abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:04:48 #1
42381 CvB
handles your hunger better
pi_17755378
Heee culinair fok!

Ik heb beloofd een appeltaart te bakken voor m'n ouders, maar ik heb geen idee wat de beste manier is of het beste recept, wat ik moet hebben enz etc. Kunnen jullie me misschien op weg helpen met recepten en ervaringen met het maken van appeltaart?? Ik heb gewed met m'n vader dat k t beter kan dan hij, dus het moet echt een perfecte taart worden!!
Vind ik
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:24:09 #2
29445 Maar-T
Die Sahne kommt!!!!
pi_17755831
ff googlen he, vind je heel veel, doe ik ook altijd als ik geen kookboek heb, en voorzichtig met klokhuizen, gaat tussen de tanden zitten.
pi_17759471
Kun je een beetje koken/bakken?
Zo niet koop dan een pak koopmans of honig of whatever mix voor appeltaart. Koop een kilo goudrenneten, wat eieren, wat rozijntjes, busje kaneel en een pakje roomboter en wat er eventueel nog verder op het pak staat. Loop naar de slijterij en koop een fles rum/malibu of apfelcorn.
Week de rozijntjes in de drank. Volg verder de aanwijzingen op het pak.
Als je wilt kan ik ook nog wel een receptje voor zelfgemaakt deeg voor appeltaart opzoeken.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 19:06:43 #4
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17759532
Mijn man (want dat is de appeltaartbakker hier in huis gooit ook wel 's wat gemenge (ongezouten natuurlijk) noten doorheen.
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  dinsdag 16 maart 2004 @ 19:13:11 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17759653
Ik gebruik altijd gemalen hazelnoten ipv paneermeel om de vorm mee in te poederen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 19:14:26 #6
45206 Pietverdriet
pi_17759676
Oh, en de appels krijgen als ze in stukjes zijn, wat kaneel, suiker en griesmeel, dat absorbeert het vocht uit de appels goed.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 19:15:37 #7
45206 Pietverdriet
pi_17759691
En een beetje citroenrasp door het deeg. (Uit Boter (en dan bedoel ik boter) suiker, zout en meel)
  dinsdag 16 maart 2004 @ 21:16:59 #8
42381 CvB
pi_17762699
Ik heb eigenlijk nog helemaal geen ervaring met bakken, heb zelf dit recept gevonden:

Ingrediënten:
· 250 g bloem
· 100 g suiker
· zout
· 150 g koude boter of margarine
· 750 g appels (goudreinetten)
· 1 eetlepel citroensap
· 2 theelepels kaneelpoeder
· 2 eetlepels abrikozenjam
· poedersuiker

Bereiding:
De bloem boven een kom zeven en 75 g suiker en een mespunt zout erdoor mengen. De boter met twee messen tot erwtjesgrootte door de bloem snijden, 2 eetlepels ijskoud water toevoegen en met koele hand tot een soepel deeg kneden. Van het deeg een bal vormen, deze verpakken in plasticfolie en ± 1 uur in de koelkast leggen.
Intussen de appels schillen, halveren, klokhuizen verwijderen en in kleine stukjes snijden. Overdoen in een kom en het citroensap, het kaneelpoeder en de rest van de suiker erdoor mengen.
Tot gebruik afgedekt in de koelkast zetten.
De oven voorverwarmen op 175°C of gasovenstand 3. Een springvorm van ± 24 cm invetten en het aanrecht en een deegroller bestuiven met bloem. Het deeg uit de koelkast nemen en 3/4 deel ervan uitrollen tot een lap van ± ½ cm dik.
De vorm bekleden met de deeglap, zodat een opstaande rand van ± 3 cm ontstaat. Het appelmengsel erin scheppen. De rest van het deeg uitrollen en tot lange repen snijden. Deze deegrepen als vlechtwerk op de vulling leggen.
In het midden van de oven de appeltaart in ± 1 uur en 15 minuten goudbruin en gaar bakken. Intussen in een steelpan de jam al roerend op een zacht vuur verwarmen tot een dun vloeibaar mengsel.
Uit de oven de appeltaart direct bestrijken met de jam en de taart op een taartrooster ± 10 minuten in de vorm laten afkoelen.
De rand van de vorm verwijderen en de appeltaart verder laten afkoelen. Bestrooien met poedersuiker.

Ik denk dat het hiermee wel zo ongeveer zal lukken of kan ik toch beter mix voor appeltaart spul kopen?? En moet ik de stukjes appel nou eigenlijk vantevoren laten drogen en dan pas met alle dingen bijelkaar doen of gewoon meteen in de kom? Ik zit er wel een beetje tegenop eigenlijk....maarja, al doende leert men en tis ook wel weer leuk
Vind ik
pi_17762716
gehakte walnoten en wat citroensap erdoor
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_17762876
Zelf hou ik van amandelspijs, die leg ik dan op de bodem
pi_17765351
CvB klinkt wel ongeveer zoals 't recept van mijn moeders appeltaart, en die is altijd erg lekker. je hoeft geen mix voor appeltaart te kopen hoor. en de appel hoef je ook niet te laten drogen (hoezo?). het vervelendste stuk vind ik altijd het klein krijgen van de boter en daarna om 't tot een goed deeg te krijgen. als je eenmaal over de 'getverwatplaktditallemaal' drempel heen bent is 't juist wel weer leuk. houd altijd wat extra bloem bij de hand om het wat minder plakkerig te maken wanneer nodig. als je geen uur de tijd hebt om het deeg te laten afkoelen kun je het evt. ook wat versnellen door het eventjes in de vriezer te leggen.
de tip van Piet om er (gehakte) hazelnoten door te doen is ook een goede (al doe ik dan alsnog wel wat paneermeel op de bodem). + evt. wat (gewelde) rozijnen door het appelmengsel als je ervan houdt.
dat met die jam is niet echt noodzakelijk, ik besmeer de bovenkant ook wel eens met eidooier voor de taart de oven in gaat, ook lekker. of helemaal niks, kan ook.

oja en als je tegen het vlechten opziet: ik maak wel eens een beetje extra deeg en maak daar dan een volledig dichte bovenkant mee. wel even voorzichtig om 'm in z'n geheel erop te krijgen, en dan de randjes goed aandrukken, maar ik vind 't zeker zo lekker.

succes!
pi_17765403
oja, en als je geen deegroller hebt werkt een goed gewassen wijnfles (zonder etiket) ook prima.
pi_17765553
nou voor de volledigheid dan ook nog maar even het recept van mijn moeder(s appeltaart).

deeg:
400 g zelfrijzend bakmeel
200 g gele basterdsuiker
220 g harde boter
1 losgeklopt ei
zout naar smaak, snufje kaneel

vulling:
1 kg zure appels (liefst Goudreinetten)
50 g rozijnen
75 g suiker
citroensap, kaneel
2 eetl. paneermeel

deeg: meel, suiker en beetje kaneel + zout mengen. 'Kuiltje' maken, het ei daarin, en goed mengen. Dan boter in stukjes erin, kneden tot stevig mengsel. Op koele plaats laten rusten

vulling: appel in schijfjes. Rozijnen wassen en laten wellen. Suiker, citroensap, kaneel en rozijnen door de appel mengen.

Oven voorverwarmen op stand 3-4. Vorm beboteren, beetje meel erin strooien.
2/3 van het deeg uitrollen en gelijkmatig over de bodem en rand van de vorm verdelen. Paneermeel daarover strooien.
Vulling erin. Rest van het deeg kruiselings over het appelmengsel aanbrengen, of als je genoeg deeg hebt: helemaal bedekken. Bestrijk de bovenkant evt. met ei.
Baktijd: ± 1¼ uur.
Af laten koelen en op koele plaats laten rusten.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 23:33:14 #14
45206 Pietverdriet
pi_17766459
Ik gebruik nooit zelfrijzend bakmeel voor deeg van een appeltaart, dan wordt ie namelijk luchtig en zacht. Ik wil de korst van een appeltaart hard zijn, met een lekkere botersmaak.
Harde Wener;
Bloem.........................600 gram
suiker.........................300 gram
boter...........................400 gram
eieren..........................2 kleintjes of 1 grote
citroen rasp................2 gram
zout ...........................snufje
pi_17783570
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik gebruik altijd gemalen hazelnoten ipv paneermeel om de vorm mee in te poederen
aha, ook eens proberen
  donderdag 18 maart 2004 @ 18:15:54 #16
42381 CvB
pi_17805567
ok, bedankt voor de adviezen en t recept! Zondag ga ik aan de slag, kzal wel laten weten hoe t is geworden!
Vind ik
pi_17928612
en?
pi_17929733
Voor de echte chefs staat er een heerlijke (franstalige) uitdaging op http://www.meilleurduchef(...)arte_facon_ill.html, waar trouwens nog veel meer prachtige recepten te vinden zijn.
  donderdag 15 juli 2004 @ 12:31:02 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_20639295
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh, en de appels krijgen als ze in stukjes zijn, wat kaneel, suiker en griesmeel, dat absorbeert het vocht uit de appels goed.
Goeie tip Piet! Heb gisteren een appeltaart gebakken en eerst even hier rondgekeken voor goede tips en het is nu een mooie stevige taart geworden.
  donderdag 15 juli 2004 @ 14:35:10 #20
45206 Pietverdriet
pi_20642155
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 12:31 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Goeie tip Piet! Heb gisteren een appeltaart gebakken en eerst even hier rondgekeken voor goede tips en het is nu een mooie stevige taart geworden.
:-)
Wat voor een appels gebruik je in deze tijd v/h jaar?
  donderdag 15 juli 2004 @ 14:36:56 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_20642198
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

:-)
Wat voor een appels gebruik je in deze tijd v/h jaar?
Ehm... ik heb heel erg staan twijfelen gisteren, want ik las hier goudreinetten, maar goed die stonden niet op het 'bordje' bij de AH

En ja, ik hoef zo'n 16-jarige vullertje ook niet te vragen hoe of wat. Dus ik heb de Jonagolds gepakt omdat daar nog iets van 'gold' in de naam zat

Breaburn was mijn andere optie, maar die zijn niet zo sterk van smaak.
  donderdag 15 juli 2004 @ 14:56:29 #22
45206 Pietverdriet
pi_20642683
Ach so, ja Goudreinette zijn er nu niet.
  zondag 18 juli 2004 @ 05:05:58 #23
9926 Jenga
maar dan anders
pi_20699042
Recept voor "appelkruimeltaart op het gevoel":

Pak een grote pan (soeppan) en doe daar 2 delen bloem op 1 deel suiker in (ca. 400 g bloem, 200 g suiker). Pak een pak boter uit de koelkast en schaaf met een kaasschaaf ongeveer 2/3 er van in de pan. Zo wordt de boter snel kneedbaar. Gooi er 2 eieren bij en dan ga je aan de slag: hussel alles lekker door elkaar en als alles ongeveer gemengd is, ga je het wrijven tussen je handen zodat het als kruimels weer naar beneden valt. Niet kneden dus, maar luchtig kruimelen! Een hoge pan is daarom ook aan te bevelen boven een beslagkom omdat bij die laatste de boel te snel over de rand door de keuken vliegt. Het deeg moet niet aan elkaar plakken (dan moet je er wat meer bloem bij gooien) maar het moeten wel deegkruimels zijn en geen losse bloem-suiker-zooi.

Gooi er een dosis kaneel in en klaar ben je met het deeg.

Pak een schaal en knikker daar een stapel goudreinet-stukjes in. Doe er citroenrasp wij, witte rozijnen en ook een dosis kaneel, beetje husselen en je hebt de vulling.

Gooi 2/3 van het kruimeldeeg in een bakblik of ovenschaal en zet het een beetje op tegen de randen. Gooi de vulling erin en vervolgens het laatste deel van het kruimeldeeg er overheen. Klein uurtje bakken in de oven en je hebt gruwelijk heerlijke appelkruimeltaart.

De perfecte appeltaart-van-de-tv krijg je zo niet, maar wel eentje met een heel erg lekkere krokante korst en met een hele losse structuur.
Deze sjors is niet de enige eikel
  zaterdag 25 september 2004 @ 14:18:27 #24
45206 Pietverdriet
pi_22194242
Normaal doe ik wat griesmeel door de appels om het vocht te absorberen, maar vandaag een experiment gedaan. Er zit er nu eentje in de oven met wat tapioca parels door de appelvulling, eens kijken hoe dit het vocht uit de appels absorbeerd.
  † In Memoriam † zondag 26 september 2004 @ 14:03:45 #25
37843 lady-wrb
kortaf
pi_22213864
en?hoe ging dat?

en nog een vraagje hoeveel griesmeel gooi je in de appelvulling?

ik had laatst een appeltaartgebakken en de bovenkant zag er heel goed uit, maar de bodem was nog gewoon deeg. hij had er toch echt een uur in gestaan. wat deed ik fout?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')