abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17737265
Muziek is natuurlijk geweldig, maar welke elementen maken jouw lievelingsmuziek ook een nummer waardoor je ervan houdt ? Moet muziek voor je een megabass hebben of een megastem die het zingt? en welk soort instrumenten moeten er invoor komen ed, moet het sfeervol zijn of mystiek.

Het is dus eigenlijk een soort discussietopic over wat jou favoriete genre of nummer ook daadwerkelijk een goed nummer maakt en uitwisselen van ideeen en tips geven.

Ik zal beginnen met mijn favoriete nummer: After all, van delerium en jael of lunik.
Wat het nummer zo goedmaakt is de mystieke en eigenlijk deprimerende sfeer die erin het nummer zit. verder heeft jael of lunik een prachtige stem, en een goede tekst. Vervolgens gebruiken ze goede instrumenten vooral in de remix van hun nummer hebben ze er een piano ingedaan, wat uitermate mooi is.

Verder is mijn mening dat mooie muziek, muziek is met een prachtige vrouwenstem, zoals jael of lunik of rani ondersteund door een overweldigende tekst.

Wat zijn jullie hoofdelementen wat jullie favoriete nummer zo goed maakt ?
De beste realitysoap in tijden: Duif! http://duif.ben-thuis.nl
pi_17737379
De ene keer is het een briljante melodie of een briljant riffje, de andere keer is het gewoon de sound, kan werkelijk van alles zijn (ik noem een perfecte 3 minuten popsong of 10 minuten space jam)
That never existed
pi_17737424
megabass+megastem+mooie synths
Die Unheil geschwängerte Nacht zum 19.November 1942 ist hereingebrochen.
Stille liegt über dem Land.
Nur die Stimme aus Moskau hämmert unermüdlich, monoton.
  maandag 15 maart 2004 @ 19:31:50 #4
13260 Draaitafeltje
Whoopy fuckin' doo!
pi_17737426
- zang
- catchy
- synthesizer
- beetje gitaar

Rara welk soort muziek ??
We're on an express elevator to hell, going down!
pi_17737482
quote:
Op maandag 15 maart 2004 19:29 schreef Mondo_Generator het volgende:
De ene keer is het een briljante melodie of een briljant riffje, de andere keer is het gewoon de sound, kan werkelijk van alles zijn (ik noem een perfecte 3 minuten popsong of 10 minuten space jam)
mja dat klopt, muziek hangt ook veel af van de stemming die je hebt en van jaargetijde ed. Zomers houd ik van wat luchtere muziek hoewel ik in de winter graag wat depri/mystieke muziek draai.
  maandag 15 maart 2004 @ 19:35:45 #6
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_17737512
Goede muziek kan in elk genre natuurlijk andere maatstaven hebben. Waar het ene nummer slecht 1 element nodig heeft om "goed" te zijn, is de andere cd eigenlijk supergoed, maar de zoveelste herhaling. Beetje een relatief begrip "goed". Waar de ene band een matige zanger heeft maar superpakkende muziek speelt, kan de ander een topzanger hebben, maar matige muziek maken. Geen enkel element afzonderlijk is een garantie voor "goede muziek".

Mijn waardering voor nummers verschilt per genre, omdat de verhouding tussen de elementen per genre verschilt (toegenkelijkheid, opbouw, prioriteit voor bepaalde instrumenten, maar aandacht voor ritmiek, meer aandacht voor melodie, snelheid etc.)

Het is moeilijk te omschrijven wat een "goed nummer" is voor een berg verschillende muziekgenres.

[ Bericht 47% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2004 19:42:08 ]
  maandag 15 maart 2004 @ 19:40:04 #7
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_17737611
-dubbelpost-

[ Bericht 33% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2004 19:45:37 ]
pi_17737652
quote:
Op maandag 15 maart 2004 19:35 schreef Yokozuna het volgende:
Goede muziek kan in elk genre natuurlijk andere maatstaven hebben. Waar het ene nummer slecht 1 element nodig heeft om "goed" te zijn, is de andere cd eigenlijk supergoed, maar de zoveelste herhaling. Beetje een relatief begrip "goed". Waar de ene band een matige zanger heeft maar superpakkende muziek speelt, kan de ander een topzanger hebben, maar matige muziek maken. Geen enkel element afzonderlijk is een garantie voor "goede muziek".

Mijn waardering voor nummers verschilt per genre, omdat de verhouding tussen de elementen per genre verschilt (toegenkelijkheid, opbouw, prioriteit voor bepaalde instrumenten, maar aandacht voor ritmiek, meer aandacht voor melodie, snelheid etc.)

Het is moeilijk te omschrijven wat een "goed nummer" is voor een berg verschillende muziekgenres.
Mja, misschien dat het dan beter is om je favoriete nummer van dit moment te bespreken dan. Want je hebt wel gelijk.
pi_17737696
Slow beat, goede stem ( vocal is het belangrijkste naar mijn mening ), niet te druk.. Een supernummer is voor mij een down-tempo nummer met een goede vocal.. Meer hoeft er voor mij niet in!!
Ik háát kabouters!!
  maandag 15 maart 2004 @ 19:45:50 #10
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_17737749
Een nummer moet gewoon pakkend/catchy zijn. "Dan luister je toch pop-muziek, homo!" Een nummer kan catchy zijn op allerlei manieren, door pure bruutheid, door een vette groove, door veel sfeer, treur, bombast/overweldiging, gewoon pakkende melodielijnen etc.

Dat is ook de reden waarom er in elk (edit) bandgenre goede bands bestaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Yokozuna op 15-03-2004 19:52:29 ]
  maandag 15 maart 2004 @ 19:48:08 #11
62161 rtz1x
Delta Fan
pi_17737805
quote:
Op maandag 15 maart 2004 19:45 schreef Yokozuna het volgende:
Dat is ook de reden waarom er in elk genre toffe bands bestaan.
Dat is niet helemaal waar, net zoals RnB muziek, ik heb het geprobeerd te luisteren maar geen een RnB, hiphop, rap ding heeft iets naar mijn smaak. Daardoor ontwikkel je eindelijk toch wel een favoriete voorkeurs genre met je favoriete muziekelementen. Bij sommige mensen kan dat heel hun leven veranderen maar bij anderen niet.
  maandag 15 maart 2004 @ 19:49:16 #12
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_17737835
Oke, in elk BANDgenre bestaan er wel goede bands In elk bandgenre zijn er wel bands die in 1 van de elementen uitblinken.
pi_17737952
Beetje een vaag criterium, maar ik vind vooral 'originaliteit' wel erg belangrijk.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 15 maart 2004 @ 19:54:11 #14
62161 rtz1x
Delta Fan
pi_17737988
quote:
Op maandag 15 maart 2004 19:52 schreef Zander het volgende:
Beetje een vaag criterium, maar ik vind vooral 'originaliteit' wel erg belangrijk.
Nu je het zegt ja, dat is inderdaad ook een van de allerbelangrijkste punten in muziek.

@Yokozuna je doet je sig eer aan
  maandag 15 maart 2004 @ 19:59:01 #15
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_17738103
Lyrics zijn voor mij heel belangrijk. maar goede muziek wordt voor mij gevormd door: lyrics, zang en de muziek/melodie. bijvoorbeeld Queen - Bohemian Rhapsody.. alleen het woord "mama" maakt het goewoon al meteen 1 van de beste nr's. super veel gevoel, je moeder heeft altijd een grote betekenis en de muziek is prachtig..

overtuiging speelt btw ook een rol. op pop kan ik me nie in/uit-leven... maar bij metallica - one kan ik da wel heel goed..
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  maandag 15 maart 2004 @ 20:04:24 #16
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_17738273
Het nummer moet de eigenschap hebben dat ik em alleen maar harder wil opzetten

Wanneer dat het geval is???
Dikke gitaar
Goeie beat
en een stem die kracht uitstraalt.

Kortom "It's all about power, baby!!!"
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  maandag 15 maart 2004 @ 20:10:27 #17
62161 rtz1x
Delta Fan
pi_17738446
Voor mensen die mijn favoriete nummer after all - eens willen proberen:

http://www.delerium.com en de normale site, daar staat het nummer en is legaal te beluisteren!
Het is misschien leuk voor de mensen die een goed nummer kwa vocals zoeken en een mystieke en trieste sfeer.
pi_17739358
Sowieso geluid...
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_17739716
Er is maar 1 criterium dat een nummer goed maakt en dat is dat het mij op een of andere manier moet "pakken". Een open deur natuurlijk maar daar gaat het wel om.
En dat kan zitten in de compostitie als geheel of een detail in het nummer, in de zang of juist in het instrumentale gedeelte, in de grote overweldigende bombast of juist in de kleine gevoelige snaar.
Kortom, er is geen peil op te trekken maar als het goed klinkt dan is het goed
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_17740121
Voor mij moet een goed nummer de volgende elementen hebben:

- Axl Rose
- Slash
- Izzy Stradlin
- Duff Mckagan
- Steven Adler

Maar ff serieus. Een goed nummer heeft voor mij maar 1 element nodig: de juiste emotie waardoor het mij een lekker gevoel geeft. En die emotie kan zitten in originaliteit maar ook in tekst of melodie. De beste zanger van de wereld kan een heel goed nummer makkelijk verpesten, terwijl een matige zanger het nummer perfect kan brengen.

Mijn persoonlijke smaak bevat weinig "echt" goede zangers of zangeressen, dus blijkbaar hecht ik meer waarde aan het totaal pakket. En ik denk dat dat een bepaalde emotie bevat die een luisteraar (uit herkenning) kan oppikken. En dat maakt een nummer goed of niet (altijd afhankelijk van smaak).
pi_17753725
Ligt maar net aan de muzieksoort.

Bij nederhop:
- Snelle "rap"
- Goede bijpassende beat erachter

Bij Metal:
- Een goede schelle krijsstem
- Een "donkere" hele zware gromstem
- Eventueel iets van piano
- Snoeiharde drums/gitaar

Anders:
- Snel gefluit achter elkaar
- Snelle viool
- "Tapdance-geluiden"
Jullie mogen uitvogelen wat ik hier bedoel
Moo
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:17:06 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_17755642
Bij House:

Goede beat die niet goedkoop klinkt
Mooie zwoele stem.
Sterke funky melodie. Piano is ook lekker.
Vette bassline
  Moderator dinsdag 16 maart 2004 @ 16:18:11 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_17755669
punt 1 het moet een goed nummer zijn

erm.. verder geen criterea
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:27:34 #24
24054 search64
Avec le grande
pi_17755905
Raar is een pre, maar bovenal moet het gewoon goed zijn, zoals mijn Bosbeetle mij reeds voorging.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:37:39 #25
62161 rtz1x
Delta Fan
pi_17756139
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 16:18 schreef Bosbeetle het volgende:
punt 1 het moet een goed nummer zijn

erm.. verder geen criterea
Dat is nu het discussiepunt! Wat maakt dat nummer zo goed? door welke elementen ?
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:40:46 #26
24054 search64
Avec le grande
pi_17756223
Ja bij Idols noemen ze dat de X-factor. Als ik zou weten wat dat was, zou ik niet meer naar de universiteit gaan.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:53:58 #27
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_17756540
quote:
Op maandag 15 maart 2004 20:50 schreef MuadDib het volgende:
Er is maar 1 criterium dat een nummer goed maakt en dat is dat het mij op een of andere manier moet "pakken". Een open deur natuurlijk maar daar gaat het wel om.
En dat kan zitten in de compostitie als geheel of een detail in het nummer, in de zang of juist in het instrumentale gedeelte, in de grote overweldigende bombast of juist in de kleine gevoelige snaar.
quote:
- Axl Rose
- Slash
- Izzy Stradlin
- Duff Mckagan
- Steven Adler
Tss, nieteens Matt Sorum
  dinsdag 16 maart 2004 @ 18:28:59 #28
24054 search64
Avec le grande
pi_17758711
quote:
Op maandag 15 maart 2004 21:02 schreef OutKast het volgende:
- Axl Rose
Of een willekeurig lid van de Muppets? Die kunnen sowieso beter zingen.
pi_17759221
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 18:28 schreef search64 het volgende:

[..]

Of een willekeurig lid van de Muppets? Die kunnen sowieso beter zingen.
Het gaat toch niet om wat jij vindt? Het gaat om welke elementen IK belangrijk vindt. Zoals ik al aangaf, ik hou niet van die perfecte zangers en zangeressen....
pi_17759657
Overdonderende energie en power! Er moet een kudde wildebeesten over je kop worden losgelaten
Dan vind ik een nummer al snel goed.
En dan heb ik het niet over die 16-jarige jankzakkies van een satanisch metalbandje, want die hebben de power van een k3
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 16 maart 2004 @ 20:30:02 #31
24054 search64
Avec le grande
pi_17761588
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 18:51 schreef OutKast het volgende:
ik hou niet van die perfecte zangers en zangeressen....
Dat was duidelijk
pi_17776388
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 16:53 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

[..]

Tss, nieteens Matt Sorum
Ja ik wist zou gauw niet welke ik moest kiezen en heb dus maar voor Steven gekozen omdat AFD mijn favo GNR album is....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')