abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 maart 2004 @ 19:54:03 #51
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_17674495
Bix, ik weet dat toen mijn schoonzusje het een keer bij Ailani opdeed, dat ze er helemaal uitslag van kreeg. (Ailani was toen wel nog vrij klein, hoor) Maar ik wist daar niks van en heb het een paar maanden later ook een keertje gebruikt en toen had ze nergens last van.. Wellicht is dat net hoe ze er op reageerde, dus gewoon toevallig zeg maar, en heeft het niks met het middel an sich te maken Maar ik denk, ik vertel het toch even
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_17674575
tnx LadyS.
pi_17674598
Ik gebruik dat voor beide meiden. Nadat ze 3 maanden waren en het gaf een hoop verlichting. Allergische reacties kun je natuurlijk op zowel reguliere medicatie als op homeopatische middelen krijgen. En ook op gewone smeerseltjes zoals zwitsal enz
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_17674628
jawel, maar het ging hier om de stof kamfer. zou gevaarlijk kunnen zijn volgens tinkepink.

(excuses voor 't offtopic gaan)
  vrijdag 12 maart 2004 @ 20:00:14 #55
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_17674647
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 19:57 schreef jessie het volgende:
Ik gebruik dat voor beide meiden. Nadat ze 3 maanden waren en het gaf een hoop verlichting. Allergische reacties kun je natuurlijk op zowel reguliere medicatie als op homeopatische middelen krijgen. En ook op gewone smeerseltjes zoals zwitsal enz
Ja, dat dacht ik al. Volgens mij was Ailani ook jonger dan 3 maanden
Ik denk ook niet dat het met Luuf zelf te maken heeft, maar ik dacht zo: elke ervaring is er eentje

*zich weer terugtrekt*
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_17674658
Waar is dat op gebaseerd dan als ik vragen mag?

Tinkepink kun je hier meer over vertellen?
Het voelt heerlijk!!!!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 maart 2004 @ 20:01:04 #57
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_17674665
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 19:59 schreef bixister het volgende:

(excuses voor 't offtopic gaan)
Misschien wel handig om extreme reacties van kinderen op reguliere middelen te verzamelen hier
pi_17674928
jessie ik heb een beetje zitten googlen met 'kamfer' en 'gevaarlijk' en wat ik ervan begrepen heb is kamfer in feite behoorlijk giftig, dus moet met voorzichtigheid gebruikt worden (niet innemen en zorg voor voldoende ventilatie bij inademen). klinkt dus inderdaad wel als iets waarmee je moet uitkijken in het gebruik voor baby's.

maar deze conclusie kan best wat kort door de bocht zijn, is slechts gebaseerd op enkele stukjes info.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 21:09:37 #59
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_17676191
Wat dacht je van doodgewone honing? Daar zit van nature een stof in waar babies aan kunnen overlijden. Vorige week nog op TV
pi_17680652
Daarom word het meestal ook afgeraden om aan kinderen tot 1 jaar honing te geven.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 09:09:28 #61
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17683631
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 19:45 schreef bixister het volgende:

[..]

tinkepink, geldt dit ook voor die babybalsem van 'Luuf'? (ken je dat?) ik hoor vaak dat mensen dat gebruiken nl. (heb het zelf nog nooit gebruikt voor Piet maar ben liever tijdig gewaarschuwd).
Ja, ik bedoel inderdaad Luuf. Kwam even niet meer op de merknaam. Heb het zelf meteen weggegooid toen ik het ingredientenlijstje nog eens goed doorgenomen had.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 09:23:40 #62
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17683690
Het meest duidelijke artikel over het gebruik van kamfer in hoestmedicatie voor kinderen kon ik zo snel niet vinden. Hier een samenvatting van een artikel dat ik wel snel gevonden heb (bron: http://search.geneesmiddelenbulletin.nl/2000/nov/hfd0011.htm

Hoestmedicatie bij kinderen

Een met virale bovenste luchtweginfecties samenhangende hoest komt veelvuldig voor op de kinderleeftijd. Vaak is het niet nodig om hiervoor medicatie toe te dienen. Wanneer de ouders ongerust zijn, is een luisterend oor, geruststelling en (het geven van) uitleg in de meeste gevallen toereikend. Soms kan hardnekkig hoesten leiden tot spanningen in het gezin. Het is dan van belang om tijdens het consult aandacht hieraan te besteden (Gebu 2000; 34: 127-132).

Er is geen overtuigend bewijs dat hoestmedicatie bij bovenste luchtweginfecties bij kinderen effectiever is dan placebo. Het gebruik van magistrale producten tegen hoest is obsoleet.

Van veel hoestmiddelen zijn bovendien min of meer ernstige bijwerkingen beschreven.

Indien het geven van medicatie desondanks geïndiceerd wordt geacht, is een 'niet-actieve' hoestsiroop wellicht de meest geschikte keuze.

De keuze van een preparaat wordt, op basis van persoonlijke voorkeur, gemaakt uit de beschikbare suikerstropen (pas op bij diabetes mellitus!).

Bijwerkingen

Hoestprikkeldempende middelen.
Codeïne. In een artikel worden 430 kinderen beschreven met een acute codeïne-intoxicatie (waarvan 234 meer dan 5 mg/kg lich.gewicht kregen toegediend). Hiervan kregen er 8 een ademstilstand die noodzaakte tot intubatie en kunstmatige beademing.15 Bij elk van de overige beschreven kinderen ging de intoxicatie gepaard met ten minste één van de volgende verschijnselen: somnolentie, ataxie, miosis, braken, huiduitslag, oedeem en jeuk. Geadviseerd wordt om kinderen die meer dan 2 mg/kg lichaamsgewicht codeïne binnenkrijgen, nauwgezet te bewaken.15 Codeïne bevattende producten kunnen hyperactiviteit9 en obstipatie2 veroorzaken. Vanwege de mogelijke effecten op de ademhaling dienen codeïne bevattende preparaten niet te worden gebruikt bij kinderen jonger dan 2 jaar.

Dextromethorfan. Dit middel kan in overdosering ook hyperactief gedrag, slaperigheid9 en depressie van de ademhaling16 veroorzaken. Voorts zijn dystone reacties beschreven na inname van een dextromethorfan en fenylpropanolamine bevattend preparaat.17

Van noscapine zijn weinig bijwerkingen bekend. Duizeligheid, sufheid en misselijkheid kunnen voorkomen. Overgevoeligheidsreacties, waaronder rinitis, conjunctivitis, huiduitslag en acute pijn in borst en buik, zijn gemeld.

Pentoxyverine Hoewel gegevens ontbreken, zouden de van codeïne beschreven effecten op de ademhaling ook kunnen optreden bij het gebruik van (dextromethorfan of) pentoxyverine. Bij gebruik van de pentoxyverinezetpil voor baby's is (m.n. bij prematuren en/of bij overdosering) ademhalingsdepressie opgetreden. Bij het gebruik van pentoxyverine door de moeder is tijdens de lactatieperiode respiratoire depressie bij het kind waargenomen.

Emollientia en expectorantia. Bijwerkingen die kunnen optreden bij het gebruik van hoestdranken met ipecacuanha betreffen allergische reacties, en bij hoge doseringen braken (Gebu 1993; 27: 109). Guaifenesine kan bij hoge doseringen eveneens tot braken leiden.18

De werkzaamheid van deptropine is niet bewezen. Daarentegen zijn er wel ernstige bijwerkingen van bekend.

Middelen in combinatiepreparaten.
De klaring en het metabolisme van de componenten van hoestmiddelen kunnen met de leeftijd en met de ernst van het ziek zijn variëren, hetgeen het risico van ongewenste bijwerkingen bij sommige kinderen verhoogt.16

Sympathicomimetica (zoals efedrine) zijn niet geregistreerd voor het gebruik bij kinderen onder de 3 jaar. Van efedrine is paradoxale sedatie bij kinderen gemeld.19 Van pseudo-efedrine zijn visuele hallucinaties beschreven.20 Gedragsveranderingen, zoals prikkelbaarheid, extreme agitatie, hyperactiviteit en humeurigheid, zijn beschreven na het gebruik van een combinatiepreparaat met fenylpropanolamine en chloorfeniramine.21 Het gebruik van kamfer bij kinderen wordt afgeraden. Kamfer is een carcinogene stof en er is geen effectiviteit aangetoond in klinisch onderzoek. Levomenthol bevattende preparaten dienen niet aan kinderen jonger dan 2 jaar te worden voorgeschreven, vanwege het risico van levensbedreigende laryngospasmen.6

Deptropine. Dit middel kan bij overdosering ernstige bijwerkingen geven, zoals hallucinaties en agressief gedrag.

Antihistaminica. De sedatieve werking van antihistaminica vermindert de 'wekfuncties'. Antihistaminica bevattende hoestdrankjes zijn in verband gebracht met wiegendood.22-25 Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen heeft in mei 1992 besloten dat in de IB-teksten en bijsluiters van orale fenothiazine bevattende producten, die mede bestemd zijn voor kinderen, de volgende contra-indicatie moet worden opgenomen: 'Niet gebruiken bij kinderen jonger dan 1 jaar wegens mogelijk verband tussen het gebruik van fenothiazine bevattende producten en wiegedood.. Volgens sommigen is het wenselijk de leeftijdsgrens te verleggen naar 2 jaar.

Promethazinegebruik bij kinderen jonger dan een jaar wordt in verband gebracht met wiegendood.

Van 52 kinderen die aan wiegendood waren overleden, hadden maar liefst 12 kinderen (22%) tijdens de voorafgaande 24 uur een fenothiazinepreparaat gebruikt, evenals 8 (22%) van de 36 die een acute levensbedreigende gebeurtenis hadden doorstaan, tegenover slechts 2 van de 175 controlekinderen.22 Bij 4 gezonde zuigelingen die een promethazinesiroop kregen toegediend in een dosering van 1 mg/kg lichaamsgewicht per dag en bij wie polysomnografie werd uitgevoerd, werd een toename van obstructie-apneus vastgesteld.23 Voorts zijn 4 zuigelingen beschreven die overleden aan wiegendood, terwijl zij in de voorafgaande 24 uur promethazinesiroop toegediend hadden gekregen. Deze zuigelingen maakten deel uit van de in totaal 220 gevallen van wiegendood die tijdens de jaren 1985-1991 bij de Vereniging van Ouders van Wiegendoodkinderen waren gemeld.24 Genoemde effecten van promethazine zijn ademhalingsdepressie22 en demping van de 'wekfuncties', waardoor een lichte adembelemmering niet wordt gecompenseerd door een toename van de ademactiviteit. Daarnaast speelt de anticholinerge bijwerking van fenothiazinen, waardoor bij zuigelingen warmtestuwing in de hand wordt gewerkt, een rol.24 25 De toename van obstructie-apneus wordt vooral toegeschreven aan een toegenomen hypotonie van de gelaats- en halsmusculatuur.23

Plaatsbepaling

Hoesten bij een ziek kind kan de ouders gespannen maken en een machteloos gevoel geven, hetgeen vervolgens weer leidt tot onrust en verergering van het hoesten bij het kind. Angst en spanning zijn dan ook vaak de factoren die het gezin beheersen. Het valt daarom te begrijpen dat de ouders dikwijls op zoek gaan naar hoestmedicatie als remedie om deze vicieuze cirkel te doorbreken. Wanneer echter geen specifieke oorzaak kan worden aangewezen, is het meestal niet nodig om het hoesten te behandelen. Uitleg aan en geruststelling van de ouders is meestal voldoende. Het kan zinvol zijn om een informatiefolder, zoals een NHG-patiëntenbrief, mee te geven die thuis nog eens rustig kan worden doorgelezen. Daarbij is het nuttig om te benadrukken dat de effectiviteit van hoestmedicatie niet is bewezen, terwijl deze middelen wel ernstige bijwerkingen kunnen geven. Hierin schuilt ook het gevaar van deze zelfzorgmiddelen. Het is niet verstandig om toe te geven aan de druk van de ouders om sederende medicatie voor te schrijven. Deze middelen worden namelijk in verband gebracht met wiegendood en andere levensbedreigende bijwerkingen.

Bij het opmaken van de balans van effectiviteit en bijwerkingen van hoestmedicatie bij kinderen kan het volgende worden vastgesteld. Er zijn onvoldoende gerandomiseerde dubbelblinde en placebogecontroleerde onderzoeken verricht, waarin de effectiviteit van hoestprikkeldempende middelen, verzachtende middelen (emollientia) en expectorantia, en combinatiepreparaten bij hoestklachten bij kinderen is aangetoond. Het placebo-effect van dergelijke medicatie speelt waarschijnlijk een belangrijke rol. Er is een risico van min of meer ernstige bijwerkingen. Magistrale (combinatie)preparaten hebben geen plaats meer. Dit suggereert dat indien het behandelen van hoestklachten in het kader van een respiratoire infectie bij kinderen (die vrijwel altijd vanzelf overgaat) onvermijdelijk is, een simpele hoestsiroop wellicht de enige veilige en geschikte behandeling vormt.

De keuze van een verzachtend preparaat wordt, op basis van persoonlijke voorkeur, gemaakt uit de beschikbare suikerstropen met toevoegingen van althaea of tijm (pas op bij diabetes mellitus!). Van deze toevoegingen zijn geen schadelijke effecten bekend of te verwachten. Het gebruik van combinatiepreparaten met hoestprikkeldempende middelen en/of expectorantia en/of antihistaminica en/of analgetica wordt ontraden. Het voorschrijven van deptropine, mucolytica en promethazine wordt eveneens ontraden.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 09:57:23 #63
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17683879
Van http://www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz40.html
......en producten als menthol of kamfer kunnen, bij kinderen tot twee jaar leiden tot zeer ernstige benauwdheidklachten.
Van: https://www.medlook.nl/en(...)ctname=Otrivin%C2%AE
De producten met menthol zijn niet geschikt voor kinderen onder de 12 jaar. Menthol kan vooral bij kinderen overgevoeligheids-reacties met acute ademhalings-problemen teweeg brengen.
Gebruik voor kinderen bij voorkeur uitsluitend fysiologisch zout. Het smeren of indruppelen met menthol of kamfer bevattende producten kan bij jonge kinderen acute ademhalings-problemen teweeg brengen ('glottis kramp').
  zaterdag 13 maart 2004 @ 09:58:10 #64
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17683886
Enige tijd geleden heb ik ook nog ergens een heel artikel over de gevaren van kamfer gelezen, maar op de een of andere manier kan ik dat niet meer vinden.
pi_17683887
Tinkepink. Ik denk dat dit om de ruwe onbewerkte vorm gaat. Als de kampfer is bewerkt dan heb je witte, gele en bruine kampfer. De bruine en gele is giftig en de witte niet. De witte word gebruikt voor onder andere luuf.
Zo is het met heel vee dingen. Neem bv aloe vera. Veel produkten gebruiken de naam in het produkt. Lees je je de ingredienten dan blijkt er soms niet eens wat van het produkt in te zitten. Of slechts een aftreksel ervan.
Daarbij denk ik persoonlijk dat het goed is om alles nauwkeurig te lezen voordat je iets gebruikt. En niet alles klakkeloos te geven. Maar ook vind ik dat er vaak andersom weer klakkeloos dingen aangenomen worden. Dan is er van horen zeggen iets niet goed maar men weet niet waarom maar verteld dit dan wel door. Vaak grote paniek om niks.

Hetzelfde verhaal met wiegedood. Hoe vaak hier neit mee geschermt word. Maar feitelijk weet men nog steeds niet wat wiegedood nu precies is en hoe het komt.
Het voelt heerlijk!!!!
  zaterdag 13 maart 2004 @ 10:17:58 #66
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17684030
Jessie, misschien heb je wel gelijk, maar ik heb de informatie uit artikelen over hoestmedicatie voor kinderen. Daarom ga ik er van uit dat het toch om de bewerkte vorm zoals gebruikt in bijvoorbeeld balsems gaat.
pi_17684052
Tja zou ook best kunnen Tinkepink.
Van methol weet ik het wel. Toen Janneke de waterpokken had kregen wij ook geen smeersel met mentol bij de apotheek.
Het voelt heerlijk!!!!
  † In Memoriam † zaterdag 13 maart 2004 @ 23:38:04 #68
7074 moussy
kuttekop
pi_17698456
producten als menthol of kamfer kunnen, bij kinderen tot twee jaar leiden tot zeer ernstige benauwdheidklachten

http://www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz40.html
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † maandag 15 maart 2004 @ 09:48:06 #69
7074 moussy
kuttekop
pi_17724624
Ik lees net dat je de echinaforce van Dr Vogel ook voor kinderen vanaf 2 jaar mag gebruiken. maar let op dit is een product waar 60% alcohol in zit!!
pi_17724776
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 17:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, dat had gekund en doordat een en ander wat snel moest heb ik het dus niet goed (genoeg) gelezen. Maar DAT is een makkelijk excuus. Het gaat mij erom dat iets wat 66,3% alcohol bevat NIET mild is voor babies..
Sorry Swets, jij had gewoon goed moeten lezen, al voordat het spul nodig was, direct bij of liever vlak voor aankoop.

Wees voorbereid!
als je de dosering op het kritieke moment nog moet doornemen is dat niet bepaald handig.

Gebruik voortaan gewoon venkelthee
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 15 maart 2004 @ 10:23:02 #71
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_17725163
quote:
Op maandag 15 maart 2004 09:58 schreef milagro het volgende:

[..]

Sorry Swets, jij had gewoon goed moeten lezen, al voordat het spul nodig was, direct bij of liever vlak voor aankoop.

Wees voorbereid!
als je de dosering op het kritieke moment nog moet doornemen is dat niet bepaald handig.

Gebruik voortaan gewoon venkelthee
Er wordt ook nergens gezegd dat dat niet zo is toch?

Het gaat mij erom dat het gewoon NIET mild is. punt.
pi_17725202
quote:
Op maandag 15 maart 2004 10:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Er wordt ook nergens gezegd dat dat niet zo is toch?

Het gaat mij erom dat het gewoon NIET mild is. punt.
als je het juist toedient dus wel
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_17725553
quote:
Op maandag 15 maart 2004 09:48 schreef moussy het volgende:
Ik lees net dat je de echinaforce van Dr Vogel ook voor kinderen vanaf 2 jaar mag gebruiken. maar let op dit is een product waar 60% alcohol in zit!!
echinaforce van dr. Vogel moet ook altijd opgelost worden in water (of iets anders). staat volgens mij duidelijk op de verpakking.
  † In Memoriam † maandag 15 maart 2004 @ 10:48:28 #74
7074 moussy
kuttekop
pi_17725582
quote:
Op maandag 15 maart 2004 10:47 schreef bixister het volgende:

[..]

echinaforce van dr. Vogel moet ook altijd opgelost worden in water (of iets anders). staat volgens mij duidelijk op de verpakking.
ja maar niet iedereen leest dat
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 15 maart 2004 @ 11:04:21 #75
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_17725903
quote:
Op maandag 15 maart 2004 10:26 schreef milagro het volgende:

[..]

als je het juist toedient dus wel
Nee dus.

66% alcohol is simpelweg niet mild. Zoals shmoops hier terecht opmerkt werkt de lever van baby's nog niet goed. zoveel alcohol is simpelweg niet mild voor baby's. Opgelost of niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')