abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17500664
Ik ben bezig met een betoog voor Nederlands, en dan over hoe het zal zijn als er nog maar 1 taal op de wereld is (wat in de verre toekomst waarschijnlijk ook gaat gebeuren).

Nu ben ik bezig met voor- en tegenargumenten maar kan niet al te veel bedenken:

Ik heb nu de volgende:

Voor:

• Betere communicatie in bedrijven en zorg etc.
  • Als je op Vakantie bent, beter kunnen redden.

Tegen:

• Verschillen tussen culturen worden kleiner (kan ook als voor argument gebruikt worden).
  • De wereld word 1 grote niets betekende plaats.
  • Mensen raken het "vaderlands gevoel" kwijt.

Nu zijn dit er pas 5 (en niet al te sterke, ik omschrijf ze in me betoog wel anders) Als jullie andere argumenten kunnen helpen bedenken zou ik jullie dankbaar zijn
  • pi_17501098
    Tegen: meer werkloosheid, klinkt misschien een beetje stom, maar nu wordt bijvoorbeeld een bepaald boek in zoveel verschillende talen vertaald en gedrukt. Als er straks maar 1 taal is dan hoeft dat niet meer en zijn er geen vertalers meer nodig (en dan heb ik het natuurlijk niet alleen over vertalers, maar ook alle anderen personen die nodig zijn om zo'n boek uit te brengen). En zo zijn er nog meer voorbeelden van taal specifieke beroepen te bedenken die dan verdwijnen en ik denk dat dat er meer zijn dan we denken.
    -- It's nice to be important, but it's more important to be nice --
      vrijdag 5 maart 2004 @ 12:03:01 #3
    54647 tillaard
    levensgenieter
    pi_17511875
    Dat de wereld een grote nietsbetekenende plaats wordt ben ik niet met je eens, maargoed. Ik kan nog wel een economisch voordeel geven van 1 wereldtaal:

Een bijdrage aan verhoogde (sociale) mobiliteit Als voorbeeld:
    In Europa is veel locale structurele werkloosheid. Dit betekent dat je bijvoorbeeld in Finland teveel bouwvakkers hebt, er is niet genoeg werk voor ze. In Zuid-Italie staan ze te springen om bouwvakkers, maar de Finnen hebben geen zin om te verhuizen omdat ze de taal niet spreken en de cultuur er anders is en heimwee etcetera.
    De voordelen die je zelf noemt zitten hier allemaal in, maar je kunt het wellicht als ondersteunend verhaaltje gebruiken oid. Feit is dat de sociale mobiliteit (de wil om te verhuizen) veel groter is in de VS bijvoorbeeld dan in Europa, omdat ze dezelfde cultuur en taal hebben, al zijn de verhuizingsafstanden veel groter.
      vrijdag 5 maart 2004 @ 14:32:04 #4
    56633 JimmyJames
    Unspeakable powers
    pi_17515030
    Tegen : Een retorische vraag : Heb jij zin in om Chinees te leren ?
    Please Move The Deer Crossing Sign
    pi_17519695
    tegen: hoe moet iedereen die die taal niet spreekt die taal wel leren
    pi_17520237
    wat in de verre toekomst ook zal gebeuren???

nu begrijp ik het misschien niet... Is het de bedoeling dat iedereen dezelfde taal gaat spreken of dat iedereen die taal gaat leren.
    Het eerste lijkt me zeker onwaarschijnlijk! ook in de verre verre toekomst. Niemand wil dat toch. Misschien een tegenargument?
    pi_17520282
    quote:
    Op vrijdag 5 maart 2004 17:31 schreef sbins het volgende:
    tegen: hoe moet iedereen die die taal niet spreekt die taal wel leren
    Zoals jij bijvoorbeeld frans of duits hebt geleerd???
    pi_17526367
    quote:
    Op vrijdag 5 maart 2004 17:57 schreef sexbunny het volgende:

[..]

Zoals jij bijvoorbeeld frans of duits hebt geleerd???
    Ja na 14 jaar scholing kan je een paar woordjes leren.
    In derde wereldlanden heb je zulke voorzieningen niet he
    Dus ik zie dan een tweedeling ontstaan tussen mensen die wel de wereldtaal spreken(of tenminste kunnen leren) en de mensen die die wereldtaal niet kunnen leren.

Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
    pi_17537932
    quote:
    Op vrijdag 5 maart 2004 17:55 schreef sexbunny het volgende:
    wat in de verre toekomst ook zal gebeuren???

nu begrijp ik het misschien niet... Is het de bedoeling dat iedereen dezelfde taal gaat spreken of dat iedereen die taal gaat leren.
    Het eerste lijkt me zeker onwaarschijnlijk! ook in de verre verre toekomst. Niemand wil dat toch. Misschien een tegenargument?
    eind 21e eeuw is 90 % van alle talen verdwenen nog verder toekomst zullen er steeds meer verdwijnen.
      zaterdag 6 maart 2004 @ 18:18:08 #10
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_17538117
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2004 18:07 schreef pimpin het volgende:

[..]

eind 21e eeuw is 90 % van alle talen verdwenen nog verder toekomst zullen er steeds meer verdwijnen.
    Onderbouwing ?
    pi_17538174
    quote:
    Op donderdag 4 maart 2004 19:41 schreef pimpin het volgende:
  • Betere communicatie in bedrijven en zorg etc.
  • Als je op Vakantie bent, beter kunnen redden.

Tegen:

• Verschillen tussen culturen worden kleiner (kan ook als voor argument gebruikt worden).
  • De wereld word 1 grote niets betekende plaats.
  • Mensen raken het "vaderlands gevoel" kwijt.
  • wat een ongelovelijk slechte argumenten vooral die tegenargumenten

wat ik eerder zou zeggen:

voor:
  • betere communicatie over de hele wereld
  • veel kostenbesparende maatregelen (boeken in 1 taal, gebruiksaanwijzingen, etc

tegen:
  • moeilijkheden om 1 taal te spreken, vele verschillende dialecten, plus analfabetisme...de kindjes in Afrika leren het dan bijv. nooit
  • mensen behouden graag hun eigen cultuur

hopelijk helpt het je iets

• Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
    pi_17541759
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2004 18:07 schreef pimpin het volgende:

[..]

Eind 21e eeuw kunnen we ook mensen namaken, op de zon landen, teleporteren, met warp speed vliegen

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')