quote:
JAKARTA - Het Raadgevend Volkscongres van Indonesië (MPR) heeft maandagmiddag (plaatselijke tijd) president Wahid afgezet. Dat gebeurde tijdens een speciale zitting, waarbij de president niet aanwezig was.Meer dan de helft van de afgevaardigden stemde voor de afzetting, die een einde maakt aan een ambtstermijn die 21 maanden geduurd heeft. De president moest volgens de MPR weg wegens verdenking van corruptie en beschuldigingen van incompetentie.
Megawati Soekarnoputri is maandag aan het eind van de middag beëdigd nadat het parlement haar had aangewezen als opvolger van de afgezette president Wahid. Het is de bedoeling dat zij de ambtstermijn van Wahid, die tot 2004 duurt, uitdient.
Megawati is de vijfde president van het onafhankelijke Indonesië en de vierde die de afgelopen vier jaar is benoemd.
quote:Ja, nou, inderdaad.
Op maandag 23 juli 2001 15:14 schreef Hole_in_one het volgende:
Tja wat was die Wahid een rare gast zeg.
En dan zat er nog een vrouw in die regering van hem, hoe heette ze ook alweer? Megawati Soekarnoputri, ja, wat een rare naam zeg.
Heb je nog iets zinnigs te melden verder?
quote:Megawati heeft alvast de steun van het leger en de politie, dat is best wel handig. Het nadeel van Indonesië is, dat het een onvoorstelbaar groot land is: 3000 eilanden, en qua oppervlakte 60 keer zo groot als Nederland. Het is gewoon moeilijk te besturen. Soeharto heeft het land stabiel gemaakt, door alle linkse invloeden de kop in te drukken, en het land op economisch gebied te liberaliseren. Hij vond het ook nodig om Oost-Timor te bezetten in 1976, en dat gebied is de laatste jaren niet echt op een positieve manier in het nieuws. Net als Irian-Jaya wil ook Oost-Timor zijn onafhankelijkheid terug, en die problemen neemt Megawati nu over.
Op maandag 23 juli 2001 06:42 schreef HiZ het volgende:
Net op CNBC, het is nagenoeg zeker dat binnen de komende uren de president wordt afgezet en dat de vice president Megawati wordt benoemd tot de nieuwe president. Nou was dat niet helemaal onverwacht, maar wat opvallende was dat de beurs in Jakarta 3% is gestegen en dat de rupiah 6% meer waard is geworden. Maar is het nou echt wel zo'n goede zaak dat deze president wordt afgezet? Of is het gewoon de oude kliek die zich nog een keer doet gelden?
quote:LOL
Op maandag 23 juli 2001 18:59 schreef dwerg het volgende:[..]
Ja, nou, inderdaad.
En dan zat er nog een vrouw in die regering van hem, hoe heette ze ook alweer? Megawati Soekarnoputri, ja, wat een rare naam zeg.
Heb je nog iets zinnigs te melden verder?
quote:100.000 mensen laten afmaken vind ik niet echt voor iemand pleiten.
Op maandag 23 juli 2001 19:10 schreef dwerg het volgende:[..]
Soeharto heeft het land stabiel gemaakt, door alle linkse invloeden de kop in te drukken,
quote:Er is een verschil tussen de situatie in een land stabiliseren en het schenden van mensenrechten en deze twee kunnen best samen.
Op dinsdag 24 juli 2001 09:52 schreef links234 het volgende:[..]
100.000 mensen laten afmaken vind ik niet echt voor iemand pleiten.
quote:Ja, dat weet ik ook wel. Ik schrijf ook 'Hij vond het nodig om Oost-Timor te bezetten in 1976'. Ik dacht dat ik daarmee voldoende impliceerde dat ik het niet eens ben met de manier waarop Soeharto regeerde. Dat was echt van het niveau Chili of DDR, met leger en geheime dienst de baas spelen. Power corrupts, absolute power is neat was zijn motto waarschijnlijk.
Op dinsdag 24 juli 2001 09:52 schreef links234 het volgende:100.000 mensen laten afmaken vind ik niet echt voor iemand pleiten.
Soekarno, de vader van Megawati, die in 1949 de eerste Indonesische president werd, had ook geen schone handen. In 1963, toen Nieuw Guinea (Irian Jaya) werd overgedragen, staken al beschuldigingen van corruptie de kop op. De inflatie was hoog, en in 1965 probeerden communisten dmv een staatsgreep aan de macht te komen. Deze coup werd door de militairen (onder leiding van toen nog generaal Soeharto) bloedig neergeslagen. In 1967 werd Soekarno opgevolgd door Soeharto.
Oorspronkelijk was mijn tweede post iets langer, maar ik wilde het ook begrijpelijk houden voor mensen die de HAVO in acht jaar doorlopen.
ik vlieg er zondag heen, voor mijn broodnodige 3 weken vakantie.
nu hoorde ik dat er 2 bomaanslagen geweest waren (in kerken) in jakarta, ben benieuwd (en hoop) dat het een beetje rustig blijft de komende tijd...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |