Had ik het nog hoog ingeschat! Hoog koppel heeft een vrachtwagen meer aan dan een Formula 1 auto...quote:Op donderdag 11 maart 2004 09:30 schreef Chilly_Willy het volgende:
Rond de 350-360 nm koppel. Dit bewijst al weer dat koppel niet de bepalende factor is. Leuk dan mijn dieseltje 310nm heeft als koppel, heeft hij dat bij 2000rpm. Een F1 motor heeft zijn maximale koppel rond de 15.000rpm, dus veel meer power.
Dan heb je het puur en alleen over de topsnelheid, niet over acceleratie, want een TDI/JTD met 150 PK heeft een beduidend hoger koppel dan een 150 PK (ongeblazen) benzinemotor.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:03 schreef Chilly_Willy het volgende:
De motor inhoud is gelimiteerd op 3 liter. Een V10 is dan optimaal omdat je dan met relatief kleine cylinder zulke hoge rpm kan halen.
PK is de bepalende factor bij het accelereren. Een TDI met 150pk is even snel als een 150pk benzine motor, mits de bakken op dezelfde top afgesteld staan.
Die is van Piech.... En als er een concern niet in de F1 zit is het VAG welquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:11 schreef JaapB het volgende:
[..]
Volgens mij is er in de F1 een uitspraak die luidt: "Horsepower sells cars, torque wins races" .![]()
I stand correctedquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:12 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Die is van Piech.... En als er een concern niet in de F1 zit is het VAG wel
[edit] laat maarquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:21 schreef Xtreem het volgende:
Maar ff wat anders... koppel is toch te berekenen o.a. aan de hand van het aantal PK (of anders om?)
Ze hangen idd in formulevorm samen... ik heb em alleen niet bij de handquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:21 schreef Xtreem het volgende:
Maar ff wat anders... koppel is toch te berekenen o.a. aan de hand van het aantal PK (of anders om?)
quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:27 schreef CEx het volgende:
[..]
Ze hangen idd in formulevorm samen... ik heb em alleen niet bij de hand![]()
Dat is gewoon een conversie... de formule die bedoelt wordt is zoiets als:quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:26 schreef BazzoS het volgende:
[..]
nee, je bent in de war met KW (kilowatt) als je het aantal kw's weet, dan deel je die door 3, en doe je keer 4, en je hebt het aantal pk's(ongeveer dan
)
ik had geen flauw idee dat je NM om kon rekenen naar PK's, wel dat je KW naar PK kon omrekenenquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:30 schreef CEx het volgende:
[..]
Dat is gewoon een conversie... de formule die bedoelt wordt is zoiets als:
PK = koppel * coefficient1 * coefficient2 * coefficient3
Nee over acceleratie. Wat ik bedoel is dat de 2 auto's wel een optimale versnellingsbak moeten hebben en eenzelfde top. Dus als ze allebei redlinen in de 5e versnelling dat ze dan even hard gaan. Bij gelijk vermogen is de acceleratie gelijk. Tuurlijk heeft een TDI/JTD/TDCI met 150 pk een hogere koppel, maar dat heeft hij maximaal bij 2000 rpm en loopt door tot 3500 rpm. De koppel van een 150pk benzine auto zal pas bij 3500 a 4000 rpm op zijn top zitten maar heeft zijn maximaal vermogen bij 6000+ rpm.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:11 schreef JaapB het volgende:
[..]
Dan heb je het puur en alleen over de topsnelheid, niet over acceleratie, want een TDI/JTD met 150 PK heeft een beduidend hoger koppel dan een 150 PK (ongeblazen) benzinemotor.
Volgens mij is er in de F1 een uitspraak die luidt: "Horsepower sells cars, torque wins races" .![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |