Overigens is het alleen een spastische dikke darm wanneer er sprake is van zowel een opgezette buik met krampen als een verandering in de stoelgang (meestal verstopping, diarree of een afwisseling van die twee).
Veel overgeven en buikpijn lijkt meer op voedselintolerantie dan op een spastische dikke darm.
Zelf heb ik al jaaaaaaaaaren last van zo'n lastige darm
![]()
... Het is erg irritant. Stress is een enorme boosdoener en sommige etenswaren inderdaad ook (uien, knoflook...). Rond de menstruatie is het ook erger dan wanneer ik niet ongesteld ben of hoef te worden.
Yakult heb ik ook gebruikt, het hielp goed voor een regelmatige stoelgang en steeds vaker hoor je in de medische wereld positieve geluiden over het gebruik van probiotica bij een prikkelbare darm (dus zaken als Vifit, Yakult, Acitiva etc.). Ik word alleen misselijk van Yakult dus ben ermee gestopt.
Het lullige is dat deze aandoening bij iedereen anders is en er dus geen algemene tips te geven zijn. Meer vezels in je voeding bijvoorbeeld helpt vaak wel, maar niet altijd; soms kan het de klachten zelfs verergeren. Het is dus een kwestie van: a) uitvinden wat de klachten verergert en b) die situaties / voedingsmiddelen dan vermijden.
Succes!