quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 16:38 schreef amr_diab het volgende:
De samenleving in Nederland begint te verloederen, en niet in de laatste plaats omdat er overal regels voor zijn. Mag dit nu wel, mag dit nu niet? Zo is ook het zero-tolerance beleid tot stand gekomen.
Ook in andere landen zul je zero-tolerance vinden hoor.
quote:
Kleine overtredingen waarover ze in het buitenland niet moeilijk doen, daar wordt in Nederland een hele heisa over gemaakt.
U is bekend met het fenomeen coffeeshop?
quote:
Bovendien kosten allerlei nutteloze onderzoeken, naar dingen die we allang weten, veel geld. De regels maken het allemaal niet gezelliger, laat staan ongedwongen, en er is vaak sprake van een averechts effect: overtreden omdat het een kick geeft.
En je verwacht dat in andere landen niet aan te treffen?
quote:
Meer en meer zie je mensen al naar het buitenland verhuizen, vaak is de belasting een reden. Maar in hoeverre heeft het zin om te emigreren (al is het tijdelijk) met als standpunt 'regelziekte', maar ook culturele aspecten. Vooropgesteld is dat je de taal reeds kent, en open staat voor vernieuwing.
Ik zelf denk dat de zuidelijke, meer ongedwongen cultuur duidelijk zijn voordelen kent, en dat Spanje bijvoorbeeld best aantrekkelijk is. Ze doen niet zo moeilijk over van alles en nog wat, zeg maar.
Een nadeel is wel dat je ver van je familie en vrienden zit (hoewel, met EasyJet of BasiqAir zit je zo in Zuid-Europa).
Als je uit Nederland weg wilt puur omdat "de maatschappij" je niet meer aanstaat dan is het misschien slim om eerst eens te bedenken of dat in andere landen anders is. "In Nederland gaat teveel geld naar onderzoek". Da's leuk, maar het lijkt me in dat geval toch handig dat te vergelijken met wat andere landen doen.
En vertrekken om belastingtechnische redenen moet natuurlijk ook zin hebben. Da's niet als je in het ziekenfonds zit.
Ook kan het handig zijn te zorgen voor werk voordat je vertrekt. Of zorg iig voor voldoende geld om te kunnen overleven zonder werk. Binnen Europa heb je vrij verkeer van personen, maar ik denk niet dat je een uitkering oid kunt aanvragen in een land waar je net komt wonen en nooit gewerkt hebt. En als je in Nederland een uitkering wilt aanvragen maar er niet woont zou het ook maar zo kunnen dat je niets krijgt.