Ik vind dit echt een van de intessantste topics die ik tot nu toe heb gelezen sinds ik dankzij mijn zusje (girlysprite ahoy!) in dit forum weer een leuk nieuw tijdverdrijf heb gevonden. Laat ik maar eens met de deur in huis vallen met te zeggen dat ik waarschijnlijk ook een nerd ben. Ik heb echt een hoop standaardtyperingen in mij die in dit topic genoemd zijn. En toch mis ik er ook een hoop. Volgens mij bestaat er dus niet zoiets als de standaard-nerd. Of misschien bestaat er wel een standaard-nerd, maar zijn er nog veel meer niet-standaard nerds.
Nerd zijn kan veel meer betekenen dan alleen maar de hele dag achter je computer zitten. Veel bezig zijn met en je interesseren voor technologische of wetenschappelijke onderwerpen in het algemeen maakt je eigenlijk al een beetje een nerd. Of bijvoorbeeld fantasy of sf-boeken lezen. Of roleplaying games spelen zoals Tagnar doet (en ik trouwens ook, maar niet LiveAction). Vaak gaan deze dingen samen, maar niet altijd.
Wat ook vaak als nerd-erig overkomt is niets meer dan dat iemand zich in zijn of haar leven geconcentreerd op zijn of haar passie focust. Dat hoeft niet perse op het vlak van computers te zijn. Ga maar na: iemand die het grootste deel van de tijd bezig is met het instensief lezen van geschiedkundige boeken, wordt ook gezien als een nerd. Een boekenwurm. Of iemand die viool studeert aan het conservatorium en daar veel uur per dag mee bezig is. Maar ik vind het mooie van dat soort mensen, dat hun aandacht blijkbaar niet afgeleid kan worden door triviale zaken als in de kroeg hangen, biertjes naar achter gooien en "lekkere wijven" versieren en de volgende dag in de sportschool het bier er weer (onsuccesvol) af proberen te trainen. Deze "nerds" gaan recht op hun doel af.
In ieder geval is het zo dat ook nerds "hip" kunnen zijn, maatschappelijk gewaardeerd en aantrekkelijk kunnen zijn, en een mooie/leuke/etc. vriend/vriendin kunnen hebben. Ik denk dat intelligentie daar toch een grote rol bij speelt. En het cliche dat hoog-intelligente en hoog-begaafde mensen sociaal laagbegaafd zijn gaat zeker niet altijd op. Een aantal van de meest hoog-geachte personen uit de muziek- en kunstwereld zijn rasechte nerds. De hele dag bezig met hun ding. Maar ze zullen zeker geen probleem hebben met het krijgen van een leuke partner. En ook op sociaalvriendschappelijk niveau komen ze niets tekort.
Ikzelf heb trekken van de standaard-nerd. Ik heb in mijn tienerperiode zelfs nog geprogrammeerd als hobby. Dat heeft me enorm analytisch leren denken dus ik ben er blij mee. Ik insteresseer me enorm van astronomie, fysica, en andere puur wetenschappelijke onderwerpen. Ik speel roleplayinggames. Ik speel comutergames. Ik lees fantasy en sf boeken. Maar ik lees ook andere boeken, en ik kijk veel films die niets met deze genres te maken hebben. Ik had op de middelbareschool weinig aandacht voor mijn eigen kleding. Het interesseerde me niet zo. Maar dit gebrek aan eigen uiterlijke stijl kenmerkte ook de rest van de schoolpopulatie, want die droegen allemaal ook kleding waar ze niet bij na hadden gedacht. Maar in hun geval hadden de marketingmanagers van Nike en Adidas er over nagedacht. Was ik wel goedkoper uit. Toen ik ging studeren is mijn eigen stijl vanzelf gekomen. (Waterlooplein!)
Ik studeer niets technisch of wetenschappelijk, maar iets heel gevoelsmatigs. En dat is ook iets nerderigs eigenlijk, een man die iets emotioneels betrokkens studeert. Ik studeer namelijk Conservatorium. Piano Lichte Muziek. En in tegenstelling tot de zojuist opgevoerde violist, studeer ik niet 8 uur per dag piano, maar slechts een paar uur. Maar wel ben ik de hele dag bezig met muziek. Het is mijn passie. Ik zit ook heel veel achter de computer om daar - heel nerd-erig - muziek mee te maken. Eigen liedjes schrijven en muziek boetseren enzo.
Maar ik heb toch enorm veel vrienden. En uit alle hoeken die je maar kunt bedenken. Allemaal hebben ze één ding gemeen: creativiteit. Dat en de daarmee gepaard gaande nerderigheid
![]()
De vrouwen met wie ik mijn leven heb gedeeld, waren uitmate leuk, lief en mooi. Niet alleen volgens mijn idealen. Ikzelf ben niet lelijk maar ook niet heel knap ofzo. Maar die vrouwen wisten me te vertellen dat ik zo aantrekkelijk was door mijn passie in het doen wat ik wilde doen. En door mijn emotionele openheid. Ik ben echt een gevoelsmens die zegt wat ie voelt. Dat vinden mensen heel fijn in een vriendschap. Ik moet ook zeggen dat dat veel problemen oplevert bij vrouwen in mijn liefdesleven omdat in mijn ervaring vrouwen toch nog steeds liever een stoer en mysterieus iemand willen. Jammer, want ze komen vaak naar mij toe om verdrietig te vertellen dat hun vriend nooit eens zijn gevoel uit enzo. Ik heb ermee leren leven, want er zijn ook vrouwen die die emotionele openheid en het erbij horende begrip voor anderen ook fijn vinden in een relatie.
Uiteindelijk levert mijn passie voor muziek en het feit dat ik conservatorium studeer me vaak een soort "hip" imago op. Op de een of andere manier spreekt het tot de verbeelding, en zijn mensen zelfs jaloers op wat ik doe. Terwijl wat ik doe dus toch gepaard gaat met een hoop nerd-activiteit
![]()
Niet altijd zo geweest, maar dat komt omdat op de middelbare school dit soort dingen niet geaccepteerd wordt, terwijl ik daarna veel gelijkgestemden ontmoet heb, waardoor meer zelfvertrouwen had, en ik me meer durfde te ontplooien en een eigen stijl durfde te ontwikkelen. Nu wordt mijn kleding gezien als stijlvol alternatief, en vinden mensen mij grappig, lief maar ook wel hip. Deze typeringen gelden ook veel voor mijn vrienden. Ik was laatst in de kroeg met een paar vrienden na een theatervoorstelling van een vriendin van mij (www.reneevanbavel.nl muzikaal adviseur dat ben ik), en toen kwam de vraag naar boven wat er voor nerd in ieder van ons zat. En het werd op een gegeven moment gewoon hip gevonden om nerd te zijn. Bring out the nerd in yourself. Ik ga er t-shirts van drukken denk ik.
En trouwens, ik moet eens ff kwijt dat ik Tagnar en Dafjedaf 2 van de meest eigen personen op dit forum vind, en ze me echt erg tof lijken. Zij stralen stijl uit, en nonconformisme pur sang. En dit niet ten koste van anderen.