Uitgegeven: 20-7-2001 18:28
Laatst gewijzigd: 20-7-2001 19:27
-------------------------------------------------------
AMSTERDAM – Bij ernstige rellen tijdens de G8-top in het Italiaanse Genua is een demonstrant overleden. Het Italiaanse ministerie van Binnenlandse Zaken kon nog niets zeggen over de doodsoorzaak. Naar verluidt is de man door de politie doodgeschoten.
Een andere die net als de overleden demonstrant stenen naar een politiebusje gegooid zou hebben, werd door het busje overreden. Hij is daarbij ernstig gewond geraakt.
Het geweld in Genua is vrijdag meteen na de opening van de G8-top opgelaaid. Demonstranten tegen globalisering trokken door de straten van de Italiaanse stad en leverden slag met de massaal aanwezige politie.
-------------------------------------------------------
Ben ik hier nu de enige die het belachelijk vindt dat de politie echte kogels gebruikt i.p.v. rubberen?
En wat is dat voor een barbaarse methode om als een demostrant stenen naar een busje gooit die meteen te
!overrijden!?? Er zijn toch zat andere manieren om demostranten tegen te houden zoals waterkannonen e.d.?
Is dit nu normaal? ben ik nu soft? of is de Italiaanse politie gek geworden?
Als je weet dat grote groepen criminelen al maanden lang bezig zijn om gewelddadigheden te plannen en gewapend naar deze 'demonstraties' vertrekken hoor je die demonstratie te boycotten. Politieke 'idealen' hoor je op democratische wijze te propageren, niet op deze manier.
Moraal van dit verhaal: Als je onschuldig ben, dan sta je daar niet. Doe je dat toch, dan zijn de consequenties voor jezelf.
Opruimen dat tuig .
quote:De eerste verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de demonstranten. Laten we even duidelijk stellen: de politie is daar niet om te knokken maar de demonstranten zijn wel gekomen om te vechten. Elke demonstrant die nu niet naar huis gaat is deelnemer aan een geweldadige demonstratie en daarmee mede verantwoordelijk voor eventuele doden en gewonden.
Naar verluidt is de man door de politie doodgeschoten.
quote:precies, de echte demonstranten kijken wel uit. Die weten zelf ook wel dat ze niet tussen de relschoppers moeten staan. Een molotovcocktail gooi je ook niet zomaar naar de politie omdat je ze niet wil verwonden.
Op vrijdag 20 juli 2001 20:08 schreef panzerfaust het volgende:
Moraal van dit verhaal: Als je onschuldig ben, dan sta je daar niet. Doe je dat toch, dan zijn de consequenties voor jezelf.
Ik vind dat je als demonstrant wel erg veel risico's neemt om stenen en molotov-coctails te gooien naar de Italiaanse politie en Caribinieri. Zeker als je beseft, dat je je in een land begeeft, waar agenten en caribinieri te maken hebben met bestrijding van mafia en georganiseerde misdaad.
Ik hoop dat er niet meer dodelijke slachtoffers volgen en dat het geweld ophoudt (van BEIDE kanten wel te verstaan).
quote:Je kunt lang discusseren of die agent misschien een seconde langer had moeten wachten met schieten maar daar gaat het natuurlijk niet om.
Op vrijdag 20 juli 2001 20:07 schreef speknek het volgende:
Nee nouja natuurlijk horen ze niet met scherp te schieten en mensen te overrijden, maar ik weet niet in welke situatie die politieagenten zich bevonden en ik kan toch al geen enkele sympathie voor die relschoppers vinden.
De kern van de zaak is dat een groep demonstranten moedwillig naar Genua is vertrokken om gewelddadigheden te plegen. Dat daarbij doden en/ of gewonden gaan vallen is van te voren al duidelijk. En daarmee is voor mij ook duidelijk wie we deze doden/ gewonden moeten aanrekenen.
Er is trouwens ook al een politieman zwaar gewond.
Reactie van SP-kamerlid Van Bommel op de radio: Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd is maar er is duidelijk overmatig geweld gebruikt tegen een ongewapende demonstrant.
quote:Een gegooide steen is ook een moordwapen hoor.
Op vrijdag 20 juli 2001 20:06 schreef Hole_in_one het volgende:
Ik ben dus soft???
(op 't Fok! word je gehard )
ik weet niet of we daar nu juist blij of niet blij mee moeten zijn
maar de verantwoordelijkheid ligt in de eerste plaats bij de relschoppers, zij zijn ten slotte degenen die beginnen met geweld, zo'n politieman zal nooit uit zichzelf iemand zomaar neerknallen of overrijden
quote:Lul niet zo slap.
Op vrijdag 20 juli 2001 19:57 schreef Aernout het volgende:Daarmee geven ze impliciet goedkeuring aan dit geweld.
Zolang jullie knus in je huisje zitten is er geen probleem, en mogen jullie spreken van nutteloze anarchistische relschoppers? Die mensen DOEN tenminste wat... en de provocatie komt van beide kanten. De machtigste en rijkste kant mag daarbij heel wat verwijten gemaakt worden wat mij betreft. Ik snap echt geen ruk van deze reacties... probeer het maar voor jezelf te rationaliseren, maar dit is gewoon pure onderdrukking.
Hmmmm Marvin wil niet in Italie wonen al zijn maffiafilms wel m'n lievelingsfilms.
weet je wat je ramt iemand maar het ziekenhuis in maar je schiet hem niet in zijn kop
Dat wil niet zeggen dat het dus wel goed te praten is wat de demonstranten doen. Dat ze demonstreren vind ik OK, maar dat ze de strijd aanbinden met de politie vind ik te ver gaan. Dat wil echter niet zeggen dat het dus niet erg is wat er is gebeurd en zo'n 'eigen schuld, dikke bult' houding die nu uit de reacties hier blijkt, vind ik ook schokkend. Dat je het niet eens bent met die actievoerders maakt het minder erg als een van hen dood gaat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |