Dat is natuurlijk klets, want als ik bij een accountantskantoor wil werken oid zal ik me ook moeten conformerenquote:En Islamitische vrouwen met of zonder hoofddoek respectvol te accepteren als gelijkwaardig en hen dezelfde kansen en mogelijkheden te geven op de arbeidsmarkt en onderwijs zonder dat zij een deel van haar identiteit hiervoor hoeven op te geven
Dat lijkt me pertinent onwaar! Iedereen kent de belangrijkste verkeersregels, anders krijg je nl. je rijbewijs niet!quote:Het feit dat er verkeersslachtoffers vallen heeft in veel gevallen te maken onbekendheid met de verkeersregels, het niet nakomen van deze verkeersregels of roekeloos rijgedrag.
Moslimmannen dus... de conclusie brengt ons inprincipe dus weer bij de start van het verhaal?quote:Zo is het ook wat betreft met de rechten die Islamitische vrouwen hebben. Deze regels en adviezen worden niet na geleefd door onbekendheid, luiheid en soms zelfs wreedheid van sommige mannen. Wil men iets doen aan de rechten van moslimvrouwen dan dienen moslims hand in eigen boezem te steken en te kiezen voor het geloof en soms tegen de cultuur welke vrouwen onderdrukt.
Ok, leuk, maar wat is goed voor de kinderen? En leer mij de eerste moeder kennen die haar kinderen zo wil "dumpen"?quote:Recht op een nieuwe start na echtscheiding
Bij een echtscheiding waar kinderen vaak de dupe van worden neemt in het westen de moeder vaak de zorg voor de kinderen over. Vaders beginnen een nieuw leven en proberen te vaak onder hun financiële zorgplicht onderuit te komen. In de Islam gaan de kinderen na hun 7e levensjaar naar de vader die vervolgens volledig verantwoordelijk gesteld wordt voor de zorg van de kinderen. Dit stelt de vrouw in de gelegenheid om veel makkelijker (zonder kinderen) een nieuw leven op te bouwen eventueel met een nieuwe levenspartner. De penibele financiële situatie waarin een grote groep bijstandsmoeders leven is extra schrijnende vergeleken met dat van de gescheiden vrolijk ‘alleen’ verder levende ex-man.
Noem mij één (arabisch) moslimland waar de rechten van de vrouw -ongeveer- gelijk zijn aan die van de man...quote:Op maandag 8 maart 2004 22:53 schreef Lithion het volgende:
Leuk verhaal, maar toch enkele vragen.
Als het dan allemaal cultureel bepaald is en het niks met de religie te maken heeft, waarom is het dan met name in Islamitische staten of landen met een aanzienlijke Islamtische gemeenschap zo bijzonder slecht gesteld met de rechten van de vrouw? Wat is de grote gemene deler tussen landen als Saoudi-Arabië en Indonesië? Waar zit hem dan de culturele overeenkomst in tussen een land als Nigeria en Afghanistan, dat in beide landen vrouwen ter dood veroordeeld worden wegens overspel?
Verder is dan de vraag hoe het kan dat men in een land als Nigeria zich kan beroepen op de Shar'ia bij het ter dood veroordelen door steniging van een vrouw die overspel heeft gepleegd als het uitdrukkelijk in de Koran verboden wordt?
Ik meen dat Tunesie het vrij redelijk doet.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:56 schreef bosgorilla het volgende:
[..]
Noem mij één (arabisch) moslimland waar de rechten van de vrouw -ongeveer- gelijk zijn aan die van de man...
Scherp shmoopy.quote:Op maandag 8 maart 2004 23:00 schreef shmoopy het volgende:
Ik lees dit soort dingen dan toch liever van een vrouw.
Geen grappen over besnijdenis graag, zeer ongepastquote:Op maandag 8 maart 2004 23:08 schreef schatje het volgende:
[..]
Scherp shmoopy.
Goed om te horen dat de Islam per definitie niet veel verschilt van andere geloven en stromingen uit die tijd waar het de belangrijkste levensregels betreft. Maar ik zie wel een contradictie.quote:Islam is niet hetzelfde als cultuur
De wijze waarop sommige Afrikaanse moslims/christenen met hun geloof omgaan (bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenissen) is anders dan de wijze waarop bijvoorbeeld Russische christenen/moslims met hun geloof omgaan. Zelfs een Zeeuwse Nederlandse gereformeerde gaat met zijn geloof niet hetzelfde om zoals een Bourgondische ingestelde Brabantse Katholiek en toch zijn zij beiden christenen.
In de steden wel inderdaad. Tunis is vrij mondain.quote:Op maandag 8 maart 2004 23:06 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik meen dat Tunesie het vrij redelijk doet.
Nee, gelukkig niet om te vermoorden, dat zou wel heel ver gaan. Maar een geseling is in mijn ogen ook niet echt wenselijk.quote:De profeet Moehammed vzmh heeft dit verboden. Zelfs als iemand zijn vrouw zou betrappen op overspel dan heeft de echtgenoot op geen enkele manier het recht of excuus om zijn vrouw te vermoorden maar wordt het huwelijk ontbonden. (Koran hoofdstuk 24 vers 4 tot 20)
Via dezelfde Sharia waarin de Nigeriaanse vrouw beschuldigd werd van overspel is zij ook vrijgesproken. De vier getuigen eis die de daad gezien moeten hebben is een vrijwel onmogelijke eis. Het doel van deze onmogelijke eis is om juist mensen te beschermen tegen laster. Overigens elke vorm van seksueel contact buiten het huwelijk is zowel voor vrouwen en mannen niet toegestaan. Los van deze religieuse verplichting zijn er weinig mannen en vrouwen te vinden die het leuk vinden als hun partner vreemd gaat.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:53 schreef Lithion het volgende:
Leuk verhaal, maar toch enkele vragen. Als het dan allemaal cultureel bepaald is en het niks met de religie te maken heeft, waarom is het dan met name in Islamitische staten of landen met een aanzienlijke Islamtische gemeenschap zo bijzonder slecht gesteld met de rechten van de vrouw?
Wat is de grote gemene deler tussen landen als Saoudi-Arabië en Indonesië? [/qoute]
Je kunt ook in hetzelfde rijtje bijvoorbeeld 3e wereldlanden als India en diverse afrikaanse (niet islamitische) landen scharen. De grootste onderdrukking van vrouwen (en mannen) is armoede. Wanneer welvaart en kennis in dat soort landen stijgt dan nemen de rechten van vrouwen in een samenleving ook toe.
[quote] Waar zit hem dan de culturele overeenkomst in tussen een land als Nigeria en Afghanistan, dat in beide landen vrouwen ter dood veroordeeld worden wegens overspel?
Verder is dan de vraag hoe het kan dat men in een land als Nigeria zich kan beroepen op de Shar'ia bij het ter dood veroordelen door steniging van een vrouw die overspel heeft gepleegd als het uitdrukkelijk in de Koran verboden wordt?
Sta jij achter de Sharia?quote:Op maandag 8 maart 2004 23:14 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
[..]
Via dezelfde Sharia waarin de Nigeriaanse vrouw beschuldigd werd van overspel is zij ook vrijgesproken. De vier getuigen eis die de daad gezien moeten hebben is een vrijwel onmogelijke eis. Het doel van deze onmogelijke eis is om juist mensen te beschermen tegen laster. Overigens elke vorm van seksueel contact buiten het huwelijk is zowel voor vrouwen en mannen niet toegestaan. Los van deze religieuse verplichting zijn er weinig mannen en vrouwen te vinden die het leuk vinden als hun partner vreemd gaat.
De praktische uitwerking van de regel is niet zo bijzonder relevant. Het stellen van de regel dat vrouwen die overspel plegen gestenigd moeten worden is volstrekt immoreel en vroeg-middeleeuws.quote:Op maandag 8 maart 2004 23:14 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
[..]
Via dezelfde Sharia waarin de Nigeriaanse vrouw beschuldigd werd van overspel is zij ook vrijgesproken. De vier getuigen eis die de daad gezien moeten hebben is een vrijwel onmogelijke eis. Het doel van deze onmogelijke eis is om juist mensen te beschermen tegen laster. Overigens elke vorm van seksueel contact buiten het huwelijk is zowel voor vrouwen en mannen niet toegestaan. Los van deze religieuse verplichting zijn er weinig mannen en vrouwen te vinden die het leuk vinden als hun partner vreemd gaat.
Abdullah
Noem mij één (arabisch) moslimland waar de rechten van de mens geeerbiedigd worden. In veel 3e wereld landen waaronder ook moslimlanden verdwijnen mensen in de gevangenis als zij slechts hun mening verkondigen. In een dergelijke samenleving geldt het recht van de (fysiek) sterkere.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:56 schreef bosgorilla het volgende:
[..]
Noem mij één (arabisch) moslimland waar de rechten van de vrouw -ongeveer- gelijk zijn aan die van de man...
Dit klopt niet, een moslim mag gewoon seks hebben met zijn slavinnen hoor;quote:Op maandag 8 maart 2004 23:14 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
[..]
Overigens elke vorm van seksueel contact buiten het huwelijk is zowel voor vrouwen en mannen niet toegestaan.
Abdullah
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 8 maart 2004 23:14 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
quote:Op maandag 8 maart 2004 23:19 schreef DaveHarris het volgende:
Dit klopt niet, een moslim mag gewoon seks hebben met zijn slavinnen hoor;
Als je in Marokko of in Turkije bent geweest op de stranden e.d. dan zie je dat het met de kuisheid van sommige moslims wel mee/tegenvalt. Ook dat zijn Islamitische landen.quote:Op maandag 8 maart 2004 23:20 schreef Lithion het volgende:
[..] Dat is geen antwoord op mijn vraag. Dat ze vrij is gesproken maakt verder niet uit (de reden van vrijspraak was een gebrek aan bewijs en een gebrekkige rechtsgang, anders was ze echt wel veroordeeld),
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |