abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 juli 2001 @ 21:43:05 #1
10090 waspman
life is sweet
pi_1231377
volkskrant:
quote:
Turk minst gericht op integratie

18 juli 2001

- Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi

Turken integreren minder in de Nederlandse samenleving dan Marokkanen en andere allochtone groepen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in opdracht van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Tot nu toe werd aangenomen dat Marokkanen het verst van de Nederlandse samenleving af stonden.

Turken in Nederland vormen - veel meer dan Marokkanen, Surinamers en Antillianen - een gesloten groep. Turken zijn meer geneigd hun eigen taal te spreken en om te gaan met landgenoten. Bovendien hebben zij traditionelere opvattingen dan andere minderheden in Nederland.
Vooral de verschillen tussen de tweede generatie Turken en Marokkanen zijn groot. Marokkaanse jongeren zijn veel meer op de Nederlandse samenleving gericht dan hun Turkse leeftijdgenoten. Zij spreken vaker Nederlands met familie en vrienden en hebben vaker Nederlandse kenissen. Ook in haar opvattingen is de Marokkaanse jeugd moderner dan de Turkse, die vaker vasthoudt aan traditionele rolpatronnen.

Dr. J. Dagevos, SCP-onderzoeker en auteur van het WRR-werkdocument Perspectief op integratie, noemt de integratie van de Marokkaanse tweede generatie spectaculair. 'De kloof tussen de eerste en tweede generatie Marokkanen wordt steeds groter. Bij Turken is nauwelijks verschil tussen jongeren en ouderen.'

Volgens Dagevos verklaart dit ook het gebrek aan spanningen in de Turkse gemeenschap. 'Turkse ouders hebben veel meer vat op hun kinderen dan Marokkanen. Bij Marokkaanse gezinnen leiden de verschillen steeds meer tot gezagsproblemen. Maar ook tot discussie over allerlei Nederlandse normen en waarden.'

Dagevos verwacht dat Marokkanen de komende jaren hun sociale en economische achterstand op de Turken snel zullen inhalen. 'Je ziet nu al dat Marokkanen in het basisonderwijs beter scoren dan Turken. Ook op de arbeidsmarkt beginnen Marokkanen zich te onderscheiden. Turken grijpen vaker terug op eigen netwerken. Deze bieden tijdelijk werk, maar maken een succesvolle carrière een stuk lastiger.'

Opvallend is dat jonge Marokkanen net zoveel waarde aan de islam hechten als hun Turkse leeftijdgenoten. Toch is het aantal jonge Turken dat een moskee bezoekt aanzienlijk hoger. Liefst 88 procent van de Turkse jongeren tussen de 15 en 24 jaar bezoekt weleens een moskee. Bij Marokkanen is dat 56 procent.

mijn opvatting na aanleiding van dit stuk:

problemen rond Marokkaanse jongeren: tijdelijk en overzichtelijk probleem

problemen met Turken: (nog) ondoorzichtig en waarschijnlijk een probleem voor de lange termijn

woensdag 18 juli 2001 @ 21:45:05 #2
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1231388
Wat is het probleem met Turken dan?
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  woensdag 18 juli 2001 @ 21:48:50 #3
10090 waspman
life is sweet
pi_1231413
quote:
Op woensdag 18 juli 2001 21:45 schreef links234 het volgende:
Wat is het probleem met Turken dan?
ze sluiten zich af, creeren hun eigen maatschappij binnen de Nederlandse...

lees het stuk eerst voordat je aankomt met van die 'gevatte' opmerkingen

woensdag 18 juli 2001 @ 21:50:56 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_1231427
Dat ze 1.8 keer crimineler zijn dan gemiddeld. Dat een aantal traditionelen hun kinderen een voor westerse maatstaven oneerbiedig leven aanbieden.
Maar goed, dit nieuws vind ik weinig verassend en ik heb ook niet bijzonder veel last van Turken, dus ik vind het ook weer niet zo erg.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1231438
What else is new
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_1231444
Je baseert je mening op een artikel?

Hoeveel turken ken je, en met hoeveel ga je om ?

En hetzelfde met marokkanen, hoeveel ken je er zelf, en met hoeveel ga je om?

woensdag 18 juli 2001 @ 21:57:59 #7
10188 links234
pi_1231473
quote:
Op woensdag 18 juli 2001 21:48 schreef waspman het volgende:

[..]

ze sluiten zich af, creeren hun eigen maatschappij binnen de Nederlandse...

En dat is een probleem?
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1231478
Het is te merken, het gaat weer even slecht met de NL en meteen worden er weer zondebokken gezocht, aangezien de onderwerpen over Marokkanen op waren en we nog altijd die Turken hebben gaan we lekker over hun negatieve dingen in het nieuws brengen.

tsjeeee wat een stemmingmakerij zeg, dit is echt te gek voor woorden. En dat we hier met open ogen allemaal weer lekker intrappen is helemaal zielig.

Ik voorspel dat er de komende weken nog meer negatieve berichten over de Turkse gemeenschap in NL de kop op zullen steken. Ma gelukkig lig ik dan lekker op de Turkse strand(Alanya, Cleopatra Beach) met een glaasje ijskoude cola onder de zon te bakken.

Veel plezier hier in Nederland gnagnagna

We zijn nou eenmaal anders, maar niet beter dan elkaar.
  woensdag 18 juli 2001 @ 22:04:05 #9
10090 waspman
life is sweet
pi_1231517
dit topic was helemaal niet bedoeld als anti-allochtoon....
pi_1231526
Ik ben dankzij Fok! nog nooit zo goed op de hoogte geweest van de allochtone gemeenschap in Nederland
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_1231535
quote:
Op woensdag 18 juli 2001 22:04 schreef waspman het volgende:
dit topic was helemaal niet bedoeld als anti-allochtoon....
Vertel dan eens wat de zin is van dit topic te openen.
Wat wil je hier nu precies mee?
pi_1231544
quote:
Op woensdag 18 juli 2001 21:57 schreef links234 het volgende:
En dat is een probleem?
Uiteindelijk vooral voor hen. Vooral Turkse huisvrouwen zitten een beetje geisoleerd in de Nederlandse samenleving. Maar of dat iets met criminaliteit of overlast te maken heeft weet ik niet, staat ook niet in het stuk.
  woensdag 18 juli 2001 @ 22:18:24 #13
10188 links234
pi_1231611
quote:
Marokkanen beter geïntegreerd dan Turken

Uitgegeven: 18-7-2001 13:34

RIJSWIJK - Marokkanen vanaf de tweede generatie praten makkelijker met autochtone Nederlanders en zijn moderner in hun opvattingen dan hun Turkse leeftijdsgenoten. Dat blijkt uit een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP).

De onderzoekers verklaren het verschil in de sociaal-culturele integratie tussen beide minderheidsgroepen uit de hechtere familiebanden die Turken met elkaar onderhouden.

Marokkaanse jongeren zijn minder geneigd zich aan het ouderlijk gezag te onderwerpen en richten zich meer op de Nederlandse samenleving. Wat hun economische perspectieven betreft ontlopen de twee bevolkingsgroepen elkaar veel minder, concludeert SCP-onderzoeker Dagevos.

Negatief imago

Dagevos baseert zijn inzichten op een enquête in 1998 onder een kleine 2000 mensen van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antiliaanse afkomst. Het negatieve imago dat Marokaanse jongeren in Nederland hebben is volgens hem sterk bepaald door de criminele escapades van een relatief kleine groep Marokkaanse jongeren.

Uit het onderzoek komt naar voren dat Marokkaanse jongens en meisjes beter Nederlands spreken en makkelijker met hun Nederlandse leeftijdsgenoten omgaan dan Turkse jongeren. Door het meer gesloten familiegebeuren worden Turkse jongeren minder aangespoord goed Nederlands te spreken.

Traditioneel

Dat weerspiegelt zich ook in de manier waarop Turkse jongeren denken. De opvattingen zijn nog zeer traditioneel. Bij Marokkaanse jongeren zijn het vooral de meisjes die er moderne opvattingen op na houden.

Dat integratie voor beide minderheden nog altijd relatief moeizaam verloopt, heeft volgens Dagevos onder meer te maken met het feit dat Nederlanders uit allochtone buurten proberen te vertrekken. Daarnaast speelt de gezinsvorming een rol. Dagevos heeft de indruk dat jongeren hun partner nog vaak uit hun geboorteland halen. Het integratieproces moet dan weer opnieuw beginnen

Hej, marokkanen zijn beter geintegreerd dan turken. Wat leuk zeg.
  woensdag 18 juli 2001 @ 22:20:14 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_1231623
Da's inderdaad een positievere manier om het te zeggen
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 18 juli 2001 @ 22:20:43 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1231627
quote:
Op woensdag 18 juli 2001 22:07 schreef dus het volgende:

Uiteindelijk vooral voor hen. Vooral Turkse huisvrouwen zitten een beetje geisoleerd in de Nederlandse samenleving. Maar of dat iets met criminaliteit of overlast te maken heeft weet ik niet, staat ook niet in het stuk.

Klopt en daarom is het ook zo zinloos om dit artikel hier te plaatsen.
Er is al een hele leuke discussie hierover op de frontpage van Fokzine geweest vandaag en stel voor dat diegene(n) die er behoefte aan hebben om daar verder over te discussiëren dat dus maar verder daar doen.
Aan allochtonen-discussies hebben we er op AN&M al genoeg andere lopen waar dit artikel een onderdeel van kan uitmaken.
Deze gaat dus op slot.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')