quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 20:03 schreef blablasjit het volgende:
Ik zou graag zelf een cavia hok willen maken. Maar waar moet ik dan opletten?
Hoe maak je zo'n hok waterdicht... hoe doe je het met de bodem... etc.
kan je in een cavia hok ook meerdere verdiepingen maken?
En wat zijn leuke dingen om in dat hok te plaatsen? ik hoorde al dat cavia's een handoek die met de punten is opgehangen (soort hangmat) heerlijk vinden... wat zijn nog meer dingen behalve huisjes en pvc buizen die leuk zijn voor een cavia
Als je meerdere verdiepingen maakt moet je er wel voor zorgen dat ze naar een andere verdieping kunnen lopen, ze klimmen en springen niet. Graven doen ze ook niet, dus al je gazon vlak is kun je gewoon een ren maken zonder gedoe met kippengaas op de bodem (ik doe het altijd maar wel, soms willen er beestjes IN de ren, niet eruit). Als je cavia's 's nachts ook buiten blijven moet je er voor zorgen dta ze het lekker warm hebben in hun slaap hok, dus van de grond (ik maakte altijd hokken waarbij ze onder het slaaphok konden zitten om te schuilen tegen de zon), en met lekker veel warm stro erin en zo isolerend mogelijk. Waterdicht maken kan met asfaltpapier, maar dan kan het wel erg warm worden in de zomer, ik loste dat op door een los huisje in het ren-gedeelte te zetten (dus het gedeelte wat niet overdekt was). Je moet ook zorgen dat je goed bij alle delen van het hok kunt, vanwege schoonmaken maar ook om je beestjes te kunnen pakken als er wat is. Ik maate zelf meestal driehoekige langwerpige hokken, die verschoof ik dan van lente tot herfst over het gazon (grasmaaien en bemesten wordt overbodig
![]()
). Als nachthok had ik dan aan een kant een stuk in de bovenste punt afgeschermd, met een plank er naar toe waar ze ook langs konden om er onder te zitten. Bij ons hadden ze boeken in de bieb met bouwtekeningen. Voor mijn cava's was dit echter een tweede hok, meestal nam ik ze 's nachts mee naar binnen omdat ik als kind niet kon slapen zonder mn beestjes bij me. Een hok wat ook in de winter warm genoeg is zou ik zo niet weten....
Hangmat vonden mijne niks aan, mn ratten wel. Ik had de geijkte regenpijpstukken, en ik had een aantal schotjes gemaakt (hoeken, kruisen, T en Y vormen) van afvalhout, en die flikkerde ik steeds in andere patronen in het hok en dan stukjes wortel enzo erin, gaan ze heel achtief rondrennen en zoeken. Sommige cavia's zijn heel actief en andere minder, je kunt ze speels houden door ze veel nieuwe dingen aan te bieden, maar sommige zijn gewoon niet zo heel geinteresseerd. De ene heeft ook een andere smaak dan de ander, een van mijn cavia's vroeger had een knuffelbeest, zo'n speeltje van macdonalds. Was ooit in de kooi gevallen en hij begon hysterisch te piepen als dino weg was. Als hij ging zoeken in het doolhof sleurde hij dino in zn bek mee, altijd, overal.