abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17552806
Na de dood van mijn vorige kat *snik* ben ik op zoek naar een nieuw poezebeest
In het asiel heb ik er eentje gezien die ik echt helemaal geweldig vind. Helaas: de kat waarop mijn keuze gevallen is, is niet zindelijk. Hij is al een keertje retour gebracht naar het asiel, omdat hij het bij die mensen thuis ook niet was.

Ik wil hem graag een kans geven (er zal toch IEMAND het moeten doen! ), maar aangezien ik geen ervaring heb met onzindelijkheid bij katten heb ik geen idee hoe groot de kans van slagen ongeveer is.

Als hij onzindelijk blijft, dan vrees ik dat ik hem niet kan houden.

Heeft iemand advies voor me?

pi_17552846
mja bij jonge katjes kun je ze het leren door ze snel op de bak te zetten en te belonen enzo.. maar weet niet of dat werkt bij volwassen katten ..
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_17552863
Misschien is het een handige toevoeging, de kat waarover ik het heb is een gesterriliseerde poes van 2 jaar.
  zondag 7 maart 2004 @ 13:18:12 #4
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_17552944
Nobel streven, maar waar begin je toch in hemelsnaam aan.
Dalijk neem je zo'n beestje in huis, en na 3 maanden moet ie er toch weer uit omdat ie heel je huis ondergezeken heeft.

Ik zou gewoon een beestje nemen zonder die problemen.
Je kunt toch niet alle dierenleed op deze planeet op je nemen.
Het beestje is het beste af buiten of met een spuitje(niet hatelijk bedoelt)

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_17553031
quote:
Op zondag 7 maart 2004 13:18 schreef Herr.Flick het volgende:
Nobel streven, maar waar begin je toch in hemelsnaam aan.
Dalijk neem je zo'n beestje in huis, en na 3 maanden moet ie er toch weer uit omdat ie heel je huis ondergezeken heeft.

Ik zou gewoon een beestje nemen zonder die problemen.
Je kunt toch niet alle dierenleed op deze planeet op je nemen.
Het beestje is het beste af buiten of met een spuitje(niet hatelijk bedoelt)

Ja, dat hoor ik van meer mensen. Maar het was echt zon prachtige en lieve kat... Dan is het moeilijk om toch op te geven. Geloof dat ik een beetje hardleers ben in die dingen

Het is iets waar ik nog even over na moet denken, want de dood van mijn vorige kat heeft veel verdriet met zich mee gebracht. Zit er niet zo op te wachten om nu een kat in huis te nemen die straks toch weer weg moet...

Had eigenlijk gehoopt dat iemand zou zeggen dat het nog wel te doen was
pi_17553166
hmm tja.. kat die ik ga nemen waarschijnlijk als ik eindelijk een huis heb is ook een probleemkat
alsin.. waarschijnlijk mishandeld en daarna achter gelaten
bang voor mensen en dergelijke

maar vind het geen reden om het beestje maar meteen af te schrijven eigenlijk

en spuitjes geven doen ze tegenwoordig niet zo snel meer (zeker niet als het beest alleen onzindelijk is volgens mij)

misschien is het overigens wel een idee om als je zo'n kat heb te zorgen dat ie veel buiten kan zijn
doet ie het in ieder geval niet in huis
jobensaskia.nl
  † In Memoriam † zondag 7 maart 2004 @ 13:39:12 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_17553267
Er zijn verstuivers voor in het stopcontact, die schijnen erg goed te werken bij pies-katten.

Is het beestje als een nagekeken op een blaasontsteking of misschien wel blaasgruis? Dat kan namelijk ook een oorzaak zijn.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_17553270
het grootste probleem bij niet zindelijke katten is dat ze het steeds weer zullen doen op plekken waar 'ie dat eerder ook gedaan heeft.
Nu kun je zo'n hoek wel volleggen met doekjes met azijn erop (vinden katten vreselijk) of telkens de bak er neerzetten waar 'ie het het laatst gedaan heeft, maar zelfs dat werkt lang niet altijd.
Die van mij ging gewoon naast de bak zitten.
Je moet wel weten van jezelf dat je dat ook werkelijk kunt, maar de enige manier die bleek te werken was consequent zijn en ook vrij hard zijn.
Wanneer mijn kat dus weer naast de pot zat te piesen, greep ik 'm in zijn nekvel en duwde ik hem op de bak. Dat was dan wel krijsen en pootjes uitzetten tegen de rand van de bak, maar als 'ie dan vanaf de bak kwam was ik weer poeslief tegen 'm en mocht 'ie altijd op schoot enzo.
Probleem is dus wel dat je echt consequent moet zijn, heel vaak thuis moet zijn en je erover heen moet kunnen zetten dat straf geven niet leuk is.
Maar het werkt wel.
Het is nu een heel aanhankelijke kat en toen 'ie voor het eerst naar buiten mocht in dit huis, ging 'ie weer naar binnen om op de bak te gaan.
pi_17553287
--onzin--

[ Bericht 32% gewijzigd door Phoenixx op 07-03-2004 15:33:27 ]
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  FOK!fotograaf zondag 7 maart 2004 @ 13:43:10 #10
13368 NiGeLaToR
pi_17553329
quote:
Op zondag 7 maart 2004 13:39 schreef Fester het volgende:
het grootste probleem bij niet zindelijke katten is dat ze het steeds weer zullen doen op plekken waar 'ie dat eerder ook gedaan heeft.
Nu kun je zo'n hoek wel volleggen met doekjes met azijn erop (vinden katten vreselijk) of telkens de bak er neerzetten waar 'ie het het laatst gedaan heeft, maar zelfs dat werkt lang niet altijd.
Die van mij ging gewoon naast de bak zitten.
Je moet wel weten van jezelf dat je dat ook werkelijk kunt, maar de enige manier die bleek te werken was consequent zijn en ook vrij hard zijn.
Wanneer mijn kat dus weer naast de pot zat te piesen, greep ik 'm in zijn nekvel en duwde ik hem op de bak. Dat was dan wel krijsen en pootjes uitzetten tegen de rand van de bak, maar als 'ie dan vanaf de bak kwam was ik weer poeslief tegen 'm en mocht 'ie altijd op schoot enzo.
Probleem is dus wel dat je echt consequent moet zijn, heel vaak thuis moet zijn en je erover heen moet kunnen zetten dat straf geven niet leuk is.
Maar het werkt wel.
Het is nu een heel aanhankelijke kat en toen 'ie voor het eerst naar buiten mocht in dit huis, ging 'ie weer naar binnen om op de bak te gaan.
Helemaal mee eens.. denk in termen van maanden als het niet zo wilt vlotten. Realiseer je ook dat het lastig wordt als je 'nooit' thuis bent, dan heb je niet de kans hem goed in de gaten te houden.
Ook moet je niet vies zijn van wat uitwerpselen en urine

Maargoed, als je daarna dat beestje nog een leuk leventje kan geven, heb je dat wel mooi voor mekaar. Er blijft overigens altijd een risico bestaan dat het beestje een tik heeft en het dus nooit zal leren, mishandeling, verwaarloosing en dat soort dingen helpen dan niet. Succes iig!
pi_17555567
Hard is inderdaad het antwoord, ze vinden het niet leuk, en zullen ook wel eens boos op je zijn, dat waren die van mij ook wel eens.
Maar gewoon met hun neus in de pis duwen als ze het weer eens naast de bak gedaan hebben, of op de bak duwen inderdaad, en heel lief zijn als ze het op de bak doen, als je consequent bent, en de poes is nog jong, dan leert ze het wel. vooral niet te snel opgeven, het kan wel een paar maanden gaan duren.
Like any young kid, I dreamed of world domination.
pi_17557700
quote:
Maar gewoon met hun neus in de pis duwen
hmm nou hoorde ik laatst dat dat heel vaak juist een tegengesteld effect heeft...
jobensaskia.nl
pi_17558046
quote:
Op zondag 7 maart 2004 17:48 schreef Uhmmie het volgende:

[..]

hmm nou hoorde ik laatst dat dat heel vaak juist een tegengesteld effect heeft...
juist. dat is iets wat je NOOIT mag doen met je kat omdat het de situatie alleen maar erger maakt.

Wat je wel moet hebben is veel geduld. Ik ga er vanuit dat de kat onzindelijk is vanwege gedragsproblemen, en dat het geen lichamelijke oorzaak heeft? Met veel geduld, en in een omgeving waar hij zich op zijn gemak voelt, bij mensen waarbij hij zich prima voelt, wil het misschien lukken hem zindelijk te maken. Maar dat gaat wel wat tijd kosten. En, als je de kat uit het asiel haalt, moet je er wel vrede mee hebben dat hij misschien nooit helemaal zindelijk wordt. Anders komt hij binnen een paar maanden weer terug in het asiel en dan maakt het de situatie alleen maar erger. Als je dat ook kan accepteren kun je het wel doen.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  zondag 7 maart 2004 @ 19:16:52 #14
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_17559573
Ik heb hier ook een moeilijk plaatsbare kat zitten, in het asiel was ze onzindelijk en hier gaat ze goed op de kattenbak.
Een kat is altijd onzindelijk voor een reden, een kat is heel erg schoon op haar eigen dus er moet altijd een reden zijn. dat kan zijn,. angst voor de kattenbak, ze is ooit een erg geschrokken op een bak en moet er weer aan wennen.
Te weinig kattenbakken voor het aantal katten, sommige katten delen liever niet hun kattenbak of poepen en plassen liever aparte bakken.
Medische problemen, de kat heeft pijn bij het plassen en associeerd de kattenbak met pijn, en zo ook andere plekken, dus zoekt steeds een anders plekje.

Als het een gedragsprobleem is kan je dat op lossen door een kat in een bench of andere kleine ruimte te zetten met alleen eten, drinken en kattenbak.
Daar een week in laten en als dat goed gaat loslaten als je erbij bent en als de kat ergens anders gaat plassen natsproeien en de kat op de kattenbak zetten in de bench of kleine ruimte.
Dit heet kattenbaktraining.

Het kan ook nog een emotioneel probleem ziojn, door veranderingen in omgeving.
Of de kat krijgt te weinig aandacht.
Als dit het is kan je Feliway verdamper gebruiken, dit verspreidt een kattenferomoon.

Dus pas als je erachter bent waarom een kat onzindelijk is, dan pas kan je er iets aan doen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  zondag 7 maart 2004 @ 19:20:35 #15
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_17559636
p.s nooit de kat met zijn snoet in de ontlasting duwen of de kat met geweld op de kattenbak zetten, dit werkt vaak juist averechts, vooral omdat de kat dan ancgt krijgt voor de kattenbak.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 10 maart 2004 @ 15:24:44 #16
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_17623617
en weet je al iets meer over de asielkat?
pi_17626541
*kijk ook nieuwsgierig*
jobensaskia.nl
  woensdag 10 maart 2004 @ 17:37:07 #18
27929 piere
doe mij maar bier
pi_17626682
quote:
Op zondag 7 maart 2004 13:22 schreef Roze_Olifantje het volgende:

[..]
Had eigenlijk gehoopt dat iemand zou zeggen dat het nog wel te doen was
het is ook te doen denk ik.
let bv op waar die kat altijd gaat pissen. die van mijn vriendin gaat op een plastic zak en jas pissen als die op de grond ligt bv (vraag me niet waarom). als er geen zak of jas op de grond ligt is dat beest 100% zindelijk.

misschien heeft die asielkat ook een soort van buiten-de-bak-pis-patroon? en anders straffen als ie het verkeerd doet en belonen als ie het goed doet. suc6, ik vind het wel lief van je dat je het probeert.
fok you ja!
pi_17632951
Even een update:
We zijn er nog niet over uit of we het wel of niet zullen doen.
Hou jullie op de hoogte wanneer ik meer weet.
  woensdag 10 maart 2004 @ 22:10:31 #20
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_17633339
ik ben benieuwd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')