Sappig.quote:Als twee kouwe kikkers, schijnbaar onbewogen, diepen Sandra en Sheila Timmerman het ene na het andere horrorscenario uit hun geheugen op. Ze grinniken er soms zelfs bij als ze verhalen over de incest met Sandra, het drankmisbruik, de godsdienstwaanzin en de geestelijke en lichamelijke mishandeling. "Ieder drama dat je maar kunt bedenken, heeft zich bij ons afgespeeld. Als er indertijd van ons gezin een real life-soap zou zijn gemaakt, had de kijkwijzer '16 jaar en ouder', 'vol geweld' en 'seks' aangewezen!" zegt Sheila Timmerman.
"Na de in de pers breed uitgemeten scheiding van mijn ouders en de incest met Sandra, hebben we een enorm teruggetrokken leven geleid", vertelt Sheila. "We zijn in een coverrockband gaan zingen. 'She She & The He-Devils', met vijf jongens. We maakten heftige, herkenbare rock en trokken de discotheken langs. Dat was heerlijk. Lekker ruig, beuken."
" Heel wat anders dan we eerder hadden gedaan met onze ouders", vertelt Sandra. "Sheila kon ook lekker toetsen en gitaar spelen. 's Middags op pad en 's morgens om een uur of zes helemaal kapotgeschreeuwd thuiskomen. We werden zelden herkend en dat was een weldaad. We speelden immers voor een jong publiek en aan hen was al die ellende waar De Bladen jarenlang mee vol stonden voorbijgegaan."
"Een enkele keer was het wel bingo en werd er gescandeerd 'Alle duiven op de Dam'. Ik haatte dat liedje. Het stond voor mij als het toonbeeld voor alle shit die over ons heen is gekomen. Dan zongen we het wel, maar met een andere tekst. Zoals: schiet de duiven van het dak", lacht Sheila, moeder van twee dochters, Shira (14) en Penney (7).
Sjalalalie, sjalalala...quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:09 schreef Frollo het volgende:
(Hoewel Alle duiven op de Dam natuurlijk wel eennummer is)
Volgens wie?quote:Op maandag 24 april 2006 22:03 schreef hendrikje65 het volgende:
het boekje schijnt nu pas echt open te gaan !![]()
Kun je scannen?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:32 schreef schatje het volgende:
De broer van de zussen wordt in de Privé genoemd.
Het artikel (3 pagina's maar liefst) kopt: "Welles-nietes-soap sleept zich voort! Huisvriend klaagt aan: 'Gert Junior is pedofiel'."
quote:Opnieuw een schokkend hoofdstuk in, het zich voortslepende drama rond Gert Timmerman. Na incest beschuldigingen van dochters Sandra en Sheila, mishandeling en de bewering dat ex-vrouw Hermien op vrouwen viel, wordt nu het vizier nu op Gert jr. gericht. De enige zoon uit het huwelijk van het ooit ongekend populaire zangduo Gert & Hermien zou een meisje van de pinkstergemeente in Almelo hebben aangerand. Voormalig huisvriend Francis Cappelle: 'Het wordt tijd dat deze afschuwelijke zaak eindelijk openbaar wordt gemaakt. Gertje komt hier niet mee weg!'
Waarom koos Gert Timmerman jr., zoon uit het huwelijk van Gert & Hermien en ook artiest, nooit partij in de onsmakelijke affaires rond zijn familie? Toen zijn zusjes Sandra en Sheila hun vader publiekelijk aan de schandpaal nagelden door hem te beschuldigen van incest, greep 'Gertje' niet in. Hij hield zich afzijdig. Ook toen de zanger in een interview met Privé onthulde dat Hermien 'op vrouwen viel', gaf zoonlief niet thuis.
Francis Capelle, voormalig huisvriend van de familie Timmerman, zegt de reden te kennen: 'Hij kijkt wel uit! Zijn vader en zijn zusjes zijn op de hoogte van een zedenschandaal dat zich tien jaar geleden afspeelde in kerkelijke kring. Gertje, toen een jaar of 27, zou destijds een meisje van amper twaalf mee naar huis hebben gelokt en aangerand... Hij is pedofiel. Pa wist ervan, maar vader en zoon doen samen optredens op bruiloften en partijen. Het was hun broodwinning, zeker voor Gert jr., die van een uitkering leefde. Op een schandaal zat dus niemand te wachten. Ook de zusjes waren op de hoogte, maar hadden hun broer net peperdure muziekinstrumenten cadeau gedaan. Die hadden ze 'verdiend' met een blootreportage in Playboy. Gertje kiest de weg van de minste, ook jaren naar dato, te onthouden van commentaar.'
Handtastelijk
Omdat Francis' moeder ooit tekstschrijfster was van Gert & Hermien, kent hij alle ins en outs. Jaren zweeg hij, maar nu wil hij openheid van zaken geven. 'Deze zaak is zo ernstig, Gertje mag hier niet mee wegkomen. Van Sheila hoorde ik dat het meisje nog steeds kampt met ernstige psychische problemen. Ik moet er niet aan denken dat mijn dochtertje zoiets overkomt...' Francis vertelt: 'Gertje woonde destijds in Almelo, waar hij zijn weg vond naar 'De Banier', een kerk waarin de Pinkstergemeenschap was gezeteld. Daar werd de boodschap van God met veel muziek en zang uitgedragen. Gert jr. voelde zich er al snel thuis. In zijn schooljaren had hij een bakkersopleiding gevolgd en afgerond, en zo ontstond het plan om de kinderen van de zondagsschool bij hem thuis koekjes te leren bakken. De oprechtheid van zijn voornemen om leuke dingen met de kinderen te doen werd geen moment in twijfel getrokken. Gertje was tenslotte nauw betrokken bij veel activiteiten van de gemeente, ondersteunde de diensten, was gelovig en had ook een goede band met de ouders van de kinderen. Niemand had moeite met het feit dat de lessen in de privésfeer zouden plaatsvinden en hij de kinderen één voor één achter op zijn brommer mee naar zijnwoninkje nam. En dan gaat het mis... Bij een van de meisjes wordt Gertje in de beslotenheid van zijn eigen woning, handtastelijk. Hij dringt zich aan haar op, kust haar en betast haar... Volkomen over haar toeren meldt het kind het voorval aan haar ouders, die onmiddellijk contact opnemen met voorganger LEFEU van de Pinkstergemeente.
Wat er precies is gebeurd, is vooralsnog onduidelijk, maar zeker is dat Gertje Timmerman per onmiddellijk een verbod krijgt om nog langer deel te nemen aan de diensten van De Banier. Ook wordt hem elke vorm van contact met gemeenteleden en kinderen verboden. Gert is er niet langer welkom.'
Argwaan
Zijn onvrijwillig vertrek had nog meer complicaties: Gerts instrumenten stonden in de opslagruimte van het gebouw in Almelo. Francis: 'Een onafhankelijk persoon moest de apparatuur maar komen afhalen. Er zat voor Gert niets anders op dan mij voor zijn karretje te spannen. Ik wist niet al te veel over de geloofsgemeenschap en zou waarschijnlijk ook geen vragen stellen. Toen Gert mij belde met de vraag of ik namens hem de instrumenten uit de kerk wilde halen, rezen bij mij wel wat vragen, maar ik had geen diepe argwaan.
Gertje verklaarde zich niet langer te kunnen vinden in de doelstellingen van de gemeente. Dat de gemeente zo moeilijk deed over de instrumenten, kwam doordat hij had geweigerd nog langer taken op zich te nemen. Ik vond het een heel aannemelijk verhaal, dus we vertrokken naar De Banier: Toen na lang kloppen de deur werd geopend, begroette de man mij nauwelijks. Hij begon meteen tegen Gert: 'We hadden toch afgesproken dat je hier niet meer zou komen?' Ik vertelde dat ik was meegekomen om Gerts instrumenten op te halen. Uiteindelijk stemde de man in, maar hij liet ons niet binnen. Hij bracht alles zelf naar buiten en sloot daarna de deur. Onderweg naar Gerts huis vroeg ik me hardop af waar ze het recht vandaan haalden om hem zo te kijk te zetten. Wist ik veel? Maanden later ving ik het gerucht op over het mogelijke misbruik van kinderen uit De Banier. Ik kon het niet geloven. Ik besloot Gert zelf te bellen en hem te vragen naar de gang van zaken. En dat gesprek heb ik opgenomen.'
Lacherig
Francis Capelle zegt in het bezit te zijn van de tape waarop Timmerman jr. zijn misstap toegeeft. 'Dat doet hij heel hautain en lacherig. Zo van: Waar maak je je nu druk om? Ik heb maareen beetjegevoeld...' Woedend was ik!'
Over het feit dat de ouders van het slachtoffertje besloten om geen aangifte te doen bij de politie, vertelt Francis: 'Gert & Hermien waren destijds zeer populair. Als hun zoon zou worden aangehouden voor verhoor, was dat onherroepelijk in de publiciteit gekomen, met naam en toenaam van het meisje. Dat wilden de ouders hun dochter, die toch al zo veel had geleden, niet aandoen.' Heeft de kerk nooit aan de bel getrokken? 'Nee, ook daar hulde men zich in stilzwijgen. In een brief liet de toenmalige voorganger weten dat hij 'zich het voorval niet meer kon herinneren'. Hij wilde 'er liever ook niet meer op ingaan'. Hopelijk had ik daar begrip voor...'
Het stuit Francis Capelle tegen de borst dat veel mensen inmiddels op de hoogte zijn van het schandaal, maar dat niemand actie onderneemt. 'Daarom vertel ik nu mijn verhaal. Mijn naam mag erbij, ik heb niks te verbergen. Ik wil het verleden niet oprakelen, maar bevestigen. Gert weet dat ik de band heb. Ik hoop dat hij door de druk breekt, en eindelijk met de waarheid op de proppen komt. Want het is nogal wat. Er is schade toegebracht aan een meisje, dat nooit van dit voorval is losgekomen.'
Leugenaar
Ik heb ook Gert senior nog met de zaak geconfronteerd. 'Ik zei: Gert, jij weet dok dat je zoon pedofiel is. In de media stel je alsmaar een ultimatum aan je dochters, en het wordt tijd dat je dat nu ook aan je zoon stelt. Laat hem openheid van zaken geven en zijn spijt betuigen. Hij maakt zich er met een grapje vanaf, wat hij trouwens altijd doet in netelige situaties... Gert vertelde me een keer zelf te zijn aangesproken door een vrouw die vroeg of het waar was dat zijn zoon een meisje van twaalf had aangerand. Dat is niet waar,' antwoordde Gert. 'Het waren er twee van zes.' Hoe kun je nou grapjes maken over zoiets ernstigs? Ik zou zelf aangifte hebben gedaan tegen mijn zoon en hebben gezegd: Zolang je niet met de waarheid boven tafel komt, distantieer ik me van jou. Dit laat ik niet toe!'
Volgens Francis Capelle is ook Gert sr. een meester in het ontkennen van beschuldigingen, die hij niet ontkracht. Ten strategie die hij zijn hele carrière al toepast. Kijk ook maar naar de incestzaak met zijn dochters. Gert is een intelligente leugenaar, maar hij heeft geen geheugen. Hij liegt om alles. En als je hem dan later met de feiten confronteert, zegt hij: 'Wat ze zeggen is uit de context gerukt.' Ik denk ook niet dat Sandra en Sheila hebben gelogen over die incest. Als dat is verzonnen, als je z'n verschrikkelijke beschuldiging uit je duim zuigt, kan dat alleen maar voortkomen uit pure haat, en die heb ik nooit bij de meisjes jegens hun vader bespeurd.'
Gert jr.: 'Allemaal spookverhalen!'
'Ik ga hier niet op in,' laat Gert Timmerman jr. weten in een reactie op de beschuldiging van Francis Capelle dat hij tien jaar geleden een 12-jarig meisje zou hebben aangerand. 'Het zijn allemaal spookverhalen, er is niks gebeurd. Kindermishandeling is het ergste dat er bestaat. Denk je echt dat ik dat op mijn geweten heb? Het komt allemaal door een familievete die al meer dan twintig jaar bestaat. Mijn geduld is nu op. Ik laat het niet over mijn kant gaan en bekijk wat ik eraan kan doen.
Waarom heeft hij in de media nooit gereageerd op alle commotie rond de familie? 'Wat er is gebeurd gaat niemand iets aan. Ik heb niks tegen mijn vader en niks tegen mijn zusters, ik ben met alledrie goed, maar ik ga niet naar buiten brengen wat ik vind van hun doen en laten. Ik heb mijn eigen mening en die houd ik voor me.'
Op FOK! staat toch echt te lezen dat hij de tape vernietigd heeft toen iedereen hem naar de bewijzen vroegquote:Op woensdag 26 april 2006 15:32 schreef schatje het volgende:
De broer van de zussen wordt in de Privé genoemd.
Het artikel (3 pagina's maar liefst) kopt: "Welles-nietes-soap sleept zich voort! Huisvriend klaagt aan: 'Gert Junior is pedofiel'."
Wie is dan die huisvriend? FrancisC, en die kennen we natuurlijk al hier op FOK!.
Hij beweert in het blad een tape in zijn bezit te hebben waarop Gert Timmerman Junior zijn misstap toegeeft. Die zou het volgende hebben gezegd: "Waar maak jij je druk om? Ik heb maar een beetje gevoeld...".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |