Een basgitarist die al kan spelen is toch wel zoveel fijner. Heel toevallig zit ik sinds vorig jaar ook in een band, gorep vrienden, de meesten hebben niet zoveel bandervaring, dus we gingen voor de lol muziek maken. Toen we al erg in het begin geen drummerh adden is de bassist maar gaan drummen (die dat nog wel redelijk kon ook) en ben ik basgitaar gaan spelen, maar ik had nog nooit zo'n ding aangeraakt).
Nu zijn we op een punt dat we toch een beetje vast komen te zitten met de muziek. Na wat veelgecoverde nummers te hebben gecoverd zijn we overgestapt op eigen werk, samen nummers schrijven, bedenken, proberen, maar we lopen steeds meer vast, mede doordat we aan melodie instrumenten verder alleen nogmaar een gitarist hebben en ik op die bas wel uit de voeten kan, maar op een simpel niveau, want ik speel immers geen basgitaar, ik heb er zelfs geen.
De eerste maanden was het dus okay, maar we zitten steeds meer vast (ook door andere oorzaken, maar voornamelijk doordat we eigenlijk iemand zoeken die al een paar jaar basgitaar speelt en het instrument een beetje onder controle heeft). Met een beetje mazzel komt er volgende week iemand meespelen die wel basgitaar speelt en hopelijk kunnen we dan eindelijk eens echt verder.
Als je met bandleden zit die nog een instrument moeten leren spelen is het in het begin wel leuk, simpele nummers, grondtonen meespelen etc. Maar Op ten duur gaat het irriteren, tegenwerken. Dus weet waar je aan begint. Wij hebben dat probeer in eerste instantie opgelost door heel snel zelf dingen te gaan schrijven, aangepast op de kwaliteiten van alle bandleden, maar dat hangt natuurlijk wel van de muzikaliteit van je mede bandleden af, of dat in den beginne gaat werken.
Met een beetje creativiteit kun je een hoop oplossen, maar ook daarin zijn grenzen natuurlijk en een mogelijkheid om te kunnen oefenen en bepaalde instrumentvaardigheden maken die grezen wel stukken groter.