abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17754722
Hey,
ik heb inmiddels al 5 jaar keyboardervaring. Ik wil nu weleens wat anders, iig stoppen met keyboard. Ik zat te denken aan gitaar, omdat ik toch in een rockbandje zit. Nou is mijn vraag, wat raden jullie me aan?!:
- Beginnen met akoestische gitaar? > Zo ja: Hoelang?, Wat voor een gitaar?
Zo nee: Waarom niet?
- Beginnen met electrische gitaar? > Zo ja: Wat voor een gitaar?, Wat voor versterker?
Zo nee: Waarom niet?
- Bassgitaar gaan spelen? > Zo ja: Waarom?, Wat voor een gitaar?
> Zo nee: Waarom niet?
Ik vraag jullie hulp om me een beetje te kunnen oriënteren.
Mvg.,
Ward
ps: Ben nieuw hier, ff voorstellen: Ward Ooms, 14 jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Interrupter op 16-03-2004 15:48:44 ]
You'd better start believing in ghost stories, 'cause you're in one!
pi_17754814
Wat lijkt jou t leukste?

Enne, basgitarist wordt vaker gezocht
pi_17754819
er is een duidelijk verschil tussen bas en normaal gitaar, dus maak je keuze.

akoestische gitaar, waarom? omdat dit een goede basis geeft om verder op te bouwen.
begin gewoon akkoorden te oefenen, je speelt al muziek dus dat moet wel gaan.
Tolerantie is een onvolmaakte deugd, omdat één van de centrale kenmerken van tolerantie is het toelaten van iets dat je in feite afkeurt. Omdat hetgeen je afkeurt toch plaatsvindt, kan je over het resultaat niet erg enthousiast worden. Kees Schuit
pi_17754857
Thnx, G3rtjuh en Speher. Akoetische gitaar zeggen er meer, maar zou ik dit ook het beste eerst nemen om daarna verder te gaan met bass gitaar of kan ik in principe zo beginnen met bass?
pi_17754909
Akoestisch, gewoon een leuke, veel oefenen of op gitaarles.
pi_17754925
Suggesties voor bijvoorbeeld een merk of type,...beetje rockachtig iets?
pi_17754926
Electrische gitaar. Want dat rockt. Hard.
That never existed
pi_17755028
Waarom zou je basgitaar nemen? Daar kan je in je eentje niks mee... en beginnen met elektrische gitaar doen alleen van die mensen die graag een elektrische gitaar op hun kamer willen omdat het zo interessant staat.
pi_17755077
Als je in een band wil spelen, dan zou ik gewoon gelijk met een electrische gitaar beginnen. Eerst akoestisch leren is misschien inderdaad beter voor je techniek, omdat het je dwingt om zonder distortion te spelen en dus alle noten en akkoorden heel 'netjes' te picken, maar in principe kun je ook best meteen op de electrische gitaar beginnen, als dat meer je 'ding' is.

Basgitaar is eigenlijk gewoon een heel ander instrument, al kun je na een tijdje gitaarspelen ook de basics van het bassen vrij makkelijk oppikken. Maar er zijn ook een hoop technieken (bijv. slappen) die echt specifiek voor een bas zijn, dus ik zou gewoon nu al voor jezelf beslissen welk instrument je het meeste aanspreekt.

Welke merken geschikt zijn hangt helemaal van je budget af. Wat dat betreft is electrisch wel een stuk duurder om mee te beginnen dan akoestisch.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_17755105
Hahaha, okeej,...neej, daar gaat het mij iig niet om. Nou, basgitaar missen we nog in onze band, vandaar. Maar het lijkt me alledrie wel leuk. Heb je suggesties voor een merk van akoestische gitaren CybErik?! Alvast bedankt,
Ward
@Zander: Bedankt voor je post,..zit wel wat in ja. Mn budget is ongeveer 500-550 eurootjes (sparen, sparen, sparen;))
pi_17755153
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 15:49 schreef CybErik het volgende:
Waarom zou je basgitaar nemen? Daar kan je in je eentje niks mee... en beginnen met elektrische gitaar doen alleen van die mensen die graag een elektrische gitaar op hun kamer willen omdat het zo interessant staat.
100% mee eens, je moet egt beginnen met een akoustische, die heeft een bredere hals en als je dat kan dan kan je later ook overstoppen op bijv. een elektrische die een smallere hals heeft, en dus gemakkelijker is dan een akoustische..

Als ik jou was zou ik gewoon op les gaan, je betaald er wel veel voor maar je leert er wel veel, of je begint gewoon met simpele dingetjes zoals vingeroefeningen, de 123 enzo.. En de basisakkoorden: Amineur, F, G, C emineur, e7, E , dm ... enzo.
hoei
pi_17755183
Als je een akoustische gitaar neemt zou ik een Valencia nemen
hoei
pi_17755204
Hm, dat vinden dus de meesten...Op les ga ik zowiezo. Akoestische gitaar is dus het best om gitaar te leren spelen.
pi_17755456
Als je akoestisch wilt beginnen dan heb je nog de keus uit staalsnarig (country/western) of nylonsnarig (spaans/klassiek).

zo'n nylonsnarige heeft het voordeel dat je niet meteen je vingers vol met bloed hebt als je begint, alleen het volume wat je er uithaalt is bij een country/western wel een stuk hoger.

PS check ook www.gitaarnet.nl/forum, en daar even de zoekfunctie gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door epic op 16-03-2004 16:09:25 (akoestisch) ]
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:20:08 #15
83087 Stepho
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_17755709
Argh! Bas zou mijn keuze zijn, ook in jou geval.
Je zit al in een bandje die een bassist nodig hebben, mooier kan je het niet krijgen.
Ik ben gelukkig ook meteen in een bandje begonnen, en het maakte het spelen een stuk leuker en ik leerde alles veel sneller.
Je kan in princiepe zo beginnen met bassen. Download wat tabs van makkelijke nummers, en je kan ze gaan spelen. Dat je in je eentje nix kunt met een bas is echt onzin, neem een drumcomputer erbij en gaan. Om te beginnen kan je een Squier Precision of Jazz bass aanschaffen, of een yamaha. Vooral yamaha is veel waar voor het weinige geld.
pi_17756852
ligt eraan wat je wilt natuurlijk als je electrisch wilt spelen kun je heel goed met electisch beginnen maar het idd verstandig om met akoustisch te beginnen als je dat ook wilt maar is electrisch je ding gewoon electrisch beginnen de overstap van elec naar akoes is dan wel wat moeilijker maar als je dat niet wilt ......
dus beslis voor jezelf wat je wilt akoestisch is iig een goede basis
pi_17756957
quote:
Dit is echt flauwekul, ligt eraan hoe gemotiveerd je bent! Ik heb 8 jaar keyboard gespeeld en sinds 2 jaar speel ik elektrisch gitaar, heb ook les en het gaat echt super
Speel sinds kort in een bandje en dit gaat ook heel lekker! Ik zie dat de TS ook in een rockband speeld, dan raad ik hem aan meteen elektrisch gitaar te kiezen

Suc6
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_17758450
Hey Dezz, en de rest,
bedankt voor al jullie tips, ik zie dat iedereen er toch verschillend over denkt. In mn bandje is het idd handig om elec. gitaar te spelen, maar aangezien we die al twee hebben.... en nog bas is bas toch ook wel handig. Met akoestisch kan ik in mn band een stuk minder. Ik kijk dus nog even rond en vraag het aan een paar mensen die erg veel gitaar ervaring hebben (ken iemand die naar de rockacademie gaat en die daar best wel bij wil helpen).
Thnx,
Ward
pi_17758538
quote:
Onzin natuurlijk. Ten eerste is hij niet in zijn eentje maar zit hij in een band, dus dat is geen reden om niet aan een bas te beginnen. Dat verhaal over elektrische gitaren zal ik maar niet op reageren.
.
pi_17758572
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 15:54 schreef Dead_nacho het volgende:

[..]

100% mee eens, je moet egt beginnen met een akoustische, die heeft een bredere hals en als je dat kan dan kan je later ook overstoppen op bijv. een elektrische die een smallere hals heeft, en dus gemakkelijker is dan een akoustische..
Dus als je je rijbewijs wilt halen moet je ook lessen in een Ferrari, want dat is moeilijker dan het Kadettje dat je daarna koopt
.
pi_17759427
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 18:21 schreef Toet het volgende:
Dus als je je rijbewijs wilt halen moet je ook lessen in een Ferrari, want dat is moeilijker dan het Kadettje dat je daarna koopt
Haha lekker alles verdraaien Het is toch logisch dat als acoustisch moeilijker is je dat beter kan leren voor technieken etc. Later op elec. wordt het dan allemaal makkelijker en kan je waarschijnlijk veel vetter dingen spelen omdat je de techniek gewoon goed beheerst.
Wat jij zegt gaat om de kwaliteit van auto's, de prijsklasse ferrari of Opel. Hij heeft het over elec. of acoustisch, niet over een Fender of een Crafter
  dinsdag 16 maart 2004 @ 19:34:49 #22
88692 LieutSchaffer
They Chose To Fly...
pi_17760138
electrische gitaar want ik neem aan dat je toch wilt beginnen met wat powerchords erdoor te rammen... op een akoestische gitaar zie ik dat nog niet echt gebeuren. Basgitaar moet je niet onderschatten trouwens.. ga er in elk geval niet vanuit "oh lekker makkelijk want hij heeft maar 4 snaren...."
pi_17760786
quote:
haha wat een bull....waarom zou je met een basgitaar in je eentje nix kunnen? iedereen onderschat bassen altijd, zovan: "als je gitaar kan spelen kan je ook bassen". das natuurlijk onzin.
en wat betreft beginnen met gitaar spelen: ga niet tijd verspillen door op een akoestische gitaar te beginnen, terwijl je eigelijk electrisch wil gaan spelen.
je kan wel zeggen "als je het eenmaal kan op een gitaar die moeilijker speelt, kan je het nog beter op een electrische gitaar", maar wat schiet je daarmee op als je het op een electrische gitaar veel sneller leert. als je maar zorgt dat je niet meteen met distortion gaat kloten voordat je een beetje zuiver kan spelen.
"playing bass is totally not gay", says he who shaves his balls twice a day
pi_17761836
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 19:01 schreef Ska-te het volgende:

[..]

Haha lekker alles verdraaien Het is toch logisch dat als acoustisch moeilijker is je dat beter kan leren voor technieken etc. Later op elec. wordt het dan allemaal makkelijker en kan je waarschijnlijk veel vetter dingen spelen omdat je de techniek gewoon goed beheerst.
Wat jij zegt gaat om de kwaliteit van auto's, de prijsklasse ferrari of Opel. Hij heeft het over elec. of acoustisch, niet over een Fender of een Crafter
Ik had het ook niet over prijs. Een Ferrari lijkt me iets lastiger onder controle te houden dan een Kadettje (maar ik ben geen kenner). In ieder geval, waarom zou het helpen om aan het begin op een iets lastiger te bespelen instrument te spelen? Daar heb je toch helemaal geen baat bij.
.
pi_17763937
Het is echte zulke bullshit dat je op akoustisch moet beginnen, als akoustisch je niet boeit, leer je het daar echt niet beter op, er is wezenlijk weinig verschil, en alle gitaren verschillen, je hebt ook electrische gitaren met bredere halzen zoals (meeste) akoustische, en andersom.
Ik speel 5 jaar electrische gitaar, en heb eergister voor het eerst op een acoustische gespeeld, vandaag eentje gekocht. En nee, ik heb geen gitaar van (toentertijd) 1500 gulden gekocht om in mijn kamer te zetten omdat "dat zo leuk staat".

Doe wat je wilt, laat je iig niet leiden door wat "hoort" ofzo, als je akoustisch echt niet boeiend vindt, dan zal er ook geen motivatie zijn om te gaan oefenen enzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')