Dorais voerde zijn studie uit in Quebec, bij jongeren die tussen 14 en 25 jaar oud waren op het ogenblik van de feiten. De Canadees is in België voor een colloquium over het onderwerp in de Facultés Saint-Louis in Brussel.
Uit zijn studie blijkt dat wat ook de houding van de homo is -verbergen, outen, weigeren te aanvaarden of heteroseksualiteit veinzen- de geaardheid voor psychologische problemen zorgt. Zijn onderzoek toont verder aan dat de eerste zelfmoordpoging doorgaans wordt ondernomen rond de leeftijd van 17 jaar. In tweederde van de gevallen gaat het om een vergiftiging. De jongeren komen vooral uit een stedelijk milieu en bleken al alcohol en drugs te gebruiken. Vaak hadden ze ook een problematische relatie met hun vader.
Het hoge zelfmoordcijfer bij homoseksuelen is volgens Dorais veel meer te wijten aan de intolerantie van de omgeving dan aan de seksuele geaardheid zelf. Hij wijst erop dat het nog maar tien jaar geleden is dat homoseksualiteit tegelijkertijd beschouwd werd als een "geestesziekte, een misdaad en een zonde". "De situatie is eigenlijk de laatste 50 jaren maar weinig geëvolueerd", aldus Dorais. "De groep van homoseksuelen is de enige die niet kan steunen op de strijd tegen discriminatie van voorgangers." Volgens de wetenschapper is het in de eerste plaats de school die de mentaliteit moet wijzigen. "Er wordt intussen al wel gepraat over tolerantie, maar dan vooral wat betreft seksisme en racisme. Seksueel anders zijn komt meestal nog te weingig aan bod", zo zegt hij.
De sprekers op het colloquium wezen er nog op dat zelfmoord niet de enige reactie is op 'homofobie'. Vaak blijken de homoseksuele jongeren ook met een laag zelfbeeld met een depressie te kampen. In Noord-Amerika staat het onderzoek naar het probleem al veel verder dan in Europa, zo luidt het nog.
© HBVL
=====================================================
Iemand enig idee over de cijfers in Nederland, west-Europa???
quote:Dat is meer de houding van de kerk en gelovigen, die een probleem hebben met homofilie omdat het volgens de boeken uit de oudheid verboden is.
Op vrijdag 20 juli 2001 11:30 schreef mad26 het volgende:
En zeg nou zelf, tolerantie is toch ook een verkeerde houding? Per definitie zeg je dan: "ik vind het eigenlijk verkeerd, maar vooruit, het is politiek correct om het niet te vinden, dus ga je gang maar als het zo nodig moet..."
Tolerantie opzich vind ik geen verkeerde houding. Wel als je tolerant bent om politiek correct te zijn. Dan krijg je van die CDA uitspraken als: ''Een homo mag best, als hij maar niet prakiserende is'', en meer van dat soort krompraat
quote:Mad26, kun je misschien wat voorbeelden noemen van de dagelijkse discriminatie van homosexuelen in nederland?
Op vrijdag 20 juli 2001 11:30 schreef mad26 het volgende:
Zelfs in NL, het tolerantste land van de wereld (toch? daar zijn we toch zo trots op?) komt discriminatie van homo's elke dag voor.
quote:Ik heb Gellarboy hier nog nooit gezien, hoe men spreekt over homo's is pijnlijk, maar zie ik niet als een dagelijkse discriminatie.
Op zondag 22 juli 2001 02:40 schreef dontcare het volgende:
Lees hier maar eens hoe hier door sommige op Gellarboy gereageerd wordt of hoe sommige imans en dominee's over homo's spreken , ook tussen mijn vrienden hoor ik het genoeg.
Het wordt getolereerd hier in ons land maar zeker niet geaccepteerd.
Jammer dat sommige mensen zo kortzichtig/bekrompen/bang/.... zijn
(streep maar door of vul in)
Tolerantie is nog ver te zoeken jammer genoeg ...
quote:'tuurlijk kan dat. Ik ken verschillende mensen die vanwege streng-gelovige ouders uit het ouderlijk huis verstoten zijn omdat ze homo zijn. Op de school waar ik op zat, was ook een homosexuele leraar, die is overspannen vertrokken, omdat-ie gechanteerd en bedreigd was door leerlingen. Zoals al genoemd, de verschillende reacties die mensen hier op Fok doen, onder de anonimiteit van internet. De blikken die ik op straat krijg (en soms ook opmerkingen) als ik hand in hand met mijn vriend over straat loop (dan zijn we nog niet eens aan het zoenen!).
Op zondag 22 juli 2001 02:32 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Mad26, kun je misschien wat voorbeelden noemen van de dagelijkse discriminatie van homosexuelen in nederland?
quote:Nee voldoende zo, ik stelde deze vraag omdat ik in Amsterdam woonachtig ben, en van vrienden gelukkig zelden meer hoor dat ze dergelijke problemen ondervinden.
Op zondag 22 juli 2001 11:39 schreef mad26 het volgende:[..]
'tuurlijk kan dat. Ik ken verschillende mensen die vanwege streng-gelovige ouders uit het ouderlijk huis verstoten zijn omdat ze homo zijn. Op de school waar ik op zat, was ook een homosexuele leraar, die is overspannen vertrokken, omdat-ie gechanteerd en bedreigd was door leerlingen. Zoals al genoemd, de verschillende reacties die mensen hier op Fok doen, onder de anonimiteit van internet. De blikken die ik op straat krijg (en soms ook opmerkingen) als ik hand in hand met mijn vriend over straat loop (dan zijn we nog niet eens aan het zoenen!).
Moet ik nog doorgaan?!
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 23-07-2001 01:21]
Ik lees hier over schelden/vechtpartijen etc.
De voorbeelden duiden op een bijzondere onverdraagzaamheid en zelfs haat tov homosexuelen.
Dat is iets verschrikkelijks, ik heb er geen woorden voor wanneer iemand in elkaar geslagen wordt vanwege het homosexueel zijn, maar persoonlijk zou ik nooit zeggen wanneer ik hoor dat iemand vanwege zijn geaardheid in elkaar geslagen wordt "wat een discriminatie". Ik vind zoiets gewoonweg te grof om er het woord "discriminatie" voor te gebruiken.
Onder discriminatie versta ik bv wanneer iemand niet aangenomen wordt voor een bepaalde baan vanwege zijn geaardheid.
In Amsterdam komt discriminatie, en hiermee bedoel ik dus dat iemand vanwege zijn geaardheid achtergesteld wordt volgens toch wel aardig wat homosexuele vrienden die ik heb zelden meer voor.
Ik doelde dus niet op schelden of vechtpartijen, niet omdat ik dat minder erg vind (ik vind dat echt verschrikkelijk) maar ik wilde slechts weten inhoeverre buiten mijn vriendenkring en wellicht buiten mijn woonplaats discriminatie ofwel achtergesteld worden vanwege geaardheid nog aan de orde van de dag was, dit omdat ik dat in mijn omgeving gelukkig nog maar zelden hoor.
quote:Probeer eens als overtuigd homo te solliciteren bij een migranten organisatie, of probeer eens onderwijzer(es) te worden op een christelijke of islamitische school.
Op maandag 23 juli 2001 02:34 schreef Cosma-Shiva het volgende:Onder discriminatie versta ik bv wanneer iemand niet aangenomen wordt voor een bepaalde baan vanwege zijn geaardheid.
quote:Probeer eens als overtuigd christen of moslim te solliciteren bij een homo-organisatie.
Op maandag 23 juli 2001 03:25 schreef R@b het volgende:
Probeer eens als overtuigd homo te solliciteren bij een migranten organisatie
quote:Schijnt geen probleem te zijn. Alleen wordt je door de moslims en christenen niet meer als vol aangezien.
Op maandag 23 juli 2001 03:33 schreef Ringo het volgende:[..]
Probeer eens als overtuigd christen of moslim te solliciteren bij een homo-organisatie.
quote:uhm overtuigd homo
Op maandag 23 juli 2001 03:25 schreef R@b het volgende:[..]
Probeer eens als overtuigd homo te solliciteren bij een migranten organisatie, of probeer eens onderwijzer(es) te worden op een christelijke of islamitische school.
Zelf denk ik dat de discriminatie op het gebied van werk etc wel mee valt idd. Heb zelf ook op een christelijke basisschool gezeten maar daar hadden we toch echt een homo als meester en een lesbo als juf en dat was in de jaren 70/80 dus dat klopt ook niet echt , zeker in Amsterdam niet.
Denk wel dat het in plaatsjes als Staphorst nog moelijk wordt.
quote:Toch ben ik hier wel af en toe...
Op zondag 22 juli 2001 02:53 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik heb Gellarboy hier nog nooit gezien...
quote:Goh, en laten er nou best veel overtuigde christenen en een paar moslims rond te lopen bij het homo-organisaties? Persoonlijk moet ik niet veel hebben van religie, maar ik kom ze toch regelmatig tegen hoor, diep-gelovige homo's.
Op maandag 23 juli 2001 03:33 schreef Ringo het volgende:[..]
Probeer eens als overtuigd christen of moslim te solliciteren bij een homo-organisatie.
Het meest zichtbaar is wellicht Jos Brink, die niet alleen de vreselijkste komiek van Nederland is, maar die ook diensten leidt in een kerk.
Ik hoop alleen niet dat GB van het dak springt omdat ik um homo heb genoemd
quote:Broodpoot?
Op maandag 23 juli 2001 15:27 schreef m24 het volgende:
waarom wilt iedereen de laatste tijd van het dak af springen?
In mijn dagelijkse leven heb ik persoonlijk niet zoveel last, maar dat kun je op rekening schrijven van het feit dat ik niet ga zitten bedelen om acceptatie.
PS. ik weiger me dan ook te distancieren van flikkers die in hun blote reet op zo'n boot staan te dansen. Het is niet mijn cup of tea. maar daarom hoef ik er nog geen overgenomen fokker-oordeel voor over te nemen zoals sommmige ruggengraatloze avro-nichten.
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 23-07-2001 15:34]
quote:Je hebt gelijk. Maar dat bewijst dus ook tevens het tegendeel: dat lang niet alle (diep)gelovigen een rabiate homohaat koesteren.
Op maandag 23 juli 2001 15:16 schreef HiZ het volgende:
Goh, en laten er nou best veel overtuigde christenen en een paar moslims rond te lopen bij het homo-organisaties? Persoonlijk moet ik niet veel hebben van religie, maar ik kom ze toch regelmatig tegen hoor, diep-gelovige homo's.
Het meest zichtbaar is wellicht Jos Brink, die niet alleen de vreselijkste komiek van Nederland is, maar die ook diensten leidt in een kerk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |