quote:Eerste tv-sint (83) overleden
De eerste 'televisie-sinterklaas', is overleden.
Adrie van Oorschot (83) speelde vanaf 1965 jarenlang de hoofdfiguur bij de tv-registraties van de aankomst van de goedheiligman, die destijds steevast werd ingehaald door Mies Bouwman. Van Oorschot stierf dinsdag in zijn woonplaats Vlissingen.
Adrie van Oorschot was tevens een tv-pionier, vooral op het gebied van kinderprogramma's. Hij begon zijn werkzame leven in 1935 als goochelaar, sneltekenaar, buikspreker, imitator en poppenspeler. Later was hij 17 jaar lang producer bij de VARA. Eerder werkte hij ook voor de KRO.
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1079071514615.html
quote:Op zaterdag 13 maart 2004 14:56 schreef Caesu het volgende:
toen ik het topic zag dacht ik shit, hij zat toch niet in de trein daar in madrid....
Dit was de voorganger van de huidige sint Bram van der Vlugt...quote:Op zaterdag 13 maart 2004 14:58 schreef Lexie het volgende:
Is dat die man die nu ook nog steeds Sinterklaas speelde?
quote:De verjaardag van Sinterklaas wordt al vanaf 1952 op televisie gevierd.
Het begint met de aankomst van Sinterklaas, gevolgd door diverse optredens van de Sint en zijn Pieten in allerlei televisieprogramma's. Vanaf 1952 kwam de Sint in een open rijtuig aan in Studio Irene in Bussum waar hij werd ontvangen door Mies Bouwman.
Later werden de lokaties, presentatie, Sinterklaas en de Pieterbazen verschillend, totdat Adrie van Oorschot de definitieve Sinterklaas van de televisie werd.
Mies Bouwman (Vrouwtje Bouw) werd daarbij het vertrouwde gezicht die de goedheiligman elk jaar ergens in Nederland stond op te wachten.
In 1973 nam Mies Bouwman afscheid. Wieteke van Dort, Henk van Montfoort, Rob de Nijs, Ome Willem, Sonja Barend, Berend Boudewijn en Aart Staartjes namen het van haar over. In 1987 nam Bram van der Vlugt de rol van Sinterklaas over.
http://www.kindertv.org/
quote:Op zaterdag 13 maart 2004 17:29 schreef Markie-Mark het volgende:
misleidende topictitel, ik dacht dat Bram van der Vlugt was overleden![]()
quote:Op zaterdag 13 maart 2004 17:29 schreef Markie-Mark het volgende:
Ja, ik dus ook.quote:Op zaterdag 13 maart 2004 17:29 schreef Markie-Mark het volgende:
Hier ookquote:Op zaterdag 13 maart 2004 17:29 schreef Markie-Mark het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |