quote:
Op maandag 15 maart 2004 21:20 schreef EMW het volgende:
Hoe weet jij bijvoorbeeld dat je ZHB bent? Je hebt een erg hoge intelligentie maar hebt daar in je sociale leven geen problemen mee? En kun je van HBer ook door ontwikkelen naar ZHBer? Ik ben zelf namelijk HB maar heb hier mee leren omgaan. Ben ik nu ZHB?
Ik geloof er trouwens weinig van dat je ZHB bent. Als ik je posts zo lees heb je veel problemen met het verplaatsen in andere mensen zoals HBers en scheer je de HBers ook over een kam. Je komt arrogant en kortzichtig over en voor mij ben je daarmee dommer dan de gemiddelde mens. Of ben ik nu arrogant wanneer ik dit zeg? Heb ik misschien ook last van die helikopter view en denk ik dat ik altijd gelijk heb en gedraag ik me als een prima donna?
En what's next? Iemand die beweert dat ie ZZHB is? Die dan op zijn beurt weer gaat afgeven op ZHBers die zichzelf heel wat vinden omdat hun verstand en gevoel in goeie samenwerking zijn? Laat me niet lachen, grappenmaker.... ga ergens anders interessant lopen doen.
Wat jij ten toon spreidt is weldegelijk een sterk staaltje van het gedrag dat HB'ers erop na houden. En waarmee ik dus dagelijks word geconfronteerd. Aangezien ik ook nog leiding dien te geven aan een project, waaraan medewerkers van verschillende pluimage zijn verbonden, stuit ik dus steeds weer op het gebrek aan communicatieve eigenschappen van HB'ers. Een gebrek ook om met compromissen om te gaan. Ipv mijn werk te doen, moet ik de helft van de tijd brandjes blussen. Ik zie HBheid dan ook meer als een tussenstadium, waarin een mens zelfs vast kan blijven zitten. Het eindstation zal een doorsnee HB'er wellicht nooit bereiken. Gevoelsmatig een dorre woestijn plus een buitenproportioneel denkvermogen dat niet of nauwelijks in staat is verbanden te leggen met de werkelijkheid. Als dat toch gebeurt dan berust dat grotendeels op toeval.
Nee, ik scheer HB'ers niet over één kam. Wie zich als HB'er afficheert, zet zich af tegen de zogenaamde gemiddelde mens ogv zijn/haar vermeende intelligentie. Men claimt een status aparte en komt hiervoor ook duidelijk op. Er zijn ook HB'ers -het zal mij niets verbazen als dit allen ZHB'ers zouden zijn- die zich ondanks hun vermeende hogere intelligentie niet afzetten tegen de gemiddelde mens. Over die laatste HB'ers heb ik het hier niet. Het draait dus om wat ik weleens noem de "mode HB'ers". Sedert het cultverhaal in omloop is gebracht dat HB'ers op reguliere scholen het gevaar lopen te mislukken, komen steeds meer mensen erachter dat zij HB zijn. Vaak wordt dit dan weer als excuus genomen voor het gebrek aan aanpassingsvermogen dat zij doorgaans vertonen. Ipv neerbuigendheid voel ik een zekere sympathie voor deze personen. Om er leiding aan te geven, zoals ik nu doe, is iets geheel anders. Eens te meer zie je dan in waar deze "onvolledige mensen" steeds weer, bijna willens en wetens, kapot op gaan.