jacco | dinsdag 16 maart 2004 @ 18:08 |
Shell introduceert zwavelvrije benzine in Nederland: Shell V-Power 03/03/2004 Shell brengt een zwavelvrije benzine op de markt. De nieuwe brandstof, Shell V-Power genaamd, wordt gekenmerkt door een betere verbranding en levert daardoor betere motorprestaties dan Euro 95. Shell V-Power vervangt Shell Pura en is vanaf 18 maart te koop bij zo’n 60 Shell-stations en vanaf 1 april bij alle Shell verkooppunten. Shell V-Power is ontwikkeld in het Shell-laboratorium in Thornton (Engeland), waarbij werd samengewerkt met de vaste technologiepartner van Shell: Ferrari. Dat de vier jaar geleden geïntroduceerde Shell Pura nu vervangen wordt, geeft aan dat de technologische ontwikkelingen snel gaan. Zo is Shell V-Power in tegenstelling tot Shell Pura zwavelvrij, wat een positief effect heeft op de werking van de katalysator waardoor er sprake is van minder verontreinigende uitlaatgassen. Met Shell V-Power is Shell de eerste die anticipeert op de strengere milieueisen die de Europese Commissie vanaf 2005 aan brandstoffen stelt. De reinigende werking van Shell Pura op de motor, wat door veel automobilisten als sterk punt werd ervaren, is bij Shell V-Power nog verder verbeterd. In Shell V-Power worden speciaal geselecteerde componenten gebruikt die zorgen dat de motor vlotter en directer reageert op het gaspedaal. Shell V-Power is geschikt voor alle benzinemotoren die Euro 95 of Shell Pura gebruiken. De adviesprijs van Shell V-Power is 4,5 eurocent per liter hoger dan de adviesprijs voor Shell Euro 95. In de twee weken volgend op de introductie zullen alle Shell-stations worden aangepast, zodat vanaf 1 april de nieuwe brandstof overal bij Shell verkrijgbaar is. Op het kaartje (link hieronder) is te zien vanaf welk moment een Shell station overschakelt naar Shell V-Power. Shell Mediacontacten, tel.: 070 - 377 8750 fax: 070 - 377 8751 ![]() De vervanger van Pura. En is dit "gouden" goedje echt zo goed zoals ze beweren? | |
#ANONIEM | dinsdag 16 maart 2004 @ 18:13 |
Al een tijdje verkrijgbaar in Duitsland rij ermee maar merk er geen verschil mee kwa prestatie in vergelijk met euro 98 | |
Taxi | dinsdag 16 maart 2004 @ 18:18 |
Zwavel vervuilt doorgaans de DeNOx katalysator en heeft dus invloed op de uitstoot. V-Power heeft een oktaangetal 100RON. Kortaf gezegd wordt het mogelijk om te rijden met een hogere compressieverhouding. Daarvoor moet nog wel ff gesleuteld worden. | |
GWD | dinsdag 16 maart 2004 @ 18:19 |
4.5 euro cent duurder weer hè ![]() Lekker 95 erin ![]() | |
jochem8 | dinsdag 16 maart 2004 @ 18:26 |
Heeft dit ook zin op een tweetakt scooter zonder katalysator waar je normaal ook 95 in pleurt? | |
Orion-666- | dinsdag 16 maart 2004 @ 18:28 |
dies in duitsland allang uit ! | |
JohnnyCash | dinsdag 16 maart 2004 @ 18:44 |
damn, 4,5 cent duurder, tikt weer lekker aan :S | |
Youp | dinsdag 16 maart 2004 @ 18:44 |
quote:hoger octaangehalte dus euro 98 of V-power levert IETS beter prestaties bij 2takt... maar meestal is dat dus alleen als je een opvoercilinder kit hebt met cilinderkop en alles... (dat gaat namelijk in 99% van de gevallen gepaard met een hogere compressie) | |
HeyFreak | dinsdag 16 maart 2004 @ 18:47 |
en dat motorreinigen, is dat nu echt zo geweldig? Miisschien moet ik dan ook maar es een keer wat in mn micra '88 gooien ![]() | |
Oosthoek | dinsdag 16 maart 2004 @ 19:11 |
En hoe lang zou de afbraak van roetvorming op je kleppen dan moeten duren voordat hij weer zo schoon is als op het plaatje? 10 keer tanken of 20 km rijden? | |
HeyFreak | dinsdag 16 maart 2004 @ 19:23 |
quote:ben ik idd ook benieuwd naar.... en is het ook aan te raden voor oude auto's? Ik tank normaal ook 95, misschien dat ik het ff een keer ga proberen.... | |
jochem8 | dinsdag 16 maart 2004 @ 19:41 |
quote:Nee hij is redelijk standaard, alleen een andere uitlaat (rijdt nu 63 op teller). Maar ben idd benieuwd hoelang het duurt voordat het zaakje weer schoon is vanbinnen. Dan wil ik het wel een keer proberen. | |
Oosthoek | dinsdag 16 maart 2004 @ 20:24 |
quote:Een tweetakt heeft geen kleppen ![]() | |
jochem8 | dinsdag 16 maart 2004 @ 20:26 |
Het zal ook wel wat anders schoonmaken dan alleen de kleppen? | |
HeyFreak | dinsdag 16 maart 2004 @ 21:11 |
maar niemand hier met een linkje met wat ervaringen met deze benzine? | |
Oosthoek | dinsdag 16 maart 2004 @ 21:21 |
quote: ![]() Volgens dit plaatje niet ![]() | |
Youp | dinsdag 16 maart 2004 @ 22:10 |
quote:nee... tenzij je een te rijke afstelling hebt... dan zal het wel wat kool uit de uitlaat wegfikken... maar dat is met een armere afstelling ook zo gebeurt ![]() -edit- het is die 4,5 cent meer iig NIET waard bij jou ding.... als je nou een of andere race setup had ofzo misschien wel... | |
HeyFreak | dinsdag 16 maart 2004 @ 22:14 |
iemand heeft mij es verteld dat je in een auto waar 95 in moet geen 98 in mag, dat dat slecht was dus. Is dat zo? En hoe zit dat dan met deze benzine. Het is een 16 jaar oude auto dus ik weet niet of dat veel uitmaakt. *autoleek* | |
Youp | dinsdag 16 maart 2004 @ 22:17 |
quote:in principe kan je in een auto die 95 ongelood rijdt ook wel 98 ONGELOOD gooien... dat kan geen kwaad... en ik het zal ook niet veel uitmaken als je nu na 16 jaar ineens V- | |
HeyFreak | dinsdag 16 maart 2004 @ 23:52 |
dan ben ik eigenlijk nog steeds stiekem benieuwd of het werkt. Shell Pura zou toch ook je motor moeten reinigen? Werkt dat dan wel? En wanneer zijn daarbij resultaten merkbaar? | |
el_nuno | woensdag 17 maart 2004 @ 02:31 |
je merkt er echt heel weinig van hoor in portugal is het ook een tijdje uit en had het geprobeerd maar voor het geld is het niet waard gewoon 98 erin blijven doen | |
Youp | woensdag 17 maart 2004 @ 08:30 |
quote:van 98 naar 100 is maar 2 octaan verschil... van 95 naar 100 is er al 5... misschien dat je daar wel wat van merkt dan... (t zal evegoed wel minimaal zijn) maarja de handel zou er dus wel schoner van moeten worden | |
bonfie | woensdag 17 maart 2004 @ 13:52 |
Hoezo, je kan je turbodruk weer een eindje omhoog gooien met zoveel octaan. ![]() | |
357 | vrijdag 19 maart 2004 @ 23:21 |
Even was ik verheugd, eindelijk introduceert de Koninklijke Nederlandse Shell ook V-Power in eigen land! Het werd hoog tijd. Maar helaas, Shell ‘V-Power' in Nederland is eerder U-Power (Under-Power). Schandalig dat Shell de klanten zo misleidt. De eerste slachtoffers zijn al gevallen, denkend dat het - net als in het buitenland - 100 octaan superbenzine is hebben ze hun tank volgegooid, met alle mogelijke schadelijke gevolgen van dien. (Commentaar van Shell: ’voorzichtig rijden dan maar hè?’). En wat te denken van toeristen die hier denken hetzelfde product als thuis te tanken? En iedereen die wel eens in het buitenland V-Power getankt heeft en nu - logischerwijze - een identiek product verwacht ? Voor alle helderheid, dit is 95 octaan en dus lager dan de bekende ‘superbenzine’! Dit in tegenstelling tot Duitsland en andere landen, waar V-Power 100 octaan bevat en boven ‘super’ geplaatst is. In Nederland is alleen de prijs (¤1,26) daadwerkelijk ‘super’ te noemen. Misleidend is wel het minste... Het verkooppraatje op de site van Shell: ”Shell V-Power - Adrenaline voor uw motor. Als u om uw auto geeft, dan is Shell V-Power de brandstof voor u. Shell V-Power is een unieke brandstof die is ontwikkeld om de prestaties van uw auto te verbeteren en uw motor te reinigen en te beschermen.” Is op z’n minst twijfelachtig, zo niet leugenachtig. Uiteraard heeft Shell zich ingedekt, er staat in de kleine lettertjes: ”Shell V-Power is geschikt voor alle auto's die op Euro 95 benzine rijden.” Maar wie leest die nou werkelijk? Als je een blikje Coca Cola koopt verwacht je ook niet dat er Fanta in zit, nietwaar? Het ‘V-Power’ label is kennelijk slechts een holle kreet in plaats van een hoogwaardig product. Grappig 'toeval': Shell's 'milieu-benzine', Pura, verdwijnt van de markt. Tegelijkertijd komt deze merkwaardige 'V-Power' variant op de markt, óók een zwavelarme 95 benzine, net als voornoemde Pura. Het kost alleen wèl wat meer... Ben ik nou cynisch of heeft Shell gewoon de bordjes verhangen? Ik ga Shell maar eens helemaal vermijden denk ik. Een maatschappij die haar klanten zo misleidt vertrouw ik niet meer. Een telefoontje of wat naar de ANWB en Consumentenorganisaties kan ook geen kwaad lijkt me. Enfin, je bent bij deze gewaarschuwd, trap er niet in! MVG, Sven [ Bericht 1% gewijzigd door 357 op 19-03-2004 23:28:54 ] | |
Rietvaerder | vrijdag 19 maart 2004 @ 23:28 |
Joh | |
Viper_74 | vrijdag 19 maart 2004 @ 23:30 |
* Viper_74 tankt altijd euro95, vin ut al duur zat ![]() | |
Threepio | vrijdag 19 maart 2004 @ 23:31 |
Na de beleggers misleid te hebben nu ook de consumenten. Way to go Shell ![]() | |
Hagedis | zaterdag 20 maart 2004 @ 00:30 |
Oliemaatschappijen vertrouwen is ook wel heel naief he ![]() | |
Two_Tribes | zaterdag 20 maart 2004 @ 00:31 |
Shell heeft nooit gepretendeert 100 octaans benzine te leveren. Dus zie het probleem van je niet echt, kijk, dat in het buitenland V-power staat voor 100 octaan hoeft nog niet te betekenen dat Shell leugenachtig bezig is. Destijds is dat Pura een keer getest door wat autobladen. Conclusie was dat het wel werkt, maar dat het het prijsverschil niet waard is. Bij Pura was de prijs bekend, mensen konden dus zelf beslissen. Benzine was ook schoner dus van liegen was geen sprake. | |
Five_Aces | zaterdag 20 maart 2004 @ 03:44 |
Jullie gaan er anders allemaal net zo leuk in mee, die marketing shit. 100 octaan is leuk, maar als je motor er niet op getuned is maakt het helemaal niks uit, en als het octaangehalte te hoog wordt dan kan het zelfs nadelig werken. In je normale motor zal je er ook 0,000 van merken, behalve dat er misschien additieven in zitten die beter zijn voor je motor. Wat ook al twijvelachtig is, aangezien die additieven verbranden samen met de benzine. Neem als voorbeeld geloode benzine... ( lood = eigenlijk tetraethyl-lood) Dit heeft als enige doel het octaangehalte van de brandstof te verhogen, en voegt eigenlijk verder niks toe. Bij de moderne loodvrije benzines is dit vervangen door MTBE of tolueen. Hooguit kunnen ze de benzine zuiverder maken, zodat er minder roet in de motor ontstaat (onvolledige verbranding) welke ook nog eens veroorzaakt kan worden door een te hoog octaangehalte. Het zit hem hier in: octaangetal is een maat voor klopvastheid, oftewel zelfontbranding. Hoe hoger je octaangetal, hoe moeilijker is het is om je mengsel te ontsteken, en ook ligt de zelfontbrandingstemperatuur hoger. Nu, een motor die gebruik maakt van een ECU heeft een voorgeprogrameerde fuel & ignitionmap. Daarnaast gebruikt hij een klopsensor. Die motor is bijvoorbeeld afgesteld op 95 octaan, vrij gewoon in Europa. Op het moment dat je op 95 octaan rijd is er niks aan de hand. Ga je opeens 91 octaan rijden (grote delen van de VS) dan krijg je dus last van zelf ontbranding (pingelen) Wat er dan gebeurd is dat je motor managment je inspuittiming gaat terugregelen, om het pingelen tegen te gaan (detecteerd hij via de klopsensor), en wat dus een verlies in kracht betekend. Ga je nu opeens in dezelfde motor 100 octaan tanken, dan verdanderd er niks aan de fuelmap in de ECU. Aangezien de inspuittiming hetzelfde blijft als bij 95 octaan (er vind immers geen zelfontbranding plaats, dus de klopsensor geeft verder niks aan) zal je motor dus niet meer vermogen voortbrengen. Wat er wel gebeurd is dat het lucht/brandstof mengsel in je cylinders moeilijker te ontsteken is, en dus minder volledig verbrand, wat dus een afname in vermogen kan geven ipv toename. De meeste ECU's zin trouwens op 92 of 93 octaan ofgesteld tegenwoordig. 100 octaan benzine is alleen leuk voor als je extra turbodruk gaat draaien, je compresseiverhouding gaat verhogen, of een nog aggresievere inspuittiming gaat draaien, verder niet. Als je een standaard blok hebt, hou dan gewoon de brandstofspecs van de fabrikant aan, zit je altijd goed ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door Five_Aces op 20-03-2004 04:02:31 ] | |
357 | zaterdag 20 maart 2004 @ 06:13 |
Five Aces heeft gelijk dat 100 octaan in de gemiddelde gezinsauto geen zin heeft. Maar die rijd ik dan ook niet. ![]() De 'echte' Shell V-power (in Duitsland bijvoorbeeld) heeft naar verluidt niet alleen een hoger octaangetal, maar het zou ook een 'zwaardere' brandstof zijn, en daardoor toch meer energie leveren. Zoals gezegd merk je hier waarschijnlijk weinig tot niets van in een doorsnee middenklasser. Of het überhaubt echt zinvol is durf ik niet te zeggen, maar ik had hed graag eens wat langer willen uitproberen. En waarom wél 'high octane' in Duitsland en niet in het eigen land? Er was immers al Pura voor de milieubewuste automobilist, dus waarom dát vervangen (of wellicht meer terzake: hernoemen) i.p.v. een écht 'performance' product er naast te zetten? Shell doet érg vaag over de verkoopcijfers van Pura, maar het is een publiek geheim dat geen hond het tankte. (Ik heb ook nog nooit iemand gezien die het tankte, jullie wel?). Vandaar waarschijnlijk deze 'makeover'. Dezelfde 95 benzine maar nu met een 'sportief' tintje én een hogere prijs. Stukken goedkoper te produceren als de 'lastige' 100 octaan, hogere prijs aan de pomp... Kassa! Two Tribes: Shell heeft indertijd V-Power wel degelijk (met veel bombarie) op de markt gezet als een 100 octaan Formule 1 brandstof. Ferrari en Schumacher en al werden erbij gesleept. Letterlijk: "nu kunt u hetzelfde tanken als Michael Schumacher". Dat is pertinente onzin, maar goed, het was iig wél 100 octaan, schoner en 'zwaarder'. De boodschap was: hoge klopvastheid, méér energie, méér vermogen en schoner. Dan moet je dat ook waarmaken. Als je een brandname / label op de markt zet als 100 octaan F1 brandstof kun je niet ineens 95 octaan gaan pompen onder datzelfde label. Bedenk dan een andere naam! Het lijkt me stug dat Shell geen reclamebureau heeft dat een naam kan bedenken... De enige reden die ik kan bedenken is dat Shell bewust de klant misleidt. We wonen niet in een dorp, mensen reizen. Je mag verwachten dat een serieus internationaal (!) bedrijf een consistent product levert onder één en hetzelfde label. Stel dat BP morgen 95 octaan gaat verkopen onder de naam 'super' (met de bijbehorende prijs), da's net zo verwarrend en misleidend. (Of Coca Cola die besluit sinas in de Nederlandse Cola blikjes te stoppen - het blijft immers frisdrank toch?). De doorsnee auto mag dan wellicht ook met 95 uit de voeten kunnen, voor de wat snellere wagens die (volgens fabrieksopgave) minstens 98 moeten tanken kan het wel degelijk schadelijk zijn. Shell geeft dat zelf ook toe overigens. Een kennis die (zoals iedereen die V-Power kent) er van uitging dat het dezelfde V-Power was als in Duitsland, en zijn auto voltankte kreeg te horen van Shell dat hij "maar rustig aan moet doen en onder 4000 toeren blijven tot het op is"! Schandalig, zeker als je bedenkt hoeveel tijd, liefde en geld die jongen in z'n auto gestoken heeft. Je kunt zonder veel inlevingsvermogen bedenken dat dit veel méér mensen gaat overkomen. Zeker buitenlanders en mensen die veel reizen, die al langer vertrouwd zijn met V-Power (er zijn al genoeg vergissingen aan de pomp zonder bewuste misleiding!). Ik vind het schandalig dat Shell haar klanten zo misleidt en bovendien blijk geeft geen enkel respect voor andermans eigendommen te hebben. Mij zien ze er voorlopig niet meer! Sven | |
mdeen | zaterdag 20 maart 2004 @ 17:41 |
Ik vind het op zijn minst dubieus als je in een buurland een product aanbiedt onder dezelfde naam maar met totaal andere kenmerken. Maar goed, ik tank toch al nooit bij Shell. Iedereen die dat doet is een dief van zijn eigen portemonnee, het eerstvolgende tankstation is bijna per definitie 1 cent goedkoper en als je twee keer verder kijkt heb je 4 cent goedkopere brandstof. En 357 zegt het ook goed: een hoger octaangetaal betekent pertinent niet dat je meer energie in de brandstof hebt. Absoluut niet! Het betekent alleen dat het pas onder een hogere druk vanzelf ontbrandt (en dat je dan een motor kunt construeren die dat uitbuit en daardoor meer vermogen levert is een andere zaak, die auto verbruikt dan ook meer benzine) | |
Ballebek | zondag 21 maart 2004 @ 17:07 |
* Ballebek spreekt weer van geluk dat hij Diesel rijdt... | |
MutZ | zondag 21 maart 2004 @ 19:25 |
Er zijn 2 topics samengevoegd... De OP van het 2e topic was van 357... | |
hermandeperman | maandag 22 maart 2004 @ 01:54 |
ok ok, allemaal heel leuk en aardig... shell heeft idd een grote fout gemaakt door een totaal andere benzine dezelfde naam te geven als in de rest van de wereld, maar shell heeft ook nergens gepretendeerd dat het een 100 octaan benzine is. Het advies van shell is ook dat je V-power moet tanken, als alternatief van euro 95.... Niet dus ipv super 98 oid.... Jammer dat ze dezelfde naam gebruiken (of beter... jammer dat we hier niet de echte V-power krijgen).... | |
martnl | vrijdag 9 april 2004 @ 21:11 |
v power heeft een octaan van 97 ipv 95. Moet je maar eens lezen in de nieuwste autovisie. Waarschijnlijk dat daar de betere resultaten wegkomen. | |
RaTz | vrijdag 9 april 2004 @ 22:18 |
quote:In het v-power foldertje van de shell wat ik een keer heb meegegrabbelt staat gewoon dat het euro95 is zeg maar. Dus waar die 97 octaan dan vandaan komt? Het is gewoon de vervanger van Pura, ff nieuw leven inblazen ![]() | |
Metro2005 | zaterdag 10 april 2004 @ 08:03 |
behalve dat mijn banrekening nu zegt dat er 4 euro meer af is van mijn bankrekening merk ik er weining van van de V power.....![]() gewoon maar euro 98 er weer in volgende keer, daar rijdt mijn karretje het beste op ![]() | |
martnl | zaterdag 10 april 2004 @ 08:51 |
quote:Lees de nieuwste autovisie! Overigens heeft Shell V-POWER een octaangetal van 97, althans in Nederland , Desalniettemin staat er op de pomp RON 95. Dat is om verwarring te voorkomen meld een Shell-woordvoerder, V-Power is namelijk ook heel erg geschikt voor wie nu Euro 95 tankt. | |
Mr.LovaLova | zaterdag 10 april 2004 @ 09:34 |
Is dit de brandstof voor de FSI motoren van Audi/VW? Dit werd namelijk bij de audi dealeer beweerd : als je deze brandstof tankt dan draait deze moter optimaal en is ie nog zuiniger . Audi a4 2.0 FSI | |
Threepio | zaterdag 10 april 2004 @ 12:23 |
quote:Klopt, de FSI motoren (en ik geloof de meeste andere direct ingespoten benzinemotoren) werken het beste als ze op zwavelvrije benzine lopen. Hierop zouden ze ca. 10% zuiniger moeten lopen dan op de normale Euro 95. | |
MouseOver | zaterdag 10 april 2004 @ 12:40 |
quote:Hoe zit het eigenlijk met japanse auto's? Ik heb begrepen dat benzine in japan standaard een hoger octaangetal heeft. Zijn motor en computer daar al op aangepast en draaien ze in europa standaard in een soort van 95-noodprogramma? In dat geval zou het bij de duitse vpower dus wel automatisch vermogenstoename opleveren. edit: op GoT loopt ook een discussie hierover. Ik doelde hierop: quote: | |
PNG | zaterdag 10 april 2004 @ 14:08 |
Ja alleen Vpower is nederland = NEP en gewoon 95 | |
PNG | zaterdag 10 april 2004 @ 14:09 |
Of ist nu plots weer 97 ? | |
MouseOver | zaterdag 10 april 2004 @ 15:08 |
Gegarandeerd minimaal 95 maar in werkelijkheid richting 97. Misschien is het de bedoeling om op termijn hier ook 100 octaan aan de man te brengen als super-vpower oid en wordt het verschil anders te klein. | |
Threepio | zaterdag 10 april 2004 @ 15:20 |
quote:De belangrijkste eigenschap van V-power is toch dat het zwavelvrij is en 'reinigend'. In duitsland is heeft V-power een octaangetal van 100, maar daar is V-power relatief ook veel duurder: Hier is V-power 4,5 cent duurder dan Euro 95, in Duitsland is het geloof ik zo'n 14-15 cent. | |
Allan24 | zaterdag 10 april 2004 @ 15:22 |
[enigszins offtopic]![]() ![]() Shell Vodafone-power? | |
PatrickM | zaterdag 10 april 2004 @ 16:15 |
quote:Het is toch wat.... ![]() ![]() On-topic: V-Power is gewoon een marketingskreet. Neemt niet weg dat het wel werkt om je motor te reinigen. Maar sneller zal je voertuig er niet door gaan. | |
Threepio | zaterdag 10 april 2004 @ 18:33 |
quote: ![]() zoiets? ![]() | |
Allan24 | zaterdag 10 april 2004 @ 20:34 |
quote:Verneuk hier een logo! ![]() | |
_Flea_ | dinsdag 4 mei 2004 @ 13:40 |
Ik heb er geen kloot van gemerkt. Ik reed met V-Power 1:14. Na een week Euro 95 getankt en ik rij 1:14,5. En dan heb ik met die Euro 95 een stuk lomper en harder gereden dan met de V-Power. | |
Rietvaerder | dinsdag 4 mei 2004 @ 13:47 |
Nee. Bullshit. De Nederlandse V-Power is gewoon Pura maar en ander stickertje er boven... Pura zou beter voor het milieu zijn of zo.......dat boeide geen kip........dus noemen ze het V power.........dan is het ineens beter voor de motor En waarom denk ik dit? Ik woon zowat tegenover een Shellstation. Binnen 1 uur was de Pura pleite en was er V-Power. Niks tank leeggemaakt....en schoongemaakt. Gewoon ander plakkertje op de pomp Marketing mongolen zijn het. De Duitse V-Power is echter wel anders, octaangehaalte 100. Echter, hier merkt je auto/motor ook niks van, mits je je motor er op gaat afstellen.. dan valt er wel winst mee te halen. | |
hermandeperman | dinsdag 4 mei 2004 @ 14:27 |
De Pura moest eerst op..... Nu zit er overal V-power in... het is wel degelijk andere benzine... maar idd... de eerste paar dagen ben je genept ja... Hoe ik dit weet... werkte tot 2 weken geleden bij sHELL ![]() | |
Roellio | dinsdag 4 mei 2004 @ 14:46 |
Ik merk het verschil dus wel. ![]() En Pura knalt wat meer, V-power loopt juist stiller, daardoor merk ik duidelijk dat het niet hetzelfde is als Pura. | |
Mr.Zed | dinsdag 4 mei 2004 @ 16:28 |
Shell V-Power: 4,7 cent extra De Haan: 6,0 cent korting Auto: Golf II uit 1986 Driemaal raden waar ik tank (scheelt 4 euro per tankbeurt)... | |
Billy_The_Kid | dinsdag 4 mei 2004 @ 16:32 |
België | |
Billy_The_Kid | dinsdag 4 mei 2004 @ 16:33 |
quote:In België ? ![]() | |
Dr_Crouton | woensdag 5 mei 2004 @ 09:56 |
Nou, ik heb vorige week m'n tank 3/4 gevuld met V-power voor een lange rit en ik kan zeggen dat ik het wel ietsiepietsie merk dat de prestaties wel beter zijn. Bij lage toeren trekt ie krachtiger, dat merkte ik bij een paar keer toen ik vergeten was m'n drie terug te schakelen naar twee bij een bocht. Ook is de motor iets stiller zodat ik zonder te merken kilometers te hard ga omdat ik half op het geluid af rij. Of het zuiniger is heb ik niet gemeten. Nou nog de prijs wat lager en ik tank het vaker. | |
Iwan155 | woensdag 5 mei 2004 @ 20:36 |
Ook aardig, die radioreclame met Alard Kalff die (*racegeluiden op achtergrond) dat je auto er beter van gaat reageren en dat je dat nodig hebt in het huidige verkeer. Beuh. | |
_VoiD_ | woensdag 5 mei 2004 @ 22:33 |
als je gewoon al begint met een goede auto in plaats van een grafbak ![]() | |
Mr.Zed | donderdag 6 mei 2004 @ 14:11 |
quote:Hey Billy, ![]() Hoe was je "vakantie"? | |
Mr.Zed | donderdag 6 mei 2004 @ 14:13 |
quote:Hey Billy ![]() Hoe was je "vakantie"? | |
Syb-Sosef | donderdag 6 mei 2004 @ 18:00 |
quote:Dat heb ik nou ook. 1:12,5 met V-Power EN Euro95... Mn motor loopt echter wel stiller en regelmatiger.... | |
Fixers | zaterdag 8 mei 2004 @ 13:25 |
Interessant topic, hoewel ik niets heb met een verbrandingsmotor en al mijn autokennis uit de autoweek bij de kapper en Discovery Channel vandaan komt. Wat ik we heb begrepen: hoger octaan getal betekent betere klopvastheid, er is dus een hogere druk nodig voordat de benzine spontaan ontbrand (wat ongewenst is). Dus met een hoog octaan getal kan benzine verder worden samengeperst en op het juiste moment worden ontstoken door de bougie voor een maximaal rendement. (ik begrijp dus dat een hogere compressie meer vermogen oplevert). Maar wat ik uit de reclamecampagnes begrijp is het volgende: v-power heeft een iets andere samenstelling en veroorzaakt minder roet en ander vuil door een betere (completere) verbranding. Het gaat zelfs zover dat reeds bestaande aanslag in de motor (cilinders en kleppen) zou losmaken/verbranden. Daardoor loopt de motor beter en soepeler, en efficienter. Voor de autoleek een heel aannemelijk verhaal. Types die niet te veel na hoeven te denken over een paar cent per liter extra, en de olie laten bijvullen bij de dealer zijn ideale slachtoffers voor Shell. In hoeverre dit echt waar is en of een andere compressie en meng verhouding nodig is laat ik buiten beschouwing. Ach shell houdt er toch al jaren een vreemde prijsstrategie op na. Als ze minder benzine verkopen, omdat het elders goedkoper is, schroeven ze de prijs omhoog. Er moet immers evenveel verdiend worden. De concurrentie (voor zover niet onderdeel van shell) gooit ook de prijs iets omhoog maar blijft net een tikkie goedkoper. Bij Shell heben ze nooit begrepen dat een kleinere winstmarge op een liter bij een grotere afzet hoeveelheid meer geld op kan leveren dan een grotere marge op een kleinere afzet. | |
creepy_stalker | zaterdag 8 mei 2004 @ 20:23 |
quote:Net als bij de NS zijn er maar weinig mensen die het volle pond betalen. Leasepasjes, tankpasjes etc zullen wel goeie kortingsregelingen hebben. En verder; Shell realiseerde zich waarschijnlijk dat milieu niet verkoopt(Pura). Mensen lullen er wel over maar ze hebben er bijna nooit extra geld voor over. Voor V-power wel. Daarnaast is het uniek en knap van Shell om mensen over te halen om meer uit te geven voor een product waarvan ze niet meer zullen verbruiken dan ze nodig hebben. Net als bij tandpasta, niemand gaat meer tandpasta gebruiken als ie meer verdient, maar maybe wel betere(duurdere) tandpasta. Shell is nie dom, en aan oplichting doen ze ook niet want eerlijk duurt het langst en dat weten ze. Maar of je het er voor over hebt.... | |
Gobo | zondag 9 mei 2004 @ 22:20 |
Ben nog met mn eerste tank V-power bezig. Normaal rijd ik met euro zo'n 470 a 480 km op een tank. Ik zit nu net op de helf vd tank v-power en heb er 300km op zitten. Na afloop ff kijken of het ook voordeliger is | |
_Flea_ | maandag 10 mei 2004 @ 08:31 |
quote:Maar nu heb ik het dus wel in de beginweken getankt. Dus ik denk dat het toen nog Pura was. Ik ga het binnenkort weer tanken en zal dan posten of ik zuiniger rij. | |
Xitami | maandag 10 mei 2004 @ 09:30 |
1:12,5 op Euro 95, 1:14/1:15 op V-Power, 1:13,5 op Super Het enige verschil wat ik merk tussen Euro en V-Power is dat m'n motor met V-Power wat stiller draait, niet echt toename in vermogen of wat dan ook ![]() | |
Fixers | maandag 10 mei 2004 @ 09:57 |
quote:Stiller en zuiniger lijkt mij prima. Maar dan moeten de extra kilometers in een liter wel meer opbrengen dan de hogere prijs. | |
tspawn | maandag 10 mei 2004 @ 16:37 |
Ik tank V-power al; sinds het pura heet en is me altijd goed bevallen, zuiniger en meer vermogen onderin. Het blijft natuurlijk marginaal maar ach. Maar ik zag gisteravond wel een stukje van de brandstof enigineer van Ferrari dat V-power per land anders is. Waarbij het in nederland is afgesteld op korte stukjes onder de 50 Km. Maar ik denk dat je het gewoon moet tanken als je het waard vind. Ik tank het gewoon want als ik die 4 euro per tankbeurt niet kan missen dan verkoop ik me auto wel. | |
off_topic | woensdag 12 mei 2004 @ 10:58 |
Hoe kun je meten hoe zuinig je auto rijdt? Ik hoor hier mensen die verschil merken. Sommige rijden eerst 1:14 en later 1:14,5 HOE meet je dit dan? | |
Juggy | woensdag 12 mei 2004 @ 12:58 |
men neme het aantal gereden kilometers, je kijkt hoeveel je getankt hebt voor je tank leeg is... die deel je op elkaar en dan weet je hoeveel je gemiddeld ongeveer verbruikt hebt... | |
_Flea_ | woensdag 12 mei 2004 @ 13:06 |
quote:Gooi je tank vol. Druk de dagteller op 0. Rijd totdat je weer gaat tanken. doe dan het volgende: km / liters en het getal geeft aan hoeveel km je rijd op 1 liter. | |
_Flea_ | woensdag 12 mei 2004 @ 13:06 |
Wat is de prijs op dit moment ongeveer voor een litertje V-Power? | |
MercedesCL | woensdag 12 mei 2004 @ 13:15 |
quote:http://www.shell.com/home/nl-nl/html/iwgen/app_profile/nl-nl_hoeveelkost.html maar blijkbaar ligt dat teveel voor de hand dat je er zelf niet eens zoekt ![]() | |
_Flea_ | woensdag 12 mei 2004 @ 13:48 |
Sorry, ik heb slechte ogen ![]() | |
_Flea_ | woensdag 12 mei 2004 @ 13:52 |
Shit he, een jaar geleden betaalde je nog 1,125 voor een liter Euro95. nu al bijna 1,30. Afzetters ![]() | |
Mr.Zed | woensdag 12 mei 2004 @ 16:07 |
quote:Een JAAR geleden? Toen betaalde ik ± 1 € | |
ddx | woensdag 12 mei 2004 @ 19:31 |
quote:mja leuk als je iedere dag zelfde rit rijd en exact zelfde tempo hebt ik let dus absoluut niet op verbruik ene keer 1:11 (als ik keurig met iedereen 100 moet meerijden) andere keer 1:7 als ik weer eens lekker heb kunnen doorrijden | |
Metro2005 | woensdag 12 mei 2004 @ 20:34 |
quote:rij jij in een hummer ofzo ![]() | |
_Flea_ | donderdag 13 mei 2004 @ 08:14 |
quote:Die 1,125 was bij Shell. Dus andere pompen kunnen wel goedkoper zijn geweest ja. | |
_Flea_ | donderdag 13 mei 2004 @ 08:15 |
quote:Of ik nou 100 rijd of 130. Dat maakt bij mij niets uit. Het verbruik zal bij 130 iets meer zijn, maar dat is te verwaarlozen. | |
ddx | donderdag 13 mei 2004 @ 11:53 |
quote:nee seat leon cupra r | |
MercedesCL | donderdag 13 mei 2004 @ 13:13 |
quote:Bij mijn vorige auto was het 1op20 bij 90km/uur en 1op15 bij 120km/uu | |
_Flea_ | donderdag 13 mei 2004 @ 13:25 |
quote:Das een groot verschil. Ik denk dat als ik 90 rijd ik op 1op15 zit en bij 120 1op14. | |
Chillmeister | donderdag 13 mei 2004 @ 17:08 |
v-power getankt, vandaag. heel jammer, had ik de topic maar eerder gelezen. Heb ook talloze bonnetjes in mijn auto liggen. rond december 1,145 euro en vandaag v-power was 1,302 ofzo. Dat is toch een superverschil in een korte tijd. Nog een paar vraagjes? -zal super 98 echt beter/zuiniger voor mijn bmw 325i zonder kat uit 1986? -waarom is in Engeland bij alle benzine stations Super 97 te verkrijgen ipv Super 98? | |
elmaximus1 | donderdag 23 september 2004 @ 15:32 |
Het foldertje aub goed lezen. Het octaan gehalte in NL van Shell V-power is 97. Aangezien men wettelijk verplicht is dit te vermelden (95 of 98) is men van de Shell zo voorzichtig geweest 95 erop te zetten, terwijl het eigenlijk 97 is. Lees mr na in de folder of vraag het aan de medewerker een vpower cursus heeft gehad.quote: |