abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17812014
Hoi

Ik zit in havo 5, en heb deze toetsweek (de laatste voor het examen ) een mondeling Nederlands. Nou heb ik een paar vragen...

Stel, ik haal een onvoldoende voor Nederlands. Dat komt dan als een apart punt op mijn lijst. Telt het ook als een aparte onvoldoende mee? Dus stel ik sta een 5 voor Nederlands, een 5 voor Literatuur en een 5 voor scheikunde, dan ben ik gezakt?

Kan je er herexamen in doen? Volgens mij kan je namelijk herexamen doen in vakken die je alleen met een schoolexamen afsluit, zoals ANW, CKV, LO, en misschien dus ook literatuur? En mag je dan nog steeds een vak van je centraal examen herkansen?

En ten derde: heeft iemand tips? Wat vraagt zo'n leraar meestal, hoe moet je je gedragen, etc?

Alvast bedankt
pi_17812279
BIj ons vorig jaar..

Her examens konden we gewoon doen in de examens die we landelijk deden.. dus NL, engels, Wiskunde, AK, economie...

Of je schoolexamens kunt herkansen.. vast wel, ligt aan de regels van je school;) elke school regelt dat anders..

Verder.. we mochten 1 onvoldoende in profiel deel hebben en 1 in algemeen deel(engels, nl, etc)

En tip?

Ligt aan je leraar.. onze leraar was literatuur liefhebber, dus aso veelv ragen over gedichten en bijna niks ove rde boeken..

Koen leest alle gedichten en alle stromingen goed door..en hoppa gelsaagd voor literatuur..

Maar het beste is natuurlijk om alle boeken gelezen te hebben.. maarja.. als je dat zoals mij nog een weke ervoor moet doen.. wordt je selectief...
pi_17812288
Herkansingen zijn per school vershillend.

Bij literatuur neem je het gewogen gemiddelde van alle literatuur toetsen van alle talen, bij 3 5en ben je gezakt, ja.

En een tip: Bereid je goed voor en geef niet te korte antwoorden.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_17812403
Literatuur kon je bij ons overigens niet herkansen....
pi_17812427
Oh ja, bij dat eerste bedoelde ik eigenlijk een onvoldoende voor literatuur
Het wordt eigenlijk meer een één of een zes, ik heb alles gelezen maar weet niet of mn dossiers goed zijn
Ik heb wel alle boeken gelezen, maar kan een leraar op basis van handelingsdelen die nog niet voldoende moeten zijn je een onvoldoende geven? Ik dacht dat handelingsdelen (leesdossier e.d.) niet voor punt waren, dus een leraar zou je dan ook geen punt moeten mogen geven bij een mondeling daarvoor, lijkt me dan.
Wel al bedankt voor de antwoorden tot nu toe
pi_17813122
Als je handelingsdeel niet voldoende is mag je in principe niet deelnemen aan het mondeling.
Dus ik hoop maar voor je dat het voldoende is.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  donderdag 18 maart 2004 @ 23:00:58 #7
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_17813897
* BVO heeft volgende week vrijdag Nederlands mondeling.
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
pi_17814010
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 22:34 schreef Wackyduck het volgende:
Als je handelingsdeel niet voldoende is mag je in principe niet deelnemen aan het mondeling.
Dus ik hoop maar voor je dat het voldoende is.
Da's op zich best kut dus
Maar als je niet mag deelnemen aan het mondeling, wordt dat dan uitgesteld tot je het allemaal voldoende hebt, of heb je een 1, of moet je herkansen/herexamen?
pi_17817905
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 23:00 schreef BVO het volgende:
* BVO heeft volgende week vrijdag Nederlands mondeling.
* Impry ook

* Impry heeft nog geen één boek gelezen
pi_17821104
Literatuur telt als een apart vak, en je onvoldoende telt dus ook apart mee. Als je daardoor dus 3 vijfen haalt ben je gewoon gezakt. Meestal kun je mondelingen niet herkansen, maar dat is per school verschillend. Wat ze tijdens een mondeling gaan vragen is heel verschillend, maar meestal gaan ze wat dieper op de inhoud in, om te kijken of je de boeken wel echt gelezen hebt.

Als je bij ons je handelingsdelen niet op tijd hebt ingeleverd, mag je niet meedoen met je mondeling en kijg je een 1, die je niet mag herkansen Best streng geregeld dus

* Ik mag ook wel eens wat boeken gaan lezen, ik heb me mondeling over 2 weken en heb ook lang niet al me boeken gelezen *
pi_17821518
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 08:58 schreef Impry het volgende:
quoteOp donderdag 18 maart 2004 23:00 schreef BVO het volgende:
[me=BVO]heeft volgende week vrijdag Nederlands mondeling.

* Impry ook

* Impry heeft nog geen één boek gelezen
*heeft volgende week donderdag om 13.50 mondeling Nederlands*

Ik heb natuurlijk eerst havo gedaan dus dit is mijn 2e keer mondeling maar dingen waar je op moet letten zijn:

- Zorg dat je van ieder boek iig weet hoe het verhaal loopt (dat wist ik in 5 havo alleen van de Aanslag van Harry Mullisch )

- Zorg dat je weet in welke literaire stroming het boek past

- Zorg dat je achtergrondinformatie over de schrijver in je hoofd hebt (bijv. bij Marga Minco is joods en was zelf ondergedoken in de oorlog. Een vraag zou bijv kunnen zijn waarom Marga Minco vaak over Joodse mensen in/na de oorlog schrijft).

- Zorg dat je een favoriet boek hebt waar je extra veel over kan vertellen (bij mij vroegen ze namelijk naar welk boek ik het leukst vind en dan ga je daar ff lekker over zitten lullen).

- Let op strikvragen (als je docent bijv. zegt dat er iets gebeurde in het boek en je weet het niet zeker of dat wel echt gebeurt is dan ga je niet zeggen: "ja, dat is waar, ja, dat was heel erg spannend." want dan val je door de mand).

- Blijf kalm en bereid het goed voor

- Vraag desnoods iemand om vragen te stellen over je boeken (ook al weet die persoon niet zoveel als je docent) dan weet je iig welke boeken je wat beter moet bekijken.

En suc6
Good Evening Tokyo!! We are Children of Bodom and we come from f*ck*ng Finland!!
De officiele Kristiansund site: www.ht-arena.com/kristiansund
  vrijdag 19 maart 2004 @ 15:16:31 #12
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_17825562
Ik heb gisteren mondeling gehad en een 5 gehaald Dat wordt herkansen.
pi_17826290
Ik heb een 1
Lekker is dat zeg... wordt herexamen, ik sta toch goed voor maatschappijleer, informatica en duits. Flink vaag verhaal had die gast er trouwens bij, dus ik ga nog wel ff naar de coordinator ermee.
pi_17827797
Als je zorgt dat je zelf erg veel te vertellen hebt kun je de een beetje sturen over welk boek nog wat gevraagd wordt. Omdat je alleen wat vertelt over de dingen waar je wel wat over weet en dit uit jezelf doet, lijkt het net of je erg veel over boeken weet. Ik heb op die manier ook een 8,4 gehaald.
Mijn docent was vooral blij als je veel verbanden tussen je boeken legde, vergelijkingen/overeenkomsten, gewoon lekker doorlullen en zorgen dat je niet teveel op de inhoud hoeft in te gaan.

Ook is het handig om een paar recensies door te lezen, zodat je nog eens wat interessante dingen over het boek kan vertellen.

Literatuur is een apart cijfer, dus moet je ook apart voldoende halen! Maak je niet te druk en zoek gewoon wat uittreksels op die je goed doorneemt. Leer wat interssante termen uit je boek uit je hoofd en probeer die in je verhaal te verwerken. Noteer wat dingen op een blaadje, dan kan je uit jezelf meer te vertellen en het ziet er ook uit alsof je je erg goed hebt voorbereid.

Succes!
Lief, klein en onschuldig!
pi_17831164
Ik dank u allen voor de tips
  vrijdag 19 maart 2004 @ 19:55:44 #16
51562 Fen
Life's just a playground
pi_17831589
Meer tips! Meer tips!

Ik heb alle boeken gelezen (behalve 1) maar van sommige is het al 3 jaar geleden! Moet ik nou alles opnieuw gaan lezen? Of gewoon even secundaire lit. opzoeken?

Meer tips, die tips die al gegeven zijn, zijn erg bruikbaar!
Everybody's talking, but they don't say a thing
pi_17831708
ik had vorige toetsweek mijn mondeling,

ik had alle boeken gelezen, alle gedichten maar ze vroegen echt best wel moeijlijke vragen bij de boeken die ik dus niet goed wist te beantwoorden
bij de gedichten vroegen ze natuurlijk waar het over ging, en ik dacht heel anders over de bedoeling van het gedicht enzo
dus mijn cijfer was uiteindelijk een 5,3. Maar ik heb het vak wel afgesloten met een 6,3 ofzo

Tips??, ehm
- ik zou je gedichten eventjes aan anderen laten lezen en kijken hoe hun erover denken
- bij je boeken zou ik veel samenvattingen op gaan zoeken
  vrijdag 19 maart 2004 @ 21:01:45 #18
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_17832956
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 19:55 schreef Fen het volgende:
Meer tips! Meer tips!

Ik heb alle boeken gelezen (behalve 1) maar van sommige is het al 3 jaar geleden! Moet ik nou alles opnieuw gaan lezen? Of gewoon even secundaire lit. opzoeken?

Meer tips, die tips die al gegeven zijn, zijn erg bruikbaar!
Had ik ook met een boek, lees een paar uitreksels en als het goed is komt ie dan wel weer boven drijven.
pi_17840543
Nog wat tips van mij voor het mondeling:

- Maak een schema van al je boeken met daarin voor ieder boek de schrijver, de titel, het thema, de stroming, jaar van verschijning, naam van de hoofdpersonen en evt. nog wat andere dingen. Werkt heel goed en misschien mag je het zelfs meenemen naar je mondeling.
- Als de leraar een vraag stelt waar je het antwoord niet op weet, gewoon iets anders antwoorden wat je wel weet. Mij werd gevraagd tot welke stroming een bepaalde dichtbundel behoorde, ik wist het niet, maar ik ging alle eigenschappen van de Tachtigers opnoemen. De leraar brak me al snel af, maar hij zag dat ik het mondeling wel had voorbereid. Daarna hielp hij me een beetje in de goede richting en toen wist ik het wel.
- Het is een mondeling dus praat net zo lang door tot de leraar de volgende vraag stelt. Kort en bondig antwoorden kan je beter bij een schriftelijk doen.

Ik weet niet of mijn tips bij alle leraren werken, dat zul je zelf een beetje moeten aanvoelen, bij mij werkte het wel, ik had een 9 voor mijn mondeling Nederlands.
And there was much rejoicing.
  donderdag 25 maart 2004 @ 18:56:38 #20
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_17965691
Morgenochtend heb ik het . Heb gehoord dat het erg meevalt, dus we zullen zien .
pi_17966554
Ik heb gisteren mondeling gehad. Afgesloten met een 6!

Ben er wel blij mee, want had geen één boek gelezen en bij poezie-werkstuk maar één gedicht zelf geanalyseerd en die koos ze net uit

Kheb gewoon een aantal uitgebreide samenvattingen gelezen en theorie van Poezie goed geleerd. Is dus genoeg voor een voldoende

Dus een 6 op m'n examenlijst, het is bij ons op school namlijk GLO (geintegreerd literatuur onderwijs ofzo) en daar heb je dus maar alleen een mondeling voor...echt belachelijk
pi_17982859
Ik heb me mondeling 8 april en ben echt zenuwachtig Ik heb gehoord dat ze echt hele moeilijke vragen gaan stellen en heel diep op de inhoud ingaan. En ik sta maar een 5,8 voor literatuur, en het mondeling is niet herkansbaar, dus ik moet echt een voldoende halen, maar heb de boeken niet eens allemaal geelzen en van de gedichten snap ik ook geen reet En we mogen geen spiekbriefje erbij houden, met het thema en de hoofdpersonen, we moeten alles uit ons hoofd doen
pi_18597987
Morgen mondeling herkansing... wish me luck
  woensdag 21 april 2004 @ 23:02:35 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_18598153
* 3 jaar geleden mondeling Nederlands gehad heeft
* en een 8 gehaald heeft
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 21 april 2004 @ 23:03:55 #25
78654 Viking84
Going, going, gone