Ik ben ook 2 x uitgeloot voor tandheelkunde (met een 8 gemiddeld op het VWO, geheel exact vakkenpakket), in 1994 en 1995.
Na de eerste uitloting heb ik Leuven mijn geluk beproefd. Dat heb ik vrij lang volgehouden vergeleken met veel landgenoten, maar voor het eind van het eerste jaar had ik er al de brui aan gegeven. Ik schat dat het zo'n 7 maanden geduurd heeft.
Het enige wat ik destijds onderwezen kreeg was wiskunde, natuurkunde, scheikunde en psychologie. Dikke stapels met hopeloos verouderde antieke lesmaterialen die in 1960 getypt waren en sindsdien alleen maar gekopiëerd. Er waren geen tussentijdse tentamens, maar enkel een mondeling examen aan het eind van het jaar. Gelieve in een pak of mantelpak te verschijnen anders haalt u het al niet.
De vragen voor het examen waren voor de meeste vakken al bekend, dat waren er namelijk 5 geselecteerd uit een totaal van 300. Die 300 had je al op papier inclusief antwoord.
Puur stampwerk dus, en een soort selectie die blijkbaar nodig is omdat de middelbare scholen in België vergeleken met het VWO blijkbaar weinig voorstellen. Maar hopeloos deprimerend voor een Nederlander die gewend is om kennis op te nemen in plaats van dom te stampen (hoewel dat tegenwoordig in Nederland ook al gewijzigd schijnt te zijn, leve de nieuwe bovenbouw).
In mijn jaar waren er zo'n 60 Nederlanders, waarvan het merendeel niet eens meer examen heeft afgelegd. Van degenen die dat wel gedaan hebben, zijn er uiteindelijk 2 doorgegaan naar het tweede jaar.
Wel een leuke tijd gehad hoor, Leuven is een hele leuke stad, maar die belachelijke studie en de vaak hoogst irritante Belgjes (soms net kleine kinderen, heel onzelfstandig, sommige hebben zelfs nog op gescheiden scholen gezeten!) waren genoeg reden voor mij om er daar mee te stoppen.
Oh en in mijn tijd waren er geen toelatingsexamens, een VWO diploma met exacte vakken was genoeg om toegelaten te worden.
Stefan, inmiddels ingenieur geslaagd met lof, met lede ogen toeziend hoe er inmiddels een gigantisch tekort aan tandartsen is maar dat hij gewoon 2x is uitgeloot destijds.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn