FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Koppel van een Formule 1 motor
zilverleondonderdag 11 maart 2004 @ 09:03
In de formule 1 wordt alleen maar gesproken over het vermogen van de motor. Waar ik eigenlijk al jaren nieuwsgierig naar ben is het maximum koppel van zo'n motor.

P.s. Als TDi rijder ben ik altijd al meer "geinteresseerd" geweest in koppel dan vermogen.......
D3nn15donderdag 11 maart 2004 @ 09:16
Geen id eigenlijk, zal best genoeg zijn, die bolides kunnen in zijn 2 en 3 ook wielspin krijgen toch?
zinloosdonderdag 11 maart 2004 @ 09:18
In zn 2 en 3 wheelsping gaat cker wel lukken jah Op nat wegdek in zn 4 ook nog wel......

Wil ik ook als ik een auto heb
zilverleondonderdag 11 maart 2004 @ 09:19
Ja, maar komt dat door véél koppel of véél vermogen (lijkt wel kip of ei stelling)
CiQNiZdonderdag 11 maart 2004 @ 09:26
Ik dacht dat het koppel redelijk laag lag bij een Formula 1 auto, rond de 800Nm ofzo...

(noem het maar laag trouwens )
Chilly_Willydonderdag 11 maart 2004 @ 09:30
Rond de 350-360 nm koppel. Dit bewijst al weer dat koppel niet de bepalende factor is. Leuk dan mijn dieseltje 310nm heeft als koppel, heeft hij dat bij 2000rpm. Een F1 motor heeft zijn maximale koppel rond de 15.000rpm, dus veel meer power.
CiQNiZdonderdag 11 maart 2004 @ 09:35
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 09:30 schreef Chilly_Willy het volgende:
Rond de 350-360 nm koppel. Dit bewijst al weer dat koppel niet de bepalende factor is. Leuk dan mijn dieseltje 310nm heeft als koppel, heeft hij dat bij 2000rpm. Een F1 motor heeft zijn maximale koppel rond de 15.000rpm, dus veel meer power.
Had ik het nog hoog ingeschat! Hoog koppel heeft een vrachtwagen meer aan dan een Formula 1 auto...
Taxidonderdag 11 maart 2004 @ 09:43
Check: (spam?!)

http://www.yawpower.com/tqvshp.html

Chilly_Willy zit goed. Het koppel van een F1 motor ligt tegen de 400 Nm aan.

De VW V10 TDi levert 750 Nm... (motor van het jaar, overigens...)
LowJoedonderdag 11 maart 2004 @ 09:56
Bij gewone auto's heb je koppel nodig om met lage toeren op te trekken of om een zware aanhanger te trekken.F1 auto's zijn licht en dan heb je beter zoveel mogelijk pk's en die zijn nou eenmaal het hoogst bij veel toeren!
Ashramdonderdag 11 maart 2004 @ 10:00
Is alles niet zo'n een beetje begrensd in de F1? Max. 10 cilinder en bepaalde inhoud? Ik kijk graag F1, maar weet niet veel over de tech. beperkingen.

Iemand die me hierover wat kan inlichten?
JaapBdonderdag 11 maart 2004 @ 10:00
Koppel is voor zover ik weet meer afhankelijk van slagvolume, een reden waarom "geblazen" motoren ook meer koppel hebben omdat er meer lucht doorheen wordt geperst.

Koppel van een goede 3 liter motor zal dus ongeveer hetzelfde zijn bij een F1 motor als bij een personenwagen. Verschil is zoals op de link van taxi al te zien is het gebied waarover dat koppel beschikbaar is in combinatie met het aantal toeren wat de motor nog kan draaien zonder dat de "ademhaling" (spoeling) in de war komt.
Chilly_Willydonderdag 11 maart 2004 @ 10:03
De motor inhoud is gelimiteerd op 3 liter. Een V10 is dan optimaal omdat je dan met relatief kleine cylinder hebt die zulke hoge rpm kan halen.

PK is de bepalende factor bij het accelereren. Een TDI met 150pk is even snel als een 150pk benzine motor, mits de bakken op dezelfde top afgesteld staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Chilly_Willy op 11-03-2004 10:11:30 ]
JaapBdonderdag 11 maart 2004 @ 10:11
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:03 schreef Chilly_Willy het volgende:
De motor inhoud is gelimiteerd op 3 liter. Een V10 is dan optimaal omdat je dan met relatief kleine cylinder zulke hoge rpm kan halen.

PK is de bepalende factor bij het accelereren. Een TDI met 150pk is even snel als een 150pk benzine motor, mits de bakken op dezelfde top afgesteld staan.
Dan heb je het puur en alleen over de topsnelheid, niet over acceleratie, want een TDI/JTD met 150 PK heeft een beduidend hoger koppel dan een 150 PK (ongeblazen) benzinemotor.

Volgens mij is er in de F1 een uitspraak die luidt: "Horsepower sells cars, torque wins races" .
Xtreemdonderdag 11 maart 2004 @ 10:12
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:11 schreef JaapB het volgende:

[..]

Volgens mij is er in de F1 een uitspraak die luidt: "Horsepower sells cars, torque wins races" .
Die is van Piech.... En als er een concern niet in de F1 zit is het VAG wel
JaapBdonderdag 11 maart 2004 @ 10:17
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:12 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Die is van Piech.... En als er een concern niet in de F1 zit is het VAG wel
I stand corrected
Xtreemdonderdag 11 maart 2004 @ 10:21
Maar ff wat anders... koppel is toch te berekenen o.a. aan de hand van het aantal PK (of anders om?)
BazzoSdonderdag 11 maart 2004 @ 10:26
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:21 schreef Xtreem het volgende:
Maar ff wat anders... koppel is toch te berekenen o.a. aan de hand van het aantal PK (of anders om?)
[edit] laat maar
CExdonderdag 11 maart 2004 @ 10:27
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:21 schreef Xtreem het volgende:
Maar ff wat anders... koppel is toch te berekenen o.a. aan de hand van het aantal PK (of anders om?)
Ze hangen idd in formulevorm samen... ik heb em alleen niet bij de hand
JaapBdonderdag 11 maart 2004 @ 10:29
Aantal PK's/KW's is te berekenen door een bepaalde formule waarbij je koppel en toerental moet weten. Aangezien bji optimale ademhaling van een motor er weinig meer uit het koppel is te halen wil men in de F1 de toerentallen omhoog hebben voor meer PK's.
Xtreemdonderdag 11 maart 2004 @ 10:30
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:27 schreef CEx het volgende:

[..]

Ze hangen idd in formulevorm samen... ik heb em alleen niet bij de hand
maar wat zijn de andere factoren dan? 'k vind 400Nm nl. opvallend weinig... ondaks dat koppel minder belangrijk is voor F1, had ik toch heel wat meer verwacht...
CExdonderdag 11 maart 2004 @ 10:30
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:26 schreef BazzoS het volgende:

[..]

nee, je bent in de war met KW (kilowatt) als je het aantal kw's weet, dan deel je die door 3, en doe je keer 4, en je hebt het aantal pk's (ongeveer dan )
Dat is gewoon een conversie... de formule die bedoelt wordt is zoiets als:
PK = koppel * coefficient1 * coefficient2 * coefficient3
BazzoSdonderdag 11 maart 2004 @ 10:32
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:30 schreef CEx het volgende:

[..]

Dat is gewoon een conversie... de formule die bedoelt wordt is zoiets als:
PK = koppel * coefficient1 * coefficient2 * coefficient3
ik had geen flauw idee dat je NM om kon rekenen naar PK's, wel dat je KW naar PK kon omrekenen
CExdonderdag 11 maart 2004 @ 10:37
Xtreem dit is volgensmij de (vereenvoudigde?) formule:

Koppel = (PK x 5252) ÷ RPM
Chilly_Willydonderdag 11 maart 2004 @ 10:43
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:11 schreef JaapB het volgende:

[..]

Dan heb je het puur en alleen over de topsnelheid, niet over acceleratie, want een TDI/JTD met 150 PK heeft een beduidend hoger koppel dan een 150 PK (ongeblazen) benzinemotor.

Volgens mij is er in de F1 een uitspraak die luidt: "Horsepower sells cars, torque wins races" .
Nee over acceleratie. Wat ik bedoel is dat de 2 auto's wel een optimale versnellingsbak moeten hebben en eenzelfde top. Dus als ze allebei redlinen in de 5e versnelling dat ze dan even hard gaan. Bij gelijk vermogen is de acceleratie gelijk. Tuurlijk heeft een TDI/JTD/TDCI met 150 pk een hogere koppel, maar dat heeft hij maximaal bij 2000 rpm en loopt door tot 3500 rpm. De koppel van een 150pk benzine auto zal pas bij 3500 a 4000 rpm op zijn top zitten maar heeft zijn maximaal vermogen bij 6000+ rpm.

En de uitdrukking "Horsepower sells cars, torque wins races" is onzin. Waarom heeft een F1 motor dan 850pk en 360nm koppel en niet andersom?
Xtreemdonderdag 11 maart 2004 @ 10:44
bij 18k toeren en 800 pk is dat 233 Nm...

Bij de excel van m'n ma 83pk/ 100 nm klopt het , max. nm bij 4000 ....
CExdonderdag 11 maart 2004 @ 10:48
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:43 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

En de uitdrukking "Horsepower sells cars, torque wins races" is onzin. Waarom heeft een F1 motor dan 850pk en 360nm koppel en niet andersom?
Zoals eerder gezegd is deze uitspraak niet in de F1 gedaan. Koppel is echt wel belangrijk als je je mercedes van 2 ton vooruit wil krijgen

Hoeveel weegt zo'n wagen uit de F1?
Xtreemdonderdag 11 maart 2004 @ 10:51
600 kg. incl coureur geloof ik?
JaapBdonderdag 11 maart 2004 @ 10:51
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:43 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Nee over acceleratie. Wat ik bedoel is dat de 2 auto's wel een optimale versnellingsbak moeten hebben en eenzelfde top. Dus als ze allebei redlinen in de 5e versnelling dat ze dan even hard gaan. Bij gelijk vermogen is de acceleratie gelijk. Tuurlijk heeft een TDI/JTD/TDCI met 150 pk een hogere koppel, maar dat heeft hij maximaal bij 2000 rpm en loopt door tot 3500 rpm. De koppel van een 150pk benzine auto zal pas bij 3500 a 4000 rpm op zijn top zitten maar heeft zijn maximaal vermogen bij 6000+ rpm.

En de uitdrukking "Horsepower sells cars, torque wins races" is onzin. Waarom heeft een F1 motor dan 850pk en 360nm koppel en niet andersom?
Die F1 motor heeft zoveel PK omdat hij bij 18000 toeren nog steeds voldoende koppel heeft, en dus een goede ademhaling. Zou het koppel daar 10 % lager liggen dan was ook het vermogen daar 10% lager. En zou het maximumtoerental 50% lager liggen dan was ook het vermogen 50% lager.

Maar ik heb in de praktijk mee mogen maken hoe een wagen met hetzelfde topvermogen als de mijne er dankzij een hoger koppel boven de 200 km/u vandaar ging.

Rijd jij zelf in een benzine of turbodiesel?
Chilly_Willydonderdag 11 maart 2004 @ 10:54
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:44 schreef Xtreem het volgende:
bij 18k toeren en 800 pk is dat 233 Nm...

Bij de excel van m'n ma 83pk/ 100 nm klopt het , max. nm bij 4000 ....
Uit de formule komt lb/ft en geen nm. 233 lb/ft = 316nm. Dit is niet de maximal koppel, die ligt 3000 rpm lager.

Lees dit nog maar eens door: http://www.yawpower.com/tqvshp.html
Xtreemdonderdag 11 maart 2004 @ 11:00
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:54 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Uit de formule komt lb/ft en geen nm. 233 lb/ft = 316nm. Dit is niet de maximal koppel, die ligt 3000 rpm lager.

Lees dit nog maar eens door: http://www.yawpower.com/tqvshp.html
thnx!

Als je tijd hebt, maak daar 'ns een [hoe zit dat met...] topic van?
CExdonderdag 11 maart 2004 @ 11:03
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:54 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Uit de formule komt lb/ft en geen nm. 233 lb/ft = 316nm. Dit is niet de maximal koppel, die ligt 3000 rpm lager.

Lees dit nog maar eens door: http://www.yawpower.com/tqvshp.html
Bedankt voor de url, en de correctie natuurlijk

Artikel begint al interessant :
quote:
If I were to do my own "Most Ridiculous" item in the world of racing it would be based on the following statement. "Horsepower sells motor cars, but torque wins motor races." This couldn’t be further from the truth.


[ Bericht 10% gewijzigd door CEx op 11-03-2004 11:08:17 ([ vergeten :() ]
Chilly_Willydonderdag 11 maart 2004 @ 11:07
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:51 schreef JaapB het volgende:

[..]

Die F1 motor heeft zoveel PK omdat hij bij 18000 toeren nog steeds voldoende koppel heeft, en dus een goede ademhaling. Zou het koppel daar 10 % lager liggen dan was ook het vermogen daar 10% lager. En zou het maximumtoerental 50% lager liggen dan was ook het vermogen 50% lager.

Maar ik heb in de praktijk mee mogen maken hoe een wagen met hetzelfde topvermogen als de mijne er dankzij een hoger koppel boven de 200 km/u vandaar ging.

Rijd jij zelf in een benzine of turbodiesel?
Dat die andere auto er boven de 200 vandoor ging komt omdat de eindsnelheid van de bak hoger ligt.

Koppel (in lb/ft) = (5252 x pk) / rpm
lb/ft x 1,3543 = nm

De koppel van een motor word berekend. Een dyno meet het vermogen (in kw of pk) en berekent adv de toeren de koppel.

Denk maar eens aan een fiets. Een een lage versnelling hoef je weinig kracht te zetten, maar moet je heel snel trappen om vooruit te komen. Is een hoge versnellining moet je meer kracht zetten, maar niet snel te trappen om vooruit te komen.

Ik rijd sinds oktober 2003 een Mazda6 120pk/310nm diesel, daarvoor een 140pk/185nm Hyundai tiburon. De tiburon was 150kilo lichter en veeel sneller.
CExdonderdag 11 maart 2004 @ 11:09
Een tiburon =? Coupé ?
Xtreemdonderdag 11 maart 2004 @ 11:10
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 11:09 schreef CEx het volgende:
Een tiburon =? Coupé ?
Spyderdonderdag 11 maart 2004 @ 11:12
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 11:09 schreef CEx het volgende:
Een tiburon =? Coupé ?
yup... hij probeert het te verbergen
Chilly_Willydonderdag 11 maart 2004 @ 11:24
De formule in nm:
quote:
Koppel in nm = 7015 x pk / rpm


[ Bericht 1% gewijzigd door Chilly_Willy op 11-03-2004 12:30:45 (van HP naar PK = 1,0139 verschil) ]
Chilly_Willydonderdag 11 maart 2004 @ 11:28
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 11:12 schreef Spyder het volgende:

[..]

yup... hij probeert het te verbergen
LOL, nee ik ben er trots op ik noemde hem altijd zo. Had ook achterop ipv coupe het originele tiburon logo (zie foto: http://coupe.vzuijlekom.com/images/tibby_rs.jpg)
JaapBdonderdag 11 maart 2004 @ 11:45
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 11:07 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Dat die andere auto er boven de 200 vandoor ging komt omdat de eindsnelheid van de bak hoger ligt.
Volgens mij niet hoor, die wagen is zelfs begensd op 250 km/u. Was een BMW 330 TDS, 3 liter turbodiesel uit Beieren tegen een WRX met 2 liter turbo uit Nippon.

En met de fiets? Als je tegenwind hebt of bij een heuvel op zul je toch een tandje of meer terug moeten om te blijven fietsen, de kracht die je beenspieren afgeven is ook maar beperkt hoor.
quote:
Ik rijd sinds oktober 2003 een Mazda6 120pk/310nm diesel, daarvoor een 140pk/185nm Hyundai tiburon. De tiburon was 150kilo lichter en veeel sneller.
Lichter scheelt uiteraard ook heel veel. Maar was de Coupe gemeten sneller of was dat ok het gevoel wat je erbij had?
Chilly_Willydonderdag 11 maart 2004 @ 12:13
De tib was gemeten sneller, maar trok gelijdelijk op. De diesel heeft bij 200 rpm de kik en word daarna constant tot 3500 rpm.

Wat is de top van de WRX?
Hagedisdonderdag 11 maart 2004 @ 12:20
Arbeid=Kracht*afgelegde afstand
Vermogen=Kracht*snelheid, want vermogen is arbeid/sec.

Arbeid=Koppel*Afgelegde hoek
Vermogen=Koppel*hoeksnelheid

Om alle misverstanden maar ff uit de wereld te helpen, zet dit anders eens in de FAQ, dan wordt het tenminste niet telkens opnieuw gevraagd.
JaapBdonderdag 11 maart 2004 @ 12:35
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 12:13 schreef Chilly_Willy het volgende:
De tib was gemeten sneller, maar trok gelijdelijk op. De diesel heeft bij 200 rpm de kik en word daarna constant tot 3500 rpm.

Wat is de top van de WRX?
Top volgens boekje 232, op de teller 250. Zal wel een beetje de tellerafwijking zijn denk ik, ook al is die rond de 150 nog beperkt tot een procent of 5..

En die duw in de rug van de turbo ken ik meer van de turbodiesels dan van de turbobenzines.
Lightdonderdag 11 maart 2004 @ 12:51
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:00 schreef Ashram het volgende:
Is alles niet zo'n een beetje begrensd in de F1? Max. 10 cilinder en bepaalde inhoud? Ik kijk graag F1, maar weet niet veel over de tech. beperkingen.

Iemand die me hierover wat kan inlichten?
Uit de 2004 FORMULA ONE TECHNICAL REGULATIONS:

ARTICLE 5 : ENGINE
5.1 Engine specification :
5.1.1 Only 4-stroke engines with reciprocating pistons are permitted.
5.1.2 Engine capacity must not exceed 3000 cc.
5.1.3 Supercharging is forbidden.
5.1.4 All engines must have 10 cylinders and the normal section of each cylinder must be circular.
5.1.5 Engines may have no more than 5 valves per cylinder.
Chilly_Willydonderdag 11 maart 2004 @ 12:54
Dus, het gaat om koppel... maar dan wel koppel aan de wielen en dat is nou precies wat het vermogen is. Mijn turbo diesel haalt 100 in zijn 3, mijn vorige benzine auto in 2. Door de lagere versnelling word de koppel van de motor omgezet naar een hogere koppel aan de wielen. Dus als je meer toeren kan maken heb je niet veel koppel nodig om toch veel koppel aan de wielen te krijgen.
Daarom willen we hoge toeren met relatief weinig koppel, want kan kunnen we door de versnellingsbak een hoge koppel aan de wielen krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Chilly_Willy op 11-03-2004 13:03:43 ]
zinloosdonderdag 11 maart 2004 @ 15:49
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 11:00 schreef Xtreem het volgende:

[..]

thnx!

Als je tijd hebt, maak daar 'ns een [hoe zit dat met...] topic van?
Inderdaad wel een leuk idee voor zo'n topic
beyond_cooldonderdag 11 maart 2004 @ 16:32
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 12:54 schreef Chilly_Willy het volgende:
Daarom willen we hoge toeren met relatief weinig koppel, want kan kunnen we door de versnellingsbak een hoge koppel aan de wielen krijgen.
Dat komt al aardig in de buurt Het is idd zo dat je versnellingsbak er voor zorgt om je vermogen/koppel op de weg over te kunnen brengen op een manier dat je er wat aan hebt.

Trouwens, in principe heb je een lagere topsnelheid als je een snellere auto wil met gelijk vermogen. Dat heeft te maken met het feit dat je tandwielen dan uiteindelijk kleiner zijn.
Chilly_Willydonderdag 11 maart 2004 @ 17:14
Leuk voorbeeld zijn de rally auto's. Top ligt relatief laag, iets van 200 ofzo, maar trekken heel snel op.

[ Bericht 3% gewijzigd door Chilly_Willy op 11-03-2004 17:40:13 ]
komkommerdonderdag 11 maart 2004 @ 17:46
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:43 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Nee over acceleratie. Wat ik bedoel is dat de 2 auto's wel een optimale versnellingsbak moeten hebben en eenzelfde top. Dus als ze allebei redlinen in de 5e versnelling dat ze dan even hard gaan. Bij gelijk vermogen is de acceleratie gelijk. Tuurlijk heeft een TDI/JTD/TDCI met 150 pk een hogere koppel, maar dat heeft hij maximaal bij 2000 rpm en loopt door tot 3500 rpm. De koppel van een 150pk benzine auto zal pas bij 3500 a 4000 rpm op zijn top zitten maar heeft zijn maximaal vermogen bij 6000+ rpm.

En de uitdrukking "Horsepower sells cars, torque wins races" is onzin. Waarom heeft een F1 motor dan 850pk en 360nm koppel en niet andersom?
Zoals al blijkt uit deze opmerking, gaat het niet zozeer om 'Ik heb Y NM koppel bij X toeren' maar om het verloop van het koppel ten opzichte van het aantal toeren. Een motor die, wat koppel, piekt bij X toeren maar over de rest van het toerenspectrum weinig koppel hebben zal alleen in de buurt van de piek goed trekken. Een koppelkromme moet eigenlijk zo recht mogelijk zijn.
Nilzzdinsdag 16 maart 2004 @ 00:02
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 11:07 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Dat die andere auto er boven de 200 vandoor ging komt omdat de eindsnelheid van de bak hoger ligt.

Koppel (in lb/ft) = (5252 x pk) / rpm
lb/ft x 1,3543 = nm

De koppel van een motor word berekend. Een dyno meet het vermogen (in kw of pk) en berekent adv de toeren de koppel.

Denk maar eens aan een fiets. Een een lage versnelling hoef je weinig kracht te zetten, maar moet je heel snel trappen om vooruit te komen. Is een hoge versnellining moet je meer kracht zetten, maar niet snel te trappen om vooruit te komen.
Het is precies andersom.... een testbank meet het koppel, en aan de hand van het toerental bepaald hij de hoeksnelheid....
met die gegevens kan je het vermogen uitrekenen... maar meestal zit dit al geintergreerd in een sofware bestandje waardoor de meetgegevens in Kw en rpm worden weergegeven....

Verder ben ik het met hagedis eens, sla de juiste formule is op in een FAQ oid dat zal een hoop misverstanden en bs uit de wereld helpen
moredinsdag 16 maart 2004 @ 10:07
Laatst in een Dodge met Cummins High output DIESEL gereden, die had een koppel van 800Nm@1400 toeren, dus je rijdt zo in de zesde versnelling de steile zevenheuvelenweg op in Groesbeek. Dit bij een snelheid van 60km/h, bij de meeste auto's moet je dan echt wel terugschakelen op zo'n steile heuvel.
BloodhoundFromHelldinsdag 16 maart 2004 @ 10:12
bij de F1 moeten ze alle regels opheffen. Geen regels, dan krijg je de snelste auto;s