abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17750692
quote:
Ze trok van het ene naar het andere blijf-van-mijn-lijfhuis, bang als ze was dat haar man haar opnieuw zou mishandelen. Haar drie kinderen moedigden hun moeder, de 32-jarige Turkse Gül, aan om steeds weer te verhuizen. Proberen om ergens anders in Nederland een bestaan op te bouwen, zorgeloos en zonder bedreigingen. Maar diep in haar hart wist Gül dat haar man zijn zoektocht naar haar nooit zou staken. Zij moest en zou sterven.
Onophoudelijk informeerde hij via zijn netwerk naar haar onderduikadres(sen). Afgelopen vrijdag had hij 'beet'. Voor de deur van het blijfhuis in Koog aan de Zaan, waar ze net twee weken woonde, werd Gül midden op straat doodgeschoten. Vermoord door haar eigen man (37), die zich kort na zijn koelbloedige daad bij de politie meldde.

'Leven zonder hun vrouw bestaat niet in hun wereld'

De Federatie Opvang, de branche-instelling voor vrouwenopvang, luidt opnieuw de noodklok. "Dit is de derde vrouw in tien maanden tijd die is vermoord. Zelfs in een blijfvan-mijn-lijfhuis ben je niet meer veilig. Dit moet een halt worden toegeroepen", vindt woordvoerder Johan Gortworst.

José van den Hurk, directeur van het blijfhuis in Koog aan de Zaan: "De vrouwen zijn geëvacueerd, ze verblijven momenteel in hotels. Van daaruit gaan we opvang elders in het land voor ze zoeken. We zitten hier met tien vrouwen en twintig kinderen. Je begrijpt dat de angst hier enorm is. We hebben gistermiddag een herdenkingsplechtigheid gehouden in een zaaltje. Er werd wierook gebrand, sommigen hadden tekeningen gemaakt, anderen wat woorden op een briefje gekrabbeld en we hebben gezongen. Het was heel heftig en emotioneel", vertelt Van den Hurk.
Zowel Van den Hurk als de Federatie Opvang gaan ervan uit dat er eerwraak in het spel was, alhoewel de politie Zaanstreek-Waterland dat niet wil bevestigen. "Eerwraak is een afschuwelijk fenomeen", zegt Van den Hurk.

Dezelfde angsten
Ze vervolgt: "Een aantal Turkse vrouwen uit 'mijn' huis kampt met dezelfde angsten als Gül. Ook zij voelen zich vrouwen van de dag. Ieder moment kan het ook voor hen afgelopen zijn, als hun man hen opwacht."

'Woorden zijn waarheid geworden' zette het personeel heel emotioneel in het overlijdensbericht. "Afschuwelijk, maar waar", vertelt Van den Hurk. "Ze zei altijd: 'Ik kan wel blijven vluchten, maar tot wanneer dan? Hij vindt me toch'. Ze voelde zich loslopend wild. Nou, hij heeft haar gevonden, neergeschoten en zich toen meteen bij de politie gemeld. Toen zat zijn missie erop, begrijp je? Het maakte voor hem toch niets meer uit. Zijn vrouw moest dood. Alleen al de gedachte dat die mannen verder moeten leven zonder hun vrouw! Dat bestaat niet in hun wereld. Dus lossen ze het op deze manier op. Vreselijk! Het is gewoon heel erg dat je in een blijfhuis nóg niet veilig bent."

Johan Gortworst van Federatie Opvang: "Wij willen dat de regering bekijkt hoe we de bewoonsters van deze huizen kunnen onderbrengen op volstrekt geheime onderduikadressen. Wat mij betreft compleet met camera's en al. Ja, dan wordt het een soort van quarantaine, maar kennelijk kan het niet anders. Wat moet je anders? De man van Gül heeft alles in het werk gesteld om haar verblijfplaats te vinden. Hij heeft staan posten, stuurde mensen uit z'n eigen netwerk er op uit, ging met haar foto naar koffiehuizen en vroeg daar of iemand haar herkende, noem maar op! Daarom, er moet op zeer korte termijn samenwerking ontstaan tussen de opvanghuizen, politie en justitie."

Incident
Hoe gehaaid de eerwraakzuchtige mannen kunnen zijn, blijkt wel uit het verhaal van Maria van Eersel, directeur van de Vrouwenopvang Den Bosch. Tien maanden geleden werd een cliënte van die zorginstelling vermoord. "Haar man kreeg na rond bellen van één instantie haar adresgegevens door. Toen was het raak. Wij hebben na dat incident een maand lang een bewakingsdienst ingehuurd voor de nacht en de avonden. Dat hebben we geleidelijk afgebouwd. Kijk, 100% veiligheid is natuurlijk nooit te garanderen. Maar aan de andere kant moet je de vrouwen tegenwoordig ongeveer een compleet nieuwe identiteit geven voordat ze weer enigszins veilig over straat kunnen. Maar of we met z'n allen zover moeten gaan...?"
bron

Gisteren ook iemand in NOVA die pleitte voor een nieuwe identiteit van het slachtoffer of desnoods de persoon in het buitenland onderbrengen. Schandalig als dat echt zou moeten gebeuren. De vraag is dus hoe we dit soort zaken gaan voorkomen. Ik dacht zelf aan eerwraak apart op te nemen in het strafrecht voor een zwaardere straf. Of dat de rechter op z'n minst rekening houdt met de culturele opvattingen zoals dus eerwraak. Volgens mij is dat nu namelijk niet het geval.

Wat vinden jullie??

geen gebash svp
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:00:48 #2
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_17750752
Als het duidelijk is dat die man niet ophoud met zoeken totdat ze dood is, heb je dan niet voldoende redenen om zo iemand preventief achter slot en grendel te zetten? Ik begrijp dit soort gevallen echt niet.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:01:47 #3
18315 mixologist
Aku soku sen!
pi_17750770
maar goed in de turkse cultuur is het extreem maar in onze eigen cultuur komt het ook vaak voor. Ik vind het een goed idee om alle vrouwen die willen wegvluchten van hun man te beschermen en eventueel een andere identiteit te geven.

Een vriendin van mij werkt in een blijf van m'n lijf huis en die zegt dat 90% van de vrouwen turks/marokkaans is die daar zitten.

Als ze nu eerwraak bestraffen met het verplicht opeten van een voor moslims onrein dier (varken) + een fikse gevangenis straf dan zijn we ook van dat probleem af.
When a girl says "lets just be friends" what she really means is: "please fill in the gaps left by the guys I am currently fucking"
pi_17750797
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:00 schreef ShaoliN het volgende:
Als het duidelijk is dat die man niet ophoud met zoeken totdat ze dood is, heb je dan niet voldoende redenen om zo iemand preventief achter slot en grendel te zetten? Ik begrijp dit soort gevallen echt niet.
Idd, dat is ook zo krom. En dan zo gemakkelijk aan de adresgegevens komen.
pi_17750817
Wel een beetje dom om die foto voor het blijf-van-m'n-lijf-huis te maken, nu kan iedereen zo ontdekken waar het zich bevindt....... Deze huizen moeten niet herkenbaar in beeld worden gebracht !!!!
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:04:22 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_17750820
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:01 schreef mixologist het volgende:
maar goed in de turkse cultuur is het extreem maar in onze eigen cultuur komt het ook vaak voor. Ik vind het een goed idee om alle vrouwen die willen wegvluchten van hun man te beschermen en eventueel een andere identiteit te geven.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:04:42 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17750830
quote:
Snap iik dus ook niet. Maar er moet eerst wat gebeuren wil de politie iets kunnen doen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:05:02 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17750841
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:04 schreef Megumi het volgende:

[..]

Snap ik dus ook niet. Maar er moet eerst wat gebeuren wil de politie iets kunnen doen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:05:44 #9
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_17750851
Eerwraak moet strenger bestraft worden. Niks cultuurrelativisme, gewoon levenslang.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_17750868
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:01 schreef mixologist het volgende:

Als ze nu eerwraak bestraffen met het verplicht opeten van een voor moslims onrein dier (varken) + een fikse gevangenis straf dan zijn we ook van dat probleem af.
Dat eerste hoeft ook weer niet .
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:06:46 #11
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_17750877
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:04 schreef Megumi het volgende:

[..]

Snap iik dus ook niet. Maar er moet eerst wat gebeuren wil de politie iets kunnen doen.
En blijkbaar is men dus al 3x in het afgelopen jaar te laat geweest. En zoals schatje ook al zegt, hoe komen ze ingodsnaam aan de adresgegevens van een onderduik adres?
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:08:11 #12
22976 realist_ik
FC Den Bosch
pi_17750903
quote:
ja, maar volgens mij schakelt zo'n man dan gewoon familieleden in...
als hij zelf vast zit, zal er vast wel een neef oid de schande uit willen wissen.

je kan ze moeilijk allemaal preventief vastzetten.
misschien dat de doodstraf voor zulke personen wél afschrikt en dus preventief werkt.
de schuld staat in zulke gevallen vast, dus imho moet de doodstraf een optie zijn.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:09:22 #13
136 V.
pi_17750924
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:08 schreef realist_ik het volgende:

de schuld staat in zulke gevallen vast, dus imho moet de doodstraf een optie zijn.
ALs vaststaande schuld het enige noodzakelijke argument voor de doodstraf zou zijn, zou je gelijk hebben

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_17750943
Eerwraak hoeft imo niet apart opgenomen worden in het strafrecht. Wat mij betreft wordt het echter wel als verzwarende omstandigheid meegerekend bovenop een aanklacht van moord met voorbedachten rade.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:10:59 #15
88551 Android18
Deadly Beauty
pi_17750948
quote:
Gisteren ook iemand in NOVA die pleitte voor een nieuwe identiteit van het slachtoffer of desnoods de persoon in het buitenland onderbrengen. Schandalig als dat echt zou moeten gebeuren. De vraag is dus hoe we dit soort zaken gaan voorkomen. Ik dacht zelf aan eerwraak apart op te nemen in het strafrecht voor een zwaardere straf. Of dat de rechter op z'n minst rekening houdt met de culturele opvattingen zoals dus eerwraak. Volgens mij is dat nu namelijk niet het geval.

Wat vinden jullie??

geen gebash svp
Dat soort mensen moeten ze maar terug naar hun eigen land schoppen... Laten ze daar elkaar maar vermoorden om zoiets onbenulligs als eerwraak want je praat wel over een mensenleven wat je om die reden beeindigt. Niets is meer waard dan een mensenleven. Ik heb meedelijden met die kinderen....

[ Bericht 26% gewijzigd door Android18 op 16-03-2004 12:18:51 ]
pi_17750994
Zelfs met levenslang of de doodstraf zullen denk ik nog steeds de daders met geheven hoofd het politiebureau binnenlopen en melden dat ze de eer gered hebben. Alleen collectief straffen zou hier denk ik werken, de druk de misdrijf te plegen komt uit de groep rond de dader. Laat die groep dan de straf dan ook maar delen als ze een iemand naar voren schuiven om namens hen te moorden.
pi_17751012
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:08 schreef realist_ik het volgende:

[..]

je kan ze moeilijk allemaal preventief vastzetten.
Er is toch een anti-stalking wet? Bedreiging is ook strafbaar. De politie mag best wat meer van zich laten horen op dit gebied (en niet alleen bij gevallen van eerwraak).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  FOK!fotograaf dinsdag 16 maart 2004 @ 12:15:03 #18
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17751013
Het is te triest voor woorden imo dat de vrouw zich moet gaan beschermen. De politie zou die mannen vast moeten zetten en in de gaten moeten houden. Het is nu weer eens een duidelijk voorbeeld van de nederlandse 'bescherm de dader' mentaliteit.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:16:12 #19
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_17751032
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:06 schreef schatje het volgende:

[..]

Dat eerste hoeft ook weer niet .
Nou, hij heeft wel een punt.
Bij eerwraak zal het de dader worst (no pun intended) wezen of hij de gevangenis in moet. Zodra hij vrij komt, kan hij eervol verder leven. Het is voor zo iemand pas een straf zodra je zijn eer weer schendt.
Oracle en Java ontwikkelaars hier melden! http://www.oracletoppers.nl of http://www.javatoppers.nl
Nu ook op http://www.flitspaal.nl
pi_17751047
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 11:58 schreef schatje het volgende:
De vraag is dus hoe we dit soort zaken gaan voorkomen. Ik dacht zelf aan eerwraak apart op te nemen in het strafrecht voor een zwaardere straf. Of dat de rechter op z'n minst rekening houdt met de culturele opvattingen zoals dus eerwraak. Volgens mij is dat nu namelijk niet het geval.
belangrijk dan, voorkomt dat iets, straffen achteraf is weinig nuttig.
binnen het huidige strafrecht valt eerwraak onder moord met voorbedachte rade, de zwaarste vorm van moord, maar als verzachtende omstandigheid kan gelden dat de kans op herhaling redelijk klein is, de dader moet niet als 'voorzorgsmaatregel uit de maatschappij verwijderd worden en op die gronden zal een rechter mogelijk afzien van een zo lang mogelijk durende straf.

Ik denk dat eerder er gekeken moet worden naar hoe justitie omgaat met bedreigingen, bij moord eerwraak speciaal behandelen zie ik niet echt zitten (vooral, hoe definieer je dan de 'speciale behandeling').
Ik denk echter wel dat bedreigingen wanneer deze een eerwraak-achtergrond hebben misschien serieuzer moeten worden opgevat, en er ook eerder op wordt ingegrepen (het oppakken van potentiele daders, om duidelijk te maken dat de vrouw gesteund wordt door de nederlandse maatschappij, en dat deze geen eenling is):
wat mij betreft is dat ook een morele zaak en zou het nuttig zijn om ook de ogen te richten op de turkse gemeenschap als geheel, juist die gemeenschap moet verantwoordelijkheid nemen om dit soort zaken te voorkomen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_17751071
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:13 schreef CeeJee het volgende:
Zelfs met levenslang of de doodstraf zullen denk ik nog steeds de daders met geheven hoofd het politiebureau binnenlopen en melden dat ze de eer gered hebben. Alleen collectief straffen zou hier denk ik werken, de druk de misdrijf te plegen komt uit de groep rond de dader. Laat die groep dan de straf dan ook maar delen als ze een iemand naar voren schuiven om namens hen te moorden.
Psies, er moeten m.i. ook maatregelen komen vanuit de Turkse gemeenschappen zelf, en van regeringswege. Deze kwesties moeten van alle kanten bestreden worden. De vrouwen voorzien van een nieuwe identiteit is noodzakelijk, maar tevens dweilen met de kraan open.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:19:05 #22
136 V.
pi_17751085
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:16 schreef Gabberhead het volgende:

[..]

Nou, hij heeft wel een punt.
Hij heeft geen punt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_17751112
Eerwraak moet kunnen. Sterker nog: laten we het ook toepassen...

Oog om oog, tand om tand lijkt wel het enige wat sommige culturen begrijpen. Is goed, bega jij een overtreding van de Nederlandse wet? Prima, dan flikker jij de bak in en de rest van je familie gaat terug naar waar het ooit vandaan kwam. Heel lullig misschien maar zo dwing je mensen in een hoekje. Dat doen ze bij ons ook want ze doen en laten precies wat ze zelf willen. De maat is vol nu. Het is te gek voor woorden hoe andere culturen weer andere culturen onleefbaar maken....
Niet zo sexistisch! Een man kan ook stom werk doen, net als vrouwen!
pi_17751132
Degenen die de vrouwen willen opsporen zullen altijd gedrevener zijn dan degenen die ze beschermen. Keer op keer slagen ze erin iemand op te sporen. Als je bereid bent 15 jaar te zitten voor je eer zal je ook bereid zijn veel geld en tijd te investeren in het achterhalen van waar diegene zit.

Geef die vrouwen een wapen, train ze het te gebruiken en maak duidelijk dat ze hun bedreiger en zijn familie uit noodweer overhoop mogen schieten als ze ze ergens tegenkomen.
pi_17751134
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 12:20 schreef Careca het volgende:
Eerwraak moet kunnen. Sterker nog: laten we het ook toepassen...

Oog om oog, tand om tand lijkt wel het enige wat sommige culturen begrijpen. Is goed, bega jij een overtreding van de Nederlandse wet? Prima, dan flikker jij de bak in en de rest van je familie gaat terug naar waar het ooit vandaan kwam. Heel lullig misschien maar zo dwing je mensen in een hoekje. Dat doen ze bij ons ook want ze doen en laten precies wat ze zelf willen. De maat is vol nu. Het is te gek voor woorden hoe andere culturen weer andere culturen onleefbaar maken....
...
ja, laten we de moslims straffen door zelf de Sharia in te voeren ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')