headfirsttohell | donderdag 11 maart 2004 @ 09:59 |
Ja, ik wil dus misschien een kronan fiets. Zijn die echt zo degelijk? Ik heb nu ook wel een goeie, maar daarvan zijn de spaken keivaak kapot. En d'r moet nogal eens een flinke krat bier achterop wat ook niet echt gaat. Dus is zo'n kronan fiets dan iets? | |
Mirjam | donderdag 11 maart 2004 @ 10:07 |
die zijn we; degelijk, anders hadden ze die reputatie ook niet... | |
Drinkemaatje | donderdag 11 maart 2004 @ 10:11 |
quote:Wat ik er altijd van zie is dat ze dikke spaken, velgen en banden hebben. Misschiend dat ze verkeerd, of niet goed genoeg gespaakt zijn. Wat ook helpt is niet stoepen op en af raggen en je kont op tillen op het moment van impact. | |
HeatWave | donderdag 11 maart 2004 @ 10:13 |
Offtopic verwijderd ---> PTA | |
Drinkemaatje | donderdag 11 maart 2004 @ 10:14 |
quote:Later op de dag zul je hem wel kunnen waarderen hoop ik. ![]() | |
headfirsttohell | donderdag 11 maart 2004 @ 10:14 |
quote:Op donderdag 11 maart 2004 09:59 schreef headfirsttohell het volgende: Ja, ik wil dus misschien een kronan fiets. Zijn die echt zo degelijk? Ik heb nu ook wel een goeie, maar daarvan zijn de spaken keivaak kapot. En d'r moet nogal eens een flinke krat bier achterop wat ook niet echt gaat. Dus is zo'n kronan fiets dan iets? Sorry voor de ongelukkige bewoording,maar ik heb nu dus GEEN kronan fiets. Ik heb wel een goeie fiets, maar allemaal zo lichtgewicht en dus gewoon breekbaar aangezien het van aluminium en niet van carbon is. | |
NT-T.BartMan | donderdag 11 maart 2004 @ 10:24 |
Neem dan een Kronan met een bagagerek voorop, zo'n bakkersfiets. Die zijn gemaakt om flinke lasten te dragen. Ik heb zelf geen Kronan, ken wel mensen die er een hebben. Ze komen érg solide over en fietsen nog best goed! | |
BeF_Aviko | donderdag 11 maart 2004 @ 10:24 |
Kronan fietsen werden naar ik meen vroeger in het Zweedse leger toegepast, en daar deden ze jarenlang dienst. Aangezien het gewoon lompe fietsen zijn met goeie ouwe degelijkheid, gaan ze járen en járen mee (met een beetje onderhoud natuurlijk), althans de oude. Ik weet niet hoe de kwaliteit van de 'nieuwe'/'moderne' lijn is, maar Kronan heeft een naam hoog te houden. Mijn broer rijdt in ieder geval al vier jaar met plezier rond op zijn ouderwetse groene Kronan ![]() | |
headfirsttohell | donderdag 11 maart 2004 @ 10:34 |
Zo'n rek voorop was wel de bedoeling ja, bedankt voor het advies | |
MouseOver | donderdag 11 maart 2004 @ 12:03 |
Ze hebben de naam dat ze in verhouding met een moderne fiets nogal lomp rijden. Hoewel ik geloof dat de nieuwe types ook gewoon 7 versnellingen kunnen hebben. | |
Piro | donderdag 11 maart 2004 @ 12:33 |
Nooit een kronan gehad maar ze zijn iig oerdegelijk, ik heb lasten daarop gezien waar mijn batavus van door zijn wielen buigt. ![]() | |
headfirsttohell | donderdag 11 maart 2004 @ 14:01 |
quote: MouseOver - donderdag 11 maart 2004 @ 12:03 Ze hebben de naam dat ze in verhouding met een moderne fiets nogal lomp rijden. Hoewel ik geloof dat de nieuwe types ook gewoon 7 versnellingen kunnen hebben. Heerlijk een fiets die ook lomp rijd, dan ben ik niet de enige!!! | |
Alexxxxx | donderdag 11 maart 2004 @ 17:17 |
Ze zijn ontworpen voor het Zweedse leger ![]() ![]() | |
DeBastaardo | donderdag 11 maart 2004 @ 18:28 |
Joh dat zijn toch die zweedse apparaten? Mn oom heeft ook zo'n ding geloof ik, schijnen ubergroot en uber comfortabel te zijn! | |
MartinusMagnus | donderdag 11 maart 2004 @ 22:08 |
Van iemand uit de branche vernomen dat Kronan echt bagger kwaliteit is. Dan liever een Sparta Bulk Bullet. | |
ultra_ivo | donderdag 11 maart 2004 @ 22:24 |
Kronan is erg duur voor z'n kwaliteit. ALs 't echt stevig moet, kijk dan naar een echte transportfiets, bijv. van Azov. Echt niet duurder dan een Kronan. De Kronan heeft een standaard achterwiel, daar schiet je dus niks mee op. Maar veel handiger is het om door een goede vakman een ander achterwiel te laten spaken. En de spaken goed op spanning houden. Slappe spaken breken heel snel. Ik heb gewoon een standaard achterwiel (zelfs met aluminium velg) in mijn postfiets zitten. De spaakspanning houd ik goed bij, geen enkel probleem dus, zelfs bij 80kg post. Ivo | |
Garbageman | vrijdag 12 maart 2004 @ 00:10 |
De fietsenmaker bij mij in de buurt zet in fietsen van postbezorgers inderdaad extra dikke spaken. | |
Lamer_Deluxe | vrijdag 12 maart 2004 @ 00:15 |
M'n zus had ook een Kronan, degelijke fiets inderdaad. Maar ze heeft hem verkocht omdat ze bang was dat ie gejat zou worden. Mijn 'gewone' Union fiets is alweer twintig jaar oud nu en doet het nog prima, mist een paar spaken (door een paar ongelukjes), maar daar merk je niks van. En ik heb hem nou niet bepaald goed onderhouden, ik vlieg er ook altijd de stoepen mee op en af en rij hem zo een fietsenrek in ![]() | |
MartinusMagnus | vrijdag 12 maart 2004 @ 18:56 |
Dikke spaken voor een sterk wiel ![]() Ga vooral voor een stijve velg! Rigida DP2000, Vuelta Airline of Alesa Explorer ofzo.... | |
ultra_ivo | vrijdag 12 maart 2004 @ 20:30 |
quote:Gaat niet helemaal op. De beste spaken zijn dun in het midden, en dik aan het kopje. 2.0-1.8-2.0mm zijn de betere racespaken, de echte vakantiefietsspaken zijn 2.3-2.0mm. Maar die nieuwrwetse wielen heb ik al heel vaak kapot zien gaan, Martinus, dus dat klopt niet wat je zegt. Ivo |