abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17638678
In de formule 1 wordt alleen maar gesproken over het vermogen van de motor. Waar ik eigenlijk al jaren nieuwsgierig naar ben is het maximum koppel van zo'n motor.

P.s. Als TDi rijder ben ik altijd al meer "geinteresseerd" geweest in koppel dan vermogen.......
pi_17638804
Geen id eigenlijk, zal best genoeg zijn, die bolides kunnen in zijn 2 en 3 ook wielspin krijgen toch?
pi_17638821
In zn 2 en 3 wheelsping gaat cker wel lukken jah Op nat wegdek in zn 4 ook nog wel......

Wil ik ook als ik een auto heb
Forza Ferrari!
pi_17638835
Ja, maar komt dat door véél koppel of véél vermogen (lijkt wel kip of ei stelling)
pi_17638894
Ik dacht dat het koppel redelijk laag lag bij een Formula 1 auto, rond de 800Nm ofzo...

(noem het maar laag trouwens )
  donderdag 11 maart 2004 @ 09:30:52 #6
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_17638932
Rond de 350-360 nm koppel. Dit bewijst al weer dat koppel niet de bepalende factor is. Leuk dan mijn dieseltje 310nm heeft als koppel, heeft hij dat bij 2000rpm. Een F1 motor heeft zijn maximale koppel rond de 15.000rpm, dus veel meer power.
God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
pi_17638974
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 09:30 schreef Chilly_Willy het volgende:
Rond de 350-360 nm koppel. Dit bewijst al weer dat koppel niet de bepalende factor is. Leuk dan mijn dieseltje 310nm heeft als koppel, heeft hij dat bij 2000rpm. Een F1 motor heeft zijn maximale koppel rond de 15.000rpm, dus veel meer power.
Had ik het nog hoog ingeschat! Hoog koppel heeft een vrachtwagen meer aan dan een Formula 1 auto...
  donderdag 11 maart 2004 @ 09:43:55 #8
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_17639048
Check: (spam?!)

http://www.yawpower.com/tqvshp.html

Chilly_Willy zit goed. Het koppel van een F1 motor ligt tegen de 400 Nm aan.

De VW V10 TDi levert 750 Nm... (motor van het jaar, overigens...)
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
pi_17639191
Bij gewone auto's heb je koppel nodig om met lage toeren op te trekken of om een zware aanhanger te trekken.F1 auto's zijn licht en dan heb je beter zoveel mogelijk pk's en die zijn nou eenmaal het hoogst bij veel toeren!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:00:02 #10
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_17639234
Is alles niet zo'n een beetje begrensd in de F1? Max. 10 cilinder en bepaalde inhoud? Ik kijk graag F1, maar weet niet veel over de tech. beperkingen.

Iemand die me hierover wat kan inlichten?
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:00:58 #11
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_17639245
Koppel is voor zover ik weet meer afhankelijk van slagvolume, een reden waarom "geblazen" motoren ook meer koppel hebben omdat er meer lucht doorheen wordt geperst.

Koppel van een goede 3 liter motor zal dus ongeveer hetzelfde zijn bij een F1 motor als bij een personenwagen. Verschil is zoals op de link van taxi al te zien is het gebied waarover dat koppel beschikbaar is in combinatie met het aantal toeren wat de motor nog kan draaien zonder dat de "ademhaling" (spoeling) in de war komt.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:03:09 #12
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_17639278
De motor inhoud is gelimiteerd op 3 liter. Een V10 is dan optimaal omdat je dan met relatief kleine cylinder hebt die zulke hoge rpm kan halen.

PK is de bepalende factor bij het accelereren. Een TDI met 150pk is even snel als een 150pk benzine motor, mits de bakken op dezelfde top afgesteld staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Chilly_Willy op 11-03-2004 10:11:30 ]
God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:11:05 #13
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_17639398
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:03 schreef Chilly_Willy het volgende:
De motor inhoud is gelimiteerd op 3 liter. Een V10 is dan optimaal omdat je dan met relatief kleine cylinder zulke hoge rpm kan halen.

PK is de bepalende factor bij het accelereren. Een TDI met 150pk is even snel als een 150pk benzine motor, mits de bakken op dezelfde top afgesteld staan.
Dan heb je het puur en alleen over de topsnelheid, niet over acceleratie, want een TDI/JTD met 150 PK heeft een beduidend hoger koppel dan een 150 PK (ongeblazen) benzinemotor.

Volgens mij is er in de F1 een uitspraak die luidt: "Horsepower sells cars, torque wins races" .
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:12:30 #14
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17639427
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:11 schreef JaapB het volgende:

[..]

Volgens mij is er in de F1 een uitspraak die luidt: "Horsepower sells cars, torque wins races" .
Die is van Piech.... En als er een concern niet in de F1 zit is het VAG wel
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:17:23 #15
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_17639505
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:12 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Die is van Piech.... En als er een concern niet in de F1 zit is het VAG wel
I stand corrected
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:21:53 #16
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17639568
Maar ff wat anders... koppel is toch te berekenen o.a. aan de hand van het aantal PK (of anders om?)
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_17639639
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:21 schreef Xtreem het volgende:
Maar ff wat anders... koppel is toch te berekenen o.a. aan de hand van het aantal PK (of anders om?)
[edit] laat maar
pi_17639657
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:21 schreef Xtreem het volgende:
Maar ff wat anders... koppel is toch te berekenen o.a. aan de hand van het aantal PK (of anders om?)
Ze hangen idd in formulevorm samen... ik heb em alleen niet bij de hand
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:29:22 #19
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_17639686
Aantal PK's/KW's is te berekenen door een bepaalde formule waarbij je koppel en toerental moet weten. Aangezien bji optimale ademhaling van een motor er weinig meer uit het koppel is te halen wil men in de F1 de toerentallen omhoog hebben voor meer PK's.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:30:04 #20
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17639695
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:27 schreef CEx het volgende:

[..]

Ze hangen idd in formulevorm samen... ik heb em alleen niet bij de hand
maar wat zijn de andere factoren dan? 'k vind 400Nm nl. opvallend weinig... ondaks dat koppel minder belangrijk is voor F1, had ik toch heel wat meer verwacht...
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_17639697
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:26 schreef BazzoS het volgende:

[..]

nee, je bent in de war met KW (kilowatt) als je het aantal kw's weet, dan deel je die door 3, en doe je keer 4, en je hebt het aantal pk's (ongeveer dan )
Dat is gewoon een conversie... de formule die bedoelt wordt is zoiets als:
PK = koppel * coefficient1 * coefficient2 * coefficient3
pi_17639733
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:30 schreef CEx het volgende:

[..]

Dat is gewoon een conversie... de formule die bedoelt wordt is zoiets als:
PK = koppel * coefficient1 * coefficient2 * coefficient3
ik had geen flauw idee dat je NM om kon rekenen naar PK's, wel dat je KW naar PK kon omrekenen
pi_17639808
Xtreem dit is volgensmij de (vereenvoudigde?) formule:

Koppel = (PK x 5252) ÷ RPM
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:43:33 #24
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_17639909
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:11 schreef JaapB het volgende:

[..]

Dan heb je het puur en alleen over de topsnelheid, niet over acceleratie, want een TDI/JTD met 150 PK heeft een beduidend hoger koppel dan een 150 PK (ongeblazen) benzinemotor.

Volgens mij is er in de F1 een uitspraak die luidt: "Horsepower sells cars, torque wins races" .
Nee over acceleratie. Wat ik bedoel is dat de 2 auto's wel een optimale versnellingsbak moeten hebben en eenzelfde top. Dus als ze allebei redlinen in de 5e versnelling dat ze dan even hard gaan. Bij gelijk vermogen is de acceleratie gelijk. Tuurlijk heeft een TDI/JTD/TDCI met 150 pk een hogere koppel, maar dat heeft hij maximaal bij 2000 rpm en loopt door tot 3500 rpm. De koppel van een 150pk benzine auto zal pas bij 3500 a 4000 rpm op zijn top zitten maar heeft zijn maximaal vermogen bij 6000+ rpm.

En de uitdrukking "Horsepower sells cars, torque wins races" is onzin. Waarom heeft een F1 motor dan 850pk en 360nm koppel en niet andersom?
God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:44:15 #25
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17639922
bij 18k toeren en 800 pk is dat 233 Nm...

Bij de excel van m'n ma 83pk/ 100 nm klopt het , max. nm bij 4000 ....
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')