Er schijnen een aantal typen mensen te zijn.
natuurlijk pas je NIET in een hokje
-> maar tot welk hokje (DUS GEEN COMBINATIES) behoor jij het meeste??
Dit schijnt de indeling in Nederland te zijn:
=> De moderne burgerij (22%) is mogelijk de traditionele burgerij van de toekomst. Ze verbinden traditionele waarden met moderne waarden als consumeren en genieten. De vrouw binnen het gezin doet bijvoorbeeld part-time werk en houdt minder tijd over voor vrijwilligerswerk. Eigen boontjes doppen, gezin draaiende houden en consumeren staan centraal. Dankzij een tweede hypotheek en dergelijke staat deze groep economisch gezien relatief meer onder druk.
lezen telegraaf, rijden opel, lid v.d. anwb, kijken graag naar showprogrammas
mijn commentaar: gegroet ik ben een
=> De opwaarts mobielen (13%) zijn drukbezet, carrièregericht (denk aan ICT en commerciële salesfuncties) en hebben een uitgesproken fascinatie voor technologie. In deze groep zitten veel jongeren met een aspiratie voor bijvoorbeeld BMW's. Ze zijn assertiever en geweldsfascinatie is onder deze groep het hoogst. Ook deze groep is economisch getroffen.
carrieregericht, statusgevoelig,kant en klare maaltijden, rijden dure auto
mijn commentaar: hoi ik ben 40 en ik ben nog steeds onzeker daarom probeer ik indruk te maken.
ook luister ik naar sjan pal
=> De vierde groep, de postmaterialisten (10%) bestaat uit maatschappij-kritische idealisten; ze zijn links georiënteerd en richten zich bijvoorbeeld op vraagstukken op het gebied van internationale samenwerking, solidariteit, kunst en cultuur. In deze groep bevinden zich veel hoog-opgeleiden die met een zeker dédain naar de eerder genoemde groepen uit de Nederlandse samenleving kijken. Postmaterialisten weten sommige groepen te mobiliseren. Tegelijkertijd stoten ze door de keuzes die zij maken andere groepen juist weer van zich af. Ze werken veelal bij overheid en semi-overheid organisaties en vervullen sleutelposities in de samenleving.
verbeter de wereld, milieu, stemmen links, wat oudere mensen, geven geld aan oudere doelen
mijn commentaar: niet zo veel mis mee, maar ik ben niet gelovig en ik zou t niet doen want dat vind ik niet leuk. simpel
=> Het vijfde milieu betreft de postmoderne hedonisten (10%). Het zijn onafhankelijke pioniers, echte zappers die intrinsiek gemobiliseerd zijn. Ook in deze groep zitten relatief veel jongeren. Ze willen zichzelf ontwikkelen in de tegengestelde richting van de eerste drie groepen, waarbij juist status centraal staat.
pillenslikkers, leven op t randje, ''geen dag t zelfde'', spelen in een bandje, verveelt zich nooit
mijn commentaar: hoi ik ben een levensgenieter.
=> De groep van nieuw conservatieven (8%) is de liberaal conservatief maatschappelijke bovenlaag. Ze is redelijk rechts georiënteerd en gelooft in de vooruitgang van de techniek. Mensen uit deze groep zijn veelal werkzaam in het bankwezen, in het ondernemerschap, zijn lid van de raad van bestuur en lezen Financieel Dagblad en Elsevier.
manieren zijn belangrijk, gezond, weinig t.v.
mijn commentaar: Hallo mevrouw, heeft u mischien in interesse om net als ons ook een Jehova getuigen te worden?
=> Kosmopolieten (10%) zijn open, kritische wereldburgers die (niet zichtbaar) gericht zijn op carrière en tevens postmaterialistische kenmerken vertonen. Ze zijn wel minder principieel ingesteld dan de postmaterialist. Zo zijn ze bijvoorbeeld 'parttime vegetariër'. Ontplooiing, maatschappelijk succes, materialisme en genieten gaan hand in hand.
beetje status, andere werelden ontdekken, hogere banen, bezig met gezondheid
mijn commentaar: ok
=> Het laatste milieu betreft de zogenaamd gemaksgeoriënteerden (9%). Het is de impulsieve, passieve consument, die onbezorgd en plezierig wil leven. Het is de 'frisdrankgeneratie'. Het zijn 'zakkenvullers', die doen aan aanschaf op afbetaling en slechts zijdelings betrokken zijn bij politiek en maatschappij.
niet ambitieus, houden van zoetwaren, veel frisdrank, lichte interesse voor criminaliteit, kopen veel
impulsgoederen.
mijn commentaar: ok
Ik behoor denk ik t meeste tot (beetje gematigd) postmoderne hedonisten ik ben t wel alleen vind ik school en de wet wel belangrijk
![]()
tot zinazz
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters