. So What? Is Megapool in essentie een ander bedrijf dan MM? Ze zijn gewoon hun grotere vis tegen gekomen. Ik koop mijn audio nog steeds bij een serieuze zaak en gelukkig gaat al dat geneuzel ook lekker aan hun neus voorbij.
Zij blij, ik blij, wat leven wij toch in een prachtige wereld!
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 16:29
quote:
Op maandag 22 maart 2004 16:24 schreef Puur het volgende:

[..]

Dat zal zo'n vaart niet lopen, inmiddels heeft zich toch een aardige cultuur buiten de Mediamarkt om weten te ontwikkelen. Er is toch wel een soort van afscheiding ontstaan. Ik zit een paar honderd meter van de MM, toch komt die keten niet echt voor in mijn leven. En ook al niet in het leven van mijn platenboer, want zijn klanten hebben toch geen behoefte aan de troep van de MM.
Je hoort platenmaatschappijen klagen dat kleine bands geen kans meer krijgen, maar waar draait het om? Het draait toch al om de kleine eenheidsworst bands, die grote eenheidsworstbands willen/moeten worden. Nou, die hoeven van mij ook geen kans! Goede muziek komt wel bovendrijven een daarvoor is nog steeds een behoorlijk goede markt.
Ik las hier ook over de tactieken van de MM waardoor Megapool bijna failliet zou zijn. So What? Is Megapool in essentie een ander bedrijf dan MM? Ze zijn gewoon hun grotere vis tegen gekomen. Ik koop mijn audio nog steeds bij een serieuze zaak en gelukkig gaat al dat geneuzel ook lekker aan hun neus voorbij.
Zij blij, ik blij, wat leven wij toch in een prachtige wereld!
En waarom zijn er in diverse steden waar een MM is gekomen, diverse winkeltjes verdwenen.....?
Puurmaandag 22 maart 2004 @ 16:36
De vraag is: wat voor winkels?

Natuurlijk heeft een ondernemer van een keten als Expert het lastig met de Mediamarkt. Dat komt omdat hij net zo weinig verstand van zaken heeft (ook al doet de naam anders vermoeden) dan die gasten in de MM. Ik heb er dan geen moeite mee dat je het niet red. Laat je meerwaarde maar zien. Als je dat niet hebt? Jammer dan!

De Mediamarkt is perfect om je tegen af te zetten, ook voor de muziekbranche.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 16:42
quote:
Op maandag 22 maart 2004 16:36 schreef Puur het volgende:
De vraag is: wat voor winkels?

Natuurlijk heeft een ondernemer van een keten als Expert het lastig met de Mediamarkt. Dat komt omdat hij net zo weinig verstand van zaken heeft (ook al doet de naam anders vermoeden) dan die gasten in de MM. Ik heb er dan geen moeite mee dat je het niet red. Laat je meerwaarde maar zien. Als je dat niet hebt? Jammer dan!

De Mediamarkt is perfect om je tegen af te zetten, ook voor de muziekbranche.
Bij winkels als expert, Megapool, Combimarkt, ed. is er vaak sprake van franchisenemer, en dus niet van een keten. Dan is het heel moeilijk om het hoofd boven water te houden hoor......
Hun kopen nl. per stuk in, en MM per 100 stuks.
thabitmaandag 22 maart 2004 @ 16:43
Door de commercialisering wordt op alle vlakken het kwalitatief goede weggedrukt door op de massa gerichte meuk. Het gaat die hele platenmaatschappij niet erom wat ze verkopen, het had bijvoorbeeld net zo goed pindakaas kunnen zijn, maar het gaat ze alleen maar om het maken van zoveel mogelijk winst. Ze willen je doen geloven dat je goede muziek bij ze koopt, maar eigenlijk betaal je gewoon alleen maar geld aan ze. Ze hebben door dat muzikale hypes het beter doen dan serieuze muziek en dat concurrentie zoveel mogelijk weggedrukt dient te worden omdat ze op die manier meer winst kunnen maken.

En dat zien we op meer vlakken. Alles is er alleen maar op gericht om winst te maken en niet meer op het leveren van kwaliteit. Er wordt dan beweerd dat in het vrije marktmechanisme door de aanwezigheid van concurrentie de kwaliteit van producten zou toenemen, maar in de praktijk zien we eigenlijk alleen maar het tegendeel gebeuren. De grote bedrijven drukken de kleine weg en mensen laten zich veel meer beinvloeden door prijskaartjes en de onzin die reclames verkondigen dan door de daadwerkelijke kwaliteit van een product alsmede de wijze waarop de productie plaatsvindt.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 16:45
quote:
Op maandag 22 maart 2004 16:43 schreef thabit het volgende:
Door de commercialisering wordt op alle vlakken het kwalitatief goede weggedrukt door op de massa gerichte meuk. Het gaat die hele platenmaatschappij niet erom wat ze verkopen, het had bijvoorbeeld net zo goed pindakaas kunnen zijn, maar het gaat ze alleen maar om het maken van zoveel mogelijk winst. Ze willen je doen geloven dat je goede muziek bij ze koopt, maar eigenlijk betaal je gewoon alleen maar geld aan ze. Ze hebben door dat muzikale hypes het beter doen dan serieuze muziek en dat concurrentie zoveel mogelijk weggedrukt dient te worden omdat ze op die manier meer winst kunnen maken.

En dat zien we op meer vlakken. Alles is er alleen maar op gericht om winst te maken en niet meer op het leveren van kwaliteit. Er wordt dan beweerd dat in het vrije marktmechanisme door de aanwezigheid van concurrentie de kwaliteit van producten zou toenemen, maar in de praktijk zien we eigenlijk alleen maar het tegendeel gebeuren. De grote bedrijven drukken de kleine weg en mensen laten zich veel meer beinvloeden door prijskaartjes en de onzin die reclames verkondigen dan door de daadwerkelijke kwaliteit van een product alsmede de wijze waarop de productie plaatsvindt.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.......
Puurmaandag 22 maart 2004 @ 16:52
quote:
Op maandag 22 maart 2004 16:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Bij winkels als expert, Megapool, Combimarkt, ed. is er vaak sprake van franchisenemer, en dus niet van een keten. Dan is het heel moeilijk om het hoofd boven water te houden hoor......
Hun kopen nl. per stuk in, en MM per 100 stuks.
Dat snap ik ook nog wel.

Als die frachisenemer nou ondernemer was, dan had hij die hele frachiseorganisatie al lang een rotschop verkocht omdat hij zelf wel zou kunnen bedenken wat hij zou kunnen verkopen. Maar feit is dat frachisenemers vaak zelf ook overal de ballen verstand van hebben. Dan is het toch logisch dat je dit risico loopt? IK zou tegen al die 'gedupeerde' frachisenemers willen zeggen: ga iets doen waar je goed in bent!
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 16:56
quote:
Op maandag 22 maart 2004 16:52 schreef Puur het volgende:

[..]

Dat snap ik ook nog wel.

Als die frachisenemer nou ondernemer was, dan had hij die hele frachiseorganisatie al lang een rotschop verkocht omdat hij zelf wel zou kunnen bedenken wat hij zou kunnen verkopen. Maar feit is dat frachisenemers vaak zelf ook overal de ballen verstand van hebben. Dan is het toch logisch dat je dit risico loopt? IK zou tegen al die 'gedupeerde' frachisenemers willen zeggen: ga iets doen waar je goed in bent!
Het is heel moeilijk om in de huidige markt een eigen zaak te beginnen hoor, en franchise-organisaties maken dat een stukje makkelijker. Naamsbekendheid, startkapitaal, adverteren, gezamelijk inkopen................
Puurmaandag 22 maart 2004 @ 17:10
Beste The Silent Enigma,

Je bent het volkomen eens met deze zin: "Door de commercialisering wordt op alle vlakken het kwalitatief goede weggedrukt door op de massa gerichte meuk. ", je zegt zelf: "Het is heel moeilijk om in de huidige markt een eigen zaak te beginnen hoor, en franchise-organisaties maken dat een stukje makkelijker. Naamsbekendheid, startkapitaal, adverteren, gezamelijk inkopen................"

Als ik het goed begrijp vind jij een franchise organisatie als bijvoorbeeld de Megapool al een vorm van "het kwalitatief goede". Daar verschillen wij dus grondig van mening. Het is een logische mening in een wereld waarin Limp Bizkit, Live en Avril Lavigne " alternatief zijn. Maar ik vind dat er meer is.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 17:31
Beste Puur,

Jij snapt het hele topic niet. Het gaat er om dat de kleine ondernemer weer eens benadeeld wordt, en dan met name in de muziek industrie. Ofdat die kleine ondernemer nu kwalitatief goed of niet goed is, heeft hier helemaal niets mee te maken................
En daarbij: er zijn hele goede megapools, waar ze weten waar ze het over hebben, en er zijn minder goede, die er de ballen verstand van hebben. Dus je loopt weer lekker te generaliseren. Dus als Limp Bizkit ineens een supergoed nummer zou schrijven (ik kan het mij ook niet voorstellen, maar stel dat....) vind jij het bij voorbaat al niks?
Puurmaandag 22 maart 2004 @ 17:38
Ik snap het topic best (vind ik )

Ik vraag mij alleen af welke kleine ondernemer nog benadeeld wordt?

De hele wereld van grote platenmaatschappijen en megawinkels heeft zich toch allang afgescheiden van de wereld waarin ik met de kleine ondernemer leef. That's all.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 17:46
quote:
Op maandag 22 maart 2004 17:38 schreef Puur het volgende:
Ik snap het topic best (vind ik )

Ik vraag mij alleen af welke kleine ondernemer nog benadeeld wordt?
Zij, die nu nog met 150 Borsato's zitten opgescheept...........
Puurmaandag 22 maart 2004 @ 17:54
Ach, onze standpunten zijn wel duidelijk. Ik houd het voor gezien.
Grrrrrrrrmaandag 22 maart 2004 @ 17:56


[ Bericht 100% gewijzigd door Seborik op 22-03-2004 18:07:47 (Offtopic.) ]
matthijstmaandag 22 maart 2004 @ 18:07
De kleine ondernemer verkoopt Borsato niet en vervolgens heeft hij er weer 150 liggen...
Vind het maar een hoop geblaat, klinkt interessant op verjaardagen en partijen hoor, daar niet van
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 18:10
quote:
Op maandag 22 maart 2004 18:07 schreef matthijst het volgende:
De kleine ondernemer verkoopt Borsato niet en vervolgens heeft hij er weer 150 liggen...
Vind het maar een hoop geblaat, klinkt interessant op verjaardagen en partijen hoor, daar niet van
Waarom zou de kleine ondernemer Borsato niet verkopen? Ik heb er diverse gesproken, en ze zitten allemaal nog met een behoorlijke voorraad opgescheept. Pepijn (Velp) bijvoorbeeld is ziedend en weigert sowieso nog zaken te doen met Universal.....
Radjeshmaandag 22 maart 2004 @ 18:41
ik heb er 3 dvdz van Marco



3 * 17 = 49 euro

+ 3 dvd spelers twv 111 euro gratis erbij
klappernoot2000maandag 22 maart 2004 @ 18:48
quote:
Op zondag 21 maart 2004 21:36 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Met 'Marco Borsato' bedoel ik het produkt Marco Borsato - Zien.
Weet je wat ook vaag is? Dat op tijdschriften 6% btw zit, en op cd's 19%. Tijdschriften en boeken vallen onder cultuur, en cd's onder entertainment. Dus een Playboy is cultuur, en Beethoven entertainment. Raarrrrrrrrrrr
da's een goeje
matthijstmaandag 22 maart 2004 @ 19:37
Pepijn is een jankerd. Nog een paar mega-fusies en Pepijntje kan met niemand meer zaken doen.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 19:47
quote:
Op maandag 22 maart 2004 19:37 schreef matthijst het volgende:
Pepijn is een jankerd. Nog een paar mega-fusies en Pepijntje kan met niemand meer zaken doen.
Maar pepijn is niet de enige hoor.

Uit het Parool:

AMSTERDAM - Rond de nieuwe dvd van Marco Borsato, Zien, is een prijzenoorlog uitgebroken. Zien, woensdagavond groots gepresenteerd in Tuschinski, is bij Radio Correct in Rotterdam het goedkoopst. Daar is hij voor de bodemprijs van € 14,95 te koop.

Bij het Kruidvat kost Zien € 14,99, bij de Free Record Shop € 19,90 en bij Albert Heijn € 17,99 plus duizend airmiles. Veel winst valt er voor die ketens niet uit de verkoop van Zien te halen, maar omdat iedereen stunt, nemen ze dat voor lief.

Niet iedereen gaat overigens mee in de Borsato-prijzenslag. Bij de Esso-tankstations kost de dvd € 26,95, op Bol.com € 26,94, en bij Bruna € 30,94.

In de Amsterdamse platenzaken zijn ook grote verschillen in prijzen te constateren. Bij Fame Music in de Kalverstaat kost Zien

€ 19,99 en bij Concerto in de Utrechtsestraat € 29,90. Marinus Eversen van Musicland, met vestigingen in de Ferdinand Bolstraat en de Kinkerstraat, heeft drie exemplaren ingekocht.

Eversen is woedend op platenmaatschappij Universal, die Zien uitbrengt. ''Zij dwingen mij tot criminele activiteiten,'' zegt Eversen. ''De inkoopsprijs van de dvd is vijftien euro. Om nog een beetje te verdienen, moet ik de klant dertig euro rekenen, terwijl diezelfde klant bij Het Kruidvat hiernaast daarvoor twee stuks van Zien kan kopen. Met bloedend hart heb ik gisteren een klant een dvd van Borsato verkocht. Als nu iemand die dvd wil kopen, zeg ik: ga maar naar de buurman. Onder geen beding verkoop ik nog één exemplaar van die dvd.''

Puurmaandag 22 maart 2004 @ 20:03
We hebben het hier over Radio Correct, Het Kruitvat, Free Record Shop, Albert Heijn, Esso, Bol.com, Bruna, Fame, Concerto en Musicland.

Daar zit hooguit één zaak met liefde voor muziek tussen (zelfs dat betwijfel ik) en die rekent dan ook een fatsoenlijke prijs.
Moet ik dan medelijden hebben?
Iedereen die in de wereld van de massaconsumptie mee wil doen moet de regels van het spel accepteren.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 20:11
quote:
Op maandag 22 maart 2004 20:03 schreef Puur het volgende:
We hebben het hier over Radio Correct, Het Kruitvat, Free Record Shop, Albert Heijn, Esso, Bol.com, Bruna, Fame, Concerto en Musicland.

Daar zit hooguit één zaak met liefde voor muziek tussen (zelfs dat betwijfel ik) en die rekent dan ook een fatsoenlijke prijs.
Moet ik dan medelijden hebben?
Iedereen die in de wereld van de massaconsumptie mee wil doen moet de regels van het spel accepteren.
Nogmaals, het gaat niet over liefde voor muziek, het gaat over het feit dat Universal voor een lagere prijs aan non-traditionals uitlevert.....................
Puurmaandag 22 maart 2004 @ 20:20
Nogmaals, traditional of non-traditional, iedereen die in de wereld van de massaconsumptie mee wil doen moet de regels van het spel accepteren.

Veel is goed!

Gegroet
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 20:28
quote:
Op maandag 22 maart 2004 20:20 schreef Puur het volgende:
Nogmaals, traditional of non-traditional, iedereen die in de wereld van de massaconsumptie mee wil doen moet de regels van het spel accepteren.

Veel is goed!

Gegroet
Tuurlijk joh, jij je zin. In dezelde wereld van de massaconsumptie is de consument straks de dupe. Gegroetjes terug
MuadDibmaandag 22 maart 2004 @ 20:43
quote:
Op maandag 22 maart 2004 20:03 schreef Puur het volgende:
We hebben het hier over Radio Correct, Het Kruitvat, Free Record Shop, Albert Heijn, Esso, Bol.com, Bruna, Fame, Concerto en Musicland.

Daar zit hooguit één zaak met liefde voor muziek tussen (zelfs dat betwijfel ik)
Ik zie zowiezo al 2 namen met liefde voor muziek in dit rijtje...
Dr_Evilmaandag 22 maart 2004 @ 21:02
quote:
Op maandag 22 maart 2004 12:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Media MArkt is groot geworden door genoeg geld te hebben om cd's als lokkertje te kunnen gebruiken. Nooit opgevallen dat je eerst langs alle wasmachines, koelkasten, radio's en tv's moet om bij de cd's uit te komen? Media Markt verkoopt de cd's alleen als lokkertje, ze boeken de inkoop dan ook weg als reclamekosten......
Precies, loss leader pricing noemen we dat in de marketing
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 21:20
De topictitel had ik bij nader inzien beter 'Handel kapot gemaakt door Marco Borsato' kunnen noemen
matthijstmaandag 22 maart 2004 @ 22:24
Ik zie die handel niet kapot gaan zo; CD's worden mooi goedkoop...
En die onbekende artiest die zo geen kans meer krijgt opent wel een internetsite.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 22:28
quote:
Op maandag 22 maart 2004 22:24 schreef matthijst het volgende:
Ik zie die handel niet kapot gaan zo; CD's worden mooi goedkoop...
En die onbekende artiest die zo geen kans meer krijgt opent wel een internetsite.
CD's worden niet goedkoop zolang de maatschappijen ze niet goedkoper maken. Denk je nu echt dat winkels altijd produkten onder de inkoopsprijs verkopen
Nogmaals; de winkels zijn niet duur (nou ja, de meeste winkels), maar de platenmaatschappijen die voor een nieuwe cd gemiddeld zo'n 12,50 exl. BTW rekenen.
Zandermaandag 22 maart 2004 @ 22:48
quote:
Op maandag 22 maart 2004 15:31 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En als straks geen enkele maatschappij meer investeert in de onbekendere, alternatievere bands, zal diezelfde eigenaar smeken of iemand Celine Dion bij 'm wilt kopen.......
Ik vraag me af of onbekendere, alternatievere bands sowieso wel bij major labels als Universal zitten. De meeste 'underground'-platen verschijnen toch bij independent labels die door echte muziekliefhebbers gerund worden, al is de distributie dan vaak wel weer in handen van grotere maatschappijen.
TheSilentEnigmamaandag 22 maart 2004 @ 23:13
quote:
Op maandag 22 maart 2004 22:48 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik vraag me af of onbekendere, alternatievere bands sowieso wel bij major labels als Universal zitten. De meeste 'underground'-platen verschijnen toch bij independent labels die door echte muziekliefhebbers gerund worden, al is de distributie dan vaak wel weer in handen van grotere maatschappijen.
Buiten dat, willen ook de independents Portishead, Lamb, The Cure, Slayer, enz enz op voorraad hebben.....
Love Mae Kingdinsdag 23 maart 2004 @ 13:48
quote:
Op maandag 22 maart 2004 22:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:

Nogmaals; de winkels zijn niet duur (nou ja, de meeste winkels), maar de platenmaatschappijen die voor een nieuwe cd gemiddeld zo'n 12,50 exl. BTW rekenen.
...en de platenzaak gooit er dus eens zo'n 10 euro bovenop...

Overigens zal het je nog verbazen hoeveel muziekliefhebbers er bij BOL en FRS etc werken. (nee vaak niet achter de toonbank, maar die kopen ook niet in)
Love Mae Kingdinsdag 23 maart 2004 @ 13:52
quote:
Op maandag 22 maart 2004 22:48 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik vraag me af of onbekendere, alternatievere bands sowieso wel bij major labels als Universal zitten. De meeste 'underground'-platen verschijnen toch bij independent labels die door echte muziekliefhebbers gerund worden, al is de distributie dan vaak wel weer in handen van grotere maatschappijen.
Je moet we een onderscheid blijven maken tussen alternatief en underground. Een underground band zit inderdaad bij voorbaat niet bij een major...

En ook majors hebben vaak een artiestenstal (of in ieder geval een catalogus) waar je bek bij open valt...Ja, ook op alternatief gebied...
Chillmeisterdinsdag 23 maart 2004 @ 13:58


[ Bericht 100% gewijzigd door Seborik op 23-03-2004 17:53:48 (Offtopic.) ]
Docdinsdag 23 maart 2004 @ 15:10
quote:
Op maandag 22 maart 2004 20:03 schreef Puur het volgende:
We hebben het hier over Radio Correct, Het Kruitvat, Free Record Shop, Albert Heijn, Esso, Bol.com, Bruna, Fame, Concerto en Musicland.

Daar zit hooguit één zaak met liefde voor muziek tussen (zelfs dat betwijfel ik) en die rekent dan ook een fatsoenlijke prijs.
Ik weet dat uit dat lijstje twee zaken staan met liefde voor de muziek (Concerto en Musicland) en daar hoef je niet over te twijfelen.
quote:
Op maandag 22 maart 2004 20:03 schreef Puur het volgende:
Moet ik dan medelijden hebben?
Iedereen die in de wereld van de massaconsumptie mee wil doen moet de regels van het spel accepteren.
In hoeverre je medelijden moet hebben is een lastige vraag.

Het is zuur dat grotere ketens goedkoper in kunnen kopen en daardoor ook goedkoper kunnen verkopen. Ketens die uit de kwantiteit hun geld halen. Het is jammer dat nu kleinere zaken die ook niet-megasellers verkopen een deel van hun mogelijke winst mislopen doordat een deel van de kwantiteit weggesnoept wordt door de grotre ketens. Bij latere tegenvallers scheelt dat op de reserves en kunnen ze minder risicoos nemen wat betreft hun andere (en interessantere producten). Gevolg is dat er een minder gevarieerd aanbod gevonden wordt. En dat is jammer. Met name als je niet in de buurt van grotere steden woont waar speciaal zaken nog wel kunnen overleven.

Uit eindelijk denk ik overigens dat het kleinschaliger expiriment toch z'n weg wel vind naar het publiek. De manier waarop zal echter anders worden. Niet de reguliere platenzaak, maar het internet zal uiteindelijk de weg zijn voor de kleinere artiest om z'n produkt te leveren, waarbij specifieke sites daar onder andere de "airplay" voor leveren.
TheSilentEnigmadinsdag 23 maart 2004 @ 23:19
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 13:48 schreef Love Mae King het volgende:

[..]

...en de platenzaak gooit er dus eens zo'n 10 euro bovenop...
Reken even mee: 12,50 + 19% BTW = 14,88. 19,99 - 14,88 = 5,11. Een cd-winkel verdient op een fullprice cd zo'n 5,11. Met die 5,11 moet onder andere het volgende bekostigd worden:

-Huur / Hypotheek
-Gas/water/licht
-Personeel
-Voorraad
-Derving
-Incourantie
-Diefstal
-Vlottende kapitaalgoederen (plastic tasjes, inpakpapier, enz.)
-Vaste kapitaalgoederen (computer, pinapparaat, sealmachine, enz.)

Het is een kunst dat deze winkels hun hoofd boven water kunnen houden, want een vetpot is het allang niet meer. De marges zijn bar- en barslecht.
Een spijkerbroek van 50,- bijvoorbeeld gaat in de winkel anderhalf maal over de kop, en daar klaagt niemand over. Kopieren van cd's (illegaal) doet bijna iedereen, maar z'n eigen kleren maken (legaal) niet. Ik denk dat dit luiheid, arrogantie, en gebrek aan liefde voor muziek is.


Dat denk ik ja!!
Reticulinwoensdag 24 maart 2004 @ 09:50
quote:
[b]
Uit eindelijk denk ik overigens dat het kleinschaliger expiriment toch z'n weg wel vind naar het publiek. De manier waarop zal echter anders worden. Niet de reguliere platenzaak, maar het internet zal uiteindelijk de weg zijn voor de kleinere artiest om z'n produkt te leveren, waarbij specifieke sites daar onder andere de "airplay" voor leveren.
wat een vreselijk toekomstbeeld

ik wil gvd gewoon lekker naar de platenzaak gaan en daar lekker een schijfje halen en die thuis vol verwachting in de cd-speler stoppen! 't lijkt me echt rampzalig om met mp3'tjes enzo in m'n muziekbehoefte te voorzien, er valt zo'n groot deel van de charme ervan weg dan
Docwoensdag 24 maart 2004 @ 13:35
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 09:50 schreef Reticulin het volgende:

[..]

wat een vreselijk toekomstbeeld

ik wil gvd gewoon lekker naar de platenzaak gaan en daar lekker een schijfje halen en die thuis vol verwachting in de cd-speler stoppen! 't lijkt me echt rampzalig om met mp3'tjes enzo in m'n muziekbehoefte te voorzien, er valt zo'n groot deel van de charme ervan weg dan
Ik denk ook niet dat de CD verdwijnt: je zal 'm echter via het internet moeten bestellen. Dat kan natuurlijk ook via de platenboer, maar dat zal duurder zijn - bij de meeste platenwinkels in ieder geval.

Ik denk dat ik het naar de platenzaak gaan ook zou missen hoor: de hele CD legaal afluisteren van te voren zal ook niet lukken denk ik. Het is in die zin zeker een verarming. Je zal echter naar de wat grotere plaatsen moeten gaan voor een dergelijke service denk ik.