Dan maar geen limited edition. Hij's binnen!
Heerlijke game, want ik ben de tijd kwijtgeraakt tussen 9.30 en 00.30 gisteravond.
Ze hebben precies gedaan wat ze hadden gezegd, en meer.
Het is nl. precies dezelfde game als vroeger, maar dan vele malen mooier en gedetailleerder.
Nieuwe dingen:
- Je moet dansen als je aan de vrouw wil komen.
- koop voor jezelf en je schip upgrades, zodat je beter en sneller wordt.
De zeeslagscenes zijn formidabel. Zo reageert je schip op de wind, zoals een echt schip dat ook zou doen. Wiebel/wobbel bij het draaien. Als je een aantal upgrades gedaan hebt, kun je naast de gebruikelijke kanonskogels ook schieten met bolo's (2 met een ketting aan elkaar gekoppelde kanonskogels) en met losse rommel (kettingen en ander spul die zeer vernietigend zijn voor mens en zeil)
Bezoekjes aan de gouverneur leveren je niet alleen lof, status en land op, maar zo kom je ook weer in contact met de dames. De barmannen laten je wel weten waar de mooiste schatjes te vinden zijn. Om succesvol te zijn, moet je echter wel dansen op het bal, en zo nu en dan een mooie ring als kadootje doen.
Het zwaardvechten is ook erg leuk gedaan. Heerlijk Errol Flynn-achtig. Je kunt vechten in de kroeg met de schout die soms een barmeid lastig valt, op een schip bij het veroveren en als je gezochte criminelen hebt gevonden.
Het knokken gaat in etappes, waarbij je met korte cut-scenes tijdens je gevecht op een andere plek in de kroeg of op het schip terecht komt.
Het gevecht is rechtlijnig zoals het vroeger ook was, dus geen rondgeren a la lara croft. (gelukkig!)
Het rondvaren kan uit 2 oogpunten, maar ik geef de voorkeur aan de ouderwetse manier.
Schepen herken je al van verre aan hun vlag, en als je naderbij komt krijg je de naam van het schip te zien. Nog iets dichter, en het laatste nieuws wordt heen en weer gebrult. Geen menuutjes meer daarvoor, dus. Ook heb je geen losse kaart meer nodig, want die kun je oproepen wanneer je wil, en op de kaart kun je verschillende dingen die je al gedaan hebt of nog moet doen of het laatste nieuwtje zien. Dit kun je allemaal naar believen uitzetten, maar maakt het wel handig als je op zoek bent naar een treasurefleet of een stuk geboefte in een stad.
Je kunt ook kaarten kopen waarop extra "steden" staan, zoals steden van jezuiten, indiaanse stammen en piratenholen. Ook op deze kleine plekken kun je je bevoorraden, je schepen laten repareren en opdrachten verkrijgen om je status op te bouwen.
Al met al een vette game die je niet mag missen. En die 9.2 in die review is dan ook meer dan verdient.
Ik ben niet verwaand, ik ben gewoon goed.....