abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17868637
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 10:19 schreef Elegy het volgende:

[..]

Werpmessen zijn ballistische messen.

Wat is er eigenlijk zo illegaal aan skinners koks en slagers zullen dat toch wel eens nodig hebben?
Een ballistisch mes is een mes (lemmet) dat je afschiet uit een 'loop', geen werpmes
Een vilmes is zo'n klein breed mesje met het heft overdwars dat je gebruikt als een soort boksbeugel, logisch dat die verboden zijn. Ik denk niet dat koks en slagers die gebruiken.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  zondag 21 maart 2004 @ 23:07:24 #52
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_17877295
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 12:54 schreef Vision het volgende:

[..]

Ik neem sowieso geen "wapens" mee als ik uitga (wordt toch altijd gefouilleerd, dus dan kan ik 'm of meteen afgeven of ik kom niet eens binnen).

Maar wat ik eigenlijk bedoel is of de politie moeilijk zou kunnen gaan doen als ik gewoon door de stad loop met zo'n zakmes ?
Ook dan kun je ervan uitgaan dat je je (zak)mes kwijt bent.

Het is al een paar keer eerder aangegeven: alles wat binnen de context als wapen gezien kan worden, kan je op inbeslagname + proces verbaal komen te staan. Dus zakmes, broodmes, slagersmes, honkbalknuppel, bezemsteel, zaklamp. Afhankelijk van de situatie natuurlijk, maar als je "gewoon" in het centrum loopt wordt je niet geacht dat soort dingen mee te sjouwen.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  maandag 22 maart 2004 @ 08:09:24 #53
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_17880999
Met een mes zo groot als je hand kan je iemand zo neersteken!
feest
  maandag 22 maart 2004 @ 08:26:29 #54
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_17881103
aanverwant vraagje : pepperspray bij je hebben en/of gebruiken, is dat een overtreding of een misdrijf? (oftewel : wordt dat op je strafblad aangetekend?)
  maandag 22 maart 2004 @ 09:41:11 #55
38684 miereneuker
klein maar fijn
pi_17881735
denk dat t normaal een strafblad oplevert, maar bij mevrouw hirshi ali niet :S
daaaaaaaaaaaaaaag
pi_17882518
quote:
Op maandag 22 maart 2004 08:26 schreef Alicey het volgende:
aanverwant vraagje : pepperspray bij je hebben en/of gebruiken, is dat een overtreding of een misdrijf? (oftewel : wordt dat op je strafblad aangetekend?)
Jep, pepperspray mag je ook niet bij je hebben. Pepperspray valt namelijk ook onder de Wet Wapens en Munitie

art. 2 WWM:
(...)
Categorie II
(...)
6°.
voorwerpen, bestemd voor het treffen van personen met giftige, verstikkende, weerloosmakende, traanverwekkende en soortgelijke stoffen, met uitzondering van medische hulpmiddelen en van vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers en pistolen, bestemd voor het afschieten van munitie met weerloosmakende of traanverwekkende stof;
(...)

Deze wapens worden verboden gesteld door onder andere art. 26, 27 en 31 WWM:

Artikel 26 lid 1 WWM:
"Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III voorhanden te hebben."

Artikel 27 lid 1 WWM:
"Het is verboden een wapen van de categorieën II, III en IV te dragen."

Artikel 31 lid 1 WWM:
"Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III over te dragen."

Dan nog over de strafbaarstelling: het is een overtreding om zoiets bij je te dragen, en een misdrijf om ze voorhanden te hebben of om ze over te dragen, dit volgt uit de artikelen 54 en 55 WWM:

Artikel 54 WWM:
Met geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met een krachtens de artikelen 6, (...), 27, eerste lid, (...).

Artikel 55 WWM:
Lid 1:
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, (...), 26, eerste lid of 31, eerste lid.
Lid 3:
Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft:
a.
hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 14, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid, en het feit begaat met betrekking tot een wapen van categorie II, of een vuurwapen van categorie III;
b.
hij die handelt in strijd met de artikelen 13, eerste lid, of 26, eerste lid, aan boord van een luchtvaartuig of op een luchtvaartterrein, als omschreven in artikel 1 van de Luchtvaartwet.
4.
Met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaar of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft: hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 14, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid, en van het in strijd met de wet vervaardigen, transformeren, uitwisselen, verhuren of anderszins ter beschikking stellen, herstellen, beproeven of verhandelen van wapens of munitie een beroep of een gewoonte maakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')