quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 09:47 schreef Kroketeer het volgende:
Erodome, kunnen we in het geval van mensen die voortdurend achter de televisie zitten niet spreken over "televisienerd"?
Dat is een goeie inderdaad. Mensen vinden het vreemd als je zit te internetten, maar elke dag uren achter elkaar TV kijken daar is niks mis mee. Persoonlijk vind ik de TV bijna nooit meer interessant genoeg om naar te blijven kijken. Op internet kun je naar onderwerpen zoeken die je interesseren en sociale contacten hebben, wat met de TV nogal lastig gaat
![]()
Persoonlijk heb ik computers altijd leuke gevonden omdat je je creativiteit er in kwijt kan op allerlei manieren, tekenen, animeren, programmeren, muziek maken etc. Vaak handiger en goedkoper dan op andere manieren. Ik kan ook wel echt schilderen, maar dat is veel omslachtiger en geeft een hoop rommel.
Computerspellen zijn leuk, als afleiding, of om af te reageren
![]()
maar over het algemeen zijn ze veel leuker als je ze met iemand samen doet (via internet dan weer iets minder, hoewel dat ook wel eens grappig kan zijn). Ook zijn ze vaak een bron van inspiratie, net als films of wat dan ook. Maar de meeste inspiratie krijg je toch als je even lekker relaxed op een terras gaat zitten ofzo.
Ik denk dat een echte stereotype nerd niet bestaat. Je hebt lui die uren kunnen doorgaan over datastructuren, heel erg gaan voor allerlei regeltjes van hoe je dingen hoort te programmeren, dat soort dingen. Je hebt mensen die haast nooit achter de computer zitten, maar enorm saai gekleed gaan (buma stappers, overhemd onder een trui, standaard horloge etc.) en verder ook saai overkomen. Balkenende valt ook onder nerd, maar volgens mij zit hij niet vaak achter de computer.
Er zijn ook nerds die meer houden van allerlei maffe gadgets, aparte kleding en horloges etc.
Ik denk dat sociale problemen meestal niet veroorzaakt zijn door 'het nerd zijn', maar er een oorzaak van zijn. Veel gasten die goed met computers overweg kunnen blijken het syndroom van Asperger te hebben (vorm van autisme). Dat bemoeilijkt het sociale contact maar zorgt ervoor dat je je goed kunt concentreren op dingen als computers en dat je interesse daar ook vaak naar uit zal gaan.
Ik denk dat AD(H)D een ander soort oorzaak is. Het bemoeilijkt ook sociale contacten. Het maakt dat je erg graag allerlei nieuwe dingen wilt leren. Als je eenmaal een hyperfocus op iets hebt kun je enorm snel heel veel informatie er over opnemen, dus heel snel allerlei dingen leren. Om vervolgens opeens de interesse kwijt te zijn en weer een andere hyperfocus op te lopen
![]()
Computers zijn daar perfect voor, zeker nu met internet.
Ik denk dat AD(H)D sneller zal leiden tot een meer 'creatieve nerd' en Asperger meer naar iemand die door kan gaan over kleine details.
Bij m'n vorige werk merkte ik dat de grafici over het algemeen duidelijk in karakter verschilden met de programmeurs. De grafici waren vaak wat luidruchtiger en maffer, de programmeurs vaak rustiger en 'saaier'. Allemaal waren ze waarschijnlijk wel in het nerd hokje te plaatsen.
Toch zijn nerds zeker niet per defenitie contact gestoord of asociaal. Ik ken aardig wat nerds die juist heel sociaal zijn, maar toch gek zijn op computers, uren kunnen praten over ideeën om te programmeren of ontwerpen, of gek zijn op weirde gadgets. Ik ken genoeg nerds die ook fanatiek sporten en zat vrienden hebben.
Overigens is iemand die geen nerd is niet automatisch een macho player. Ik merk dat jongere meiden vaak in eerste instantie voor de players gaan, als ze dan een paar keer flink op hun muil zijn gegaan, gaan ze toch meer zoeken naar iemand die wat meer respect voor ze heeft, maar die misschien wat minder achter de meiden aanzit.
Overigens draait het hele leven niet om populair zijn bij meiden. Het viel me vaak op dat jongens daar vooral mee bezig waren en dat is eigenlijk net zo kortzichtig als alleen maar met computers bezig zijn en ook niet socialer.
Overigens begrijp ik nooit wat er nou zo stoer en aantrekkelijk is aan iemand die zich in het weekend lam zuipt, de boel onder kotst en dan met een mega kater wakker wordt. Ik vind dronken mensen enorm irritant, belachelijk en sneu. Een disco heeft me nooit geïnteresseerd, maar met je vrienden wat drinken ofzo is vaak super gezellig.
EDIT:
Kelere wat een lap tekst en dat 's ochtends
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.