Het verslag werd donderdag in Almere gepresenteerd. Het kabinet maakt de beloftes om het probleem aan te pakken, niet waar. Het Leger des Heils is buitengewoon kritisch ten opzichte van de regelgeving en het rijksbeleid. Volgens de instelling heeft het Rijk de mond vol over het oplossen van de problemen, maar blijken veel initiatieven stuk te lopen op ambtenarij, onnodige 'schotten' tussen diverse vormen van zorg, en regelgeving, aldus het Leger.
Het Leger heeft berekend dat de kans om ooit in een mensenleven dakloos te worden in Nederland, is opgelopen naar 1 op 10. Kinderen worden in toenemende mate gedupeerd.
Schulden
Volgens het jaarverslag raken steeds meer ouders in de problemen door schulden. Die hebben uiteindelijk huisuitzetting tot gevolg. ,,Aandacht voor de kinderen is er dan niet meer'', aldus luitenant-kolonel C. Voorham. Het leger zag het aantal mee-opgenomen kinderen in de tehuizen in vier jaar tijd groeien van 249 naar 950. ,,Onthutsend'', meent Voorham. Het totaal aantal mensen dat korte of langere tijd dak- en thuisloos was, is opgelopen van bijna 47.000 tot ruim 51.000, volgens het Leger. Een op de drie nieuwe daklozen was een vrouw. Van de nieuwe daklozen heeft een deel overigens wel weer in de loop van het jaar onderdak gevonden.
,,Het steekt me enorm dat de politiek al jarenlang zo lauw reageert op deze ontwikkeling'', aldus Voorham. Den Haag heeft een onjuist beeld van de problematiek.'' Volgens Voorham moet het beeld worden bestreden dat de dak- en thuislozen een vaste kern 'nomaden' is. ,,Dat blijkt nu eens te meer een misvatting. De 20.000 zijn mensen die meestal voor het eerst met het fenomeen te maken hebben gekregen.''
Het Leger des Heils is de grootste instelling op het gebied van dak- en thuislozenzorg, met 86 opvanghuizen in Nederland en een kleine 8.000 medewerkers. De capaciteit van de opvanghuizen is volgens het Leger nu onvoldoende geworden. De gemiddelde bezettingsgraad is opgelopen tot 118 procent. In de praktijk heeft dit tot gevolg dat in de opvanghuizen maatregelen moeten worden getroffen om het aantal bedden al dan niet tijdelijk uit te breiden.
© ANP
=================================================
Het Leger heeft berekend dat de kans om ooit in een mensenleven dakloos te worden in Nederland, is opgelopen naar 1 op 10. ??? Dat zijn toch wel schrikbarend hoge cijfers.
Nu ken ik in mijn omgeving ook wel een aantal lieden die dakloos zijn geweest, maar dat betrof toch meestal wel drank/drugs verslaafden. Maar 10% van de bevolking maakt kans op een dakloos bestaan vind ik wel heel hoog
En wie zijn weer de dupe?
quote:Uiteraard.
Kinderen worden in toenemende mate gedupeerd.
Merkwaardig, met een PvdA in de regering, dat dit kan gebeuren.
Toch zijn een hoop dakloos gevallen volgens mij toch te wijten aan psychische problemen. Ik kan me niet voorstellen dat als je ''normaal'' leeft, dat je dan dakloos kan worden/raken
quote:Nee, inderdaad. Kan met uitkeringsfraude te maken hebben, maar dat komt zo vaak niet voor. Ik ben erg benieuwd hoe de nesten eruit zien waar die mensen zich in gewerkt hebben.
Op vrijdag 20 juli 2001 01:55 schreef R@b het volgende:
Toch zijn een hoop dakloos gevallen volgens mij toch te wijten aan psychische problemen. Ik kan me niet voorstellen dat als je ''normaal'' leeft, dat je dan dakloos kan worden/raken
Het gemak waarmee je je daar in de nesten werkt is niet meer verantwoord, vooral voor de minder bedeelden in de samenleving.
quote:Inderdaad, zijn de wachtlijsten voor psychische hulp veel te lang. Maar daar is ook schrikbarend veel op bezuinigd de laatste 10 jaar. Een familielid van mij werkt op Duin en Bosch in Castricum (psychiatrisch centrum), en het lijkt erop dat dfe psychische hulpverlening als sluitpost wordt gebruikt bij de gezondheids begroting.
Op vrijdag 20 juli 2001 02:08 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Inderdaad R@B, indien het bv in Amsterdam niet zo was dat vele mensen met toch wel behoorlijke psychische problemen voor een jaartje of 2 op een wachtlijst van bv een Riagg komen, dan zouden niet zoveel mensen aan de drank of drugs gaan, met dus soms als gevolg dat ze op straat terecht komen.
Maar goed, dat kan toch niet de velen gevallen van dakloos zijn verklaren. Of is 10% van de bevolking regelmatig dermate de weg kwijt, dat men dakloos raakt
Zou het niet veel meer een consumptiegedrag zijn, wat veel te hoog ligt??? Of het grote aantallen scheidingen en alleenstaande moeders???
quote:Hi hi.
Soms denk ik weleens dat de criminaliteit op straat bewust gehandhaaft lijkt te worden (dan heb ik het over criminaliteit die met drugs verband houdt), geeft werkgelegenheid, mensen gaan zich extra verzekeren, extra beveiligen etc. etc.
Zoiets als de glaszetter die mensen betaalt om 's nachts ramen in te gooien?
quote:Sterker nog, ik meen dat dit zelfs 20 % is, aan 90% van de daklozen in Amsterdam wordt psychofarmaceutica toegedient.
Op vrijdag 20 juli 2001 02:15 schreef R@b het volgende:[..]
Maar goed, dat kan toch niet de velen gevallen van dakloos zijn verklaren. Of is 10% van de bevolking regelmatig dermate de weg kwijt, dat men dakloos raakt
quote:Jaaaa, maar hoe liggen oorzaak en gevolg dan? Wat was er eerst, so to speak?
Op vrijdag 20 juli 2001 02:18 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Sterker nog, ik meen dat dit zelfs 20 % is, aan 90% van de daklozen in Amsterdam wordt psychofarmaceutica toegedient.
(die 20% van de bevolking in de vorige reply heeft voornamelijk te maken met milde of ergere vormen van depressie)
quote:Veel mensen die manisch-depressief zijn vertonen excessief koopgedrag, vooral tijdens een manie krijgen zij een soort gevoel dat ze van alles kunnen of moeten gaan ondernemen en gaan hierbij vaak enorme financiële verplichtingen aan.
Op vrijdag 20 juli 2001 02:15 schreef R@b het volgende:Zou het niet veel meer een consumptiegedrag zijn, wat veel te hoog ligt??? Of het grote aantallen scheidingen en alleenstaande moeders???
[..]
De kinderen uit deze gezinnen zijn zwaar de dupe en er wordt gewoon niet naar omgekeken, zo blijkt.
Er zal meer begeleiding moeten komen voor dit soort gezinnen, zodat erger voorkomen kan worden.
Daklozen zullen er altijd wel zijn, sommigen willen niet eens anders, maar dat steeds vaker hele gezinnen de straat op worden gegooid, vind ik toch wel ff wat nijpender.
quote:Sorry maar dat vind ik te kortaf dit is een groeiend serieus probleem dat in mijn ogen een halt moet worden toegeroepen anders gaat dit over 10 jaar veeel te veel geld kosten.
Op vrijdag 20 juli 2001 07:37 schreef links234 het volgende:
Als je de verzorgingstaat afbreekt krijg je dit soort zaken. Is nu eenmaal de andere kant van de medaille. Jammer maar helaas.
Tja ik hoor het nu voor het eerst en heb naar mijn mening nog te weinig kennis hierover om ideeen/oplossingen te bedenken die ook enig nut hebben. Met name de oorzaken zijn mij ook niet duidelijk.
quote:Typische reactie voor een VVD'er: iets is een groot probleem omdat het teveel geld gaat kosten.
Op vrijdag 20 juli 2001 14:35 schreef Hole_in_one het volgende:
Sorry maar dat vind ik te kortaf dit is een groeiend serieus probleem dat in mijn ogen een halt moet worden toegeroepen anders gaat dit over 10 jaar veeel te veel geld kosten.
Steleens vragen bij de manier waarop zwervers door de gemiddelde Nederlander worden bekeken en behandeld. Die verrotte, egoïstische en meedogenloze mentaliteit moet als allereerst verbeterd worden, wil je iets aan het probleem kunnen doen.
quote:Een ding weet ik wel -> hun situatie komt niet door dat wat jij denkt dat de gemiddelde mentaliteit is van de nederlander over daklozen.
Op vrijdag 20 juli 2001 16:02 schreef Ringo het volgende:[..]
Typische reactie voor een VVD'er: iets is een groot probleem omdat het teveel geld gaat kosten.
Steleens vragen bij de manier waarop zwervers door de gemiddelde Nederlander worden bekeken en behandeld. Die verrotte, egoïstische en meedogenloze mentaliteit moet als allereerst verbeterd worden, wil je iets aan het probleem kunnen doen.
Dat dit geld gaat kosten moge duidelijk zijn maar als we wachten en dit probleem verder laten groeien zal dit later echt een financieele lastpost worden voor de staat. En waarom dat nu niet aanpakken?
En ja Ringo ik kijk naar het financieele aspect en dat is mijn keuze om dat te doen en daarmee oordeel ik per definitie niet over daklozen in het algemeen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |