abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17836270
* Viper_74 tankt altijd euro95, vin ut al duur zat
M'n signature, wat doe je :{
pi_17836279
Na de beleggers misleid te hebben nu ook de consumenten. Way to go Shell
pi_17837411
Oliemaatschappijen vertrouwen is ook wel heel naief he
pi_17837440
Shell heeft nooit gepretendeert 100 octaans benzine te leveren. Dus zie het probleem van je niet echt, kijk, dat in het buitenland V-power staat voor 100 octaan hoeft nog niet te betekenen dat Shell leugenachtig bezig is.

Destijds is dat Pura een keer getest door wat autobladen. Conclusie was dat het wel werkt, maar dat het het prijsverschil niet waard is. Bij Pura was de prijs bekend, mensen konden dus zelf beslissen. Benzine was ook schoner dus van liegen was geen sprake.
  zaterdag 20 maart 2004 @ 03:44:06 #30
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_17839059
Jullie gaan er anders allemaal net zo leuk in mee, die marketing shit. 100 octaan is leuk, maar als je motor er niet op getuned is maakt het helemaal niks uit, en als het octaangehalte te hoog wordt dan kan het zelfs nadelig werken. In je normale motor zal je er ook 0,000 van merken, behalve dat er misschien additieven in zitten die beter zijn voor je motor. Wat ook al twijvelachtig is, aangezien die additieven verbranden samen met de benzine. Neem als voorbeeld geloode benzine... ( lood = eigenlijk tetraethyl-lood) Dit heeft als enige doel het octaangehalte van de brandstof te verhogen, en voegt eigenlijk verder niks toe. Bij de moderne loodvrije benzines is dit vervangen door MTBE of tolueen. Hooguit kunnen ze de benzine zuiverder maken, zodat er minder roet in de motor ontstaat (onvolledige verbranding) welke ook nog eens veroorzaakt kan worden door een te hoog octaangehalte.

Het zit hem hier in: octaangetal is een maat voor klopvastheid, oftewel zelfontbranding. Hoe hoger je octaangetal, hoe moeilijker is het is om je mengsel te ontsteken, en ook ligt de zelfontbrandingstemperatuur hoger. Nu, een motor die gebruik maakt van een ECU heeft een voorgeprogrameerde fuel & ignitionmap. Daarnaast gebruikt hij een klopsensor. Die motor is bijvoorbeeld afgesteld op 95 octaan, vrij gewoon in Europa. Op het moment dat je op 95 octaan rijd is er niks aan de hand. Ga je opeens 91 octaan rijden (grote delen van de VS) dan krijg je dus last van zelf ontbranding (pingelen) Wat er dan gebeurd is dat je motor managment je inspuittiming gaat terugregelen, om het pingelen tegen te gaan (detecteerd hij via de klopsensor), en wat dus een verlies in kracht betekend. Ga je nu opeens in dezelfde motor 100 octaan tanken, dan verdanderd er niks aan de fuelmap in de ECU. Aangezien de inspuittiming hetzelfde blijft als bij 95 octaan (er vind immers geen zelfontbranding plaats, dus de klopsensor geeft verder niks aan) zal je motor dus niet meer vermogen voortbrengen. Wat er wel gebeurd is dat het lucht/brandstof mengsel in je cylinders moeilijker te ontsteken is, en dus minder volledig verbrand, wat dus een afname in vermogen kan geven ipv toename. De meeste ECU's zin trouwens op 92 of 93 octaan ofgesteld tegenwoordig.

100 octaan benzine is alleen leuk voor als je extra turbodruk gaat draaien, je compresseiverhouding gaat verhogen, of een nog aggresievere inspuittiming gaat draaien, verder niet. Als je een standaard blok hebt, hou dan gewoon de brandstofspecs van de fabrikant aan, zit je altijd goed

[ Bericht 11% gewijzigd door Five_Aces op 20-03-2004 04:02:31 ]
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_17839270
Five Aces heeft gelijk dat 100 octaan in de gemiddelde gezinsauto geen zin heeft. Maar die rijd ik dan ook niet.

De 'echte' Shell V-power (in Duitsland bijvoorbeeld) heeft naar verluidt niet alleen een hoger octaangetal, maar het zou ook een 'zwaardere' brandstof zijn, en daardoor toch meer energie leveren. Zoals gezegd merk je hier waarschijnlijk weinig tot niets van in een doorsnee middenklasser.

Of het überhaubt echt zinvol is durf ik niet te zeggen, maar ik had hed graag eens wat langer willen uitproberen. En waarom wél 'high octane' in Duitsland en niet in het eigen land? Er was immers al Pura voor de milieubewuste automobilist, dus waarom dát vervangen (of wellicht meer terzake: hernoemen) i.p.v. een écht 'performance' product er naast te zetten?

Shell doet érg vaag over de verkoopcijfers van Pura, maar het is een publiek geheim dat geen hond het tankte. (Ik heb ook nog nooit iemand gezien die het tankte, jullie wel?). Vandaar waarschijnlijk deze 'makeover'. Dezelfde 95 benzine maar nu met een 'sportief' tintje én een hogere prijs. Stukken goedkoper te produceren als de 'lastige' 100 octaan, hogere prijs aan de pomp... Kassa!

Two Tribes: Shell heeft indertijd V-Power wel degelijk (met veel bombarie) op de markt gezet als een 100 octaan Formule 1 brandstof. Ferrari en Schumacher en al werden erbij gesleept. Letterlijk: "nu kunt u hetzelfde tanken als Michael Schumacher". Dat is pertinente onzin, maar goed, het was iig wél 100 octaan, schoner en 'zwaarder'. De boodschap was: hoge klopvastheid, méér energie, méér vermogen en schoner. Dan moet je dat ook waarmaken. Als je een brandname / label op de markt zet als 100 octaan F1 brandstof kun je niet ineens 95 octaan gaan pompen onder datzelfde label. Bedenk dan een andere naam! Het lijkt me stug dat Shell geen reclamebureau heeft dat een naam kan bedenken...

De enige reden die ik kan bedenken is dat Shell bewust de klant misleidt. We wonen niet in een dorp, mensen reizen. Je mag verwachten dat een serieus internationaal (!) bedrijf een consistent product levert onder één en hetzelfde label. Stel dat BP morgen 95 octaan gaat verkopen onder de naam 'super' (met de bijbehorende prijs), da's net zo verwarrend en misleidend. (Of Coca Cola die besluit sinas in de Nederlandse Cola blikjes te stoppen - het blijft immers frisdrank toch?).

De doorsnee auto mag dan wellicht ook met 95 uit de voeten kunnen, voor de wat snellere wagens die (volgens fabrieksopgave) minstens 98 moeten tanken kan het wel degelijk schadelijk zijn. Shell geeft dat zelf ook toe overigens. Een kennis die (zoals iedereen die V-Power kent) er van uitging dat het dezelfde V-Power was als in Duitsland, en zijn auto voltankte kreeg te horen van Shell dat hij "maar rustig aan moet doen en onder 4000 toeren blijven tot het op is"! Schandalig, zeker als je bedenkt hoeveel tijd, liefde en geld die jongen in z'n auto gestoken heeft.

Je kunt zonder veel inlevingsvermogen bedenken dat dit veel méér mensen gaat overkomen. Zeker buitenlanders en mensen die veel reizen, die al langer vertrouwd zijn met V-Power (er zijn al genoeg vergissingen aan de pomp zonder bewuste misleiding!). Ik vind het schandalig dat Shell haar klanten zo misleidt en bovendien blijk geeft geen enkel respect voor andermans eigendommen te hebben.

Mij zien ze er voorlopig niet meer!

Sven
pi_17848640
Ik vind het op zijn minst dubieus als je in een buurland een product aanbiedt onder dezelfde naam maar met totaal andere kenmerken. Maar goed, ik tank toch al nooit bij Shell. Iedereen die dat doet is een dief van zijn eigen portemonnee, het eerstvolgende tankstation is bijna per definitie 1 cent goedkoper en als je twee keer verder kijkt heb je 4 cent goedkopere brandstof.

En 357 zegt het ook goed: een hoger octaangetaal betekent pertinent niet dat je meer energie in de brandstof hebt. Absoluut niet! Het betekent alleen dat het pas onder een hogere druk vanzelf ontbrandt (en dat je dan een motor kunt construeren die dat uitbuit en daardoor meer vermogen levert is een andere zaak, die auto verbruikt dan ook meer benzine)
pi_17868569
* Ballebek spreekt weer van geluk dat hij Diesel rijdt...
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
pi_17871412
Er zijn 2 topics samengevoegd... De OP van het 2e topic was van 357...
[18:02:51] <Lynx666> Jij bent erg op je eigen speciale manier, MutZ :')
<gr8w8>bitch
pi_17880055
ok ok, allemaal heel leuk en aardig...

shell heeft idd een grote fout gemaakt door een totaal andere benzine dezelfde naam te geven als in de rest van de wereld, maar shell heeft ook nergens gepretendeerd dat het een 100 octaan benzine is.

Het advies van shell is ook dat je V-power moet tanken, als alternatief van euro 95....
Niet dus ipv super 98 oid....

Jammer dat ze dezelfde naam gebruiken (of beter... jammer dat we hier niet de echte V-power krijgen)....
pi_18309147
v power heeft een octaan van 97 ipv 95.
Moet je maar eens lezen in de nieuwste autovisie.

Waarschijnlijk dat daar de betere resultaten wegkomen.
pi_18310629
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 21:11 schreef martnl het volgende:
v power heeft een octaan van 97 ipv 95.
Moet je maar eens lezen in de nieuwste autovisie.

Waarschijnlijk dat daar de betere resultaten wegkomen.
In het v-power foldertje van de shell wat ik een keer heb meegegrabbelt staat gewoon dat het euro95 is zeg maar.
Dus waar die 97 octaan dan vandaan komt? Het is gewoon de vervanger van Pura, ff nieuw leven inblazen
  zaterdag 10 april 2004 @ 08:03:32 #38
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_18316127
behalve dat mijn banrekening nu zegt dat er 4 euro meer af is van mijn bankrekening merk ik er weining van van de V power.....

gewoon maar euro 98 er weer in volgende keer, daar rijdt mijn karretje het beste op
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_18316342
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 22:18 schreef RaTz het volgende:

[..]

In het v-power foldertje van de shell wat ik een keer heb meegegrabbelt staat gewoon dat het euro95 is zeg maar.
Dus waar die 97 octaan dan vandaan komt? Het is gewoon de vervanger van Pura, ff nieuw leven inblazen
Lees de nieuwste autovisie!

Overigens heeft Shell V-POWER een octaangetal van 97, althans in Nederland , Desalniettemin staat er op de pomp RON 95. Dat is om verwarring te voorkomen meld een Shell-woordvoerder,
V-Power is namelijk ook heel erg geschikt voor wie nu Euro 95 tankt.
pi_18316547
Is dit de brandstof voor de FSI motoren van Audi/VW?

Dit werd namelijk bij de audi dealeer beweerd : als je deze brandstof tankt dan draait deze moter optimaal en is ie nog zuiniger . Audi a4 2.0 FSI
pi_18318824
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 09:34 schreef Mr.LovaLova het volgende:
Is dit de brandstof voor de FSI motoren van Audi/VW?

Dit werd namelijk bij de audi dealeer beweerd : als je deze brandstof tankt dan draait deze moter optimaal en is ie nog zuiniger . Audi a4 2.0 FSI
Klopt, de FSI motoren (en ik geloof de meeste andere direct ingespoten benzinemotoren) werken het beste als ze op zwavelvrije benzine lopen. Hierop zouden ze ca. 10% zuiniger moeten lopen dan op de normale Euro 95.
  zaterdag 10 april 2004 @ 12:40:48 #42
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_18319099
quote:
Ga je nu opeens in dezelfde motor 100 octaan tanken, dan verdanderd er niks aan de fuelmap in de ECU
Hoe zit het eigenlijk met japanse auto's? Ik heb begrepen dat benzine in japan standaard een hoger octaangetal heeft. Zijn motor en computer daar al op aangepast en draaien ze in europa standaard in een soort van 95-noodprogramma? In dat geval zou het bij de duitse vpower dus wel automatisch vermogenstoename opleveren.

edit: op GoT loopt ook een discussie hierover. Ik doelde hierop:
quote:
Mijn oude auto (Een Suzuki Swift GTI) heeft in Nederland 101 pk, in Japan echter heeft het dingetje 110 pk. Dus ik geprobeerd het verschil te achterhalen, en wat blijkt: 0 verschil. In Japan hebben ze benzine met een octaangetal van tussen de 103 en 108. De boordcomputer meet een andere verbranding en past de timing van de ontsteking en het brandstofmengsel aan. Als ik in Duitsland tank dan gaat de topsnelheid van 175 naar 185 km/u. Ga me dus niet vertellen dat dit 100% gelul is, als V-Power inderdaad een hoog octaalgetal heeft dan merk je dat wel degelijk (in een moderne auto).
Vampire Romance O+
pi_18320874
Ja alleen Vpower is nederland = NEP en gewoon 95
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_18320895
Of ist nu plots weer 97 ?
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  zaterdag 10 april 2004 @ 15:08:19 #45
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_18322113
Gegarandeerd minimaal 95 maar in werkelijkheid richting 97. Misschien is het de bedoeling om op termijn hier ook 100 octaan aan de man te brengen als super-vpower oid en wordt het verschil anders te klein.
Vampire Romance O+
pi_18322395
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 14:08 schreef PNG het volgende:
Ja alleen Vpower is nederland = NEP en gewoon 95
De belangrijkste eigenschap van V-power is toch dat het zwavelvrij is en 'reinigend'. In duitsland is heeft V-power een octaangetal van 100, maar daar is V-power relatief ook veel duurder: Hier is V-power 4,5 cent duurder dan Euro 95, in Duitsland is het geloof ik zo'n 14-15 cent.
pi_18322436
[enigszins offtopic]





Shell Vodafone-power?
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
pi_18323038
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 23:28 schreef Rietvaerder het volgende:
Joh
Het is toch wat....



On-topic:

V-Power is gewoon een marketingskreet. Neemt niet weg dat het wel werkt om je motor te reinigen. Maar sneller zal je voertuig er niet door gaan.
pi_18325751
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 15:22 schreef Allan24 het volgende:
[enigszins offtopic]

[afbeelding]

[afbeelding]

Shell Vodafone-power?


zoiets?
pi_18328910
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 18:33 schreef Threepio het volgende:

[..]

[afbeelding]

zoiets?
Verneuk hier een logo!
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')