quote:
Op maandag 26 mei 2014 18:55 schreef Stofje het volgende:We gaan deze zomer een weekje naar Sicilië. We vrezen de hitte al, magoed, misschien hebben we geluk

. We komen aan op Trapani en gaan door naar Palermo. Heeft iemand ervaring met het OV op Sicilië? Ik durf niet goed te rijden (onervaren autorijder), waardoor ik echt de voorkeur geef aan OV. Trein Palermo - Cefalu is goed te doen begreep ik, maar op diverse sites lees ik dat treinen tamelijk matig zijn en dat de voorkeur echt naar bussen uitgaat. Zijn daar goede, Engelstalige "9292-achtige" sites voor? Die kan ik namelijk echt niet vinden.
Openbaar vervoer
De grote steden van Sicilië staan met elkaar in verbinding via een, niet al te uitgebreid, spoornetwerk. Tussen Messina en Palermo en Messina en Catania rijden relatief snelle intercity treinen. Andere bestemmingen worden met zogenaamde regionale treinen aangedaan, maar deze stoppen erg vaak en u doet dan lang over de reis. Wanneer u hier de charme niet van inziet, kunt u beter niet aan zo’n reis beginnen. Op de website van de Italiaanse spoorwegmaatschappij kunt u online uw tickets kopen. Omdat het treinvervoer op Sicilië wat te wensen overlaat, verkiezen de meeste Sicilianen de bus. Het busvervoer op het eiland wordt door verschillende maatschappijen verzorgd. Voor dienstregelingen kunt u het beste naar het dichtstbijzijnde toeristenbureau gaan. Kaartjes voor de stadsbus moet u van tevoren bij een kaartverkooppunt, een tabakszaak of een krantenkiosk kopen. U moet dan bij het instappen uw kaartje stempelen in de automaat. Voor intercity bussen moet u soms vooraf een kaartje kopen bij het busstation, maar meestal kunt u in de bus zelf een ticket kopen.
http://royalsicilie.nl/reisinformatie/vervoerTip, leer of goed auto rijden de komende maanden, of leer goed italiaans