abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 maart 2004 @ 21:30:47 #1
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_17524394
Hai

Wij zijn 4 lui die een band willen beginnen. We hebben 1 iemand die wel aardig goed kan spelen (met bandervaring) en 2 een beetje (gitaarervaring)en 1 moet nog bass leren. (Enne er moet nog een drumstel komen. MAAR ALLEN met genoeg enthousiasme en muziekkennis.

Welke nummers zijn geschikt om te spelen voor beginners????? Onze muzieksmaak gaat uit naar: Rock, Hardrock, Nu-Metal en alternatieve zooi enzoooo.

Graag wat reacties over ervaringen van jullie eerste bandoefeningen/Jamsessies!!!

(Alleen reageren als je iets nuttigs hebt te melden)

Alvast Thnx
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
  vrijdag 5 maart 2004 @ 22:00:27 #2
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_17524948
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 21:30 schreef sir_Tachyon het volgende:
en 1 moet nog bass leren. Enne er moet nog een drumstel komen.
Dat schiet ook nog niet erg op, hè?

Zorg er eerst voor dat die basgitarist wat fatsoenlijke tonen uit die bas krijgt, en dat de drummer een fatsoenlijk drumstel koopt. Dan kun je verder met stap 2: de muziek. Ik zou beginnen met wat simpele dingetjes, zoals "All The Small Things" van Blink 182 of een Green Day-nummer. Zorg dat je een beetje op elkaar ingespeeld raakt. Dan kun je altijd nog lastigere nummers gaan doen, zeker wanneer het muzikale niveau nog niet zo hoog ligt.

Je kunt wel zeggen: "En nu gaan we 'November Rain' van GNR doen, maar als blijkt dat het veel te hoog gegrepen is, gaat het plezier om te spelen er ook snel vanaf.

.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 22:24:46 #3
75447 sir_Tachyon
pi_17525383
Ja wij zijn al op zoek naar een drumstel (iemand nog eentje staan, of handige links/winkels) en we hebben ook iemand met bass-ervaring (ook in band-verband). Enne we houden het simpel hoor. Of gaan heeeeeel erg oefenen voor bijv: wat alternatieve bands. En we moeten het ook niet echt hebben van onze moooie stemmen dus.....

Maar nog meer suggesties??????/
  vrijdag 5 maart 2004 @ 23:28:14 #4
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_17526542
Vander Glas is een hele goede winkel voor drumsets... zit in Heerenveen :-)
Ladidadida: Trusten WurMpie!
fraubitch: truste WurM :*
yvonne: Trusten WurM
Meer van dit
  zaterdag 6 maart 2004 @ 13:43:17 #5
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_17533286
Daarnaast moet je gaan kijken in welke richting je wil gaan qua muziek. Wil je in de richting van de punk, van de gitaarrock, van de grunge, of meer emo? Dan kun je nummers gaan zoeken (als je covers wil spelen). Wat wij doen is dat iedereen een stuk of 6 nummers aan draagt, dan gaan we kijken welke nummers iedereen wel wil spelen, en dan gaan we kijken of we de nummers kúnnen spelen (dus kan de zangeres het aan, of moeten we transponeren?).

Daarnaast vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat een band een soort vriendenclub is, en niet alleen maar mensen zijn die toevallig muziek maken, en waar je verder niks 'mee' hebt.
.
  maandag 8 maart 2004 @ 11:55:57 #6
75447 sir_Tachyon
pi_17571444
quote:
Daarnaast vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat een band een soort vriendenclub is, en niet alleen maar mensen zijn die toevallig muziek maken, en waar je verder niks 'mee' hebt.
De andere bandleden zijn ook vrienden(waarvan 1 mijn broertje is ). Maar we beginnen gewoon makkelijk.

Maar heeft iemand nog meer sites/winkels (het liefst in Overijssel) waar je goedkoop (wel lettend op kwaliteit voor beginnersband) drumstellen en versterkers(rond de 50 a 70 Watt) kunt kopen. Heeft iemand nog wat in de aanbieding . Laat het ons ff weten.
  maandag 8 maart 2004 @ 13:14:48 #7
81104 Rex_Everything
Caught in a Whirl
pi_17572715
Om op elkaar ingespeeld te raken kan ik ten zeerste aanraden om wat makkelijke stoelen te installeren, een bak bier koud te zetten en wat leuke plaatjes op te leggen. De rest gaat vanzelf. Iemand wil iets proberen na te spelen, dat lukt helemaal niet, iemand anders probeert het te redden door er een drum tegenaan te gooien en voor je't weet zit je gezellig samen te improviseren. Zo hebben wij het alvast gedaan en tegenwoordig weten we heel goed wat de ander van plan is, ook al hebben we geen idee wat we zelf van plan zijn. Klinkt gek, maar zo is het.
You don't seem to understand the deal.
I don't give two shits on how you feel.
  maandag 8 maart 2004 @ 13:18:44 #8
81104 Rex_Everything
Caught in a Whirl
pi_17572764
Oja, nummers dus. The Ramones, Black Rebel Motorcycle Club en The White Stripes hebben heel wat mooie oefenstukken, en hier bij ons zijn de meeste bandjes ooit begonnen met een cover - aanbidding of verkrachting - van all-time klassieker "Zombie" van The Cranberries.
You don't seem to understand the deal.
I don't give two shits on how you feel.
  maandag 8 maart 2004 @ 13:27:17 #9
75447 sir_Tachyon
pi_17572893
quote:
Op maandag 8 maart 2004 13:14 schreef Rex_Everything het volgende:
Om op elkaar ingespeeld te raken kan ik ten zeerste aanraden om wat makkelijke stoelen te installeren, een bak bier koud te zetten en wat leuke plaatjes op te leggen. De rest gaat vanzelf. Iemand wil iets proberen na te spelen, dat lukt helemaal niet, iemand anders probeert het te redden door er een drum tegenaan te gooien en voor je't weet zit je gezellig samen te improviseren. Zo hebben wij het alvast gedaan en tegenwoordig weten we heel goed wat de ander van plan is, ook al hebben we geen idee wat we zelf van plan zijn. Klinkt gek, maar zo is het.
Hmmm Bier altijd. En Relaxed zitten: Check. Ik was ook een beetje van plan om gewoon een eigen stijl/sound aan de nummers te geven die we coveren. Aangezien we toch niet goed in de buurt van de sound van het origneel komen, omdat we geen lomp drumstel of Gibson's (OK 1 dan) gebruiken. Enjaa het jammen lijkt me eigenlijk ook wel het gaafste ervan. Ik schrijf ook gedichten/songteksten (meer als onchronologisch, cryptisch, willekeurig-dagboek) en mss kan ik die wel in integreren.

Zijn er nog meer bandjes/leden die hun bandervaring/oefenervaring wil delen??? Vindt het wel interessant!!
  donderdag 11 maart 2004 @ 11:37:47 #10
88243 headfirsttohell
gimme deathpunk baby!
pi_17640845
Wij gingen allerlei ideeën roepen naar elkaar en degene met de grootste bek won, die cover gingen we spelen. En dan weer zeiken op degenen die het niet goed deden. Lache jonge!

Nee, gewoon makkelijke punk uitzoeken om mee te beginnen, dat moet toch wel lukken?
This song is about a man named Ed, who used to sleep and dance with the dead
DEAD! SKIN! MASK!
pi_17643773
quote:
Op maandag 8 maart 2004 13:18 schreef Rex_Everything het volgende:
...bladibladiblah .... en hier bij ons zijn de meeste bandjes ooit begonnen met een cover - aanbidding of verkrachting - van all-time klassieker "Zombie" van The Cranberries.
yikes hou op...hier in de omgeving is dat ook erg populiar. men neme een bassist, een gitarist.... of 2, een drummer en een (en daar gaat het fout) ZANGERES.... dan blijkt dat die zangeres eigelijk nietzo talentvol is (in veel gevallen de vriendin van een bandlid die dreigde met uitmaken als zei niet in de band mocht) .... en blijft eigelijk alleen ZOMBIE over om te spelen....en dan raar opkijken dat op elk willekeurig bandjesavondje Zombie minimaal 3 keer gespeeld wordt....en nog eens slecht ook.

pfff ja sorry....heeeele slechte herrineringen aan datsoort school bandjes avonden (als je hier in de omgeving over Zombie-avondjes praat weet iedereen waar je het over hebt)

iig om maar eens ontopic te lullen...ga niet gelijk geld verspillen aan oefenruimtes zou ik zeggen! zorg eerst dat er een cover-lijstje is en zorg dat ieder bandlid het lijstje vlekkeloos kan spelen. kom dan pas bij elkaar om samen te gaan spelen. als 1 iemand een nummer namelijk niet goed kan spelen krijg je al snel geirriteerde mensen en rondvliegende biertjes.
"playing bass is totally not gay", says he who shaves his balls twice a day
  donderdag 11 maart 2004 @ 15:02:09 #12
75447 sir_Tachyon
pi_17644891
Rondvliegende biertjes LOL Nou ik heb sowieso wel zin om vaak samen te spelen zodat we van elkaar kunnen leren enzoo. Maar de eerst komende halfjaar dan wordt het toch alleen maar oefenen. Nou is het voordeel dat we in een dorp wonen dus een oude schuur of niet gebruikte oude stal kom je iets vaker tegen dan als je in de stad woont. Maar de aankopen doen we gezamelijk zodat we ze dan ook weer gezamelijk kunnen verkopen als het bandje niet van de grond komt. Nou we hebben al iets van 2 goeie versterkers. Moet alleen nog een drumstel (we hebben al wat op het oog) en nog een bassgitaar. Nu willen we eerst nog ff oefenen op een akoestische gitaar i.p.v. een bassgitaar (iig thuis daarmee oefenen).

Nog meer ervaringen, ik vindt het wel lollig om te horen
  donderdag 11 maart 2004 @ 18:07:41 #13
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_17649213
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 15:02 schreef sir_Tachyon het volgende:
nog een bassgitaar. Nu willen we eerst nog ff oefenen op een akoestische gitaar i.p.v. een bassgitaar (iig thuis daarmee oefenen).
Dat is niet te vergelijken! Een basgitaar speelt zoveel anders dan een akoestische gitaar en daarnaast is de manier van spelen ook anders
.
  zondag 14 maart 2004 @ 15:12:54 #14
66823 Luca_Brasi
Derde hond in het kegelspel
pi_17708714
Smells like teen spirit is behoorlijk makkelijk, net zoals come as you are.
Leuk om te spelen is idd White Stripes; Seven nation army staat als een huis en is heel goed te doen.
I play Ernie Ball, or I don't play.
pi_17709060
Whehe toevallig ben ik met mijn vrienden hetzelfde begonnen, en wij moeten ook nog een drumstel hebben . TWS is idd een goed idee, seven nation army is erg makkelijk (zelfs de solo stelt vrij weinig voor). Hoewel wij ook maar net begonnen zijn, is enthousiasme al genoeg

O ja, en punk, heeeeel belangrijk. Dat is namelijk lekker simpel en het valt toch niet zo op als je een noot misslaat 8)
  zondag 14 maart 2004 @ 16:15:46 #16
3878 Vork
Manisch creatief
pi_17709864
Een basgitarist die al kan spelen is toch wel zoveel fijner. Heel toevallig zit ik sinds vorig jaar ook in een band, gorep vrienden, de meesten hebben niet zoveel bandervaring, dus we gingen voor de lol muziek maken. Toen we al erg in het begin geen drummerh adden is de bassist maar gaan drummen (die dat nog wel redelijk kon ook) en ben ik basgitaar gaan spelen, maar ik had nog nooit zo'n ding aangeraakt).

Nu zijn we op een punt dat we toch een beetje vast komen te zitten met de muziek. Na wat veelgecoverde nummers te hebben gecoverd zijn we overgestapt op eigen werk, samen nummers schrijven, bedenken, proberen, maar we lopen steeds meer vast, mede doordat we aan melodie instrumenten verder alleen nogmaar een gitarist hebben en ik op die bas wel uit de voeten kan, maar op een simpel niveau, want ik speel immers geen basgitaar, ik heb er zelfs geen.

De eerste maanden was het dus okay, maar we zitten steeds meer vast (ook door andere oorzaken, maar voornamelijk doordat we eigenlijk iemand zoeken die al een paar jaar basgitaar speelt en het instrument een beetje onder controle heeft). Met een beetje mazzel komt er volgende week iemand meespelen die wel basgitaar speelt en hopelijk kunnen we dan eindelijk eens echt verder.

Als je met bandleden zit die nog een instrument moeten leren spelen is het in het begin wel leuk, simpele nummers, grondtonen meespelen etc. Maar Op ten duur gaat het irriteren, tegenwerken. Dus weet waar je aan begint. Wij hebben dat probeer in eerste instantie opgelost door heel snel zelf dingen te gaan schrijven, aangepast op de kwaliteiten van alle bandleden, maar dat hangt natuurlijk wel van de muzikaliteit van je mede bandleden af, of dat in den beginne gaat werken.

Met een beetje creativiteit kun je een hoop oplossen, maar ook daarin zijn grenzen natuurlijk en een mogelijkheid om te kunnen oefenen en bepaalde instrumentvaardigheden maken die grezen wel stukken groter.
pi_17710720
Ik raad je aan Pull Me Under van Dream Theater es te proberen. Simpel nummertje.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_17710756
Ok, geintje.
Wat dacht je van zooi als "Jesus Don't Want Me for a Sunbeam" (3 akkoorden)
Smells Like Teen Spirit, ook niet echt virtuoos dus best te doen
En idd dingen ven Greenday.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  dinsdag 16 maart 2004 @ 00:14:13 #19
75447 sir_Tachyon
pi_17744923
quote:
Op zondag 14 maart 2004 16:51 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik raad je aan Pull Me Under van Dream Theater es te proberen. Simpel nummertje.
Ik begin eigenlijk net met muziek maken maar ik hoor/zie/ruik/voel/proef/pis/scheit muziek en ben 1 met muziek dus ik weet wel dat muziek van Dream Theater te HOOOG gegrepen is. Maar bedankt voor je daaropvolgende suggesties
pi_17745388
Doe origineel, speel Smells like teen spirit!!@111!!!!1!!!!11!11!!1!!!
Dus toch .
  dinsdag 16 maart 2004 @ 00:53:33 #21
2391 Jimmy
Door het bot
pi_17745488
Begin ook zo snel mogelijk met zelf nummers schrijven. Ze zijn in het begin vast crappy, maar het geeft veel meer voldoening dan alleen covers spelen.
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_17752978
Speel bekende liedjes van tegenwoordig

The rasmus
Die homo's van Lifestyle of the rich and the famous
Linkin park
Dat soort dingen zijn wel leuk om mee te beginnen...lekker simpel
Misschien Greenday, Offspring, Nirvana, blink 182, sum 41, en meer betere muziek
  dinsdag 16 maart 2004 @ 15:10:50 #23
75447 sir_Tachyon
pi_17754249
quote:
Begin ook zo snel mogelijk met zelf nummers schrijven. Ze zijn in het begin vast crappy, maar het geeft veel meer voldoening dan alleen covers spelen.
Ik schrijf zelf teksten/gedichten en ik heb heel vaak nummers in mijn hoofd waarvan ik denk :"Goh volgens mij heb ik dat net zelf in mijn hoofd gecomponeerd "
quote:
Speel bekende liedjes van tegenwoordig
NEEEEE GEEENRasmus of wat dan ook of Lifestyle of the rich and the famous (aarrghghh) . Linkin Park vind ik dan nog wel leuk maar daar houd het ook mee op. Ben nu bezig met programma GuitarPro4 en dan kun je tabs inladen die je van http://www.mysongbook.com kan halen en dan is het ineens heel wat makkelijker om nummers te spelen/oefenen. Supergaaf programma.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')