abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 juli 2001 @ 13:58:24 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1252692
Aangezien we ons natuurlijk niet laten afleiden door wat relletjes, en gewoon willen weten wat de G8 leiders voor de wereld beslissen:
quote:
De G8 komt niet met nieuwe plannen om de schuldenlast van de armste landen te verminderen. Het pleidooi van een aantal Afrikaanse presidenten daartoe, vrijdag op de eerste dag van de top van de G8 in Genua, haalde niets uit. De regeringsleiders van de zeven belangrijkste industrielanden en Rusland beloofden wel de oprichting van een nieuw fonds voor de bestrijding malaria, tuberculose en in de eerste plaats aids.
Het gezondheidsfonds zal worden beheerd door de Verenigde Naties. Voor dit fonds is bijna anderhalf miljard dollar beschikbaar.

Secretaris-generaal Kofi Annan van de Verenigde Naties noemde dit 'bij lange na niet genoeg.' Hij schat dat voor een effectieve bestrijding van aids en andere ziekten in de Derde Wereld 7 tot 10 miljard nodig is. 'Dit is niet meer dan een goed begin', aldus de secretaris-generaal.

Verschillende ontwikkelingsorganisaties en Afrikaanse landen hadden gehoopt dat de acht op deze top nieuwe initiatieven voor de vermindering van de schuldenlast zouden bekendmaken. Het leek alsof de afgelopen weken daarvoor nieuwe plannen werden ontwikkeld. Bovendien, zo zei de Zuid-Afrikaanse president Mbeki die ook aanwezig was, 'zou zo'n plan ook een welkome aanvulling zijn op ons eigen Afrika-initiatief.'

De Afrikaanse landen hebben vorige maand een nieuwe organisatie opgericht die werk moet maken van de stichting van een Afrikaanse Unie. De deelnemers aan die Unie streven na een gezond economisch beleid te voeren en hun landen goed te besturen.

Volgens Mbeki is het 'buitengewoon belangrijk dat betekenisvolle bedragen beschikbaar worden gesteld voor de bestrijding van problemen in gezondheidszorg en op andere terreinen op ons continent. Nu is de tijd gekomen om in actie te komen en een einde te maken aan de armoede in Afrika.'

Amerikaanse en Britse diplomaten lieten gisteren echter weten dat Afrika het voorlopig moet doen met het schuldenplan zoals dat in 1999 is overeengekomen. Volgens de ontwikkelingsorganisatie Drop the Debt is dat verre van voldoende. 'Zes weken nadat de G8 hun luxueuze onderkomens in Genua hebben verlaten, heeft Afrika aan schulden al de volledige 1,5 miljard dollar afgelost die het via het aidsfonds binnenkrijgt', heeft Drop the Debt berekend.

Overigens is zelfs die 1,5 miljard nog niet zeker. De Amerikaanse president Bush liet weten dat hij de Amerikaanse bijdrage, 200 miljoen dollar, slechts beschikbaar wil stellen als hij zeker weet dat het aidsfonds zijn vruchten afwerpt.

Aan het begin van de top werd, zonder Rusland, gesproken over de wereldeconomie. Ondanks alle sombere geluiden toonden de zeven belangrijkste industrielanden zich optimistisch. 'Hoewel de wereldeconomie het afgelopen jaar meer dan verwacht vertraagd is, bieden het gezonde economisch beleid en de basisstructuur een stevige voedingsbodem voor sterkere groei', zo lieten de zeven leiders weten.

Pappen en nathouden dus. Een leuke belofte die 1,5 miljard, maar niet iets waar afrika veel aan heeft.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1252892
Tja geen erg vrolijk bericht voor Afrika, maar dat was natuurlijk ook helemaal niet waarom die G8 samenkomt.
pi_1252914
Sjongejonge, 200 miljoen dollar van het rijkste land ter wereld. Kan het eraf?

1,5 miljard dollar is natuurlijk een schijntje, niet meer dan een grijpstuiver.

Dat is precies waar de globalisatie toe leidt: wij zijn rijk en willen nog rijker worden, jullie zijn arm, tja, dat is jullie probleem.

Solidariteit is weer ver te zoeken.

Unox, the worst operating system.
  zondag 22 juli 2001 @ 14:56:28 #4
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_1252922
Grappig dat jullie een berekening van een ongelofelijk subjectieve groepering voor zoete koek slikken.
Down[br]Under
  zondag 22 juli 2001 @ 14:57:38 #5
10188 links234
pi_1252925
quote:
Op zondag 22 juli 2001 14:56 schreef MacBeth het volgende:
Grappig dat jullie een berekening van een ongelofelijk subjectieve groepering voor zoete koek slikken.
Wie bedoel je? Die 7 tot 10 miljard die Kofi Anan noemt?
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1252931
quote:
Op zondag 22 juli 2001 14:47 schreef HiZ het volgende:
Tja geen erg vrolijk bericht voor Afrika, maar dat was natuurlijk ook helemaal niet waarom die G8 samenkomt.
Het jeugdjournaal verwoordde het perfect: "De wereldleiders van de rijkste landen van de wereld komen in Genua bijeen om te kijken hoe ze NOG MEER geld kunnen verdienen."

Tja, en dan zit je niet te wachten op arme afrikaanse landen die roet in het eten gooien door ze op hun verantwoordelijkheden te wijzen.

zondag 22 juli 2001 @ 15:05:40 #7
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_1252956
quote:
Op zondag 22 juli 2001 14:57 schreef links234 het volgende:

[..]

Wie bedoel je? Die 7 tot 10 miljard die Kofi Anan noemt?

Neej, die 6 weekjes van Drop the Debt.
Down[br]Under
pi_1253010
quote:
Op zondag 22 juli 2001 15:05 schreef MacBeth het volgende:

[..]

Neej, die 6 weekjes van Drop the Debt.

Maar dat maakt hier in dit geval niet uit, die schulden die die landen hebben zijn veel te groot.
En die 1.5 mlj die zijn om te lachen.
  zondag 22 juli 2001 @ 15:20:38 #9
10188 links234
pi_1253023
Ik denk dat die schulden maar gecancelled moeten worden. Ze zijn onbetaalbaar, veel landen betalen meer af aan hun schulden dan ze kunnen betalen voor gezondheidszorg en opleidingen voor hun eigen volk. (dus progressie zit er voor die landen niet in. --> mensen zoeken hun heil elders.).
  zondag 22 juli 2001 @ 15:22:20 #10
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1253034
7-10 miljard is niet veel als je bedenkt dat het petieterige nederland per jaar al 800 miljard 'omzet'.

Whats in it for us? was een belangrijke vraag waarschijnlijk. Niet veel [zeker niet op korte termijn] dus f.u. Weinig nieuws onder de zon.

zondag 22 juli 2001 @ 15:32:09 #11
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_1253072
Als de schulden geschrapt worden, betekent het dat een hele hoop mensen benadeeld worden in iets waar ze recht op hebben. Bovendien zal niemand er ook maar aan denken om ooit nog een 3e wereldland iets te lenen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_1253217
quote:
Op zondag 22 juli 2001 15:20 schreef links234 het volgende:
Ik denk dat die schulden maar gecancelled moeten worden. Ze zijn onbetaalbaar, veel landen betalen meer af aan hun schulden dan ze kunnen betalen voor gezondheidszorg en opleidingen voor hun eigen volk. (dus progressie zit er voor die landen niet in. --> mensen zoeken hun heil elders.).
Ja, mits. En dan bedoel ik dat je alleen schulden moet kwijt schelden als het betreffende land zich verplicht tot een aantal dingen:
1. het vrijkomende geld moet controleerbaar bij zaken als gezondheidszorg en onderwijs komen
2. bij het lenen van nieuw geld moet zeker zijn dat het niet in de zakken van de heersende klasse gaat verdwijnen of nutteloze prestige projecten.
3. de 'ontvangers' moeten zich verplichten tot een democratische vorm van behoorlijk bestuur.
pi_1253225
quote:
Op zondag 22 juli 2001 15:32 schreef Oosthoek het volgende:
Als de schulden geschrapt worden, betekent het dat een hele hoop mensen benadeeld worden in iets waar ze recht op hebben. Bovendien zal niemand er ook maar aan denken om ooit nog een 3e wereldland iets te lenen.
Het zijn bijna exclusief government-to-government schulden. Je denkt toch niet dat er veel commerciėle banken zijn die geld lenen aan het gemiddelde corrupte zooitje dat de landen in Afrika regeert he?
pi_1253537
Het eeuwige probleem van zogenaamd een goede wil tonen als het maar niet van hun eigen portomonee gaat.

Wij eerst en dan de rest. Zeker in deze tijden van economische malaise kan er blijkbaar geen cent vanaf. Korte termijn politiek , want die mensen komen gewoon uit armoede hiernatoe en die kosten zijn ook niet gering.

Ik hoop dat die krenterige Amerikanen economisch gigantisch op hun bek gaan.

"When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
  zondag 22 juli 2001 @ 20:07:10 #15
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1254159
quote:
Op zondag 22 juli 2001 17:39 schreef michelos het volgende:
Korte termijn politiek , want die mensen komen gewoon uit armoede hiernatoe en die kosten zijn ook niet gering.
Uit armoede dat betwijfel ik, de armen kunnen de reis niet betalen, de echte arme mensen blijven in hun thuisland met de gebakken peren zitten.
Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_1254329
Ook ja. Het grootste gedeelte wel.

Waar ik op doelde is grootschalige groep vluchtelingen en asielzoekers die naar het beloofde land op zoek gaan.

Ik zou wel eens willen weten wat het totaal plaatje kost van deze investeringen. Opvang, huizen bouwen voor hen, uitkeringen, scholing en de hele mikmak.

Ik bedoel, zolang er 3e wereld landen zijn zal die stroom logischerwijs aanzienlijk zijn. En ik geef ze geen ongelijk. Ik zou hetzelfde doen. Iedereen is toch op zoek naar verbetering?
Ik zou in zo'n armoede en met de wetenschap dat het elders een stuk beter is ook vertrekken.En aangezien die landen in een patstelling zitten doordat men a) corruptie heeft en zelf al de boel niet in de hand kunnen houden met als gevolg dat b) rijke landen een extra reden hebben om maar vooral niet te veel geld te geven aangezien het in de verkeerde handen terechtkomt.
Buiten het feit dus dat ze sowieso liever hun eigen economie op stoom houden en dus de kloof alleen maar groter wordt.

Trieste situatie. De geldwoekeraars winnen voorlopig.
Ik denk dat men de prioriteiten toch langzaamaan moet gaan verschuiven want zo kan het niet langer.

[Dit bericht is gewijzigd door michelos op 22-07-2001 20:52]

"When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
pi_1254343
Maar ze zitten daar ook niet om ff de schuldenlast van de Afrikaanse landen te verminderen. Ze zitten daar gewoon te bedenken hoe ze zelf meer geld kunnen verdienen. En meneer Bush zit er om ook voor z'n vriendjes, de rijke oliebaronnen, zoveel mogelijk geld te verdienen...
Luctor et emergo (voor de ongeletterden: Ik worstel en kom boven)
Que sera sera
Niet up to date fotoboek!
pi_1254548
Het rijke westen is er natuurlijk enorm bij gebaat dat de 3e wereld arm blijft. Zo blijven ze lekker afhankelijk, en kunnen we doorgaan met ze uit te buiten. En eens in de tijd geven we weer een paar grijpstuivers in de vorm van noodhulp, om te zorgen dat ze NET NIET dood hongeren, want aan een dode slaaf heb je niks natuurlijk.

En als de derde wereld zich economisch gaat ontwikkelen, moeten alle grote industrieen en bedrijven hun spotgoedkope kinderarbeidertjes ergens anders gaan zoeken. Dat is natuurlijk zonde van het geld, want reken maar dat ze dan miljoenen guldens minder winst maken. Onacceptabel natuurlijk.

Nee, laten we die zwartjes maar lekker dom, arm en hongerig houden, ze moeten per slot van rekening wel weten wie hier de BAAS is.

En als ze dan hongerig, wanhopig en half dood aan de grens aankloppen voor asiel, na een lange reis als verstekeling in een vrachtwagen of vluchtelingenboot, dan stoppen we ze met z'n allen hutje-mutje in een asielzoekerscentrum, laten we ze maanden of zelfs jaren wachten zonder werk, en krijgen ze van delen van de bevolking stilletjes de schuld van allerlei misdaden en criminaliteit, om ze vervolgens het land weer uit te trappen. Zoek het zelf maar uit, armoedzaaiers. Jullie kosten ons teveel geld, en bovendien stinkt jullie eten.

Wat een geciviliseerde mensen zijn wij toch!

Echt, ik schaam me soms kapot om westerling te zijn.

zondag 22 juli 2001 @ 21:22:50 #19
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_1254565
Tja als je geld leent moet je het ook terug betalen, het is jammer maar helaas

Als ik een hypotheek afsluit moet ik hem ook afbetalen

Welkom in de echte wereld.

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_1254620
Ik denk toch dat je hier een uitzondering op de regel moet maken.
Wil je i.p.v. die huidige versnelde polarisatie doordat rijk rijker wordt en arm stilstaat geen te groot gat creeren tussen gemakshalve Noord en Zuid , zul je ze moeten matsen.

En dat lijkt me een gepaste daad. Zie het als een zwerver een gulden geven of trakteren op een frietje.
Vraag je die dan later ook terug?
Of eigenlijk, zie de huidige steun aan legalen allochtonen die een steuntje in de rug krijgen hier. Huisvesting en maandelijks een uitkering om op ze op gang te helpen wordt gegeven.
Als je van die mensen verwacht alles terug te betalen neem je ze denk ik een hoop financiele slagkracht weg om op niveau te komen van de rest.

Het gaat uiteindelijk om gelijkheid voor iedereen.

zondag 22 juli 2001 @ 22:34:38 #21
10188 links234
pi_1254927
quote:
Op zondag 22 juli 2001 21:22 schreef BAZZA het volgende:
Als ik een hypotheek afsluit moet ik hem ook afbetalen
Ja, maar als jij je hypotheek niet meer kunt betalen hoef je niet dood te hongeren.
  zondag 22 juli 2001 @ 22:35:36 #22
10188 links234
pi_1254934
quote:
Op zondag 22 juli 2001 21:19 schreef Schorpioen het volgende:
Het rijke westen is er natuurlijk enorm bij gebaat dat de 3e wereld arm blijft. Zo blijven ze lekker afhankelijk, en kunnen we doorgaan met ze uit te buiten. En eens in de tijd geven we weer een paar grijpstuivers in de vorm van noodhulp, om te zorgen dat ze NET NIET dood hongeren, want aan een dode slaaf heb je niks natuurlijk.

En als de derde wereld zich economisch gaat ontwikkelen, moeten alle grote industrieen en bedrijven hun spotgoedkope kinderarbeidertjes ergens anders gaan zoeken. Dat is natuurlijk zonde van het geld, want reken maar dat ze dan miljoenen guldens minder winst maken. Onacceptabel natuurlijk.

Nee, laten we die zwartjes maar lekker dom, arm en hongerig houden, ze moeten per slot van rekening wel weten wie hier de BAAS is.

En als ze dan hongerig, wanhopig en half dood aan de grens aankloppen voor asiel, na een lange reis als verstekeling in een vrachtwagen of vluchtelingenboot, dan stoppen we ze met z'n allen hutje-mutje in een asielzoekerscentrum, laten we ze maanden of zelfs jaren wachten zonder werk, en krijgen ze van delen van de bevolking stilletjes de schuld van allerlei misdaden en criminaliteit, om ze vervolgens het land weer uit te trappen. Zoek het zelf maar uit, armoedzaaiers. Jullie kosten ons teveel geld, en bovendien stinkt jullie eten.

Wat een geciviliseerde mensen zijn wij toch!

Echt, ik schaam me soms kapot om westerling te zijn.

Hear hear.
pi_1255153
Toch schandalig , USA slechts 200 mil
Bill gates geeft al meer weg en dat is slechts 1 persoon.
Het geeft ieg aan hoe Bush over dit soort dingen denkt.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
  zondag 22 juli 2001 @ 23:09:08 #24
10188 links234
pi_1255171
quote:
Op zondag 22 juli 2001 23:06 schreef dontcare het volgende:
Toch schandalig , USA slechts 200 mil
Onder voorbehoud.
  zondag 22 juli 2001 @ 23:12:36 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_1255198
Schuldenkwijtschelding is erg nobel, maar vaak een bodemloze put. HiZ verwoordde mijn mening ook al, het moet gebeuren onder een mits, een aantal regels. Pas als de landen niet in oorlog zijn en laten zien dat ze over een redelijk gesaneerde economie beschikken. Ze mogen dus best straatarm zijn, zolang het geld maar niet compleet in handen van de corrupte overheden terecht komt. Dat is een vicieuze cirkel en ik zit absoluut niet te wachten om meegetrokken te worden. Nogmaals, ja het bedrag wat nu kwijt gescholden word is belachelijk laag en er moeten absoluut wat schulden kwijtgescholden worden, maar wel beleid graag.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')