abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 maart 2004 @ 14:53:51 #1
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_17554488
Ik ben bezig uit te zoeken hoe ik mijn afstandsbediening voor mijn centrale vergrendeling moet uitzoeken. Maar nu zijn er dingen die ik niet snap:

er staat
- grijs-rood: uitgang relais vergrendelen
- grijs-geel: rustcontact relais vergrendelen
- rood-geel: werkcontact relais vergrendelen

De werkcontact moet afhankelijk van plus of mingestuurd op de plus of op de massa, bij mij dus de massa. De uitgang moet naar de aansturing van de deuren, maar wat moet er op de rustcontact?? ook de massa? zover ik kon begrijpen van google is het iets om piekspanning te voorkomen, maar waar moet ie dan op aangesloten worden.

En dan nog iets:
er is ook een draadje voor portiercontact. Om te detecteren of de deuren openstaan. Alleen alfa is zo lief geweest om elke deur appart te nemen, zodat je kan zien welke deur open staat. Maar hoe kan ik nou al die deuren in 1 keer detecteren, gewoon bundelen zal wel niet goed gaan, want dan snapt de auto niet meer welke deur open staat.

voor de modjes: NIET schoppen naar pta, want dit gaat om deelectronica, niet om de auto.
  zondag 7 maart 2004 @ 15:02:13 #2
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_17554630

hier een stukje uit de handleiding. Er zijn ook nog andere aansluit methodes ( voor ander soort auto's) En hier worden de rustcontacten wel gebruikt op de tekening.

Zou dit dan inhouden dat er helemaal nix op aangesloten moet worden?
pi_17554710
rustcontact is gewoon de schakelaars standaard positie, dus de schakelaar is open.

Zoals ik het nu zo kan zien.

relais 1 opent en relais 2 sluit de deuren.
  zondag 7 maart 2004 @ 15:11:27 #4
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_17554748
quote:
Op zondag 7 maart 2004 15:08 schreef G3rtjuh het volgende:
rustcontact is gewoon de schakelaars standaard positie, dus de schakelaar is open.

Zoals ik het nu zo kan zien.

relais 1 opent en relais 2 sluit de deuren.
Ja dat snap ik, alleen mijn vraag is dus: moet ik dat draadje dan ergens op aansluiten ?? of hoeft daar nix op aangesloten te worden. Bij andere tekeningen waar het deur via verbreken van contakt de deur open doet is ie wel in gebruik. Dus dat zou betekenen dat ik 'm nu helemaal niet hoef aan te sluiten .

right ???
  zondag 7 maart 2004 @ 18:04:29 #5
43615 RIVDSL
Impossible Mission
pi_17558022
quote:
Op zondag 7 maart 2004 14:53 schreef ConQuestador het volgende:
Ik ben bezig uit te zoeken hoe ik mijn afstandsbediening voor mijn centrale vergrendeling moet uitzoeken. Maar nu zijn er dingen die ik niet snap:

er staat
- grijs-rood: uitgang relais vergrendelen
- grijs-geel: rustcontact relais vergrendelen
- rood-geel: werkcontact relais vergrendelen

De werkcontact moet afhankelijk van plus of mingestuurd op de plus of op de massa, bij mij dus de massa. De uitgang moet naar de aansturing van de deuren, maar wat moet er op de rustcontact?? ook de massa? zover ik kon begrijpen van google is het iets om piekspanning te voorkomen, maar waar moet ie dan op aangesloten worden.
Dus als ik het goed begrijp worden jouw deuren vergrendeld door de massa op het sluit signaal te zetten. Aan beide kanten een massa aansluiten gaat dan natuurlijk niet werken. Dit zal betekenen dat je deuren continu willen sluiten, onafhankelijk van de stand van het relais. Je moet dus op het werkcontact de massa zetten en op het rustcontact de plus.
quote:
En dan nog iets:
er is ook een draadje voor portiercontact. Om te detecteren of de deuren openstaan. Alleen alfa is zo lief geweest om elke deur appart te nemen, zodat je kan zien welke deur open staat. Maar hoe kan ik nou al die deuren in 1 keer detecteren, gewoon bundelen zal wel niet goed gaan, want dan snapt de auto niet meer welke deur open staat.

voor de modjes: NIET schoppen naar pta, want dit gaat om deelectronica, niet om de auto.
Bundelen gaat inderdaad niet werken. Als er dan één deur open staat en de andere niet. Gaat de positieve spanning die de open deur af geeft naar de massa's van de dichten deuren lopen en trek je dus kortsluiting

+V ---|
0V ---|
0V ---|
0V ---|
0V ---|

Dit kan natuurlijk ook andersom zijn afhankelijk van of jouw deuren een hoog of laag signaal geven als ze open staan.
Om dit probleem te voorkomen kan je wat diodes plaatsen, nadeel is dan wel dat je wat verlies hebt op de spanning van het signaal, maar er zijn diodes te koop waarbij dit heel weinig is (Schottky als ik me niet vergis)
Het schema komt er dan zo uit te zien:

+V -->--|
0V -->--|
0V -->--|
0V -->--|
0V -->--|

Mocht je je deuren straks niet meer open krijgen, sorry
  zondag 7 maart 2004 @ 18:51:52 #6
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_17558997
haha, bedankt voor de info.

Ik weet dus nu niet echt meer wat ik ermee aan moet. Wat betreft de rustcontact: ik weet zo goed als zeker dat die bij mijn installatie gewoon nergens op aangesloten moeten worden. Wat de rest betreft: het projectje valt me vies tegen. Ik ben op de alfaclub ook al aan het rondvragen. Mocht ik er niet uit komen, dan laat ik 't wel doen
  zondag 7 maart 2004 @ 19:00:13 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_17559184
quote:
Op zondag 7 maart 2004 18:51 schreef ConQuestador het volgende:
Mocht ik er niet uit komen, dan laat ik 't wel doen
Dat lijkt me sowieso de makkelijkste manier Of kost dat echt bakken vol met geld?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 7 maart 2004 @ 19:12:14 #8
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_17559486
Ik weet niet wat 't kost (goede vraag b.t.w.)

Maar ik weet nieteens of ze dat wel willen doen omdat ik dat ding dus 2e hands gekocht heb (maar wel ongebruikt, die is er blijkbaar ook niet uitgekomen).
  zondag 7 maart 2004 @ 19:12:24 #9
43615 RIVDSL
Impossible Mission
pi_17559488
quote:
Op zondag 7 maart 2004 18:51 schreef ConQuestador het volgende:
haha, bedankt voor de info.

Ik weet dus nu niet echt meer wat ik ermee aan moet. Wat betreft de rustcontact: ik weet zo goed als zeker dat die bij mijn installatie gewoon nergens op aangesloten moeten worden. Wat de rest betreft: het projectje valt me vies tegen. Ik ben op de alfaclub ook al aan het rondvragen. Mocht ik er niet uit komen, dan laat ik 't wel doen
Niets aansluiten zal inderdaad gewoon werken, maar dat verhaal om die piekspanning te voorkomen gaat dan niet op natuurlijk.
  zondag 7 maart 2004 @ 19:15:57 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_17559558
quote:
Op zondag 7 maart 2004 19:12 schreef ConQuestador het volgende:
Maar ik weet niet eens of ze dat wel willen doen omdat(bla)
Let maar eens op: als ze er geld mee kunnen verdienen willen ze alles doen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 7 maart 2004 @ 19:16:45 #11
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_17559571
quote:
Op zondag 7 maart 2004 19:12 schreef RIVDSL het volgende:

[..]

Niets aansluiten zal inderdaad gewoon werken, maar dat verhaal om die piekspanning te voorkomen gaat dan niet op natuurlijk.
dat was ook maar iets dat ik MEENDE te lezen, en hee, ik ben it-er geen elektricien
  zondag 7 maart 2004 @ 19:17:10 #12
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_17559580
quote:
Op zondag 7 maart 2004 19:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Let maar eens op: als ze er geld mee kunnen verdienen willen ze alles doen
Ja, maar als ze er gygantische bedragen voor gaan vragen dan wordt ik er niet echt blij van
pi_17559794
Ik kan je 1 tip geven,als je het laat doen,doe het dan niet bij de dealer!Die zal je het meeste aan rekenen!Of omdat hij het eigenlijk NIET WIL repareren of om dat hij gewoon veel aan je wil verdienen.....
Zoiets had ik ook met mijn mitsubishi,ik kreeg een lijst van dingen die er aan MOEST vervangen voor de apk,maar bij een ander was het alleen de achterblokken van de remmen vervangen!Dus die wou echt niet aan mijn auto beginnen en hebben zo veel mogelijk op geschreven.....
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  zondag 7 maart 2004 @ 19:36:34 #14
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_17559946
ik weet 't echt niet.

Ik hoop dat ik 't zelf kan, het is tenslotte gewoon een kwestie van de juiste draadjes aan elkaar knopen. De kunst is echter uit te vinden welke draadjes dat zijn.

Ik denk dat ik eerst VDO nog ff ga mailen, zij zullen vast wel weten hoe ze hun eigen apparaat in moeten bouwen niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')