Waar te beginnen... Het speelt al sinds eind november 2003...
In de herfst van 2003 doe ik een bestelling via een winkel in Hong Kong. Ik heb al eerder bij deze winkel gekocht en de service is een pluim waard. De spullen zouden via Speed Post verstuurd worden, oftewel EMS.
Op 26 (of door het tijdsverschil 27) november wordt het op de post gedaan en de verkoper stuurt keurig een scan van het verzendbewijs plus de trace code. Mooi. Duurt ongeveer een week, dacht ik nog.
Zo beetje in de eerste week van December is het pakket nog niet aangekomen. Geen zorgen, misschien komt het door de al begonnen kerstdrukte, dus kan het nog wel even duren.
Op 16 december stuur ik een mailtje naar de verkoper en die zoekt het even uit en na een dag vraagt mij dan om bij het postkantoor te kijken, want volgens de gegevens die hij heeft opgevraagd moet het aan gekomen zijn... Vreemd, want als het bij het postkantoor ligt, dan moet ik ook een briefje van de EMS postbode hebben gehad, wat dus niet het geval is.
Ik naar het postkantoor de volgende dag en daar ligt niks. De mevrouw aan de balie geeft me een nummer voor TPG Post Service.
Die ga ik dus bellen en geef de tracing code aan de telefoniste: geen informatie gevonden.
![]()
Dat kan niet en enkele dagen later komt de verkoper met de informatie via Hong Kong Post dat het pakketje op 28 november 2003 is afgeleverd! Hoe kan dat nou? Een grote kartonnen doos in de gang of huiskamer kan je niet missen als het afgeleverd zou zijjn, d'r was geen grote doos op de 28ste.
Einde verhaal zal je denken, maar nee. Ik vraag aan de familieleden of ze op de 28ste een pakketje uit Hong Kong hebben ontvangen en de antwoorden waren negatief, geen pakketje op de 28 november.
Zelfs in die paar weken zouden de buren die ws het pakketje hebben ontvangen al voor de deur hebben gestaan om het door te geven en had ik een briefje moeten hebben van de TPG koerier met die mededeling. Niet dus.
Op 23 december bel ik weer het Service nummer en geef exact dezelfde gegevens op die ik ruim een week eerder had opgegeven. Nu wèl informatie: "Afgeleverd op 28 november"
Dat kán niet. Ik vraag hoe zij dat kan zien. "Omdat het uitgescand is op uw adres, meneer..."
Hoezo uitgescand, is er een handtekening? Dat is pas bewijs toch? Daar kon ze geen antwoord op geven. Wel liet ze weten deze zaak door te geven en het uit te laten zoeken.
Met die geruststellende belofte hing ik weer op en wachtte op het resultaat. Ze zouden me toch terugbellen...?
Begin januari 2004...
![]()
Ik bel weer naar de Servicelijn van TPG en daar weten ze niks van een onderzoek af... Vieze gore...
![]()
Ze geven me een speciaal nummer naar een afdeling speciaal voor spoedzendingen. NU PAS!!!
![]()
Ik daar naar toe bellen... Krijg ik een jong broekie aan de lijn die me met allerlei pakketnummers opzadeld waar ik niks aan heb. Zeg ik: "Het is spoed, via EMS." Zegt ie dat ik dan eigenlijk bij TNT moet zijn, die doen dat werk. "1, 2, 3, 4...."
![]()
TNT bellen... "Sorry meneer, sinds oktober 2003 doen we geen spoedzendingen meer, dat doet ons moederbedrijf TPG nu zelf.."
Die knakker geeft me dan een bijna gelijke nummer als naar die TPG broekie, maar krijg nu een ouwe vent aan de lijn.
Die gaat zoeken:
TPG ouwe vent met brullende stem: "Is afgeleverd op de 28ste november twee-duizend-en-drrie! Goedemi.."..
Ik: NIET dus!
TPG ouwe vent met brullende stem: "Oh... Maar dat moet. Het systeem zegt zo."...
Ik: Waarom zegt het systeem dat het afgeleverd is?
TPG ouwe vent met brullende stem: "Omdat het uitgescand is."
Ik: Dat heb ik eerder gehoord, maar waar scant de koerier dan uit?
TPG ouwe vent met brullende stem: "In de auto, bestelbus."
Ik: En dat is bewijs?
TPG ouwe vent met brullende stem: "Ja." (klinkt triomfantelijk, blij dat ie het gaat afronden...)
Ik: Maar wordt er geen handtekeing gevraagd?
TPG ouwe vent met brullende stem: (blijft even stil..) "J..ja, maar daar kan ik niet in kijken."
Ik: Waarom niet???
TPG ouwe vent met brullende stem: Kan ik niet, beter gezegd, mag ik niet."
Ik: (...dan ben je eigenlijk nutteloos..) En hoe zorg ik daarvoor?
Een onderzoek. De afzender moet een onderzoek laten starten van zijn kant via HK Post.
20 januari 2004.
Ik vraag de verkoper of ie al heeft gehoord. Antwoord: ze zijn nog bezig. TPG Post is nogal traag met antwoorden geven.
![]()
Ik vraag hem om wat ik weer van een TPG medewerker heb gehoord via een 'Rugby systeem' HK Post TPG moet benaderen voor een onderzoek, want met dat systeem gaat het sneller..
![]()
Begin februari 2004.
Krijg ik een formulier van TPG Post! Of ik schriftelijk wil verklaren d.m.v. het invullen van het formulier dat ik het pakketje niet heb ontvangen. Ik schrijf bij opmerkingen bij dat de postbode geen briefje heeft achtergelaten over het lot van de zending.
Ik zend het antwoord gelijk terug.
Ergens in deze maand ga ik nog een keer naar het postkantoor om meer informatie te winnen. Als pakketjes die niet bezorgd kunnen worden op het postkantoor belanden, dan blijven ze daar drie weken liggen en worden ze dan teruggestuurd naar de afzender.
Een ruwe rekensom zegt dat dat zo is, dat het dan eind december weer terug is gestuurd.
19 februari 2004 godverdomme.
Nog steeds geen nieuws.
De verkoper heeft aan de tracing officer gevraagd of hij contact met hem wilt opnemen, maar de man is altijd afwezig.
Stom dat ik niet eerder op gekomen was bel ik het nummer van de functionaris in Hoofddorp die me die formulieren heeft toegestuurd. Krijg de man aan de lijn en die probeert hardop na te denken "dat er wel wat met die zending was, maar wat...".
![]()
Als het op het postkantoor was beland, dan gaan ze over drie weken dus terug. Hij vertelde dat hij niet weet met welk soort verzending het dan retour wordt gestuurd, het kan weer via EMS, maar omdat TPG Post geen EMS stuurt naar Hong Kong (?????), kan het ook via normale post mee zijn gegaan... Maar ja, zelfs dan zou het nu met de sloomste handelsschip al in Hong Kong zijn, maar de afzender heeft niks terug ontvangen.
Hij zou het gaan onderzoeken en zou me na het weekend terugbellen.
21 februari 2004.
Geen telefoontje en zelf heb ik het te druk op het werk en voor een bruiloft om ook nog eens tussen verkorte kantooruren die vent op te bellen.
26 februari 2004.
Krijg ik een mail van de verkoper met kopietjes van papieren van TPG, het zegt voor mij eigenlijk genoeg, maar blijkbaar willen geen van beide postagentschappen en dan vooral TPG Post geen duimbreed toegeven:
Hier is het verzoek van Hong Kong Post voor een navraag van de zending:
![]()
Hier het 'onderzoek'.
![]()
De lijst van wat er op die dag gebracht moest worden. Waarom er een krul staat (voor aflevering?) weet ik niet. Het is NIET afgeleverd!
![]()
Het antwoord van TPG aan HK Post aan de afzender...
![]()
Verder staat er in het mailtje dat HK Post er fijntjes opmerkt dat hoe ik dan eigenlijk wist dat het pakketje op de 28ste bij m'n deur is geweest terwijl ik steeds claim dat ik op die dag afwezig was (ik was werken). Ik weet er meer van af, DUS weet ik ook waar dat pakketje is gebleven!
![]()
Goed, nadat ik bijgekomen was van een lachbui en een woedeaanval besloot ik het advies van de verkoper op te volgen en de Tracing Officer van HK Post een brief te schrijven om uit te leggen
dat ik er van afwist omdat ik godverdomme degene was die deze ellende heb laten onderzoeken! Ik nam halverwege december 2003 het initiatief en belde TPG enkele keren op om te vragen waar het pakketje blijft. Dáárom ben ik er achter gekomen dat het pakketje op die datum er geweest was.
12 maart 2004.
Ik bel het nummer van die Alzheimer TPG knakker in Hoofddorp. Iemand anders krijg ik aan de lijn en die zegt dat die man die me zou helpen er mee gaat stoppen.
![]()
Dus biedt hij zijn diensten aan en weet in het begin ook niks van af. Dan vertel ik dat ik geen briefje van de postbode heb gekregen dat ie langs geweest en dan vliegt ie uit zijn slof en bijt toe dat ie geen zin heeft in de discussie over het wel of geen notitie achterlaten, "want daar kunnen we nog uren over praten".
![]()
Ik geef alleen maar een gegeven ter goede trouw om de zaak op weg te helpen, eikel.
Hij zou me "nog dezelfde dag terugbellen!". Not. En intussen is het weer weekend.
Nu weer bijna halverwege maart en ruim drie maanden later hoor ik via de afzender dat de Tracing Officer m'n brief en de zaak naar zijn baas brengt en dat er over enkele dagen
Hopelijk kan ik daar iets mee en betalen zij het verzekerde bedrag aan de afzender (nog eigenlijk de eigenaar van de zending totdat ik een handtekening heb gezet) om de spullen opnieuw te versturen. Aan TPG heb ik na geen een vaste contactpersoon te hebben gehad en vrijwel allemaal arrogante ex-ambtenaren aan de lijn gehad te hebben kom ik tot de conclusie:
Laat de concurrentie maar snel de particuliere markt op gaan om deze slome achterbakse kutbedrijf weg te presteren. Fucking hell, waaromprobeerde die koerier niet nog twee keer langs te gaan? Waarom geen briefje? Waarom is er geen een TPG medewerker die weet wat er met de zending is gebeurd? Waarom duurt het zo fucking lang om een pakketje te zoeken die met
EMS notabene was verstuurd en kwijtgeraakt!?
![]()
Sorry voor de lange post, maar ik moet het kwijt.
Wat een ballentent is die TPG!!!