Ja die ken ik, maar daar kun je alleen akkoorden mee opzoeken. Ik zoek eigenlijk vooral eenvoudige schema's die goed klinken.quote:Op donderdag 4 maart 2004 21:09 schreef Ivan het volgende:
Ik zoek wel eens akkoorden uit op http://www.inhymn.com/PianoMusic/vpiano/virtual_piano_chords.htm. Misschien heb je er iets aan.
Ja, die zijn er wel. Kheb die standaard-schema's op de een of andere manier altijd wel interessant gevonden, vooral omdat ze in verschillende nummers en stijlen over and over again worden gebruikt, maar je toch zelden het idee hebt dat het niet nieuw is ofzoquote:Op donderdag 4 maart 2004 20:51 schreef Georges het volgende:
Hier zijn al wat topics over geweest, maar aangezien de search niet werk, nog een poging.
Ik zou graag popnummers spelen en schrijven, maar het wil nog niet zo lukken.
Zijn er bepaalde akkoordenschema's die vaak gebruikt worden en goed klinken.
Omdat het dan al gauw lekker poppy en bekend klinkt natuurlijk.quote:Op donderdag 4 maart 2004 21:23 schreef Kwark het volgende:
Vraagje hoor, maar als je nummers wilt schrijven, waarom zou je dan veelgebruikte akkoordenschema's willen toepassen?
Vreselijkquote:Op donderdag 4 maart 2004 21:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat het dan al gauw lekker poppy en bekend klinkt natuurlijk.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.quote:Op donderdag 4 maart 2004 21:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, die zijn er wel. Kheb die standaard-schema's op de een of andere manier altijd wel interessant gevonden, vooral omdat ze in verschillende nummers en stijlen over and over again worden gebruikt, maar je toch zelden het idee hebt dat het niet nieuw is ofzo
Het meest standaard-schema is gebasseerd op de meest elementaire trappen in de toonladder: de tonica, de subdominant en de dominant, oftewel I - IV - V. In C zou dat dus zijn C - F - G.
In veel popnummers wordt ook de 6e trap gebruikt, wat in C de Am is. Dat is ook wel logisch, want de 6e trap is heel erg verwant aan de tonica. Het is namelijk de mineur-equivalent qua toonladderJe krijgt dan schema's als C - F - Am - G. Deze akkoorden kun je eigenlijk in praktisch elke volgorde spelen. C - Am - F - G, C - G - Am - F, etc.
Je kunt 'em ook in mineur laten beginnen, bv Am - F - C - G. Hier zijn ook weer variaties op mogelijk, dingen die je veel tegenkomt zijn bv Am - G - F. Je kunt deze mineurschema's vrij makkelijk met akkoorden uitbreiden door de subdominant en dominant (trap IV en V) van de mineurladder toe te voegen. In Am zijn dat de Dm en de E. Je krijgt dan schema's als Am - G - F - E of Am - F - Dm - G.
Je kunt ook schema's aan elkaar koppelen om zo bijvoorbeeld een voorzin en een nazin te creeëren: C - G - Am - F - C - G - F - C.
Een uitbreiding hierop kan bijvoorbeeld de 3e trap zijn, in C de Em. Het bekendste voorbeeld van zo'n schema is C - G - Am - Em - F - C - G - C. Vooral het einde wordt nogal veel gevarieërd in popnummers, bv C - G - Am - Em - F - C - G - G. Of met een 2e trap (Dm) erbij: C - G - Am - Em - F - C - Dm - G.
Wat verder ook veel gebeurt is het bouwen op de kleine terts of het kleine septiem. In C zijn dat de Es en de Bes. Bekende schema's zijn bv C - Es - Bes - F of C - Es - F - G.
Ik heb hier alles in C genomen omdat dat op de piano de makkelijkste toonsoort is, maar je kunt ze allemaal transponeren tot welke toonsoort je maar wil.
Dit zijn allemaal standaardmodellen, uiteraard ben je hier niet tot gelimiteerd. De sky is the limit, je kunt alles wat je wil gebruikenMaar als je popnummers analyseert, kom je deze schema's (of varianten hierop) heel erg veel tegen. Ze klinken ook allemaal redelijk bekend in de oren en zijn daarom niet zo moeilijk om een liedje mee te bouwen
Succes!
Zie edit.quote:Op donderdag 4 maart 2004 21:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vind ik niet.
Tsja ach, uit je hoofd leren. Als je er veel mee bezig bent, komt het allemaal vanzelf wel tot je. Das iig mijn ervaring.quote:Op donderdag 4 maart 2004 21:38 schreef Georges het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Als ik het goed begrijp dan is het dus vooral belangrijk dat je bepaalde trappen in de toonladder en de toonladder zelf uit je hoofd leert?
quote:Op donderdag 4 maart 2004 21:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, die zijn er wel. Kheb die standaard-schema's op de een of andere manier altijd wel interessant gevonden, vooral omdat ze in verschillende nummers en stijlen over and over again worden gebruikt, maar je toch zelden het idee hebt dat het niet nieuw is ofzo
quote:Omdat het dan al gauw lekker poppy en bekend klinkt natuurlijk.
Ik bedoel dat je met hetzelfde muzikale uitgangspunt (hetzelfde akkoordenschema), maar met een andere manier van produceren vaak tot zulke verschillende resultaten kunt komen dat je niet meer hoort dat het op hetzelfde is gebasseerd. Das zo'n beetje de basis van moderne popmuziekquote:Op donderdag 4 maart 2004 22:02 schreef Tomek het volgende:
[..]
[..]
[afbeelding] volgens mij klopt hier iets niet
Is inderdaad waar dat het vaak gebaseerd is op Blues, alleen wil je daar iets poppigsquote:Op donderdag 4 maart 2004 22:10 schreef Dukhlovi het volgende:
En het blijft natuurlijk belangrijk of je het puur bij een schema laat of er nog een partij bij gooit. In blues draagt de pentatonische ladder ook heel erg bij aan dat typische blues geluid. Daar kun je natuurlijk ook wat anders mee doen.quote:Op donderdag 4 maart 2004 22:29 schreef Dukhlovi het volgende:
Das waar, ben zelf van die blues sound afgekomen door puur te experimenteren.
maar t blijft een mooie basis om mee te beginnen. die 7 kun ook weg laten idd
tis puur een versiering van het akkoord net als 9 en 13. beetje het zout in de pap
vind ik. je moet die 3 akoorden ook makkelijk zelf een schema inelkaar kunnen zetten. probeer alles uit. The sky is the limit zoals Tijn al zei.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |