abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 maart 2004 @ 18:51:25 #1
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17713300
NAV dit bericht op de FP: 'Blauwe verrassing' leidt tot 39 aanhoudingen

Ik niet. Preventief fouilleren. Wat MOET je ermee? Je schendt de grondrechten van pak 'm weg 1000 mensen, en neemt daarbij een mes, wat traangas en een paar flessen drank in beslag. Het klinkt allemaal heel rooskleurig: "Er zijn nu minder wapens op straat!" "Burgers zijn nu veiliger!"

Is dat de inbreuk op persoonlijke levenssfeer waard? Die paar 'wapens' die van de straat af zijn? De fictieve veiligheid die je ervoor terug krijgt? De wout die je schoolockertje openbreekt en zomaar zonder aanleiding door je persoonlijke spullen kan gaan neuzen? Nou, misschien vindt hij dan wel een fles sterke drank of een zakmes! Daar zal de wereld wel beter van worden ja!

De staat lijkt de grens van het grondrecht te willen verleggen. Grondrechten zijn in het leven geroepen om burgers te beschermen tegen volmacht van de staat. Wat gebeurt er nu? Via juridische omwegen probeert de staat toch alsnog inbreuk te maken op iets waar IEDERE burger recht op heeft. Hoe ver kan dit gaan?

De eerste de beste agent die mij zonder aanleiding vraagt mijn zakken leeg te maken omdat ik toevallig op de verkeerde plaats ben, mag een gele bon voor mij uitschrijven. Die ik vervolgens absoluut niet van plan ben te betalen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zondag 14 maart 2004 @ 18:52:54 #2
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17713329
Absoluut. Ik heb niets te verbergen en ervaar het niet als een inbreuk op m'n privacy.... 'k vind het een goede actie
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  Redactie Frontpage zondag 14 maart 2004 @ 18:54:31 #3
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_17713363
quote:
Op zondag 14 maart 2004 18:52 schreef Xtreem het volgende:
Absoluut. Ik heb niets te verbergen en ervaar het niet als een inbreuk op m'n privacy.... 'k vind het een goede actie
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_17713377
quote:
pi_17713381
quote:
  zondag 14 maart 2004 @ 18:55:20 #6
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_17713386
quote:
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_17713392
quote:
We'll keep on whispering our mantras.
  zondag 14 maart 2004 @ 18:55:53 #8
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_17713406
Leuk, maar helaas.

Die gele bon mag je op je buik schrijven, je wordt namelijk gewoon gearresteerd als je niet meewerkt

En hier in R'dam boeken ze er goede resultaten mee, ze hebben al een aantal maal iemand gepakt die een samoerai-zwaard bij zich had.

En idd, als je niet te verbergen hebt, waarom zou je dan gaan lopen dwarsliggen. Doen ze eens wat, is 't weer niet goed.

Mes snijdt aan twee kanten, aan de ene kant roept iedereen dat 't zo onveilig wordt en bla bla bla en als er dan eens wat wordt gedaan is het "een inbreuk op m'n privacy". Ja doei!

[ Bericht 27% gewijzigd door XcUZ_Me op 14-03-2004 18:58:49 (toevoeging) ]
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_17713407
Ik ben het eens met TS. Op het moment zelf zal het er een beetje van af hangen of ik tijd heb om dwars te liggen, maar als ik net van m'n werk kom of zo zal ik ook zeker niet meewerken. Det beschermen van onze vrijheden door diezelfde vrijheden achterloos in de vuilnisbak te mikken vind ik stompzinnig.

Overigens vind ik fouillering op plekken waar daartoe aanleiding kan zijn (voetbal, bepaalde uitgaansgelegenheden) wel legitiem. Maar niet zomaar op straat.
  zondag 14 maart 2004 @ 18:56:44 #10
35287 massiefje
*fokkerdefok*
pi_17713423
quote:
"Ik zeg maar zo, ik zeg maar appeltaart."
  zondag 14 maart 2004 @ 18:56:47 #11
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_17713425
quote:
Precies, waarom zou je moeilijk gaan doen.

Iedereen loopt altijd te roepen dat de politie niks doet en dat de maatschappij steeds onveiliger wordt.

En dat doet de politie er iets aan krijg je van die onnozele pubertjes met hun stoere anti-gezag flauwekul van "ik ga lekker niet mee werken" en "geef mij maar een bon want dan ben ik stoer".

Doe toch niet zo ontzettend zielig man, wees blij dat de straten wat veiliger worden, of heb je liever dat de politie helemaal niks meer doet, moet je wel niet zeuren als je opeens een mes in je ribben heb omdat je iemand verkeerd zou aankijken.
Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_17713426
quote:
Kom ook eens spammen in mijn fotoboek :') **En ja, ik zie er goed uit dat hoef je niet nog eens te vermelden! ** ( hihi )
  zondag 14 maart 2004 @ 18:57:10 #13
58666 Blur
Wat zeg je?
pi_17713433
Ik zou me zeker wel preventief laten fouilleren. Heb niks te verbergen, dus ze kunnen me niks maken ook. En van de 1000 die ze fouilleren er dan maar 2 pakken vind ik het al prima. Weer 2 minder - en terecht!
pi_17713436
quote:
Op zondag 14 maart 2004 18:51 schreef Oosthoek het volgende:

Is dat de inbreuk op persoonlijke levenssfeer waard?
Welke inbreuk bedoel je precies?

Dat een agent even zachtjes met beide handen langs je lichaam slaat om te voelen of er erg rare voorwerpen inzetten?
pi_17713439
Non discussie. Je hebt niks te willen.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  zondag 14 maart 2004 @ 18:57:30 #16
16715 Mylene
*schatje*
pi_17713441
Absoluut, best wel opwindend ook .
pi_17713442
quote:
  zondag 14 maart 2004 @ 18:57:55 #18
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_17713450
quote:
  zondag 14 maart 2004 @ 18:58:09 #19
70224 BunnyBeast
Aw fangs ... how cute
pi_17713455
quote:
Op zondag 14 maart 2004 18:51 schreef Oosthoek het volgende:
Ik niet.
Heb je iets te verbergen ofzo? Ik vind het prima dat ze preventief fouilleren en heb er geen moeite mee als ze dat bij mij zouden doen omdat ze het bij iedereen doen en die eikels die iets bij zich hebben er uit halen. Dat geeft toch een iets veiliger gevoel.
I'm not shy, I just don't like you
  zondag 14 maart 2004 @ 18:59:02 #20
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17713475
quote:
Ik heb absoluut niets te verbergen, iedereen mag weten dat ik in mijn linker zak een telefoon heb, in de rechter twee sleutelbossen en een zakmes, in de rechter achterzak mn portomonnee en in de linker achterzak een pakje kauwgom en wat papier soms.

Het is de vraag wat je belangrijker vindt: jouw grondrecht, iets wat iedere burger imho moet koesteren, of de inbeslag name van een knuppel, wat traangas en een mes.

Ik kies voor het eerste. Om de simpele reden dat ik het beangstigende idee krijg dat dit slechts de eerste stap is van een lange wandeling. Kijk anders even naar de situatie in Guantanamo Bay, waar massaal mensenrechten (en dus ook grondrechten) geschonden worden door de grootste democratie van deze wereld. Het gevolg van de 'oog om oog, tand om tand' cultuur van een natie die leeft onder angst. Wij zijn hard op weg in die richting helaas.
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_17713480
Als ze zo'n strak, leren politie uniformpje aanheeft, en het d'r goed staat.. dan wel :p
  zondag 14 maart 2004 @ 18:59:33 #22
16715 Mylene
*schatje*
pi_17713481
Officer daddy, did I do something wrong??
pi_17713490
Ja hoor, ik heb niets te verbergen. Zolang het maar niet al te lang duurt!
pi_17713528
quote:
Op zondag 14 maart 2004 18:59 schreef Oosthoek het volgende:

Het is de vraag wat je belangrijker vindt: jouw grondrecht, iets wat iedere burger imho moet koesteren, of de inbeslag name van een knuppel, wat traangas en een mes.
Ik vind het belachelijker als iemand kan zeggen "je mag mij niet fouilleren" en daardoor met een paar mensen een kroeg in kan gaan en daarmee ruzie gaat maken....
  zondag 14 maart 2004 @ 19:02:57 #25
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_17713554
ben een keer naar schooll bij stadhuis aangehouden of ze ons mochten doorzoeken(10 man) ik liep voor op.
even de agenten vertelt dat ik net van school kwam en dat we op een koksschool zatten, en dat iedereen messen bij zich had.
na het foulieren en in onze tassen gekekken te hebben mochten we doorlopen.

ik vindt het geen enkel probleem
  zondag 14 maart 2004 @ 19:03:26 #26
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17713558
quote:

[..]

Ik kies voor het eerste. Om de simpele reden dat ik het beangstigende idee krijg dat dit slechts de eerste stap is van een lange wandeling. Kijk anders even naar de situatie in Guantanamo Bay, waar massaal mensenrechten (en dus ook grondrechten) geschonden worden door de grootste democratie van deze wereld. Het gevolg van de 'oog om oog, tand om tand' cultuur van een natie die leeft onder angst. Wij zijn hard op weg in die richting helaas.
Dat is inderdaad de vraag, en dat pad, is een lange weg... Je moet idd wel oppassen dat je niet te ver gaat, dat ben ik met je eens, maar ik vind dit nog (ruim) binnen de normen.
Thucydides
  zondag 14 maart 2004 @ 19:04:44 #27
51319 Maaikietje
sex on the beach
pi_17713577
ja hoor. zeker als het een lekkere vent is
ik heb toch nix te verbergen
  zondag 14 maart 2004 @ 19:05:16 #28
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17713589
quote:
Op zondag 14 maart 2004 18:56 schreef Farao het volgende:
Precies, waarom zou je moeilijk gaan doen.

Iedereen loopt altijd te roepen dat de politie niks doet en dat de maatschappij steeds onveiliger wordt.

En dat doet de politie er iets aan krijg je van die onnozele pubertjes met hun stoere anti-gezag flauwekul van "ik ga lekker niet mee werken" en "geef mij maar een bon want dan ben ik stoer".

Doe toch niet zo ontzettend zielig man, wees blij dat de straten wat veiliger worden, of heb je liever dat de politie helemaal niks meer doet, moet je wel niet zeuren als je opeens een mes in je ribben heb omdat je iemand verkeerd zou aankijken.
Onzin, ik loop hier geen 'ik wil lekker tegendraads zijn' betoog te houden, dan zou ik eerst mn haar paars verven en een abonnement bij de blowboot nemen.

Fact is dat de resultaten van deze akties dermate slecht zijn dat ze de schending van je fundamentele rechten absoluut niet waard zijn. We leven godverdomme niet in een tijd van oorlog! Veel mensen denken dat de straten zo ontzettend veel veiliger worden van deze akties, alleen omdat er wat illegale dingen van de straat geraapt worden. Helaas kun je bij iedere keukenwinkel doodleuk binnenlopen om weer een 15 inch mes aan te schaffen.

Heel fijn dat de politie wil meewerken aan veiligere straten, maar dit is absoluut niet de manier, en daarbovenop ook nog een ongrondwettig.

Toch jammer van dat toetsingsverbod.
deed het licht uit
pi_17713590
quote:
pi_17713591
In de straat waar ik woon gebeurt het regelmatig. Echt prettig is het niet omdat je nogal vreemd door omstanders wordt aangekeken als er 12 agenten om je heen staan. De controles worden niet aangekondigt en worden nu sinds de zomer gehouden. Minstens eens per week. Ik heb niet het idee dat de buurt er beter op is geworden, het verschil is niet merkbaar.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:06:18 #31
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17713619
quote:
Op zondag 14 maart 2004 18:57 schreef charon het volgende:
Non discussie. Je hebt niks te willen.
Argument van de dommen.
deed het licht uit
pi_17713625
quote:
pi_17713642
quote:
enne:
@TS, dus als ik het goed begrijp, ook uit je latere reactie, vind jij het recht op privacy belangrijker dan (wat) meer veiligheid op straat?

@iedereen, over welke privacy-schending hebben we het nou helemaal??? Als je gefouilleerd wordt, kijken ze alleen maar of je illegale zooi bij je hebt. Pas daarna gaan ze na wie je bent enz., dus imo is het hele privacy-vraagstuk hier niet eens aan de orde...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:07:39 #34
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_17713647
Balans zoeken tussen veiligheid en vrijheid... tot nu toe vind ik 't nog wel goed gaan. Laatst een kerel opgepakt tijdens zo'n actie die 9 vuurwapens bij zich had.
Ben toch blij dat die uit de roulatie zijn. Dat ze dan m'n bierflesje of weetikwat ook afpakken neem ik voor lief.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:08:47 #35
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_17713668
Kijk dat het in een achterbuurt in Rotterdam resultaat oplevert wil niet zeggen dat dit zomaar overal moet kunnen. Ik bedoel als mij hier in dit dorp, dat 2 paarden en een ezel heeft als inwoners, dan ben ik toch bang dat die betreffende agent een grote bek van mij kan verwachten.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:09:11 #36
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_17713676
Heb je de keuze om te weigeren dan? "Nee agent, fouilleert u mij maar niet, ik moet nog even wat lui omleggen vanavond" Hoe zie je dat voor je?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 14 maart 2004 @ 19:10:02 #37
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17713693
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:01 schreef calvobbes het volgende:
Ik vind het belachelijker als iemand kan zeggen "je mag mij niet fouilleren" en daardoor met een paar mensen een kroeg in kan gaan en daarmee ruzie gaat maken....
Als een persoon zich dusdanig gedraagt dat fouilleren nodig geacht wordt, mag het altijd, daar zal ik nooit moeilijk over doen. Als ik echter gewoon over straat loop, en aan mij zonder aanleiding wordt gevraagd of die agent even mijn grondrechten mag komen schenden, dan gaat bij mij de deur dicht.

Dat lockerverhaal is mij echt helemaal te bizar. Een agent die zomaar eventjes 1850 lockers open mag maken Dat valt onder persoonlijke levenssfeer. Zonder huiszoekingsbevel zou hij mijn sleutel sowieso niet krijgen.
deed het licht uit
pi_17713699
quote:

[..]
<knip>

wat heeft in 's hemelsnaam het preventief fouilleren van iemand te maken met wat er door de Amerikanen op Guantanamo Bay gedaan wordt? Zijn twee totaal niet te vergelijken situaties.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:11:05 #39
27929 piere
doe mij maar bier
pi_17713712
als het maar niet inwendig wordt
fok you ja!
pi_17713717
quote:
pi_17713725
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:08 schreef doemaardrie het volgende:
Kijk dat het in een achterbuurt in Rotterdam resultaat oplevert wil niet zeggen dat dit zomaar overal moet kunnen. Ik bedoel als mij hier in dit dorp, dat 2 paarden en een ezel heeft als inwoners, dan ben ik toch bang dat die betreffende agent een grote bek van mij kan verwachten.
zodat je vervolgens een boete krijgt voor het beledigen van een agent...
  zondag 14 maart 2004 @ 19:12:56 #42
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17713758
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:07 schreef bas-beest het volgende:
enne:
@TS, dus als ik het goed begrijp, ook uit je latere reactie, vind jij het recht op privacy belangrijker dan (wat) meer veiligheid op straat?
De gewonnen veiligheid valt in het niets bij wat mensen zomaar even thuis kunnen oppikken om je neer te leggen. Boeit mij het of iemand met een knuppel over straat gaat. Als hij je echt wil hebben dan grijpt hij wel iets anders uit z'n buurt vast om je mee op je kop te timmeren.
quote:
@iedereen, over welke privacy-schending hebben we het nou helemaal??? Als je gefouilleerd wordt, kijken ze alleen maar of je illegale zooi bij je hebt. Pas daarna gaan ze na wie je bent enz., dus imo is het hele privacy-vraagstuk hier niet eens aan de orde...
Niet alleen het fouilleren zonder aanleiding (inbreuk op lichamelijke integriteit) maar ook het absurde verhaal van het openbreken van 1850 lockertjes van scholieren.
deed het licht uit
pi_17713769
Ik heb eerlijk gezegd niks tegen dit soort acties, alhoewel ik het weer debiel vind dat ze zich met zo'n dingen bezig houden. 300 agenten voor wat lege hulzen, vuurwerk, een mes in kluisjes te vinden en wat bekeuringen te schrijven?

Sorry, maar ga wat echte criminelen vangen.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:15:09 #44
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17713796
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:13 schreef The-Sorcerer het volgende:
Sorry, maar ga wat echte criminelen vangen.
vertel, hoe moeten ze dat doen?
Thucydides
  zondag 14 maart 2004 @ 19:15:57 #45
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_17713813
quote:
Denk niet dat in dergelijke dorpen preventief gefouilleerd gaat worden. Dieren dragen over 't algemeen weinig wapens bij zich

Nee serieus, dit wordt alleen gedaan in gebieden waar dat nodig blijkt te zijn, zoals Rotterdam inderdaad. Ik denk dat Lutjebroek en omgeving voorlopig nog wel safe zitten
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  zondag 14 maart 2004 @ 19:15:58 #46
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17713814
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Heb je de keuze om te weigeren dan? "Nee agent, fouilleert u mij maar niet, ik moet nog even wat lui omleggen vanavond" Hoe zie je dat voor je?
Als je dat omleggen verhaal er bij vertelt heeft hij een reden om je aan te houden. Anders mag je gewoon weigeren hoor. Krijg je alleen wel een boete van 190 euro omdat je gesteld bent op de fundamenten van de democratische rechtsstaat.
deed het licht uit
  zondag 14 maart 2004 @ 19:17:44 #47
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17713851
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:10 schreef bas-beest het volgende:
wat heeft in 's hemelsnaam het preventief fouilleren van iemand te maken met wat er door de Amerikanen op Guantanamo Bay gedaan wordt? Zijn twee totaal niet te vergelijken situaties.
Wat dacht je van de inbreuk op grondrechten? Daar komen in de situatie van Guantanamo bay nog even wat mensenrechtelijke kwesties bij, niet voor niets dat Amnesty overhoopt ligt door al die rare akties van de VS.
deed het licht uit
  zondag 14 maart 2004 @ 19:17:46 #48
48645 Farao
pi_17713853
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:05 schreef Oosthoek het volgende:

Fact is dat de resultaten van deze akties dermate slecht zijn dat ze de schending van je fundamentele rechten absoluut niet waard zijn. We leven godverdomme niet in een tijd van oorlog! Veel mensen denken dat de straten zo ontzettend veel veiliger worden van deze akties, alleen omdat er wat illegale dingen van de straat geraapt worden. Helaas kun je bij iedere keukenwinkel doodleuk binnenlopen om weer een 15 inch mes aan te schaffen.

Heel fijn dat de politie wil meewerken aan veiligere straten, maar dit is absoluut niet de manier, en daarbovenop ook nog een ongrondwettig.

Toch jammer van dat toetsingsverbod.
Als je 's wist hoevaak ik al bij steekpartijen, vechtpartijen met wapens en de hele zeik ben geweest.
In mijn ogen is elk mes dat ze innemen er 1.

"schending van je fundamentele rechten" wat een bullshit man.
Ze vragen toch vriendelijk of ze je even mogen fouilleren? 't is geen geen 3e wereld land waar je gelijk tegen de grond gesmeten word en word doorzocht.

En die knulletjes waarvan het syletto (of hoe dat mes ook heet) word afgepakt in een uitgaansgebied rennen echt niet de volgende dag naar de winkel om weer geld uit te geven voor een nieuw mes, zeker niet als ze waarschijnlijk de week daarop weer in dat zelfde uitgaan's gebied zijn.

En mocht zo'n knulletje dan verzeild raken in een vechtpartij heeft ie geen mes meer om mee te gaan zwaaien, en dat is precies waar 't hier om draaid.

Als je steeds vaker hoort dat de politie van die grote fouilleer-actie's heeft neem je misschien ook minder snel je wapen mee als je op stap gaat.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:18:41 #49
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17713870
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:15 schreef Xtreem het volgende:
vertel, hoe moeten ze dat doen?
Hé, ZIJ zijn de Politie, ik kan ze niet alles voor gaan kauwen.
deed het licht uit
  zondag 14 maart 2004 @ 19:19:59 #50
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_17713897
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:12 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

De gewonnen veiligheid valt in het niets bij wat mensen zomaar even thuis kunnen oppikken om je neer te leggen. Boeit mij het of iemand met een knuppel over straat gaat. Als hij je echt wil hebben dan grijpt hij wel iets anders uit z'n buurt vast om je mee op je kop te timmeren.
[..]

Niet alleen het fouilleren zonder aanleiding (inbreuk op lichamelijke integriteit) maar ook het absurde verhaal van het openbreken van 1850 lockertjes van scholieren.
Die dingen zijn schooleigendom, toch? Staat vast wel ergens in de algemene voorwaarden dat de school het recht heeft om ze te openen. Verder nogal een wazige actie omdat de echte leipo's hun mes gewoon in hun broekzak hebben en niet in hun locker, maar anyway....
Er wordt een leraar op school vermoord en mensen roepen om strengere controles. Nu wordt er wat gedaan en is het weer niet goed. Juist doordat er niets bijzonders werd gevonden is die misschien wel goed voor de vertrouwensband tussen scholieren en docenten.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:20:20 #51
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_17713907
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:18 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Maar wel commentaar leveren en geen suggesties doen hoe het beter kan. Dat is gemakkelijk!
  zondag 14 maart 2004 @ 19:21:10 #52
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17713924
quote:

[..]

Klopt, maar die kerel zegt wel zo leuk dat ze echte boeven moeten gaan vangen, maar dan zou ik graag een suggestie horen hoe, of in ieder geval in welke richting... Alleen maar zeuren dat de politie kut is is te makkelijk.
Thucydides
pi_17713938
Absoluut niet, Het moet wel gezellig blijven.
Als ik bij een rel betrokken ben op een plein of voetbalstadion bijv. tuurlijk> logisch dat je dan ff meewerkt, er is op dat moment genoeg aanleiding om iedereen in de omgeving te generaliseren.
Loop ik daarintegen ergens in het centrum en er zou dan "preventief" gevoeld worden, dan maar mee naar het buro.
Het is te zot voor woorden dat je zonder enige aanleiding je de inhoud van je zakken moet legen omdat je dat wordt opgedragen door iemand die mij zowieso nix te vertellen heeft "just minding MY OWN business"".
En een ieder die dingen zegt als "ik heb nix te verbergen" lul niet zo krom want dit soort praktijken is een afbrokkeling mijn vrijheid en that's mijn/ons grootste bezit,
Als je het fijn vindt dat er aan je vrijheid getoornd wordt ga je in de US wonen daar kan dat ook zomaar en is het volk al dusver gebrainwashed dat ze het geenzins erg vinden dat ze geen enkele echte vrijheden meer hebben just the one's doorgegeven door de overheid.
Mid jaren zestig was er nog wat verzet daar, maarja das langzaam aan structueel afgebroken.
Little Brother wordt op deze manier erg gauw volwassen .
pi_17714003
Absoluur mee oneens, als je niets te verbergen hebt kun je dat gewoon toelaten, het is alleen soms vervelend. Ik vind het verder een goede zaak dat ze dit soort dingen doen
Jong, rijk, verwend & arrogant
pi_17714017
quote:

Nee maar je wilt ze wel beperken in het makkelijk opsporen van wapens e.d.

Als je niks te verbergen hebt is er niks aan de hand, heb je wel wat te verbergen, dan moet je aangepakt worden.

Sim-pel.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:26:05 #56
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17714025
Eigenlijk maakt 't me ook geen flikker of jullie je laten fouilleren of niet Dit topic is alleen bedoeld om mensen te laten realiseren dat niet alles wat de staat doet in het kader van het tegengaan van criminaliteit gelijk goed is. Mijn eerste reactie op preventief fouilleren was ook positief, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe minder gek ik op het plan ben.

Mensen schijnen het zich niet te realiseren hoe ernstig de gevolgen van schending van grondrechten zijn, iets wat hier absoluut gebeurt! Voor je het weet loopt een kolonne agenten door een wijk om ieder huis overhoop te halen in het kader van preventieve huiszoeking.
deed het licht uit
  zondag 14 maart 2004 @ 19:27:29 #57
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17714061
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:26 schreef Oosthoek het volgende:
Eigenlijk maakt 't me ook geen flikker of jullie je laten fouilleren of niet Dit topic is alleen bedoeld om mensen te laten realiseren dat niet alles wat de staat doet in het kader van het tegengaan van criminaliteit gelijk goed is. Mijn eerste reactie op preventief fouilleren was ook positief, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe minder gek ik op het plan ben.

Mensen schijnen het zich niet te realiseren hoe ernstig de gevolgen van schending van grondrechten zijn, iets wat hier absoluut gebeurt! Voor je het weet loopt een kolonne agenten door een wijk om ieder huis overhoop te halen in het kader van preventieve huiszoeking.
Zie mijn eerste post op Pagina 2
Thucydides
pi_17714068
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:26 schreef Oosthoek het volgende:

Dit topic is alleen bedoeld om mensen te laten realiseren dat niet alles wat de staat doet in het kader van het tegengaan van criminaliteit gelijk goed is.
Onzin!
Dat is wel heel kort door de bocht om te zeggen dat alles wat de politie doet goed is. Per maatregel moet je kijken of dat goed is. Niet aan de hand van iets simpels als dit dat concluderen....

Er zijn zat dingen waarbij de fout ingaat of inging....
quote:
Voor je het weet loopt een kolonne agenten door een wijk om ieder huis overhoop te halen in het kader van preventieve huiszoeking.
Dat is dus wel even HEEEL wat anders dan iemand die op straat loopt fouileren
  zondag 14 maart 2004 @ 19:29:45 #59
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17714104
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:17 schreef Farao het volgende:
"schending van je fundamentele rechten" wat een bullshit man.
Ze vragen toch vriendelijk of ze je even mogen fouilleren? 't is geen geen 3e wereld land waar je gelijk tegen de grond gesmeten word en word doorzocht.
Precies, dan heb ik het recht om het te weigeren, iets wat ik zeker zal doen mocht het me overkomen.
quote:
En die knulletjes waarvan het syletto (of hoe dat mes ook heet) word afgepakt in een uitgaansgebied rennen echt niet de volgende dag naar de winkel om weer geld uit te geven voor een nieuw mes, zeker niet als ze waarschijnlijk de week daarop weer in dat zelfde uitgaan's gebied zijn.

En mocht zo'n knulletje dan verzeild raken in een vechtpartij heeft ie geen mes meer om mee te gaan zwaaien, en dat is precies waar 't hier om draaid.

Als je steeds vaker hoort dat de politie van die grote fouilleer-actie's heeft neem je misschien ook minder snel je wapen mee als je op stap gaat.
Als ze dat mes afpakken, slaat hij wel een glas kapot om iemand mee te bwerken. Mensen die met dat soort dingen over straat lopen zullen daar over het algemeen niet zo'n moeite mee hebben.
deed het licht uit
pi_17714114
mij maakt het geen hol uit heb niks te verbergen! werd laats gecontroleerd zomaar p het station wou die wout me een boete geven omdat ik geen ID bij me had! ik ga echt niet met me paspoort naar de kroeg hoor!
he buur!
pi_17714135
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:29 schreef Oosthoek het volgende:

Als ze dat mes afpakken, slaat hij wel een glas kapot om iemand mee te bwerken.
Of misschien ook niet.....
  zondag 14 maart 2004 @ 19:32:00 #62
46794 Berkery
Fat bastard
pi_17714160
Ik zou me wel laten fouilleren, maar alleen omdat ik weet dat ik te weinig ruggegraat heb om "nee" te zeggen. Dit soort acties zijn volgens mij niet effectief en voornamelijk PR.

En ik betwijfel of ik me veiliger zou voelen als ik zonder reden gefouillleerd zou worden, mij zou eerder het gevoel van "er is iets aan de hand" bekruipen.
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_17714186
"Dat is dus wel even HEEEL wat anders dan iemand die op straat loopt fouileren "

NOU NEE!!!

Voor je het weet is het zover en zeg jij "hoe heeft dit zover kunnen komen"
pi_17714219
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:33 schreef Tekno23 het volgende:

Voor je het weet is het zover en zeg jij "hoe heeft dit zover kunnen komen"
Beetje paranoia ofzo?

Er is echt wel een verschil tussen iemand die op de openbare weg loopt fouileren en een huis van iemand overhoop halen.....
pi_17714230
Ik ben het eens met de topicstarter.

Fouilleren bij uitgaansgelegenheden, in het OV of stadion: prima. Daar kun je zelf voor kiezen, wil je niet gefouilleerd worden dan blijf je weg.

Alcoholcontrole bij automobilisten: prima! En als ze dan meteen een fatsoenlijke straf geven en niet 5 uur rijverbod en een bon, dan helpt het misschien ook nog eens een keer.

Zomaar fouilleren op straat? NEE! Ongelooflijk, het is inderdaad een schending van je burgerrechten. Iedereen die roept dat ie niks te verbergen heeft, weet helemaal niet wat vrijheid is en verdient dat ook niet.

Vrijheid is het recht om iets te verbergen te hebben. Ik heb helemaal niks te verbergen, maar ik verberg het toch. Niet om dwars te liggen, maar gewoon omdat niemand er iets mee te maken heeft wat ik allemaal in mijn zakken heb, ook al zijn dat allemaal legale materialen. Het is gewoon mijn goed recht om dat voor mezelf te houden en het niet ten overstaan van ik weet niet hoeveel politiemietjes uit te moeten pakken. Hebben onze voorouders voor vrijheid gevochten om vervolgens bezet te worden door onze eigen regering?

Dit land gaat naar de kloten, niet vanwege de wapens maar door al die bizarre plannen die dit kabinet verzint. Begin eens met een fatsoenlijke straf voor zware misdrijven. Vervolgens fatsoenlijke straffen voor lichtere misdrijven. En een verhonderdvoudiging van de straf bij herhaling. Uiteraard voldoende cellen om al die debielen op te sluiten. Dat zijn dingen die helpen, je moet de mensen opruimen, niet de wapens.

Je kunt wel wapens in beslag blijven nemen, maar zolang de iedereen gewoon weer nieuwe wapens kan kopen, wat schiet je er dan mee op?
  zondag 14 maart 2004 @ 19:36:54 #66
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17714240
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:35 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Beetje paranoia ofzo?

Er is echt wel een verschil tussen iemand die op de openbare weg loopt fouileren en een huis van iemand overhoop halen.....
Het ligt in elkaars verlengde.. het is een aantal stappen verder, maar als je niet kritisch blijft is het een logisch gevolg........ Nogmaals, de huidige situatie vind ik prima....
Thucydides
pi_17714258
het is een verschil ja dat ben ik met je eens
Maar
"it's the same ball-park"

begrijp je wel toch
  zondag 14 maart 2004 @ 19:37:52 #68
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17714263
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:19 schreef Flurry het volgende:
Er wordt een leraar op school vermoord en mensen roepen om strengere controles. Nu wordt er wat gedaan en is het weer niet goed. Juist doordat er niets bijzonders werd gevonden is die misschien wel goed voor de vertrouwensband tussen scholieren en docenten.
Tsja, we kunnen natuurlijk ook de manieren uit de VS importeren na de Columbine schietpartij: massale controlen bij iedere school, metaaldetectoren en iedereen fouilleren. Een mooie manier om een angstcultuur te creeëren die daar nu heerst. Zeker na 11 september overigens, nadat een paar idioten hadden verzonnen dat het interessant en veilig zou zijn om een paar maanden met de complete Amerikaanse strijdmacht door New York te rijden en een gros of wat onschuldige personen van hun bed te lichten omdat ze de verkeerde huidskleur hebben.

De nuchtere Hollander lijkt helaas ook te verdwijnen. Acceptatie van idioten in de maatschappij is iets wat we ontwijken. Iedere burger is een potentiële moordenaar, en de staat zal daarom iedereen maar zo behandelen, dat is immers waar het domme volk om vraagt, veel controles waardoor mensen continu het idee hebben dat ze op elke hoek van de straat neergestoken kunnen worden.

Mensen worden vaak geen gekken uit zichzelf hoor, dat is een werking van gebrek aan gezond verstand en maatschappelijke controle.
deed het licht uit
  zondag 14 maart 2004 @ 19:38:23 #69
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17714274
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:36 schreef R16 het volgende:

Dit land gaat naar de kloten, niet vanwege de wapens maar door al die bizarre plannen die dit kabinet verzint.
Dit land gaat naar de kloten omdat een (klein) deel van de mensen zich pertinent niet aan de collectief afgesproken regels wenst te houden. NIET omdat de volksvertegenwoordiging daar wat tegen probeert te doen.
Thucydides
pi_17714276
quote:
Ik bedoel als mij hier in dit dorp, dat 2 paarden en een ezel heeft als inwoners, dan ben ik toch bang dat die betreffende agent een grote bek van mij kan verwachten.
En ben jij een van de paarden of de ezel? Gokje......de laatste?
pi_17714284
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:36 schreef Xtreem het volgende:

maar als je niet kritisch blijft is het een logisch gevolg....
Volgens mij is Nederland kritisch genoeg... Zo snel worden dergelijke wetten niet ingevoerd hoor....
pi_17714295
Ik ben het wel eens met TS. De grenzen vd rechtsstaat vervagen steeds verder.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:40:28 #73
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17714311
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:38 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Volgens mij is Nederland kritisch genoeg... Zo snel worden dergelijke wetten niet ingevoerd hoor....
Zolang we kritisch blijven is er imo ook geen probleem....
Thucydides
pi_17714319
ik vind het preventief fouileren niet erg en een goede actie.. ik hoop alleen dat ze zich wel compleet aan de wet houden. bijvoorbeeld... ik zit op kung fu en zal dus met een zwaard buitens huis moeten bevinden. Hij zet netjes ingepakt en kan hem niet 1,2,3 gebruiken en dat hoeft van mij ook niet. gewoon oefenen voor de kunst die ik beoefen. en dat is legaal. Ik heb hem ook alleen bij me als ik hem nodig heb voor me training en zou dat kunnen aantonen met het tenue wat ik bij mij draag.

Ik heb er alleen niet het volle vertrouwen in dat ze volgens de wet handelen en dat als dat preventief fouileren of een controlo langs de weg hebben staan dat ik me zwaardje kwijt ben.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:43:02 #75
48645 Farao
pi_17714355
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:21 schreef Tekno23 het volgende:

Het is te zot voor woorden dat je zonder enige aanleiding je de inhoud van je zakken moet legen omdat je dat wordt opgedragen door iemand die mij zowieso nix te vertellen heeft "just minding MY OWN business"".
- situatie 1.

Henk loopt op straat, "just minding his own business" , maar hij heeft wél een mes op zak.
Dan komt ie piet tegen, en piet scheld henk uit. Henk pikt het niet en steekt piet neer.

- situatie 2.

Henk loopt op straat, "just minding his own business" , maar hij heeft wél een mes op zak.
Dan loopt hij langs een plek waar de politie bezig is met preventief fouilleren. Henk moet z'n mes inleveren.
Verderop komt ie piet tegen, en piet scheld henk uit. Henk pikt het niet maar heeft geen mes meer op piet neer te steken.
Aangezien ie zonder wapen niet weet of ie wel kan winnen van piet gebeurd er niks.

Moraal, je hoeft niet perse iets fout te doen. De politie wil juist voorkomen dat je de fout in kan gaan.
pi_17714419
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:40 schreef blablasjit het volgende:
Ik heb er alleen niet het volle vertrouwen in dat ze volgens de wet handelen en dat als dat preventief fouileren of een controlo langs de weg hebben staan dat ik me zwaardje kwijt ben.
Yeah right. Die politie kan zich niet eens aan de verkeersregels houden, laat staan dat ze dit begrijpen. Dat zwaard ben je kwijt en je kunt een flinke straf tegemoet zien. Misschien kun je voor de rechter wel aannemelijk maken waarvoor je het ding bij je had, maar de politie wil dat echt niet zien hoor. Kunnen ze weer een nummer aan de wapencount toevoegen en dat staat zo goed in de krant.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:47:14 #77
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17714433
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:40 schreef blablasjit het volgende:
Als je kunt aantonen dat je van training komt of er naartoe gaat is er geen probleem. Dit geldt ook voor schietclub's etc. Zolang je de kogels gescheiden van het wapen houdt, of dus je zwaard inpakt zodat je hem niet meteen kunt grijpen, sta je volledig in je recht.
deed het licht uit
  zondag 14 maart 2004 @ 19:49:45 #78
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17714490
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:46 schreef R16 het volgende:
Yeah right. Die politie kan zich niet eens aan de verkeersregels houden, laat staan dat ze dit begrijpen. Dat zwaard ben je kwijt en je kunt een flinke straf tegemoet zien. Misschien kun je voor de rechter wel aannemelijk maken waarvoor je het ding bij je had, maar de politie wil dat echt niet zien hoor. Kunnen ze weer een nummer aan de wapencount toevoegen en dat staat zo goed in de krant.
Dat ligt uiteraard aan de betreffende dienstklopper die je tegenkomt. De rechter zal je sowieso in het gelijk stellen als je aan de voorwaarden voldoet die ik hierboven omschreef.
deed het licht uit
  zondag 14 maart 2004 @ 19:51:25 #79
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_17714521
Ik weet niet beter bij grote feesten en grote discotheken. Dus waarom zou ik er op straat moeilijk over doen
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_17714527
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:43 schreef Farao het volgende:
[..]
Verderop komt ie piet tegen, en piet scheld henk uit. Henk pikt het niet maar heeft geen mes meer op piet neer te steken.
Jawel, want die heeft ie op de volgende straathoek alweer ergens gekocht of gejat. Of hij timmert piet in elkaar met een stoeptegel. Moraal: slechte mensen blijven slecht!

Trouwens, ik heb standaard een schroevedraaier in m'n jaszak. Daar kun je ook iemand mee steken. Ben ik nu ook slecht? Mag ik de schroevedraaier houden bij een controle?
pi_17714549
daarom zit me zwaardje altijd in zijn hoes en aangezien ik onderweg ben naar-/van mijn training heb ik altijd mijn kleding ook bij me... maar toch ben ik benieuwd hoe het zit als ik zo'n controle team tegen kom... of het dan ook zo is dat ik hem weer mee mag nemen...
pi_17714563
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:43 schreef Farao het volgende:
Moraal, je hoeft niet perse iets fout te doen. De politie wil juist voorkomen dat je de fout in kan gaan.
Wat een communistische betutteling.
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:53:10 #83
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_17714564
Je hebt natuurlijk helemaal niets te willen, omdat dit door de politiek allang voor je besloten is of je jezelf wel of niet moet laten fouilleren.

Persoonlijk vind ik het wél een inbreuk op mijn privacy ondanks dat ik werkelijk geen enkele contrabande bij me zal hebben op welk moment dan ook. Desondanks zou ik er wel degelijk bezwaar tegen hebben om "at random" gefouilleerd te worden door een flapdrol die waarschijnlijk zelf net van de politieschool afkomt en amper droog is achter z'n oren

Helaas kun je er verder weinig meer aan doen dan gewoon meewerken, aangezien je anders "gezellig" meemag naar het bureau om aldaar alsnog gefouilleerd te worden. Veel zin om te protesteren heeft het dus niet.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:54:02 #84
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_17714578
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:51 schreef R16 het volgende:

[..]

Jawel, want die heeft ie op de volgende straathoek alweer ergens gekocht of gejat. Of hij timmert piet in elkaar met een stoeptegel. Moraal: slechte mensen blijven slecht!

Trouwens, ik heb standaard een schroevedraaier in m'n jaszak. Daar kun je ook iemand mee steken. Ben ik nu ook slecht? Mag ik de schroevedraaier houden bij een controle?
Tuurlijk ... daar vang je die kogels van mij niet mee op hoor

Neuhh ff serieus .... wat mij betreft mag je die wel houden. Tenzij je een heeeeeeel apart figuur zou zijn en ik het niet zou vertrouwen
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_17714590
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:51 schreef jackson het volgende:
Ik weet niet beter bij grote feesten en grote discotheken. Dus waarom zou ik er op straat moeilijk over doen
Weer zo iemand die er niks van begrijpt. Ik leg het nog een keer uit: Omdat je bij een discotheek de vrijheid hebt om er NIET naartoe te gaan als je niet gefouilleerd wilt worden. De consequentie is dan wel dat je niet naar binnen mag, maar je hebt tenminste zelf de keus. Dat heet nu vrijheid.

Als ze op straat willekeurig mensen gaan fouilleren, heb je die keus niet. Je loopt toevallig zo'n controle tegen het lijf en dan ben je de bok. Het gaat er helemaal niet om dat jij er niet moeilijk over doet, het gaat erom dat dit ooit een vrij land was waarin iedereen zelf keuzes kon maken.
pi_17714596
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:53 schreef Maerycke het volgende:

Desondanks zou ik er wel degelijk bezwaar tegen hebben om "at random" gefouilleerd te worden door een flapdrol die waarschijnlijk zelf net van de politieschool afkomt en amper droog is achter z'n oren
En als een oudere ervaren agent het doet is het wel goed?!?!?!?
  zondag 14 maart 2004 @ 19:56:08 #87
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_17714626
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:54 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Niet zo gestoken reageren svp. Het gaat me uiteraard om de inbreuk om mijn privacy, zelfs al zou het fouilleren an sich door bijvoorbeeld een Brad Pitt lookalike gebeuren.
pi_17714656
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:51 schreef R16 het volgende:

Jawel, want die heeft ie op de volgende straathoek alweer ergens gekocht of gejat.
Ja idd... Als ik naar de supermarkt loop kan ik idd op elke straathoek een vlindermes kopen!
quote:
Of hij timmert piet in elkaar met een stoeptegel. Moraal: slechte mensen blijven slecht!
Ja bij mij liggen die allemaal voor het oprapen!

Maar dat zijn idd briljante argumenten om niet te proberen wapens uit de samenleving te krijgen!!! Waarom zouden we pistolen toch verbieden, als je iemand dood wilt kun je die ook wel doodslaan met een stoeptegel!!!!
pi_17714665
zijn er hier eigenlijk nog agenten die ook fokken? ik zou zeggen... geef je mening!
  zondag 14 maart 2004 @ 19:58:15 #90
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17714675
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:54 schreef calvobbes het volgende:
Was je nog van plan om intelligente inhoudelijke reacties te gaan geven? Of was het je niet opgevallen dat iedereen je probeert te negeren.
deed het licht uit
  zondag 14 maart 2004 @ 19:58:33 #91
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_17714679
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:54 schreef R16 het volgende:

[..]

Weer zo iemand die er niks van begrijpt. Ik leg het nog een keer uit: Omdat je bij een discotheek de vrijheid hebt om er NIET naartoe te gaan als je niet gefouilleerd wilt worden. De consequentie is dan wel dat je niet naar binnen mag, maar je hebt tenminste zelf de keus. Dat heet nu vrijheid.

Als ze op straat willekeurig mensen gaan fouilleren, heb je die keus niet. Je loopt toevallig zo'n controle tegen het lijf en dan ben je de bok. Het gaat er helemaal niet om dat jij er niet moeilijk over doet, het gaat erom dat dit ooit een vrij land was waarin iedereen zelf keuzes kon maken.
Je had uit mijn antwoord kunnen merken dat ik er geen probleem mee heb. MAar dat was blijkbaar teveel gevraagd. Ik word zovaak "gecontroleerd" dat het mij dus ook op straat niet uitmaakt. Ik vervoer haast nooit verboden dingen .
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_17714688
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:56 schreef Maerycke het volgende:

Niet zo gestoken reageren svp. Het gaat me uiteraard om de inbreuk om mijn privacy
Welke privacy word dan precies geschonden als iemand met z'n handen langs je jas en broek gaat?
pi_17714714
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:58 schreef Oosthoek het volgende:

Was je nog van plan om intelligente inhoudelijke reacties te gaan geven?
Die heb ik allang gegeven...
Dat jij daar geen weerwoord op hebt wil nog niet zeggen dat mensen mij negeren....
  zondag 14 maart 2004 @ 20:00:54 #94
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_17714728
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:57 schreef blablasjit het volgende:
zijn er hier eigenlijk nog agenten die ook fokken? ik zou zeggen... geef je mening!
Interessante insteek. Ik vraag me af wat agenten zelf van het complete idee vinden, en of ze uberhaupt weten waar ze mee bezig zijn.
deed het licht uit
pi_17714730
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:56 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Niet zo gestoken reageren svp.
Hey, maak je geen zorgen, het is calvobbes maar, die reageert altijd zo.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 14 maart 2004 @ 20:01:38 #96
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_17714744
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:36 schreef R16 het volgende:
Ik ben het eens met de topicstarter.

Fouilleren bij uitgaansgelegenheden, in het OV of stadion: prima.
als je toch zo tegen preventief fouilleren bent, waarom vind je dan dat er verschil zit tussen als je over straat loopt, of gewoon op je gemakje in de trein of bus wilt stappen?
Nothing lasts forever but the certainty of change
  zondag 14 maart 2004 @ 20:01:53 #97
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_17714752
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 84% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 05:40:08 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_17714760
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:59 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Welke privacy word dan precies geschonden als iemand met z'n handen langs je jas en broek gaat?
als je niks bij je hebt maakt het ook geen reed uit. ze gaan je heus niet betasten mag ik aannemen!

bij het vliegveld (schiphol) werd ik ook een keer gefouilleerd omdat die metaal detoctor bleef afgaan... er is niks mee... (me riemgesp was van ijzer )
  zondag 14 maart 2004 @ 20:02:26 #99
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_17714765
quote:
Op zondag 14 maart 2004 20:00 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Interessante insteek. Ik vraag me af wat agenten zelf van het complete idee vinden, en of ze uberhaupt weten waar ze mee bezig zijn.
Ik ken er 1 die ook op fok! actief is maar die is op mijn msn offline ... ik kan et topic altijd even naar em mailen
-- YOU FOUND YOURSELF --
  zondag 14 maart 2004 @ 20:04:06 #100
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_17714795
quote:
Op zondag 14 maart 2004 20:00 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Hey, maak je geen zorgen, het is calvobbes maar, die reageert altijd zo.
Ik zag pas na het reageren dat hij het was...
pi_17714811
Pas als er sprake is van een dermate verdenking dat ik mij in zou laten met criminele actievieteiten. Dan zie ik de noodzaak in van het verbreken van mijn privacy recht. Vooral in iemand kluisje rommelen vind ik ongehoord.
Preventief foulieren is nergens voor nodig. Fictieve veiligheid.
pi_17714818
quote:
pi_17714852
quote:
Op zondag 14 maart 2004 20:01 schreef Tokus het volgende:

[..]

als je toch zo tegen preventief fouilleren bent, waarom vind je dan dat er verschil zit tussen als je over straat loopt, of gewoon op je gemakje in de trein of bus wilt stappen?
Omdat dat nog steeds eigen keus is. Wel vervelend natuurlijk als je in het OV gecontroleerd wordt, maar je kunt de fiets pakken of gewoon thuis blijven, is nog steeds eigen keus. Op straat 'aangevallen' worden omdat je toevallig op de verkeerde plaats bent is geen eigen keus.

En @Calvobbes: alleen al tegengehouden worden is een inbreuk op je privacy. Aangeraakt worden ook, ook al is het gewoon zijn/haar werk. Verder moet je je zakken legen, stel je hebt daar allemaal kinky sexspeeltjes in (het is een VOORBEELD), dat is toch genant. Je hebt dan wel niks te verbergen in de zin dat je geen illegale stuff hebt, maar het is WEL een inbreuk op je privacy.
  zondag 14 maart 2004 @ 20:10:20 #104
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_17714905
Wel schitterd als je weet dat ze preventief staan te controleren en je hebt express van tevoren 5 dildo's in je binnenzak. 4 eetbare slips in je buitenzak. Pak van 20 condooms in je achterzak. En nog wat van die vage onverklaarbare rommel bij je
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_17715031
quote:
Op zondag 14 maart 2004 20:10 schreef jackson het volgende:
Wel schitterd als je weet dat ze preventief staan te controleren en je hebt express van tevoren 5 dildo's in je binnenzak. 4 eetbare slips in je buitenzak. Pak van 20 condooms in je achterzak. En nog wat van die vage onverklaarbare rommel bij je
offtopic: word je straks nog opgepakt vanwege al dat... denken ze dat je een pimp bent ofzo gaan ze ff verder het zaakje onderzoeken
  zondag 14 maart 2004 @ 20:17:29 #106
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_17715053
quote:
Op zondag 14 maart 2004 20:16 schreef blablasjit het volgende:

[..]

offtopic: word je straks nog opgepakt vanwege al dat... denken ze dat je een pimp bent ofzo gaan ze ff verder het zaakje onderzoeken
Als ze niet mijn "zaakje" onderzoeken vind ik et prima

(sorry voor offtopic ,..... back on)
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_17715112
quote:
Op zondag 14 maart 2004 20:07 schreef R16 het volgende:

Op straat 'aangevallen' worden omdat je toevallig op de verkeerde plaats bent is geen eigen keus.
Jij vind het erger dat je misschien wel door de politie word aangevallen, dan dat je misschien wel door een gestoord iemand met een mes word aangevallen?
quote:
En @Calvobbes: alleen al tegengehouden worden is een inbreuk op je privacy.
Nou zeg... Dat is erg... Poepoe....
quote:
Verder moet je je zakken legen, stel je hebt daar allemaal kinky sexspeeltjes in (het is een VOORBEELD), dat is toch genant.
Ik zou er hard om gaan lachen dan

Maar zoals al eerder gezegd, wel verbaasd opkijken als een Murat met een pistool rondloopt en dat dat zomaar kan, maar het ook niet goed vinden als de politie bij jou gaat kijken of je toevallig met een wapen rondloopt. Lekker hypocriet Nederland weer....
pi_17715153
quote:
  zondag 14 maart 2004 @ 20:23:06 #109
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_17715174
quote:
Op zondag 14 maart 2004 20:19 schreef calvobbes het volgende:
Maar zoals al eerder gezegd, wel verbaasd opkijken als een Murat met een pistool rondloopt en dat dat zomaar kan, maar het ook niet goed vinden als de politie bij jou gaat kijken of je toevallig met een wapen rondloopt. Lekker hypocriet Nederland weer....
Zo gaat et altijd .... zelf willen ze niet dat ze gefouilleerd worden. Kost tijd en bla bla bla. MAar dan is er weer iemand kapot geschoten en dan ligt het aan de politie. Tis af en toe zo bar hier in nederland. Ben et wel met je eens !
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_17715221
quote:
Op zondag 14 maart 2004 20:23 schreef jackson het volgende:

[..]

Zo gaat et altijd .... zelf willen ze niet dat ze gefouilleerd worden. Kost tijd en bla bla bla. MAar dan is er weer iemand kapot geschoten en dan ligt het aan de politie. Tis af en toe zo bar hier in nederland. Ben et wel met je eens !
daarom ben ik ook er totaal niet tegen!
pi_17715242
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:10 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Dat lockerverhaal is mij echt helemaal te bizar. Een agent die zomaar eventjes 1850 lockers open mag maken Dat valt onder persoonlijke levenssfeer. Zonder huiszoekingsbevel zou hij mijn sleutel sowieso niet krijgen.
Zal ik je een geheimpje vertellen: de school heeft ook een sleutel, een zogenaamde loper

Verder snap ik niet dat je er zo'n probleem van maakt. Ik ben het met het grootste deel van de mensen hier eens, preventief fouilleren is een goede zaak! Politie ga zo door. Daarnaast woon ik niet in het westen en wil ik ook niet in het westen wonen, omdat ze daar bij controles 39 man aanhouden met allemaal rotzooi op zak
  zondag 14 maart 2004 @ 20:29:11 #112
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17715323
quote:
Op zondag 14 maart 2004 20:19 schreef calvobbes het volgende:

Calvobbes, ik word bang van je..... Je hebt een goed punt...
Thucydides
pi_17715363
schoollockers vind ik niet erg dat daar eens in gekeken word... volgens mij kan je daar prima dingen in verbergen...
  zondag 14 maart 2004 @ 20:40:50 #114
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_17715614
Uiteindelijk wordt iedereen gefouilleerd. Je mag zelf bepalen hoe moeilijk je het maakt en wat de prijs is die je daarvoor wilt betalen. Preventief fouilleren gaat inderdaad ver. Daarom zijn er ook aangewezen gebieden die een beroerd slechte naam hebben opgebouwd voor wat de veiligheid op straat betreft. Je wordt dus echt niet op de Brink in Boerenstrontdorp preventief gefouilleerd. De gebieden waar perventief gefouilleerd wordt zijn vantevoren bekend gemaakt in de media. Je hoeft dus niet verrast te zijn als je staande gehouden wordt op het Zwaanshals of de Benthuizerstraat; om maar eens een paar lekkere straten in Rotterdam te noemen. Natuurlijk lijkt het of er niemand baat heeft bij preventief fouilleren. He slachtoffer dat géén klap op z'n kop krijgt met die afgepakte ploertendoder wordt immers nooit bekend.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_17718306
Het punt is inderdaad dat inbreuk op de privacy! Ik denk dat we moeten uitkijken dat we ons niet op n glijdende schaal bevinden. Op zich is veligheid op straat zeker een groot goed! Wat veel mensen die zeggen ''foullieer me maar'' vergeten is dat grondrechten er zijn om te beschermen tegen willekeur van de overheid. En wat de overheid doet met dat preventief fouilleren is iets wat strikt genomen niet is toegestaan, het is een soort van ''gedoogdbeleid t.a.v. fouilleren. Voor fouiileren bestaan zeer strikte regels.
Het gaat er dus ook niet zo zeer om wie wel of niet wat te verbergen heeft maar veel meer om t feit of we het willen toestaan dat het beleid en de regels in de wet steeds meer worden aangepast. Ze zijn immers niet voor niets ooit afgesproken toch?
Ik vind dat je eerst de wet moet aanpassen en dan pas inbreuken moet maken op grondrechten van burgers. Niemand zit te wachten op een soort van politiestaat toch?
pi_17719589
quote:
Op zondag 14 maart 2004 20:02 schreef jackson het volgende:

[..]

Ik ken er 1 die ook op fok! actief is maar die is op mijn msn offline ... ik kan et topic altijd even naar em mailen
Goodday

Even lezen hier hoor
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  zondag 14 maart 2004 @ 23:03:19 #117
43792 Miguel
No Hay Igual!
pi_17719649
quote:
  zondag 14 maart 2004 @ 23:06:36 #118
72528 Hephaistos
Oempaloempa's Unite!
pi_17719734
quote:
Op zondag 14 maart 2004 22:14 schreef marmhz het volgende:
Het punt is inderdaad dat inbreuk op de privacy! Ik denk dat we moeten uitkijken dat we ons niet op n glijdende schaal bevinden. Op zich is veligheid op straat zeker een groot goed! Wat veel mensen die zeggen ''foullieer me maar'' vergeten is dat grondrechten er zijn om te beschermen tegen willekeur van de overheid. En wat de overheid doet met dat preventief fouilleren is iets wat strikt genomen niet is toegestaan, het is een soort van ''gedoogdbeleid t.a.v. fouilleren. Voor fouiileren bestaan zeer strikte regels.
Het gaat er dus ook niet zo zeer om wie wel of niet wat te verbergen heeft maar veel meer om t feit of we het willen toestaan dat het beleid en de regels in de wet steeds meer worden aangepast. Ze zijn immers niet voor niets ooit afgesproken toch?
Ik vind dat je eerst de wet moet aanpassen en dan pas inbreuken moet maken op grondrechten van burgers. Niemand zit te wachten op een soort van politiestaat toch?
Dit zou inderdaad het geval zijn als ze slechts bepaalde personen fouilleren bij een actie, maar de politie is juist verplicht om iedereen (gelijk dus!) te fouilleren die langs komt. Blijft dat ik het er mee eens ben dat dit een schijnveilighedi creeert, maar als mensen er blij mee zijn, no problemo...
If men define things as real, they are real in their consequences
pi_17719849
Ik kan er ook kort over zijn. En het is al vaker gezegd. Als je niks te verbergen hebt waar maak je je dan druk om?? Wat de meesten gewoon dwars zit volgens mij is dat ze even naar iemand anders moeten luisteren en moeten dulden dat er iemand in hun zakken zit, want dat is best rot als je daar geen zeggenschap over hebt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand iets in zijn/haar zakken heeft wat legaal is maar dat niemand anders mag zien omdat dat hartstikke privé is. Het is natuurlijk allemaal wel privé, maar het zal allemaal wel niet zo heel erg wereldschokkend zijn he... dus waar maak je je druk om?

Nee de Nederlander wil een veiliger Nederlander, en is massaal tegen zinloos geweld, maar als daar actie op ondernomen wordt, de lang verwachtte actie, dan mag de gemiddelde Nederlander er absoluut geen last van ondervinden hoor, kom op zeg!!
pi_17720003
En mensen die over grondrechten beginnen, je hebt helemaal gelijk hoor, maar laten we wel relativeren he, waar hebben we het over jongens. Er mag niet in heel Nederland zomaar gefouilleerd worden he. Er wordt een gebied aangewezen waar gebleken is dat er veel rottigheid gebeurd, en daar worden de mensen AF EN TOE preventief gefouilleerd.... En dat het nodig is blijkt wel uit het feit dat er telkens weer wapens en drugs worden aangetroffen bij die acties. Ik vind elke fouilleer actie waarbij misschien maar 1 wapen wordt aangetroffen een geslaagde actie, het is toch weer een mafkees met een wapen minder
  † In Memoriam † zondag 14 maart 2004 @ 23:17:40 #121
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_17720034
Alst een lekkere politieagent is
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  zondag 14 maart 2004 @ 23:18:27 #122
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_17720050
Ik heb niets te verbergen
  zondag 14 maart 2004 @ 23:20:10 #123
85179 SEX
Real Nigga Shit
pi_17720093
quote:
even meedoen met de rest want ik wil er natuurlijk wel bijhoren.
Hey Bonita, glad to meet ya, For the kind of stunning newness I must have foreseen ya!
pi_17720127
quote:
Op zondag 14 maart 2004 23:20 schreef SEX het volgende:

[..]

even meedoen met de rest want ik wil er natuurlijk wel bijhoren.
Je kunt je niet voorstellen dat veel mensen er hetzelfde over denken?
  † In Memoriam † zondag 14 maart 2004 @ 23:22:21 #125
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_17720154
quote:
Op zondag 14 maart 2004 23:18 schreef Tiemie het volgende:
Ik heb niets te verbergen
*fouilleert Tiemie*
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  zondag 14 maart 2004 @ 23:24:33 #126
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_17720221
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:52 schreef blablasjit het volgende:
daarom zit me zwaardje altijd in zijn hoes en aangezien ik onderweg ben naar-/van mijn training heb ik altijd mijn kleding ook bij me... maar toch ben ik benieuwd hoe het zit als ik zo'n controle team tegen kom... of het dan ook zo is dat ik hem weer mee mag nemen...
jawel hoor mit's het een toegestaan atribuut is voor je hobby/werk.

loop je alleen met je mes op straat dan heb je een probleem of je moet kunnen aan tonen dat bij een vereiniging hoort
  zondag 14 maart 2004 @ 23:25:41 #127
85179 SEX
Real Nigga Shit
pi_17720250
-edit: offtopic
Hey Bonita, glad to meet ya, For the kind of stunning newness I must have foreseen ya!
  zondag 14 maart 2004 @ 23:28:53 #128
72528 Hephaistos
Oempaloempa's Unite!
pi_17720325
quote:
Op zondag 14 maart 2004 23:11 schreef mcintosh het volgende:

Nee de Nederlander wil een veiliger Nederlander, en is massaal tegen zinloos geweld, maar als daar actie op ondernomen wordt, de lang verwachtte actie, dan mag de gemiddelde Nederlander er absoluut geen last van ondervinden hoor, kom op zeg!!
Dit is dus inderdaad het probleem, dat mensen denken dat Nederland veiliger wordt als er af en toe een preventief fouilleer actie plaatsvindt. Ga er nou maar vanuit dat als je een wapen bij je wil hebben, je dit heus wel lukt. Mocht het voorkomen dat er een wapen afgepakt wordt, heb je binnen een dag weer een nieuwe. Zinloos geweld is al helemaal niet te voorkomen met dit soort acties natuurlijk.
Nogmaals, prima als mensen zich er beter door voelen, maar de daadwerkelijke veiligheid zal niet veel omhoog gaan (wat ook al gebleken is uit verschillende evaluatie-rapporten).
If men define things as real, they are real in their consequences
pi_17720401
quote:
Op zondag 14 maart 2004 18:54 schreef Etcetera het volgende:
  FOK!fossiel zondag 14 maart 2004 @ 23:37:20 #130
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_17720510
In gebieden waar het echt nodig is, waarom niet. Het is om de criminaliteit tegen te gaan, niet om te kijken welke kleur condoom je bij je hebt .
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
pi_17723540
quote:
Op zondag 14 maart 2004 23:24 schreef karper het volgende:

[..]

jawel hoor mit's het een toegestaan atribuut is voor je hobby/werk.

loop je alleen met je mes op straat dan heb je een probleem of je moet kunnen aan tonen dat bij een vereiniging hoort
Zeg jij wel zo mooi maar een zwaard is een categorie IV wapen volgens de Wet Wapens en Munitie en die mag je niet alleen in een beschermhoesje op je achterbank vervoeren, das ook strafbaar. Die moet je namelijk zo vervoeren dat het zwaard niet voor onmiddelijk gebruik gereed is. En onder de 18 mag je em niet eens hebben
pi_17723542
quote:
Op zondag 14 maart 2004 23:28 schreef Hephaistos het volgende:

[..]

Dit is dus inderdaad het probleem, dat mensen denken dat Nederland veiliger wordt als er af en toe een preventief fouilleer actie plaatsvindt. Ga er nou maar vanuit dat als je een wapen bij je wil hebben, je dit heus wel lukt. Mocht het voorkomen dat er een wapen afgepakt wordt, heb je binnen een dag weer een nieuwe. Zinloos geweld is al helemaal niet te voorkomen met dit soort acties natuurlijk.
Nogmaals, prima als mensen zich er beter door voelen, maar de daadwerkelijke veiligheid zal niet veel omhoog gaan (wat ook al gebleken is uit verschillende evaluatie-rapporten).
Iets is beter dan niets toch? En zinloos geweld is niet te voorkomen, nooit niet. Ik wilde alleen duidelijkmaken dat er altijd keihard om actie wordt geschreeuwd maar als die ondernomen wordt is het land weer te klein ( figuurlijk)
pi_17723643
Ik zou er niks van moeten hebben als ik over straat loop en ineens zonder reden wordt tegengehouden en gefouilleerd, maarja het geeft gewoon wel resultaat en al is het maar een klein beetje, het is het imo ook wel waard.
Het is ook niet zo dat de politie in kleine Groningse dorpjes gaat lopen fouilleren, voor zover ik het weet mag het alleen in bepaalde 'risicogebieden'.
  maandag 15 maart 2004 @ 10:15:31 #134
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_17725036
Ja hoor, ik heb niks te verbergen
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 15 maart 2004 @ 10:17:51 #135
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_17725076
quote:
Op maandag 15 maart 2004 10:15 schreef SEMTEX het volgende:
Ja hoor, ik heb niks te verbergen
Idem.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 15 maart 2004 @ 10:33:32 #136
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_17725309
Ze moeten met de fouilleren hetzelfde doen als met blazen. Bij het staande houden van een auto moet er standaard geblazen worden (of is dat ook een inbreuk op je privacy..??..). En dat moet op straat ook zo zijn. Bij het aanspreken van iemand op straat moet het ook gewoon zijn "Mag ik even voelen."

Zelf ben ik er dus een groot voorstander van. Moeten ze overal doen niet alleen in "probleem gebieden"
pi_17725427
quote:
  maandag 15 maart 2004 @ 13:37:49 #138
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_17729339
Aan iedereen die zo hard roept dat ze er geen probleem mee hebben: hou zou je reageren als een agent na het controleren van je zakken vraagt of hij ook "even van binnen mag kijken? Bukt u even meneer?"

Dat is hier in heerlen dus daadwerkelijk gebeurt bij een preventieve fouilleeractie. Weliswaar rondom een uiterst dubieus cafe maar naast dat cafe lag een normaal restaurant en om rechtsongelijkheid te voorkomen zijn die mensen ook gecontroleerd.

Maakt je dat niets uit? Je hebt toch niets te verbergen?
Vampire Romance O+
  maandag 15 maart 2004 @ 14:03:40 #139
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_17729901
Een politie agent mag dat helemaal niet alleen een officier van justitie. Met de normaal geldende regels daarvoor.
Broodje aap verhaal als je het mij vraagt.
  maandag 15 maart 2004 @ 14:10:02 #140
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_17730050
quote:
Op maandag 15 maart 2004 13:37 schreef MouseOver het volgende:
Aan iedereen die zo hard roept dat ze er geen probleem mee hebben: hou zou je reageren als een agent na het controleren van je zakken vraagt of hij ook "even van binnen mag kijken? Bukt u even meneer?"

Dat is hier in heerlen dus daadwerkelijk gebeurt bij een preventieve fouilleeractie. Weliswaar rondom een uiterst dubieus cafe maar naast dat cafe lag een normaal restaurant en om rechtsongelijkheid te voorkomen zijn die mensen ook gecontroleerd.

Maakt je dat niets uit? Je hebt toch niets te verbergen?
Onzin.

Zoiets gebeurt sowieso al niet buiten een politiebureau, dus dit slaat echt helemaal nergens op.

Als iemand zich verdacht maakt of wanneer er een drugshond aanslaat bij die persoon en er extern niets gevonden is, kan deze persoon opgepakt worden en idd aan een interne search onderworpen worden.

NOOIT zal zoiets op straat tijdens een preventief-fouilleeractie gebeuren..

Dus: broodje aap.
  maandag 15 maart 2004 @ 14:33:25 #141
25777 Dauntless
Een hyperoniem hyponiem
pi_17730618
quote:
Om eens orgineel te zijn.
-Aantal geposte afbeeldingen in B&H sinds 1 januari 05: 2320.
-Gebruikte webruimte: 880mb
pi_17731767
quote:
Op zondag 14 maart 2004 22:14 schreef marmhz het volgende:

Niemand zit te wachten op een soort van politiestaat toch?
ik zou er echt niet tegen zijn
  maandag 15 maart 2004 @ 15:22:14 #143
83062 P0RN
Nep idool.
pi_17731784
ik zeg.. voel maar lekker
pi_17731872
quote:
Op maandag 15 maart 2004 07:06 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Zeg jij wel zo mooi maar een zwaard is een categorie IV wapen volgens de Wet Wapens en Munitie en die mag je niet alleen in een beschermhoesje op je achterbank vervoeren, das ook strafbaar. Die moet je namelijk zo vervoeren dat het zwaard niet voor onmiddelijk gebruik gereed is. En onder de 18 mag je em niet eens hebben
[offtopic]zijn er verschillende categorien? daar valt niks over te vinden op het internet (politie site ergens ooit opgezocht) daar stond alleen dat ie niet voor het grijpen mocht zijn in een berschermende kap en dat was het.. meer stond er niet.[/offtopic]
pi_17732985
quote:
Op maandag 15 maart 2004 14:03 schreef HarryP het volgende:
Een politie agent mag dat helemaal niet alleen een officier van justitie. Met de normaal geldende regels daarvoor.
Broodje aap verhaal als je het mij vraagt.
Weet jij hoeveel officieren vanjustitie er zijn in Nederland? Zijn op een stuk of wat handen te tellen...

een officier van justitie bepaald in een door de burgemeester aangewezen gebied een gebied aan waarin agenten preventief moge fouilleren/doorzoeken Voor ten hoogste 12 uren trouwens
pi_17733035
quote:
Op maandag 15 maart 2004 15:25 schreef blablasjit het volgende:

[..]

[offtopic]zijn er verschillende categorien? daar valt niks over te vinden op het internet (politie site ergens ooit opgezocht) daar stond alleen dat ie niet voor het grijpen mocht zijn in een berschermende kap en dat was het.. meer stond er niet.[/offtopic]
Er zijn vier categoriën wapens. Die van categorie IV mag je gewoon hebben, mits je boven de 18 bent. Je mag ze niet dragen ( dat wil zeggen bij je hebben in principe ) tenzij je het wapen vervoert. En dan mag het inderdaad niet voor onmiddelijk gebruik gereed zijn ( mag dus niet voor het grijpen liggen. En volgens mij zijn er al arresten / uitspraken van de rechter dat alleen in de kofferbak leggen niet voldoende is

De tips die ik gaf zijn niet verplicht, maar zo voldoe je zeker aan de gestelde eisen
  maandag 15 maart 2004 @ 16:26:05 #147
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_17733253
quote:
Op maandag 15 maart 2004 14:10 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Onzin.

Zoiets gebeurt sowieso al niet buiten een politiebureau, dus dit slaat echt helemaal nergens op.

Als iemand zich verdacht maakt of wanneer er een drugshond aanslaat bij die persoon en er extern niets gevonden is, kan deze persoon opgepakt worden en idd aan een interne search onderworpen worden.

NOOIT zal zoiets op straat tijdens een preventief-fouilleeractie gebeuren..

Dus: broodje aap.
Ik woon er een blok vanaf. Het is de eerste keer dat zo'n controle hier in heerlen gehouden is gebeurd, volgens mij was dat eind 2002. Het heeft toen nog de krant gehaald omdat het tot grote verontwaardiging geleid heeft. Marechaussee heeft een stuk afgezet en iedereen daarbinnen is "door en door" gecontroleerd.

Sindsdien zijn er nog meer van die acties gehouden maar is het bij fouilleren gebleven.

Ik ben btw aan het zoeken maar kan er nog niet 123 berichten over vinden.. Het was de willemstraat maar ik kan me de naam van het cafe dat midden in de cirkel lag niet meer herinneren.
Vampire Romance O+
pi_17733309
quote:
Op maandag 15 maart 2004 16:15 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Er zijn vier categoriën wapens. Die van categorie IV mag je gewoon hebben, mits je boven de 18 bent. Je mag ze niet dragen ( dat wil zeggen bij je hebben in principe ) tenzij je het wapen vervoert. En dan mag het inderdaad niet voor onmiddelijk gebruik gereed zijn ( mag dus niet voor het grijpen liggen. En volgens mij zijn er al arresten / uitspraken van de rechter dat alleen in de kofferbak leggen niet voldoende is

De tips die ik gaf zijn niet verplicht, maar zo voldoe je zeker aan de gestelde eisen
en je weet dit allemaal omdat?

als ik hem meeneem (vervoer van en naar sportschool) ligt hij ingepakt en niet zichtbaar in de kofferbak die ten alle tijden op slot zit.
pi_17734311
quote:
Op maandag 15 maart 2004 16:28 schreef blablasjit het volgende:

[..]

en je weet dit allemaal omdat?
Omdat ik "one of them" ben, in opleiding, nu 2 jaar gevorderd
pi_17740815
Ja hoor, ik heb niets te verbergen. Maar door een kluisje (ik heb alleen een kluisje bij mijn bijbaan) heen laten zoeken vind ik wel anders.. Daar zitten heel persoonlijke dingen in. Blouzen die de was in moeten, provisie die nog mee naar huis moet, fooi..

Maar het zou wel mogen, als ze alles maar heel laten.
Mon 'en!
pi_17796598
ik hoorde dat er plannen zijn om het ook in het OV te doen!

hehe metaal detectoor bij de binnenkomst van elk station (A).

[quote]Omdat ik "one of them" ben, in opleiding, nu 2 jaar gevorderd .[/qoute]

wat zou jij doen als je een auto aanhoud bijvoorbeeld in mijn situatie... gewoon bij algemene controle en je vind in mijn jas een best groot zwaard gewikkeld in zijn hoes. Kom net terug uit de sportschool etc...
pi_17796617
Kom maar; zolang ik me zakje wiet mag houden heb ik er nix tegen... Er zijn genoeg mongolen die niet meer op straat durven lopen omdat er weer nog grotere mongolen rondlopen met messen en vuurwapens... mijn vraag waar is het voor nodig? ben je niet goed genoeg om zonder 'wapen' rond te lopen... mietjes...

ps. Zou't zekers niet erg vinden als een vrouwlijke agente me ff komt helpen
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_17819868
Ik ben niet tegen preventief fouilleren. Ik heb niks te verbergen en zo'n schending van me privacy vind ik het niet En als hierdoor meer wapens in beslag worden genomen vind ik het alleen maar goed
  woensdag 24 maart 2004 @ 10:01:22 #154
69669 gids
B.I.T.C.H.
pi_17931961
ben het eens met de TS. Ik fietste laatst zelf met een vriendin naar huis via het Rembrandtplein toen we daar op een cordon politieacgenten stuitten. Of we even van de fiets af wilden stappen om ons te laten fouilleren. Ik zei nog heel vrolijk; oh dan fietsen we wel even om . Maar dat mocnht niet...eenmaal nietsvermoedend in de sluis gefietst heb je geen keuze meer. En je kan wel roepen oh dat zou ik wel toelaten maar als je daar in de stromende regen staat, op weg naar huis en een onbekende wil in je tas gaan zitten wroeten, dan denk je er wel anders over.

Dus ik zei dat ik het nergens voor nodig vond, belachelijk etc. Waarop die agent zei: benm je dan niet voor meer veiligheid? Dus ik zei:"jawel maar ik denk niet dat dit de juiste methode is om dat te bewerkstelligen. Toen vroeg hij nog waarom, maar om nou met een agent in de regen een politieke discussie aan te gaan leek me wat ver gaan. Het eindigde er mee dat ik me of liet fouilleren of mee moest naar het bureau.

Mijn vriendin liep ondertussen te gieren van het lachen om mijn zinloze discussie en uiteindelijk heb ik zo;n agente maar even aan mijn regenjas laten voelen. Als ik er een uzi onder verborgen had, had ze hem niet gevonden, maar goed.

Het was overigens op een dinsdagavond om 20.00 uur. Echt een tijd dat messentrekkers op het rembrandplein gaan rondlopen. Vinden ze het gek dat het prev. fouilleren niet effectief is?
Babe In Total Control of Herself
pi_17932755
Van mij mogen ze, ik heb toch niks te verbergen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')