abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 maart 2004 @ 16:52:43 #1
72528 Hephaistos
Oempaloempa's Unite!
pi_17710741
Er worden in Nederland maandag 3 minuten stilte gehouden om de aanslagen in Spanje te gedenken. Prima natuurlijk, maar waarom is dit 3 minuten?
Vroeger was 1 minuut stilte een teken van rouw, later werd het 2 minuten voor speciale gelegenheden die ernstiger geacht werden. En nu is het zelfs 3 minuten. Het lijkt wel alsof we het steeds meer uitrekken om steeds meer respect te geven aan slachtoffers. Maar bij de volgende grote ramp zal het wellicht 4 minuten worden enz. enz.

Is een minuut stilte niet genoeg respect voor de slachtoffers? Het gaat toch om het rouwen of herdenken op zich en niet om de totale tijd die je daaraan besteed? Ik stel voor om bij de volgende rouwgelegenheden gewoon weer de 1 minuut stilte in te voeren en dit niet steeds op te rekken alleen om aan te geven dat dit erger is dan de vorige herdenking.
If men define things as real, they are real in their consequences
  zondag 14 maart 2004 @ 16:57:18 #2
33097 MUZZ
ik ga lekker
pi_17710838
Ik stel voor om dat gedoe af te schaffen.
Je zal als 1dags vlieg je dag niet hebben
  zondag 14 maart 2004 @ 16:59:29 #3
51296 I_AM_BACK
extreem rechtshandig
pi_17710887
Als jij je al af gaat vragen hoelang jij je waffel moet houden om stil te staan bij een aanslag op onschuldige burgers,hoeveel doden moeten er dan voor gaan vallen om jou 3 minuten stil te krijgen?
Een 6 karaat straat-agaat aan een draad in je naad...Dat staat
  zondag 14 maart 2004 @ 16:59:52 #4
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_17710896
3 treinen
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 14 maart 2004 @ 17:03:01 #5
72528 Hephaistos
Oempaloempa's Unite!
pi_17710949
quote:
Op zondag 14 maart 2004 16:59 schreef I_AM_BACK het volgende:
Als jij je al af gaat vragen hoelang jij je waffel moet houden om stil te staan bij een aanslag op onschuldige burgers,hoeveel doden moeten er dan voor gaan vallen om jou 3 minuten stil te krijgen?
Kijk, dit is dus wat ik bedoel. Getuigt het van meer respect als je 3 minuten je mond houdt, dan als je 1 minuut je mond houdt? Is het dus de tijd die telt waaraan je kan afmeten hoeveel respect je toont aan de slachtoffers?

Ik dacht altijd dat het juist het stilte houden zelf was waar het om ging, niet om de tijd die je daaraan besteed. Als dit wel zo is stel ik voor om 10 minuten stilte te houden.
If men define things as real, they are real in their consequences
  zondag 14 maart 2004 @ 17:05:36 #6
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_17711011
Syyyyymmmmmmmbooooolliiiiiiiisch.
Ik ga naar huis.
  zondag 14 maart 2004 @ 17:06:08 #7
23328 NiMPhoenix
www.nimation.nl
pi_17711024
Veel plezier met stilzijn...3 minuten...*g*
Zo lang zijn we niet eens stil in mei
Today we escape, we escape.......
  zondag 14 maart 2004 @ 17:09:20 #8
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_17711092
vindt het ook een beetje overdreven.. 1 minuut is al meer dan genoeg...
  zondag 14 maart 2004 @ 17:10:56 #9
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_17711122
inflatie...
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_17711146
hmm hoe laat?
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  zondag 14 maart 2004 @ 17:13:32 #11
15600 BB-King
Long live the King!
pi_17711176
Ik kan dit nooit, maak dan juist extra herrie in die paar minuten dan normaal.
Heeft niks met geen respect te maken, maar ik bepaal zelf wel of ik stil ben op zo'n moment.
Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
pi_17711195
Is trouwens de schuld van de linkse media
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_17711204
quote:
Op zondag 14 maart 2004 17:12 schreef RichardQuest het volgende:
hmm hoe laat?
Out of my mind, back in five minutes
pi_17711570
Wat een bullshit zeg.

Heel vervelend dat al die mensen dood zijn. Maar hoeveel mensen sterven er op een dag wel niet bij verkeersongevallen? Houden we daar ook ons smoel voor dicht? Waarom zou ik voor deze doden wel respect moeten tonen door 3 minuten stil te zijn en voor al die andere niet.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  zondag 14 maart 2004 @ 17:33:33 #15
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_17711649
maandagmiddag 12.00
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_17711660
Er is ook een topic over in de Klaagbaak.

Ik vind 1 minuut al overdreven; als gewone standaard hollander die geen band heeft met Spanje doe je dat toch niet? 3 minuten vind ik wel erg ver gaan.

Dat de NS er wat aan doet kan ik wel begrijpen, aangezien het ook om hun collega's gaat. Maar toch.....als vuilnisman of zo ga je toch ook niet rouwen als er een paar andere vuilnismannen in Spanje omkomen bij een bomaanslag? Dat je 3 minuten lang geen vuilnis ophaalt?
  zondag 14 maart 2004 @ 17:35:54 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_17711703
Mja met alle respect hoor, maar gebeurde dat na 11-9 ook dan? 3 minuten stilte in Nederland? Ik moet ernstig denken aan dat artikeltje van laatst op Nu.nl, dat massaal rouwbetoon eigenlijk enorm egoistisch is. "O kijk ons eens meelevend zijn" en zo.

Maar los van het feit dat het dus voor mij allemaal niet zo nodig hoeft, vind ik het eigenlijk niet minder dan godgeklaagd dat er nu voor een bomaanslag 3 minuten stilte gehouden wordt, terwijl voor de jaarlijkse Dodenherdenking, waarbij we hen gedenken die hun leven gegeven hebben om ons de mogelijkheid te bieden in alle vrijheid te Fok!ken, twee minuten wel genoeg gevonden wordt. Noem mij maar ouderwets, maar dat vind ik eigenlijk zeer kwalijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_17711763
quote:
Op zondag 14 maart 2004 17:33 schreef reem het volgende:
maandagmiddag 12.00
Dankjewel.
Out of my mind, back in five minutes
  zondag 14 maart 2004 @ 17:39:06 #19
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_17711768
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 05:39:54 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_17711807
Ik vind het een heel net gebaar. We kunnen gvd toch wel ff 3 min stil staan bij mensen die zomaar uit hun dagelijks leventje weg gerukt zijn. Sta er is bij stul dat jou dit overkomen zou. Of je vrienden.
Kmoet er niet aan denkne.
pi_17711818
3 minuten is wel lekker ovdereven zeg. Btw 2 minuten met 11-9 was al lang en dat was nog wel ernstiger als dat dit was.
pi_17711855
quote:
Op zondag 14 maart 2004 17:39 schreef Mikkie het volgende:
3 minuten vind ik ook ver gaan. Ik bedoel... met 1 minuut is de boodschap ook wel duidelijk.

En het feit dat die stilte ingelast wordt vind ik niet slecht. Je kunt roepen van "Ja, maar die anderen die elke sterven dan!?" Die zijn niet om het leven gekomen door een brute daad van deze omvang. Daar gaat het om. Elk individu dat overlijdt wordt herdacht door een aantal mensen uit zijn/haar omgeving. Maar dit is eigenlijk gewoon massamoord, een dood die je niemand gunt. Dáárom stilte en dus respect.
Dus een dode verdient meer respect als die bloederig en door een aanslag om het leven is gekomen? Dood is dood in mijn ogen. En waarom nu wel en bij al die andere aanslagen niet?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  zondag 14 maart 2004 @ 17:46:28 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_17711917
Ja dat klopt Mikkie, dat bewuste artikel ging inderdaad over die schertsvertoningen rondom de dood van o.a. Fortuyn. Het deed mij alleen aan hetzelfde mechanisme denken, vandaar

En natuurlijk, zo'n brute massamoord is schokkend. Maar het was in Spanje, en in mijn ogen is het dan een beetje misplaatst om daar in Nederland 3 minuten stilte voor te gaan houden. En je zal mij niet horen over alle verkeersslachtoffers etc, dat is inderdaad gewoon niet schokkend, geen brute terreurdaad etc, daar heb je gelijk in. Aan de andere kant: in Israel wordt iedere week wel een bus opgeblazen waar 30 doden bij vallen, en dat nemen we voor kennisgeving aan. Maar 200 doden is ineens wel genoeg om breed te gaan doen met rouwbetoon en alles? Ik gun iedereen zijn mening, en respecteer die dan ook, maar voor mij persoonlijk kan ik er weinig anders van maken dan misplaatst (om het niet huichelachtig te hoeven noemen)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_17712153
Precies ja, als het in het midden-oosten gebeurt, is het ineens de normaalste zaak van de wereld. je vraagt je soms haast af waarom het nog in het nieuws komt. Maar als het dus op een andere plaats gebeurt met andere mensen, is het dus ineens wel een reden om te gaan rouwen.

Natuurlijk, het is belachelijk dat het gebeurd is, en ik vind ook dat je je er echt wel boos om mag maken, maar rouwen.....?

Soms lijtk het wel alsof de ene mensenleven belangrijker is dan de andere. Als Sylvia Millecam of Guusje Nederhorst stert aan kanker, is het ineens vele malen erger dan als een vage familielid van je aan die ziekte sterft. Als Pim Fortuyn wordt doodgeschoten is het hele land in diepe rouw, maar als een fietsenmaker in Amsterdam wordt doodgeschoten, zal hooguit zijn familie er om rouwen en verder er een paar mensen er schande van spreken dat zoiets gebeurt.

Wat maakt de ene mens belangrijker dan de andere? Bekendheid?
pi_17712325
Als dit verschijnsel, van stilte houden bij elke ramp, doorgaat, dan zal het heel stil worden in Nederland

Is het trouwens ook 3 min stil op FOK op maandag ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')