abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17623501
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 14:45 schreef Raketman het volgende:

[..]

Goedzo, 28 miljard lichtjaar in diameter,... is dus,.... ongeveer 14 (13,7) miljard lichtjaar in straal!

...En,... het heelal is ongeveer 14 miljard jaar oud...

Zou dat toeval zijn?
-Oeps...-zie-het-nu-ook- (<-- schaam-rood)
Ik dacht ff dat het weer zo'n post was waarbij lichtjaren (afstand) en tijd door elkaar gehusseld werden...

PS Zou er niet een standaard WFL topic kunnen komen waar dit soort FAQ gepost kan worden of in ieder geval de links om het niveau ietwat optekrikken??? Ik zie steeds dezelfde vragen of aanelkaar gerelateerde onderwerpen voorbijkomen... (Tijd/ lichtsnelheid/ chaos/ toekomst voorspellen/ etc.)

PS2 Over de oerknal gesproken ...
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  woensdag 10 maart 2004 @ 15:30:00 #27
15405 stigchel
Dit is waar!
pi_17623725
Ok ok. 28 miljard lichtjaar en dat groeit nog steeds. Stel he, je bent al een paar licht eonen onderweg en de rek is er ineens uit. Het geheel begint dan te krimpen (het is nog steeds een stel he). Omdat jij met de lichtsnelheid in de richting van de uitzettende rand gaat en die rand opeens niet van je af gaat maar naar je toe komt, ga je dan relatief sneller dan het licht? En wat als je met de rand mee terug gaat. Het bekende unversum is dan kleiner. Je hoeft dan dus maar bijvoorbeeld 80% van de heen reis terug te reizen. Dat betekend dat je er zeg 28 licht eonen overdoet om heen te gaan maar binnen 23 licht eonen terug bent. Je gemiddelde snelheid terug is dan sneller dan heen en heen was lichtsnelheid.

Echt, je kan er helemaal niets mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')