abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17506676
Dit topic is bedoeld als educatie voor luie metalfans die niet weten hoe hun geliefde genre is opgebouwd.

Wat is Alternative metal?
quote:
At its outset, alternative metal was a style united by its nonconformist sensibility rather than any immediately classifiable sound. Heavy metal was at the core of the music, but the bands were too offbeat and their influences too eclectic to fit into the thrash underground, so their main audiences were mostly alternative fans who liked heavy guitar rock. However, after grunge helped make alternative metal more palatable to mass audiences, it became the most popular style of heavy metal in the '90s, particularly when more aggressive bands began standardizing its sound. That approach was a far cry from alternative metal's early days in the late '80s, when it represented the least categorizable heavy music around. By that time, most surviving hardcore punk bands had moved into metal territory, pushing underground hard-guitar-rock bands to look elsewhere for inspiration. The first wave of alternative metal bands fused heavy metal with prog-rock (Jane's Addiction, Primus), garage punk (Soundgarden, Corrosion of Conformity), noise-rock (the Jesus Lizard, Helmet), funk (Faith No More, Living Colour), rap (Faith No More, Biohazard), industrial (Ministry, Nine Inch Nails), psychedelia (Soundgarden, Monster Magnet), and even world music (later Sepultura). There was no real "scene," just an increased willingness to experiment with a form that had grown overly reliant on pure instrumental technique. Some of those bands eventually broke out to wider audiences, often with help from the Lollapalooza tour, and they also set the stage for a new wave of alt-metal that emerged around 1993-94, centered around the rap-metal fusions of Rage Against the Machine and Korn, the grindingly dissonant Tool, the heavily production-reliant White Zombie, and the popular breakthrough of Nine Inch Nails. These bands would become the most influential forces in shaping the sound and style of alternative metal for the rest of the '90s, along with Pantera, whose thick, molten riffs sounded like no other thrash-metal band. Like many alt-metal bands, Pantera was serious, bleak, and inward-looking, but they demonstrated how to be macho about it. By the latter half of the '90s, most new alt-metal bands were playing some combination of simplified thrash, rap, industrial, hardcore punk, and grunge. This new sound was more about grinding textures and intense aggression than hooks or memorable riffs, and accordingly relied more on studio production to achieve its force; however, it captured the adolescent machismo that has long been mainstream metal's stock in trade, and accordingly became a commercial juggernaut. Korn, Marilyn Manson, and Limp Bizkit were the biggest stars of this new movement — sometimes dubbed aggro-metal, nu-metal, or (incorrectly) hardcore — and by the end of the decade, countless new bands were performing that style in a major-label feeding frenzy similar to the proliferation of hair metal bands in the late '80s (ironic, given alternative metal's vehement rejection of hair metal's attitude). (allmusic)
Een lijstje van bands

Alice in Chains Biohazard Coal Chamber Corrosion of Conformity
Danzig Deftones Down Faith No More Fear Factory Helmet
Jane's Addiction The Jesus Lizard Tool Kyuss
Korn Kyuss L7 Limp Bizkit Living Colour Machine Head
Marilyn Manson Melvins Ministry Mr. Bungle Type O Negative
Monster Magnet A Perfect Circle Primus Prong
Queens of the Stone Age Quicksand Rage Against the Machine

Alternative Metal is dus een vergaarbak waar ook stijlen als Stoner, Crossover en Nu-metal behoren. Het genre heeft ook raakvlakken met alternative rock. Denk maar eens aan bands Afghan Whigs, Therapy? en The Tea Party.

Amen.
pi_17506701
Erm, het hele genre gedoe is één grote mengelmoes.

Neem bijvoorbeeld Marilyn Manson.

Het is rock, het is metal, het is industrial, en ook alternative .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_17506743
daarom is zo'n niet-trendygevoelig label handig en ook nodig. Vergeet niet dat labels als Grunge en Nu-Metal zeer handig waren voor de verkoop van cd's.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 00:21:27 #4
34079 dantes_inferno86
ik heb altijd gelijk
pi_17506814
Mordred kan trouwens ook in die bandlijst.Funkmetal die 1 van de 1e metalbands was die experimenteerde met rap en scratchen.
Last night I saw a man walkin' toward a club in Harlem
He had a black case in his hands
Went through the back door and pulled out his gold companion
He closed his eyes and played all night like a self-taught spiritual man
  Trouwste user 2022 vrijdag 5 maart 2004 @ 00:22:35 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_17506838
Alles behalve Iron Maiden dus.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_17506889
Inderdaad. Het verschil met andere metal is dat deze bands het hoofdgenre niet als belangrijkste invloed heeft. Natuurlijk zijn metallica en iron maiden van belang geweest. Maar net zo goed Led Zeppelin, Joy Division of Public Enemy
  vrijdag 5 maart 2004 @ 15:21:09 #7
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_17516340
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 00:25 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Inderdaad. Het verschil met andere metal is dat deze bands het hoofdgenre niet als belangrijkste invloed heeft. Natuurlijk zijn metallica en iron maiden van belang geweest. Maar net zo goed Led Zeppelin, Joy Division of Public Enemy
Hier ga je even de fout in, Led Zeppelin stond aan het begin van de metal wat dus wil zeggen dat bands als Iron Maiden daar ook erg door zijn geinspireerd.
pi_17516489
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 00:18 schreef Toffe_Ellende het volgende:
daarom is zo'n niet-trendygevoelig label handig en ook nodig. Vergeet niet dat labels als Grunge en Nu-Metal zeer handig waren voor de verkoop van cd's.
Alleen zo jammer dat alternative metal als genrenaam niet wijd geaccepteerd is.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 16:05:15 #9
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_17517563
Ok dus alles wat niet klinkt als de Amerikaanse trash/speed bands van de jaren '80 is dus alternative metal? Mooi dat maakt het zoeken naar goede muziek een stuk makkelijker.
The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
pi_17518329
Hmmm voor mij gaat het voornamelijk om de muziek, keihard, haasdt onverstaanbaar geschreeuw en een publiek dat uit z'n dak gaat. Ik neem als voorbeeld Arch Enemy en Cannibal Corpse, haast onverstaanbaar maar wel donders mooi
Moo
pi_17518338
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 16:05 schreef Manji het volgende:
Ok dus alles wat niet klinkt als de Amerikaanse trash/speed bands van de jaren '80 is dus alternative metal? Mooi dat maakt het zoeken naar goede muziek een stuk makkelijker.
Zo is het dus niet, he.... Die post geeft slechts aan wat de drijfveer was voor een aantal bands die de muziek veranderd hebben, niet voor alle
pi_17518609
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 15:21 schreef Djaser het volgende:

[..]

Hier ga je even de fout in, Led Zeppelin stond aan het begin van de metal wat dus wil zeggen dat bands als Iron Maiden daar ook erg door zijn geinspireerd.
Ben ik met je eens maar was Led Zeppelin een metalband?
  vrijdag 5 maart 2004 @ 16:45:34 #13
2889 Zander
He's gone
pi_17518635
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 16:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Volgens de Allmusic Guide wel, al vind ik het zelf ook een beetje twijfelachtig. Maar goed, ik vind bijv. Kyuss of Living Colour nou ook niet erg 'metal', meer gewoon rock.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 maart 2004 @ 16:47:47 #14
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_17518684
Goed, je kan dus alles wat van de mainstream heavy, death of black afwijkt onder alternatieve metal douwen. Is het dan nog wel een genre? Ik vind van niet. Als je kijkt naar die bands die je noemt... er zit een weeeereld van verschil tussen Biohazard, A Perfect Circle en Type O Negative. Zijn die allemaal "alternatieve metal"??? Wat genres betreft moet dit dan wel een van de domste zijn, omdat het teveel omvat.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  vrijdag 5 maart 2004 @ 16:49:29 #15
34079 dantes_inferno86
ik heb altijd gelijk
pi_17518728
Zowel deep purple als led zeppelin hebben momenten er tussen zitten dat je het metal zou kunnen noemen maar in zijn geheel vind ik lz en dp niet echt metal.En de genrebetiteling(bestaat dit woord eigenlijk wel? ) aan bands is niet echt allmusic's sterkste kant.
Last night I saw a man walkin' toward a club in Harlem
He had a black case in his hands
Went through the back door and pulled out his gold companion
He closed his eyes and played all night like a self-taught spiritual man
pi_17518879
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 16:47 schreef Tokus het volgende:
Goed, je kan dus alles wat van de mainstream heavy, death of black afwijkt onder alternatieve metal douwen. Is het dan nog wel een genre? Ik vind van niet. Als je kijkt naar die bands die je noemt... er zit een weeeereld van verschil tussen Biohazard, A Perfect Circle en Type O Negative. Zijn die allemaal "alternatieve metal"??? Wat genres betreft moet dit dan wel een van de domste zijn, omdat het teveel omvat.
Daarom klopt de naam ook zo. Overigens zijn er wel overeenkomsten hoor. De bands komen vrijwel allemaal uit de VS, de bandleden hebben geen typisch metalimago en zoals gezegd liggen de roots van de bands meestal niet in de metal.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 17:49:30 #17
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_17520101
Wat een bullshit zeg. Gaan we nu ook al hokjes maken om verschilende hokjes samen te vatten?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  vrijdag 5 maart 2004 @ 17:52:37 #18
61320 TwztId
ja toch..
pi_17520171
Gewoon Metal dus...
  vrijdag 5 maart 2004 @ 18:45:03 #19
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_17521191
Feit blijft dat er een hoop bands zijn die niet in een subgenre in te delen zijn. 'Alternative' metal vind ik dan wel een aardige term, in essentie staat het voor 'unclassifiable metal'. Maar eigenlijk is het onzin, want wat heb je er aan als jij informatie zoekt over een band en die wordt 'alternative metal' genoemd. Het enige wat je dan weet is dat het niet heavy, black, death (etc) metal is.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 19:47:03 #20
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_17522396
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 16:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ik zou het niet zeker weten, Led Zeppelin heeft me jammer genoeg nooit kunnen boeien hoe hard ik mijn best ook heb gedaan
pi_17522499
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 17:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Wat een bullshit zeg. Gaan we nu ook al hokjes maken om verschilende hokjes samen te vatten?
Het is niks nieuws of zo hoor. Het is gewoon een term die de journalistiek in de loop van de jaren negentig nodig had om een band te plaatsen. Het is een veel betere oplossing dan al die subsubsubsub genres binnen de blackmetal. Want daar heeft in feite elke band een eigen hokje.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 20:24:19 #22
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_17523275
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 19:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Het is niks nieuws of zo hoor. Het is gewoon een term die de journalistiek in de loop van de jaren negentig nodig had om een band te plaatsen. Het is een veel betere oplossing dan al die subsubsubsub genres binnen de blackmetal. Want daar heeft in feite elke band een eigen hokje.
Ik denk eigenlijk enkel in termen goede muziek en slechte muziek. Maar als er toch hokjes moeten zijn, dan geef ik liever elke band z'n eigen hokje. Want bij het grootste deel van de bands uit de openingspost zou ik nooit de term metal gebruiken (met eender welke specificatie ervoor)
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_17523333
de meeste van die bands zitten tussen alt.rock en metal in.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 maart 2004 @ 21:06:22 #24
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_17523884
quote:

Het is een veel betere oplossing dan al die subsubsubsub genres binnen de blackmetal. Want daar heeft in feite elke band een eigen hokje.
en dat noem je dus allemaal black metal, omdat er daar nog wel duidelijke overeenkomsten zijn tussen de muziek.

Tussen Faith No More, Nine Inch Nails en Type O Negative zitten muzikaal praktisch geen overeenkomsten, toch flikker je het zo onder een zelfde noemer.
lekker duidelijk dus....

Noem het doom metal, noem het rap metal, noem het funk metal noem het industrial metal, dan weet je tenminste enigzins in welke hoek het zit. Dat "alternatieve metal" omvat al die termen die ik nu net noem. Zou je het niet gewoon metal noemen dan?
Nothing lasts forever but the certainty of change
  zaterdag 6 maart 2004 @ 00:45:34 #25
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_17527535
quote:

[..]

De term heeft alleen geen enkele waarde meer, want niemand weet waar je het over hebt. Dus is het grote bullshit.
pi_17533219
Tot zo ver de educatie. Ik heb het geprobeerd, maar het is misschien inderdaad wat moeilijk te begrijpen.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 13:48:38 #27
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_17533393
Mijn excuses, alwetende muziekkenner. Ik zou het graag begrijpen, maar misschien zijn we wel allemaal te dom om je te volgen. Of wacht, zou het misschien aan jou liggen?
pi_17533565
quote:
alwetende muziekkenner
Nu komen we ergens!

ontopic:

Als ik nu zeg, dat je het genre onmogelijk met andere genres kunt vergelijken, is het dan duidelijker? De betekenis van 'alternative' is toch zeker niet zo moeilijk. Misschien is het handig om het stuk van allmusic te lezen.
pi_17533647
Met andere woorden, ik mag hieronder ook Pro-Pain scharen?
pi_17533681
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 13:59 schreef Necromancer het volgende:
Met andere woorden, ik mag hieronder ook Pro-Pain scharen?
inderdaad, als spin-off van hardcore
  zaterdag 6 maart 2004 @ 14:15:16 #31
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_17533912
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 13:56 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Als ik nu zeg, dat je het genre onmogelijk met andere genres kunt vergelijken, is het dan duidelijker? De betekenis van 'alternative' is toch zeker niet zo moeilijk. Misschien is het handig om het stuk van allmusic te lezen.
Het is wel duidelijk enzo. Maar ik vind het een erg zinloze term, want als je allerlei bands verzameld onder die naam, die muzikaal geen of weinig overeenkomsten hebben, dan heb je er niks aan. Ik gebruik genres om duidelijk te maken wat voor muziek een band maakt, als mensen een band niet kennen. Met alternative metal kun je veel te veel kanten op.

Zoals Tokus al zei:
quote:
Wat genres betreft moet dit dan wel een van de domste zijn, omdat het teveel omvat.
pi_17534006
Ik ben het helemaal met Tokus en Angel_of_Death eens, wat voor zin heeft zo'n restcategorie nou als er allerlei bands in verzameld zijn die muzikaal gezien weinig met elkaar te maken hebben (dat ze bijv. bijna allemaal uit de VS komen vind ik nou niet echt relevant voor het indelen in genres). Ik ben sowieso niet zo'n liefhebber van hokjes, maar soms kunnen ze wel handig zijn om meer muziek in een zelfde genre te vinden.

Maar iemand die bijv. Kyuss of QOTSA goed vind, kan beter naar andere bands in het 'stonergenre' zoeken dan naar een willekeurige band uit de brede vergaarbak die "alternative metal" schijnt te heten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zander op 06-03-2004 14:23:16 (- typo verbeterd) ]
  zaterdag 6 maart 2004 @ 14:21:12 #33
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_17534029
-dubbelpost-
  zaterdag 6 maart 2004 @ 14:21:24 #34
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_17534030
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 13:56 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Nu komen we ergens!

ontopic:
Genres bestaan toch onder andere om de juiste doelgroep te bereiken? De doelgroep bij alternative metal is wel erg vaag als ik je lijstje zie.
quote:
Ik gebruik genres om duidelijk te maken wat voor muziek een band maakt, als mensen een band niet kennen. Met alternative metal kun je veel te veel kanten op.
Voila.
pi_17535722
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 14:19 schreef Zander het volgende:
Ik ben het helemaal met Tokus en Angel_of_Death eens, wat voor zin heeft zo'n restcategorie nou als er allerlei bands in verzameld zijn die muzikaal gezien weinig met elkaar te maken hebben (dat ze bijv. bijna allemaal uit de VS komen vind ik nou niet echt relevant voor het indelen in genres). Ik ben sowieso niet zo'n liefhebber van hokjes, maar soms kunnen ze wel handig zijn om meer muziek in een zelfde genre te vinden.

Maar iemand die bijv. Kyuss of QOTSA goed vind, kan beter naar andere bands in het 'stonergenre' zoeken dan naar een willekeurige band uit de brede vergaarbak die "alternative metal" schijnt te heten.
Het bijzondere van alternatieve metal is dat de liefhebbers van de verschillende bands een brede smaak hebben. Liefhebbers van Tool houden meestal ook van Kyuss en anders om. Fans van Life of Agony vonden (vinden) Type O Negative ook te gek. Hoe veel mensen ben ik al niet tegengekomen die helemaal gek zijn van al die bands die precies hier allemaal in zitten. Het is iets raars, bijna een afzetting tegen de normale Metallica/Iron Maiden metal. In elk geval bijzonder.

De overeenkomsten van de bands (zie de tekst, en nu wel lezen aub) zijn er wel duidelijk, hoewel de sounds ver uit een lopen. Daarom is dit 'genre' niet zoals alle anderen (minstens de duizendste keer), en zal je alternative metal ook niet vaak als stempel voor een stijl zien. Wat wel makkelijk is dat als je zegt dat je van alternative metal houdt, dan men weet dat je niet (alleen)van de traditionele metal(genres) houdt.

en nogmaals:

Alternative metal kun je niet vergelijken met de uidelijke, overbekende hokjes. Daarvoor zijn deze bands veel te alternatief (damn, zou die naam misschien hier vandaan komen?!) en doe je ze met bijna elk label te kort. Want is Type O Negative gothicmetal, doommetal, hardcore? Ze passen nergens goed in. En Biohazard of Living Colour?

Lig er niet van wakker, ik verzin het ook niet.

Excuses voor de toon.
pi_17535919
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 15:55 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[q]
Het bijzondere van alternatieve metal is dat de liefhebbers van de verschillende bands een brede smaak hebben. Liefhebbers van Tool houden meestal ook van Kyuss en anders om. Fans van Life of Agony vonden (vinden) Type O Negative ook te gek.
Jah, en liefhebbers van Tool of Kyuss zijn vast ook erg vaak fan van Limp Bizkit of Korn.. Veel te kort door de bocht, dit.
quote:
De overeenkomsten van de bands (zie de tekst, en nu wel lezen aub) zijn er wel duidelijk, hoewel de sounds ver uit een lopen. Daarom is dit 'genre' niet zoals alle anderen (minstens de duizendste keer), en zal je alternative metal ook niet vaak als stempel voor een stijl zien.
Ik heb die tekst allang gelezen, en je kunt dit nog wel 'tig keer als een soort mantra blijven herhalen, maar het slaat naar mijn mening nog steeds nergens op. Het zijn allemaal non-relevante criteria ("ze deden iets anders dan de standaard-metal bands", "ze hebben andere invloeden") voor een eenduidige categorisatie. Gewoon een hip-klinkend stempeltje dat door rockjournalisten verzonnen is, zonder al te veel inhoudelijke waarde.
quote:
Excuses voor de toon.
Whatever, het is jouw feestje. Tot nu toe is nog niemand het met je eens in dit topic, maar goed, "“Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are".
  zaterdag 6 maart 2004 @ 16:16:23 #37
43606 OphiOn
Dark Fields For Brilliance
pi_17536055
Helaas Toffe je topic is geflopt. Overigens ben ik groot fan van Kyuss maar dat is stoner/doom.
[......]
pi_17536875
Toch bedankt voor de aandacht... Ik heb jullie niet weten te overtuigen en dat reken ik mezelf natuurlijk aan. Misschien kunnen de muziekmappen op allmusic.com meer duidelijkheid verschaffen.
quote:
Helaas Toffe je topic is geflopt. Overigens ben ik groot fan van Kyuss maar dat is stoner/doom
Uiteraard is het stoner! Maar stoner behoort weer tot de alt. metal. Want zo liggen die verhoudingen en niet anders.

[ Bericht 36% gewijzigd door Toffe_Ellende op 06-03-2004 17:32:17 ]
  zaterdag 6 maart 2004 @ 17:22:41 #39
18413 Summoner
pi_17537021
Een van de schaarse missers van Toffe_Ellende in vele jaren fok Muziek. Ach, voor alles moet een eerste keer zijn.

En om nog maar even in de sfeer van dit topic te blijven: Kyuss heeft weinig met doom te maken.
Kyuss is the quintessential desert rock.
pi_17537249
Kan me trouwens iemand precies aangeven wat er niet klopt aan de alt.metalmappen van Allmusic? Niet op bandniveau (want daar maken ze wel vaker fouten) maar meer op indeling.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 17:58:02 #41
18413 Summoner
pi_17537793
Ik vind die alternative metal indeling van allmusic met maps op zich wel oke, als een soort groffe inleiding tot afwijkende metalbands.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 17:59:14 #42
43606 OphiOn
pi_17537819
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 17:22 schreef Summoner het volgende:
Een van de schaarse missers van Toffe_Ellende in vele jaren fok Muziek. Ach, voor alles moet een eerste keer zijn.

En om nog maar even in de sfeer van dit topic te blijven: Kyuss heeft weinig met doom te maken.
Kyuss is the quintessential desert rock.
Ga je oren maar is laten uitspuiten dan.
[......]
pi_17537866
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 17:58 schreef Summoner het volgende:
Ik vind die alternative metal indeling van allmusic met maps op zich wel oke, als een soort groffe inleiding tot afwijkende metalbands.
Hehe, duurde lang maar iemand heeft het eindelijk door. Meer is het niet inderdaad. Een naam zoals 'extreme metal'.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 18:04:39 #44
18413 Summoner
pi_17537886
Nee niet nodig, die van mij werken prima. Die riffs van Kyuss zijn toch echt puur stoner, vergelijk dat eens met doomriffs als die van bijvoorbeeld Sleep of Saint Vitus.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 18:16:36 #45
43606 OphiOn
pi_17538090
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 18:04 schreef Summoner het volgende:
Nee niet nodig, die van mij werken prima. Die riffs van Kyuss zijn toch echt puur stoner, vergelijk dat eens met doomriffs als die van bijvoorbeeld Sleep of Saint Vitus.
Sleep is net zo goed stoner. Op het album Holy Mountain hoor je stoner en doom.
[......]
  zondag 7 maart 2004 @ 02:55:53 #46
18413 Summoner
pi_17549093
Toch vind ik het verschil tussen bijvoorbeeld Kyuss en Sleep al enorm. De muziek van Kyuss heeft totaal niet het onheilspellende van doom, maar de sleazy, broeierige sfeer van de woestijn. Niet zo opmerkelijk, aangezien Kyuss ook helemaal niet beinvloed is door Black Sabbath, ondanks dat ze een cover van "Into the Void" opnamen die op de gelijknamige meesterlijke 10" is verschenen:

Het grappige is dat er vaak een Sabbath invloed aan de band wordt toegeschreven (de grooves), maar dat Josh Homme pas een aantal jaren geleden voor het eerst muziek van Sabbath hoorde! Doombands uit de jaren '80 hebben ook nauwelijks een rol gespeeld voor de ontwikkeling van Kyuss' desert sound. Het zijn meer progressieve rockbands met een psychedelisch randje als King Crimson, Pink Floyd en Jethro Tull en punkbands als Black Flag, Meat Puppets en D.C.5. Al moet gezegd worden dat Scott Reeder wel wat met doom gedaan heeft, hij heeft immers bij The Obsessed gespeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')