quote:
Op zondag 7 maart 2004 14:53 schreef ConQuestador het volgende:
Ik ben bezig uit te zoeken hoe ik mijn afstandsbediening voor mijn centrale vergrendeling moet uitzoeken. Maar nu zijn er dingen die ik niet snap:
er staat
- grijs-rood: uitgang relais vergrendelen
- grijs-geel: rustcontact relais vergrendelen
- rood-geel: werkcontact relais vergrendelen
De werkcontact moet afhankelijk van plus of mingestuurd op de plus of op de massa, bij mij dus de massa. De uitgang moet naar de aansturing van de deuren, maar wat moet er op de rustcontact?? ook de massa? zover ik kon begrijpen van google is het iets om piekspanning te voorkomen, maar waar moet ie dan op aangesloten worden.
Dus als ik het goed begrijp worden jouw deuren vergrendeld door de massa op het sluit signaal te zetten. Aan beide kanten een massa aansluiten gaat dan natuurlijk niet werken. Dit zal betekenen dat je deuren continu willen sluiten, onafhankelijk van de stand van het relais. Je moet dus op het werkcontact de massa zetten en op het rustcontact de plus.
quote:
En dan nog iets:
er is ook een draadje voor portiercontact. Om te detecteren of de deuren openstaan. Alleen alfa is zo lief geweest om elke deur appart te nemen, zodat je kan zien welke deur open staat. Maar hoe kan ik nou al die deuren in 1 keer detecteren, gewoon bundelen zal wel niet goed gaan, want dan snapt de auto niet meer welke deur open staat.
voor de modjes: NIET schoppen naar pta, want dit gaat om deelectronica, niet om de auto.
Bundelen gaat inderdaad niet werken. Als er dan één deur open staat en de andere niet. Gaat de positieve spanning die de open deur af geeft naar de massa's van de dichten deuren lopen en trek je dus kortsluiting
+V ---|
0V ---|
0V ---|
0V ---|
0V ---|
Dit kan natuurlijk ook andersom zijn afhankelijk van of jouw deuren een hoog of laag signaal geven als ze open staan.
Om dit probleem te voorkomen kan je wat diodes plaatsen, nadeel is dan wel dat je wat verlies hebt op de spanning van het signaal, maar er zijn diodes te koop waarbij dit heel weinig is (Schottky als ik me niet vergis)
Het schema komt er dan zo uit te zien:
+V -->--|
0V -->--|
0V -->--|
0V -->--|
0V -->--|
Mocht je je deuren straks niet meer open krijgen, sorry