Oosterpoort:
Grote zaal : klote! was slecht geluid en is nog steeds slecht geluid.
Kleine zaal : Perfect! Intiem, geweldig.
J.
P.s. But Vera is still the best!
- Concertgebouw Amsterdam (de Bataafse muziektempel);
- Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht;
- De Doelen, Rotterdam;
- Musis Sacrum, Arnhem;
Baggere akoestiek:
- Oosterpoort, Groningen (zweterige sporthal, walgelijk slechte organisatie ook!);
- Theater aan het Vrijthof, Maastricht (uitstraling van een regiocentrumpje);
- Stopera (gewoon erg, erg droge akoestiek).
quote:In Noorderligt heb ik nog een schoolfeest gehad met als schoolbandje Krezip
Op dinsdag 24 juli 2001 13:20 schreef Da hopman het volgende:
013 ben ik (helaas) nog niet geweest, maar ik vond noorderligt wel altijd gezellig.
quote:Bij wat voor concert was dat dan? Ik heb nog nooit stoelen gezien in de 013. (dat is inderdaad vrij matig)
Op dinsdag 24 juli 2001 12:36 schreef Doc het volgende:Ik vond 013 (Tilburg) een soort van kleine uitvoering van de Oosterpoort (Groningen). Hou niet zo van stoelen in de zaal.
Bovendien kun je in de 013 ook excellent uitgaan op zaterdag (Melkweg heeft dat ook geloof ik? nog meer zalen die ook uitgaanscentra zijn?)
Nou ja als Tilburger hoef ik verder de 013 niet op te hemelen, bovendien heb ik weinig vergelijkingsmateriaal (tsja als je in Tilburg woont hoef je ook niet zo vaak naar andere steden, ik ga in december echter wel naar HMH voor Ramms+ein)
In sommige gevallen is een echte droge akoestiek dan ook fantastisch omdat je echt alleen maar de instrumenten zelf hoort en niet allerlei storende echo's of galmen, voor de meeste versterkte muziek is dit ook wel prettig.
Veruit het belangrijkste is dat er goeie geluidtechnici zijn. Want meestal zijn die zo beroerd dat het ze bij elke zaal wel lukt om het geluid te verkrachten, of om het gewoon veel te hard te zetten.
quote:Ook dat is zeerzeker belangrijk. Ze mogen trouwens op festivals daar wel eens flink wat aan doen, daar is het geluid meestal beroerd, dat kan en moet echt beter (alleen al Pinkpop en Lowlands dit jaar, beide over t algemeen slecht geluid, slecht ingemixt, rare verhoudingen etc. etc.)
Op vrijdag 12 oktober 2001 15:07 schreef Seestar het volgende:
Veruit het belangrijkste is dat er goeie geluidtechnici zijn. Want meestal zijn die zo beroerd dat het ze bij elke zaal wel lukt om het geluid te verkrachten, of om het gewoon veel te hard te zetten.
Lekker klein, Fijn geluid!!
en personeel doet niet zo moeilijk als je foto's neemt als het eigenlijk niet mag.....
quote:Mijn filosofie is dat elke geluidstechnicus zo doof als een kwartel is en dat het daarom altijd zo ellendig hard staat en slecht afgesteeld, veel laag, weinig midden en hoog. Als het allemaal 10% zachter zou zijn zou het geluid zowieso beter zijn!
Op vrijdag 12 oktober 2001 15:13 schreef Vork het volgende:[..]
Ook dat is zeerzeker belangrijk. Ze mogen trouwens op festivals daar wel eens flink wat aan doen, daar is het geluid meestal beroerd, dat kan en moet echt beter (alleen al Pinkpop en Lowlands dit jaar, beide over t algemeen slecht geluid, slecht ingemixt, rare verhoudingen etc. etc.)
quote:Ik heb ook fluitende oren als ik terugkom van een concert. Moet je voorstellen hoe het is voor iemand die dat meerdere malen per week meemaakt...
Op vrijdag 12 oktober 2001 15:55 schreef Z o.a. het volgende:Mijn filosofie is dat elke geluidstechnicus zo doof als een kwartel is en dat het daarom altijd zo ellendig hard staat en slecht afgesteeld, veel laag, weinig midden en hoog. Als het allemaal 10% zachter zou zijn zou het geluid zowieso beter zijn!
die akoestiek wordt nergens overtroffen vrees ik
Paradiso Amsterdam A+
De beste zaal, goed geluid, lekker knus en dicht bij andere uitgaansgelegenheden zodat je altijd nog kunt afterpartyen, eten, drinken of gemakkelijk met het OV kunt reizen.
Vredenburg Utrecht A
Mooie zaal, lekker klein, maar toch 'hoog'. De omgeving is alleen niet meer zo gezellig na afloop van een concert.
Wel vlakbij de CS.
Heineken Music Hall Amsterdam B-
Vlakbij, ruime parkeergelegenheid onder en het OV is ook geen probleem. Zaal is ruim maar niet zo ranzig en kil als de AHOY. Moet alleen nog groeien in haar rol en die vervloekte spots op het publiek moeten gewoon uit, ook vooral tijdens het voorprogramma.
AHOY Rotterdam F+
't Is dat hier vaak goede acts optreden, maar verder is het te groot, te ver weg en de keer dat ik met de metro ben gekomen.. Wat duurde dat lang zeg. En de ligging is echt niet om over naar huis te schrijven, een enkele hotdogkraampje hier en daar, wat bootlegverkopers en weinig verlichting. De zaal zelf is een en al beton en kil en dat merk je als het niet helemaal uitverkocht is. Ranzig. Ik prefereer dan ook de kleinere zalen.
Oh ja, Stairway to Heaven in Utrecht is nog niet genoemd, is ook zeker beter.
ook de rotown waardeer ik maar dan vooral om de leuke en goede progammering en de aardige progammeur de zaal vind ik wat minder (eigenlijk geen zaal te noemen tis en blijft een wat groter cafe).
nighttown theater vin ik wel leuk maar de nighttown zelf niet kom r niet graag.
voor de rest buiten r'dam ga ik t liefst naar paradiso en tivoli eigenlijk.
en de ahoy mogen ze van mij afbreken wat een verschrikking is dat
quote:Daar ben ik het zóóó mee eens!
Op vrijdag 12 oktober 2001 15:55 schreef Z het volgende:[..]
Mijn filosofie is dat elke geluidstechnicus zo doof als een kwartel is en dat het daarom altijd zo ellendig hard staat en slecht afgesteeld, veel laag, weinig midden en hoog. Als het allemaal 10% zachter zou zijn zou het geluid zowieso beter zijn!
Maar goed ik drink ook geen bier, het schijnt dat je dan minder gehoorsschade oploopt.
Jammer trouwens dat De Vloer (Utrecht) dicht is, was altijd wel gezellig daar...
Hip: Tagrijn in Hilversum (tsja daar werk ik)
(Als ik eerlijk ben ook niet ZO hip hoor..)
Laatst in Burgerweeshuis in Deventer (vriend van me werkt daar) en dan vond ik ook leuke tent. Gezellig, leuke ruimte, aardige mensen, goed geluid, goed LICHT ( ).
Ekko in Utrecht vind ik ook reuze gezellig.
Tivoli heeft mooi gebouw, leuke zaal. Een keer geweest maar hoor.
Paradiso is ook leuk gebouw.
Melkweg ook leuk. Qua sfeer wat moderner, spreekt me dan iets minder aan.
Sfeer vind ik wel belangrijk, de HMH vind ik dan dus ook niks...
Geluid wel oke, sfeer dus echt 0,0...
Saaie kleuren, alles zo 'klinisch'
Beste: Paradiso
Gezelligste: De Bastille - Schoonhoven, ACU & andere zaaltjes waar 100 tot 150 mensen in gaan
Ook leuk: melkweg, nighttown, waterfront (vlerk was nog beter), patronaat
Slechtste:
HMH (bah, wat een trieste sfeerloze bedoening)
Mijn ervaringen:
MC Vredenburg (Manic Street Preachers): matige geluidskwaliteit
MC Vredenburg (Suede, Travis): prima geluid
HMH (Placebo): prima geluid
013 (Heather Nova): viel me tegen qua geluid, geluid leek soms niet goed weg te kunnen komen omdat de zaal oploopt (en de bas dreunde vervelend, vond ik)
Oosterpoort grote zaal (Heather Nova) - goed geluid
Oosterpoort kleine zaal (Hooverphonic, Stereophonics): prima geluid
Paradiso (Manic Street Preachers, Richard Ashcroft): opzich goed geluid, alleen lijkt de zaal soms te klein om 'hardere' nummers goed aan te kunnen, wel een cool intiem sfeertje.
Paradiso (Norah Jones): goeie kwaliteit geluid, volume precies goed voor de zaalgrootte
Qua sfeer ga ik voor Paradiso gaan of de kleine zaal van de Oosterpoort, omdat het gewoon een persoonlijker tintje aan het concert geeft. Voor een band als Placebo prefereer ik een grotere zaal zoals de HMH, waar het geluid heerlijk in rondraast en een flinke meute mensen staat mee te hossen en te zweten
Verder moet ik zeggen dat er veeel leuke kleine zaaltjes zijn, waar helaas het geluid niet altijd even goed is, maar de sfeer meestal wel.
Echt goede zalen vinnik toch wel de 013, die traptreden zijn juist zeer fijn als je gewoon naar het concert wil kijken zonder langs lange mensen te moeten kijken (ja dat gebeurt mij ook nog wel eens met mijn 1.95).
Tivoli is een leuke zaal, maar het geluid staat er vaak veeeeeels te hard.
Ik kom er meestal met een piep in me oren vandaan.
maar het leukst blijven toch de concertjes in de kleine zaaltjes, zoals De Atak in enschede, dat zaaltje in Hilversum. De goudvishal arnhem, Fenix Sittard, Donkey shot (waar is dat ook alweer ergens in N-H), waterfront, Doornroosje Nijmegen enz.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |